Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Softwaretråden

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 16:11

« forrige - neste »

oiqbal

Sitat fra: Egil S på fredag 17. mai 2024, klokken 21:14interessant, jeg har time 24. mai for å få byttet et speil logo lys, kanskje jeg kan få software samtidig...
Men jeg er vel på 3.2 så jeg får sikkert ikke :D

Dessverre, de som er på ME3.2 får oppdatering "seinere". Seinere for oss med ME3.0 har vært type 2 år, så da får du vel vente i spenning  ;D
2022 ENYAQ iV80x Sportline

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

#92
Cariad kunne ordnet fix men får ikke lov? Det er isf nok en skandale :-1:

Noen som vet mer her inne?

Se bilde fra FB gr som jeg også har postet bilder fra tidligere. https://www.facebook.com/share/p/czz9vJtXKxurwAXL/
Kopi fra bilde her:

Xxxxx De trenerer visst ikke. Er utfordring å få implementert forvarmingen siden VAG har bestemt at de ikke ønsker å ordne dette på ID4. Skoda bruker samme software selskap (Cariad). Skoda har pushet/pusher på for å få til dette, men har ikke fått det gjennom (Leste dette på et tysk forum av en som visstnok jobbet hos Skoda sentralt)

Himmel og h..... Noe sier meg at det kommer kansje en ny underskriftskampanje? Bra det :+1: folk finner seg ikke i alt lengre. Det var i 1. Gen elbilene vi gjorde det. Ikke nå som man forventer gitte standarder.

Hadde forstått det dersom vi snakka et kina elbil merke som i tillegg var vanskelig å uttale ;D
Men fra VW?
Ja ja hjertet mitt er jo hos VW og alle deres bilmerker (ŠKODA, SEAT, CUPRA, Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche og Ducati). Det har det alltid vært. Men dette er hardt altså. River i hjerterota dette her for alle som sliter

vinterdekk

#93
Vet ikke om dette er nytt, men Skoda har en egen informasjonside om ME3.7.

https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update

Finner bare informasjonside om ID.Software3.2 hos VW. 3,7 er annonsert OTA men det eksisterer lite detaljer.

Er vel ikke så store nyheter for de som har ME3.2 antar jeg, men bugfikses og stabilisering skal ikke undervurderes. Klarer ikke Cariad å levere ny funksjonalitet pga. topp tung styring og intern politikk, så kan de i alle fall optimalisere og stabilisere programvaren de har.

På min ID4 så krasjer infotainmentskjermen annen hver måned og sidevinduene går ofte ned når de skal gå opp. Ambientlys i infotainmentskjermen går av og til i blått selv om bilen er i en annen ambientfarge. Det trigger mild OSD hos meg som jobber i programvarebransjen. Så jeg håper neste versjon av ME og ID.Software fra Cariad løser noen av edge casene som vi ikke opplever daglig men som trekker ned kvalitetsinntrykket. Jeg antar at vi som er eiere av -23 biler kan bli værende på 3.7 i all framtid, og så vil det komme små endringer. Versjonnummer referer forøvrig til nettverket mellom komponentene i bilen, og det betyr at det kan komme oppdateringer uten at versjonnummeret endres.

Vill spekulering dette, men kanskje Cariad er motvillig til forvarming fordi det vil kreve en 3.8 oppdatering etter 3.7?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Egil S

Sitat fra: oiqbal på lørdag 18. mai 2024, klokken 04:10
Sitat fra: Egil S på fredag 17. mai 2024, klokken 21:14interessant, jeg har time 24. mai for å få byttet et speil logo lys, kanskje jeg kan få software samtidig...
Men jeg er vel på 3.2 så jeg får sikkert ikke :D

Dessverre, de som er på ME3.2 får oppdatering "seinere". Seinere for oss med ME3.0 har vært type 2 år, så da får du vel vente i spenning  ;D

Bilen ligger på Finn rett etter verkstedsbesøket så jeg gidder ikke vente mer.
Usikker på hva neste bil blir, det er vel minst 50% sjanse for at det blir fossilbil.
Prøvde MB EQE SUV sist uke, det var ikke bil for meg, kan nok være jeg må droppe SUV og gå for en sedan e.l.
Jeg gidder heller ikke dette styret med at bilene er "nye" hver år, er jo blitt som TV og mobil å kjøpe elbil.
Før var det en facelift etter 4 år, etter 3-4 år til kom det ny modell.

Nå er det ny elektronikk, nye motorer og nye batterier hver eneste år, tror nesten det blir fossilt, så får man se om ting har stabilisert seg litt mer til 2027.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 18. mai 2024, klokken 12:22Vill spekulering dette, men kanskje Cariad er motvillig til forvarming fordi det vil kreve en 3.8 oppdatering etter 3.7?
Enig med deg i dette

Electric cars in Norway

SitatBilen ligger på Finn rett etter verkstedsbesøket så jeg gidder ikke vente mer.


Egil :+1: jeg ser den. Få den ut av systemet ditt. Livet er jo alt for kort til å irritere seg over sin egen bil


Rusalka

Oppdatering til 3.7 bekreftet på Skoda Norge! Det er bare å ta kontakt med forhandler... ;D eller vente til neste sevice.
  https://www.skoda-auto.no/elbiler/me3-7-programvareoppdatering

oiqbal

Ringte min forhandler i dag for å kunne få booket en time til ME3.7 oppdateringen. Tenkte jeg kunne få sikret en time til SW slippes ut i morgen. Men, neida...forhandler får ikke booket meg inn før oppdateringen faktisk vises i Skoda portalen deres. Til og med forhandlere stoler ikke på VAG sine løfter...
2022 ENYAQ iV80x Sportline

Rusalka

Jeg prøvde også å booke en time i dag. De var nok tatt litt på senga... De hadde blitt lovet bekreftelse fra Skoda i dag. Slik jeg forsto det satt folk i møte i dag formiddag for å drøfte hvordan dette skulle foregå. Bla. om de skulle innkalle eller om det ble frislipp... Dette angår nok svært mange biler (over 10 000?), så de har litt av en jobb... Tenk hvor mye enklere det hadde vært ned OTA!  ;D

Egil S

Jeg må si at jeg har fått 3-4 OTA oppdateringer siste halve året, en liten en senest for 2 dager siden.
Det ser ut til å ha fikset mye av de software tingene jeg har irritert meg over i bilen, det virker endel mer stabilt nå, noe som er veldig bra.
Kanskje de endelig har fått løst endel av barnesykdommene :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hdh

Sitat fra: Egil S på onsdag 22. mai 2024, klokken 18:35Jeg må si at jeg har fått 3-4 OTA oppdateringer siste halve året, en liten en senest for 2 dager siden.
Det ser ut til å ha fikset mye av de software tingene jeg har irritert meg over i bilen, det virker endel mer stabilt nå, noe som er veldig bra.
Kanskje de endelig har fått løst endel av barnesykdommene :)


Jeg har selv merket en del små forbedringer her og der. Android auto virker mer stabil - dette kan jo være pga oppdateringer både på bil og tlf.

Jeg har også merket forbedring i respons på aktivering av langlysene på auto. Har et lite rettstrekke med 40-sone og ingen gatelys rett ved huset. Før så drøyde bilen med å slå på langlys til jeg var over halvveis, nå går de på like etter jeg passerer siste gatelyset.
Kan virke som de har justert toleransen for å slå på langlys i lavere hastigheter.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

oiqbal

Nå har jeg endelig fått booket en time 06.06 for ME3.0>ME.3.7 oppgradering hos min forhandler i Drammen.

Står «Programvareoppgradering - 91go» i oppdragsbeskrivelsen. Anbefaler dere med ME3.0, om å ta ta en telefon til forhandler for å få booket time.
2022 ENYAQ iV80x Sportline

Egil S

Jeg med min 3.2 fikk ikke oppdatering når jeg var på verksted med bilen, som forventet.

Men.
I vinter og vår har jeg fått 3 OTA oppdateringer og de har definitivt fikset noe.
Jeg har slitt med resetting av innstillinger (ambient lys, individuell kjøremodus o.l), men på siste OTA trodde jeg den hadde gjort det, hadde grå skjerm noen sekunder, så lastet den inn innstillingene mine og alt var bra.
Sist oppdatering for en ukes tid siden var på drivlinje og forbruket på bilen er lavere enn jeg har sett før, kjører nå konsekvent under 16kWh/100km på min normale rute til/fra jobb, under optimale trafikkforhold har jeg faktisk sett 12 tallet til jobb, så noe må de ha optimalisert.

Hadde de bare fått fikset at førerstolen gikk til rett plass når jeg satte meg i bilen så tror jeg det mestesoftware relaterte jeg har irritert meg over har blitt fikset.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA