Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Softwaretråden

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 16:11

« forrige - neste »

Zubzero

Ser at de med VW har fått/får versjon 2.3-oppdatering, og dette vil vel i Enyaq tilsvare versjon 0795?
Noen som vet om vi som bare har 0792  på Enyaq (tilsvarende 2.1 i VW?) Får versjon 0795 snart, eller hopper vi over denne og går direkte på versjon 3.0 i Q2?

Zubzero

https://m.youtube.com/watch?v=dTOkniCBchQ&feature=youtu.be

Her sier de at dersom en setter avgangstid, så vil batteriet en time før avreise varmes opp. Er det noen med ODB som kan bekrefte dette?

igniztion

ID.4 hadde 0792 (versjon 2.1) da den kom i våres. Har fått oppgraderingen til 0910 (2.3)

ID.4 produsert f.o.m uke 51 i år, får versjon 3.0, men der er plutselig dette 4-sifrede nummeret mye lavere.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Bigdrago

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:22
https://m.youtube.com/watch?v=dTOkniCBchQ&feature=youtu.be

Her sier de at dersom en setter avgangstid, så vil batteriet en time før avreise varmes opp. Er det noen med ODB som kan bekrefte dette?

Ser på enkelte tråder på facebook at dette ikke stemmer.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Zubzero

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 22. desember 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:22
https://m.youtube.com/watch?v=dTOkniCBchQ&feature=youtu.be

Her sier de at dersom en setter avgangstid, så vil batteriet en time før avreise varmes opp. Er det noen med ODB som kan bekrefte dette?

Ser på enkelte tråder på facebook at dette ikke stemmer.
Ja, har sett det samme. Drøyt å publisere slikt på YouTube da når informasjonen ikke stemmer.

VoltWay

Meget spesielt. En kan jo håpe at det er noe de har planlagt, men enten er bilen bygd for å varme batteriene eller så er den ikke det.

Trovi

Finally ABRP supports direct OBD2 connection :-).
However OBD2 adapter with BLE is needed.

https://twitter.com/RouteBetter/status/1473629220559536129?s=20

oarnoe

Sitat fra: Trovi på fredag 24. desember 2021, klokken 11:25
Finally ABRP supports direct OBD2 connection :-).
However OBD2 adapter with BLE is needed.

https://twitter.com/RouteBetter/status/1473629220559536129?s=20

Er det noen som har fått bestilt et OBD2 adapter og fått testet dette? Ser ut til at det lønner seg med et litt dyrere adapter med litt mer sikkerhet rundt blåtann oppkobling. Hadde også vært fint om adapteret støttet iOS appen «Car Scanner» som en bonus  ;)
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X


Jørgen von Schnellfahrer

Tviler på at den er bluetooth v4 / ble
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

Trovi

Sitat fra: Zubzero på torsdag 30. desember 2021, klokken 13:04
Vil noe så enkelt som denne funke? https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/bilstereo/144402/obd2-v2-1-feilkodeleser-bluetooth#ProductMoreInformationTab

I don't think too that it is Bluetooth Low Energy (BLE), i.e. Bluetooth version 4 and up.
Seem as well similar to one of the "not to buy" OBDII adapter listed on the CarScanner web.
https://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/

I have OBDLink LX, but that is unfortunately not BLE, so I have ordered OBDLink CX.


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

Litt info om versjon 3.0. Det er snakk om at det kommer informasjon i februar, men når og når en ev. kan få oppdatert bilene er fremdeles uvisst. De lover i hvertfall betre varmestyring og batteribruk.

Sitat3. Programvare ME 3.0/Nye assistansesystemer Nye programvarefunksjoner

ŠKODA ENYAQ Coupé iV har den nyeste programvareversjonen ME 3 fra Volkswagen Group-plattformen MEB med nye funksjoner og oppgraderinger.

For eksempel er kontrollen av kjøretøyets klimaanlegg og styringen av høyspentbatteriet optimalisert, som nå er en del av funksjonsutvalget for batteripleie. Den nye kjøretøyprogramvaren ME 3 forbedrer batteristyringen og øker effektiviteten og levetiden til batteriet: temperaturkontrollen starter ved lavere temperaturer enn før og – i motsetning til tidligere – slås ikke lenger bare av og på, men kontrolleres og justeres hele tiden. Som et resultat når drivbatteriet det ideelle temperaturvinduet raskere, noe som sikrer optimalisert kraftutgang og restitusjon.

Nye oppsett er tilgjengelig for infotainmentsystemet, og det er nå et ikon for lading av kjøretøyet direkte i hovedmenyen, samt nye symboler i utvidet virkelighet-området. Økt lysstyrke og høyere kontrast på ryggekameradisplayet gir enda bedre støtte ved parkering. Dette gjør det lettere å se hindringer, spesielt i mørket. Det er foreløpig ikke kjent om, når og i hvilken grad en programvareoppdatering vil være tilgjengelig for ENYAQ som allerede er solgt og er i drift. Så snart mer informasjon er kjent om dette, vil vi informere deg

Tafsern

Sitat fra: VoltWay på torsdag 17. februar 2022, klokken 11:32
Litt info om versjon 3.0. Det er snakk om at det kommer informasjon i februar, men når og når en ev. kan få oppdatert bilene er fremdeles uvisst. De lover i hvertfall betre varmestyring og batteribruk.

Sitat3. Programvare ME 3.0/Nye assistansesystemer Nye programvarefunksjoner

ŠKODA ENYAQ Coupé iV har den nyeste programvareversjonen ME 3 fra Volkswagen Group-plattformen MEB med nye funksjoner og oppgraderinger.

For eksempel er kontrollen av kjøretøyets klimaanlegg og styringen av høyspentbatteriet optimalisert, som nå er en del av funksjonsutvalget for batteripleie. Den nye kjøretøyprogramvaren ME 3 forbedrer batteristyringen og øker effektiviteten og levetiden til batteriet: temperaturkontrollen starter ved lavere temperaturer enn før og – i motsetning til tidligere – slås ikke lenger bare av og på, men kontrolleres og justeres hele tiden. Som et resultat når drivbatteriet det ideelle temperaturvinduet raskere, noe som sikrer optimalisert kraftutgang og restitusjon.

Nye oppsett er tilgjengelig for infotainmentsystemet, og det er nå et ikon for lading av kjøretøyet direkte i hovedmenyen, samt nye symboler i utvidet virkelighet-området. Økt lysstyrke og høyere kontrast på ryggekameradisplayet gir enda bedre støtte ved parkering. Dette gjør det lettere å se hindringer, spesielt i mørket. Det er foreløpig ikke kjent om, når og i hvilken grad en programvareoppdatering vil være tilgjengelig for ENYAQ som allerede er solgt og er i drift. Så snart mer informasjon er kjent om dette, vil vi informere deg

Det er mye annet også.
% batteri i førerdisplay
Navigasjonen får et løft med % batteri på mellomstopp og destinasjon
En "app store" er på vei, med blant annet Spotify, Apple Music, spill etc.
"Automatisk filskift" for de bilene med hardware nok
Brukerprofiler
Økt DC-ladehastighet og en høyere gjennomsnittlig ladekurve

Sannsynligvis snakker vi også om en god dose bug fiks, i tillegg til at appen får tilgang til flere av bilens funksjoner.

Antar at forhåndstemperering av batteri kommer en gang i fremtiden, potensielt ikke med 3.0.

Så får vi håpe VAG leverer når de sier at bilene vil oppdateres hver 12 uke etter dette (men jeg har mine tvil, de jobber ekstremt sakte). :P 

VoltWay

Siste rykter, hentet fra et tilsynelatende offisielt dokument fra Skoda i et spansktalende land:

Sitat7 SOFTWARE UPDATE 3.0 ENYAQ iV

As of March, all cars manufactured include software 3.0 (week 09 prod.). A workshop update will be available for cars that have already been produced from week 25 (end of June). Product adjustments will be implemented from week 02

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA