Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: kodax på mandag 22. november 2021, klokken 23:12
Selvfølgelig hadde de fått flere klikk da. De hadde også fått flere klikk hvis de hadde vist direktesending av mennesker på Mars. Men ingen av delene er en realitet ennå, så jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor det er interessant i denne sammenhengen.
Det er interessant fordi Tesla fanboien som lånte bort bilen sin forsøker å diskreditere en av den frie verdens mest respekterte mediehus ved å si at "de overdriver fordi de vil ha klikk". Det blir for enkelt.

Og så er det dessverre stadig fler angrep på pressen som tar opp tema knyttet til Tesla,  fra ekstreme Tesla fans i USA. Det ligger i tiden, men brukes av fansen. Pressen må også tåle kritikk, men en fri presse er gull verdt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Storg på mandag 22. november 2021, klokken 21:36
Jeg er uenig i at man trenger balanse, den blir falsk.
Så du mener det er best med en ensidig fremstilling av ting? Interessant holdning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#227
Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. november 2021, klokken 13:53
Til dere som venter med lengsel: Er dere lei av å kjøre bil? Vil dere heller sitte i baksetet? Selv har jeg nesten 1.8 mill. kilometer (ca. 40 ganger rundt jordkloden  ;)) bak rattet, og synes fremdeles det er artig å kjøre bil.
Tja, jeg liker og å kjøre bil. Men det er mange transportetapper som ikke er så interessante.

Og så har jeg såpass selvinnsikt at jeg vet at det er tilfeller hvor jeg nok ikke burde kjørt bil, og en bil enten med FSD eller bombesikre assistentsystemer hadde vært kjekt.

F.eks en typisk fredag opp til hytta hadde det vært greit om bilen kjørte selv og jeg kunne drive med andre ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Selvkjøring hadde vært gull fredag ettermiddag til hytta ja! Kunne kjørt kveld og better over langt større avstander også, Stockholm, Trondheim, København hadde vært mulig på helgeturer, kjøre og sove feks, komme frem på morgenkvisten:) Måtte hatt senger i bilen da, litt annen layout enn i dag!
For små turer på svingete veier er det jo bare gøy å kjøre selv:)

Motorwatt

Ta en av jernbanene! De trenger ikke stoppe for lading, står ikke i kø, kjører elektrisk, sove- og spise er null problem, været forsinker sjelden, ++. Så kommer man også raskere fram!

Eksempel:

For å reise med tog fra Oslo (Norge) til Stockholm (Sverige) har du direkte togforbindelser med Snabbtag / X2000 høyhastighetstog. Reisetiden er fem timer. Billettprisene starter fra 195 kr (20 Euro).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Flott med tog :+1:

Lurer på om FSD eller toget kommer først til Haugesund ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Jernbanene går nok bare til urbane strøk  >:(
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Er det en ting jeg er sikker på, så er det at det vil ta fryktelig mange år før bilen kjører selv hele veien til hytta mi, året rundt. Håper ikke jeg er halvveis i livet enda, og tør ikke påstå at jeg IKKE vil oppleve det, men hadde jammen ikke satt penger på at jeg vil oppleve det heller. Med dagens utvikling blir det spennende å se hvor lenge det går til bilene klarer å for eksempel selv skjønne at de faktisk må ut i grøfta for å gå klar møtende biler, og time møteplasser osv. med opp og ned i fart. Cornercases som neppe får prioritet hos utviklerne med det første. Også spent på smale helt hvite vinterveier der det ikke finnes synlig merking (og er glatt i tillegg, men akkurat det tror jeg automatikken vil kunne fikse greit). Helt snødekte veier tror jeg vil bli svært vanskelig å få til kun kamerabasert, og snør det i tillegg så har ikke lidar heller sjanse. Kan på sikt selvfølgelig løses med intens brøyteberedskap og vanvittig salting...

daktari

Jeg blir også stadig mer pessimistisk når jeg ser hvor mye sprøtt FSD beta finner på. På den annen side har du Waymo &co som har kommet lenger.
I vanlig trafikk er det antagelig først realistisk når alle bilene er roboter. Som robotene i Fortnite slåss mot hverandre, regelmessig og fint - alt blir derimot uforutsigbart når en 10-åring hopper inn i fighten.

For flyplasser (måking, busser, bagasje), gruvedrift o.l. i kontrollerte omgivelser kommer nok først. At alle bilene blir roboter er en måte å opprette kontrollerte omgivelser på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatFor flyplasser (måking, busser, bagasje), gruvedrift o.l. i kontrollerte omgivelser kommer nok først.

Fagernes er verdens første flyplass med autonom snøbrøyting!

https://www.youtube.com/watch?v=XkLO5z16bXE&t=41s
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:01
Er det en ting jeg er sikker på, så er det at det vil ta fryktelig mange år før bilen kjører selv hele veien til hytta mi, året rundt. Håper ikke jeg er halvveis i livet enda, og tør ikke påstå at jeg IKKE vil oppleve det, men hadde jammen ikke satt penger på at jeg vil oppleve det heller. Med dagens utvikling blir det spennende å se hvor lenge det går til bilene klarer å for eksempel selv skjønne at de faktisk må ut i grøfta for å gå klar møtende biler, og time møteplasser osv. med opp og ned i fart. Cornercases som neppe får prioritet hos utviklerne med det første. Også spent på smale helt hvite vinterveier der det ikke finnes synlig merking (og er glatt i tillegg, men akkurat det tror jeg automatikken vil kunne fikse greit). Helt snødekte veier tror jeg vil bli svært vanskelig å få til kun kamerabasert, og snør det i tillegg så har ikke lidar heller sjanse. Kan på sikt selvfølgelig løses med intens brøyteberedskap og vanvittig salting...
Kommer det L3 på "hovedveiene", så er jeg strålende fornøyd, jeg kan fint kjøre både siste biten til hytta og i byen manuelt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

#236
For den som gidder; over en time med FSD Beta v10.5 uten avbrytelser (men riktignok fra en Tesla-fan): https://youtu.be/tEWe2vyCsGE
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:51
Ta en av jernbanene! De trenger ikke stoppe for lading, står ikke i kø, kjører elektrisk, sove- og spise er null problem, været forsinker sjelden, ++. Så kommer man også raskere fram!
Dette gjelder bare mellom større byer. Skulle jeg benyttet meg av tog til hytta hadde det blitt mye dyrere og tatt mye lengre tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Vaduz (som jeg svarte) ville til Trondheim, København, og Stockholm.  :D. Forøvrig heter det at "det går alltid et tog", men de sier ingenting om hvor....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. november 2021, klokken 12:50
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:51
Ta en av jernbanene! De trenger ikke stoppe for lading, står ikke i kø, kjører elektrisk, sove- og spise er null problem, været forsinker sjelden, ++. Så kommer man også raskere fram!
Dette gjelder bare mellom større byer. Skulle jeg benyttet meg av tog til hytta hadde det blitt mye dyrere og tatt mye lengre tid.
Jeg liker tog best av all kollektivtransport, men som @turfsurf sier så er bil mye raskere, billigere, samt mer fleksibelt generelt, man slipper å forholde seg til andre folk, man kan stoppe hvor man vil, man har panoramautsikt (foran i bilen, idiotsoting bak), bagasje rett ut/inn av hus/hytte, liten smitterisiko etc.
Eneste som mangler er selvkjøring (samt restaurantvogn og dass).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA