Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:35
Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. november 2021, klokken 12:29
Forøvrig er første ulykke med FSD beta rapportert. Filskifte ulykke uten personskade.


https://youtu.be/lcoJP402GGA
Føreren oppgir at hen ikke klarte å ta kontroll over bilen, noe som høres veldig rart ut. Det skal ikke veldig store krefter til før man tar over styringen. Får meg til å tro at føreren ikke fulgte godt med og heller ikke har holdt i rattet som man skal.
Ja, for feil på bilen er vel helt utelukket, eller? Det er vel ikke en førstereisgutt som kjører i.o.m at han/hun har oppnådd minimum 98 poeng for i det hele tatt å få FSD Beta.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 12. november 2021, klokken 13:55
Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:35
Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. november 2021, klokken 12:29
Forøvrig er første ulykke med FSD beta rapportert. Filskifte ulykke uten personskade.


https://youtu.be/lcoJP402GGA
Føreren oppgir at hen ikke klarte å ta kontroll over bilen, noe som høres veldig rart ut. Det skal ikke veldig store krefter til før man tar over styringen. Får meg til å tro at føreren ikke fulgte godt med og heller ikke har holdt i rattet som man skal.
Ja, for feil på bilen er vel helt utelukket, eller? Det er vel ikke en førstereisgutt som kjører i.o.m at han/hun har oppnådd minimum 98 poeng for i det hele tatt å få FSD Beta.
Det er jo åpenbart at systemet  (bilen) har gjort en feil. Det håper jeg alle skjønner.
Jeg påpekte at forklaringen til føreren virker noe merkelig. Å stole for mye på systemet, og ikke følge godt nok med, er for gjort og svært risikabelt i testsituasjoner. Jeg mistenker (jeg påstår ikke) at det kan være årsaken til at uhellet ikke ble unngått.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: kodax på fredag 12. november 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:35
Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. november 2021, klokken 12:29
Forøvrig er første ulykke med FSD beta rapportert. Filskifte ulykke uten personskade.


https://youtu.be/lcoJP402GGA
Føreren oppgir at hen ikke klarte å ta kontroll over bilen, noe som høres veldig rart ut. Det skal ikke veldig store krefter til før man tar over styringen. Får meg til å tro at føreren ikke fulgte godt med og heller ikke har holdt i rattet som man skal.
I så fall kan det kanskje avdekkes av innvedig kamera og ratt-sensor?
Uansett er dette potensielt farlig for Tesla, da det jo så langt har virket som at NHTSA ikke er veldig positivt innstilt til FSD og FSD Beta.
Jeg tror ikke kameraet "ser" rattet, og dersom du bare holder rundt rattet uten å yte motstand, vil det heller ikke detekteres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 15:58
Sitat fra: Motorwatt på fredag 12. november 2021, klokken 13:55
Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:35
Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. november 2021, klokken 12:29
Forøvrig er første ulykke med FSD beta rapportert. Filskifte ulykke uten personskade.


https://youtu.be/lcoJP402GGA
Føreren oppgir at hen ikke klarte å ta kontroll over bilen, noe som høres veldig rart ut. Det skal ikke veldig store krefter til før man tar over styringen. Får meg til å tro at føreren ikke fulgte godt med og heller ikke har holdt i rattet som man skal.
Ja, for feil på bilen er vel helt utelukket, eller? Det er vel ikke en førstereisgutt som kjører i.o.m at han/hun har oppnådd minimum 98 poeng for i det hele tatt å få FSD Beta.
Det er jo åpenbart at systemet  (bilen) har gjort en feil. Det håper jeg alle skjønner.
Jeg påpekte at forklaringen til føreren virker noe merkelig. Å stole for mye på systemet, og ikke følge godt nok med, er for gjort og svært risikabelt i testsituasjoner. Jeg mistenker (jeg påstår ikke) at det kan være årsaken til at uhellet ikke ble unngått.
Nettopp. Bilen har nok gjort feil (hvis ikke så vil jo det kjapt tilbakevises fra Tesla med videobildene fra kameraene).
Spørsmålene er vel 1. om kjøreren har vist så stor aktsomhet som Tesla krever ved bruk av FSD Beta og 2. er det nok for NHTSA at Tesla krever dette, eller vil en slik feil av bilen ikke kunne godtas uansett.
Kanskje stemmer det jo faktisk også at bilen i dette tilfellet faktisk var så hard på rattet. Momentet som trengs for å registrere at noen holder i rattet ble vel endret for TM3 i SW for litt siden, så da kan det jo hende at det å avbryte også kan justeres og dermed potensielt også være altfor hard ved en feil på denne bilen.
Spennende blir dette i hvert fall:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Det er vel et grunnleggende krav at man skal holde i rattet uansett. Tror ikke myndighetene vil godta et tillegg hvor det sies at man må holde ekstra hardt i rattet. Beta eller ei.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 12. november 2021, klokken 17:04
Det er vel et grunnleggende krav at man skal holde i rattet uansett. Tror ikke myndighetene vil godta et tillegg hvor det sies at man må holde ekstra hardt i rattet. Beta eller ei.
Tror ikke det har vært krav om å holde konstant i rattet i USA på vanlig autostyring, slik som det er for FSD-beta.
Uansett så hjelper det lite å "holde hardt", rattet skal bare roteres litt. Og, ja den kan være tyngre å dra ut av autostyring i noen situasjoner, men dersom man ikke klarer å overmanne autostyringen i en unnamanøver må det være noe alvorlig galt med styringen på bilen. Jeg kjenner ikke til hvordan "utløsermekanismen" fungerer, så jeg kan jo derfor ikke utelukke feil på denne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Poenget er vel at FSD beta gjør en feil meget raskt, så man skal være ekstremt årvåken for å kunne hindre en krasj utfra de videoene jeg har sett. Spesielt med en bil ved siden, som har litt større fart eller ligger litt tett så er jo 0,5 meter sideveis nok til en liten bulk, og det går fort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari


https://youtu.be/rfTpt8phxL4

Frenchie er fornøyd, 1 avbrytelse men bilen oppfører seg rart i 5-6 situasjoner. Lurer på hvordan det hadde gått med litt trafikk og forgjengere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Speeder

Sitat fra: snakkesalig på fredag 12. november 2021, klokken 15:32
Må vel ikke være førstereisgutt for å skylde på bilen når man innser man har dumma seg ut.
Jeg velger å skylde på bilen siden ryggesensor ikke varslet/virket når jeg rygget på en annen bil. Hvor sender jeg regninga for egenandelen?😂 (eller skal jeg ta det på egen kappe for uoppmerksomhet ...?)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på søndag 21. november 2021, klokken 21:42
To versjoner av samme tur:

CNN sin:
https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI

Eieren sin:
https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
For en god illustrasjon av hva bias gjør med en fremstilling For meg er konklusjonen at redigerte versjoner er temmelig verdiløse. Det gjelder både pro og contra. Utrolig viktig å ha et bredt og balansert bilde, ikke som de viser her i to varianter som begge er altfor vektede.

Dette temaet gjentar seg veldig mye i alle FSD tråder.

Motorwatt

Lurer på om FSD-video er objektiv når dette er åpningssekvensen:  :D

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Storg

Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. november 2021, klokken 22:38
Sitat fra: kodax på søndag 21. november 2021, klokken 21:42
To versjoner av samme tur:

CNN sin:
https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI

Eieren sin:
https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
For en god illustrasjon av hva bias gjør med en fremstilling For meg er konklusjonen at redigerte versjoner er temmelig verdiløse. Det gjelder både pro og contra. Utrolig viktig å ha et bredt og balansert bilde, ikke som de viser her i to varianter som begge er altfor vektede.

Dette temaet gjentar seg veldig mye i alle FSD tråder.
Tja. Når det gjelder selvkjørende biler så er det viktigste at feilraten er lav nok. Så hvis du har 90 minutter med at bilen kjører godt nok og 10 min med intervensjon så er løsningen ubrukelig. Men det blir en veldig kjedelig video.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA