Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg tilhører gruppe 1 og 2 i så fall. Kommer fra en Passat og er fornøyd med bilen totalt sett (vil aldri tilbake til fossilbil igjen).

Men jeg havner i gruppe 2 i min dialog med Tesla. Krever feil utbedret, og irriterer meg over feil som oppstår. Tar dem også opp på forumet. Forbannet når jeg er forbannet. Glad når jeg er glad :) Og evner å se helheten uten å henge meg opp i bagateller.

Gruppedelingen din er dessverre alt for snever :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på fredag 21. februar 2014, klokken 10:26
Forstår ikke klagingen på setene jeg, syens de er like gode som MB og BMW sine, men det er vel kanskje bare jeg som er heldig at de passer perfekt til min kropp da?

Nei, jeg er også svært fornøyd med både seter og nakkestøtter. Passer min kropp perfekt, og de er akkurat passe harde i stoppen. Vil ikke ha mykere seter som det er snakk om fra nå av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aage M.

Dette blir vel også et spørsmål om personlige preferanser. Jeg har kjørt tre nye Mercedes, en ny Audi A6, og en Volvo XC90 bl.a, og har aldri hatt sterkere følelse av å kjøre en luksusbil, enn med min nyervervede Tesla. For meg er det f. eks. mer luksus å kjøre en nullutslippsbil enn en Lexus med ACC. (En ting til; jeg smiler fortsatt hver gang jeg setter meg bak rattet, etter 3 mndrs. bruk. Det skjedde ikke med mine tidligere biler)  :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 11:37
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 11:32
Ser dere henger dere opp i det med utviklingstimer for motor-/girkasse, men jeg tror dere misforstod hensikten. Ja, jeg digger det enkle ved Teslas drivlinje. Poenget med innspillet var at det ligger så uendelig mye støre kostnader bak det å ta frem Mercedes S-klasse. Allikevel koster Tesla like mye. I en slik sammenligning er det ikke rett å bake inn forskjellige lands avgifter. Fra fabrikk er prisene veldig like.
Jeg synes du kom med en god illustrasjon på et teknologisk skifte :) Du illustrerer at Tesla har klart å lage en bil som ligger bak på noen områder, foran på noen områder, og som i sum representerer et teknologisk skifte. Og det til en pris som er i ferd med å bli spiselig!
At den er svært spiselig i Norge er uvesentlig for resten av verden, men retningen er udiskutabelt positiv og spennende for resten av verden.

Uansett er det ofte slik i starten av et teknologisk skifte at man må betale mer for mindre. Det er lenge siden jeg lot meg fascinere over at dieselbilen rapporterte 1500km rekkevidde ved full tank. For det har ingen ting å si når elbilen gir meg fullt batteri hver morgen, og dekker absolutt alle mine behov. Fossilbilens evne til å overlevere på rekkevidde og infrastruktur er for meg blitt irrelevant, for elbilen har for meg kommet dit den trenger å være for å overta.
Når det gjelder investeringene bør det jo også nevnes at det garantert ligger betydelig mer utvikling bak teknologien i Model S i forhold til en annen premium-bil, når man ser på investeringen per bil.

Utviklingen av girkasse og motor i en vanlig fossilbil er båret frem av hundretalls millioner biler over opp mot hundre år. Motoren i Model S er i all hovedsak et resultat av 2500 Tesla Roadster og forhåpninger om å selge mange Model S. Jo færre biler man fordeler utviklingskostnadene på, jo dyrere per bil.

Det er jo egentlig BMW, Mercedes, Audi, osv som selger samme gamle dritten som før, og legger på fete marginer, slik at de kan lene seg godt tilbake og slurpe i seg champagne og kaviar. Når man kjøper en Model S vet man at pengene går til utvikling av 3. gen Tesla - ikke til privatfly og sigarer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gjermund

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: Gjermund på fredag 21. februar 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)

Må si jeg kjenner igjen argumentasjonen ja. "Nå har vi brukt så mange timer på dette, så da må det jo være kjempebra." Typisk dårlig mellomlederarguemtnasjon :-)

Når fortidens teknologi er blitt så god at utviklingen er svær tung er det på tide med et teknologisk skifte. Det er derfor distruptiv innovasjon er så morsom, og det er derfor utfordrere som Tesla faktisk har en mulighet til å lykkes. Hadde de store trauste tatt endringen på alvor hadde de most Tesla for lenge siden.

I teknologibransjen finnes tonnevis med enkle illustrasjoner (se eks utviklingen i kapasitet HDD vs SSD). Slike enkle illustrasjoner fanger ikke opp økosystem (eks Teslas SC-nettverk), men det er lettest å starte med slike basic eksempler.

Ser dere henger dere opp i det med utviklingstimer for motor-/girkasse, men jeg tror dere misforstod hensikten. Ja, jeg digger det enkle ved Teslas drivlinje. Poenget med innspillet var at det ligger så uendelig mye støre kostnader bak det å ta frem Mercedes S-klasse. Allikevel koster Tesla like mye. I en slik sammenligning er det ikke rett å bake inn forskjellige lands avgifter. Fra fabrikk er prisene veldig like.

Her ser vi igjen den klassiske misforståelsen. Det er ikke hvor mey noe kostet eller hvor lang tid noen har brukt på noe som avgjør kvaliteten.

Denne diskusjone har jeg hatt mange ganger i jobbsammenheng, når jeg påpker at noe er for dålig, kommer argumentet om at det er brukt så mye tid på. Det spiller ingen rolle hvor mye tid dere har kastet bort på det, det er ikke bra nok :-)

Det er heller ikkehva noe har kostet å utvikle som avgjør salgsprisen, det er hva andre er villige til å betale.

Newbee

Ref. MB S-klasse, selv om utviklingskostnadene er tatt unna er det fremdeles store kostnader rundt det å bygge denne drivlinjen, og resten av alt utstyr den har. I tillegg har de store MB og BMW-modellene alltid gått foran og utvilklet "luksus" utstyr- og systemer som senere blir tilgjenglig på mellomklassebiler.
Sammenlign det mye omtalte setet til Tesla med MB S-klasse ->"innebygde vifter som sørger for å sirkulere svalende luft inne i setet. Er ikke det nok til å unngå skinnsmak i baken etter en lang dag bak rattet, kan man også velge et masserende sete. Ved å trykke på en knapp blåses luftputer i setet langsomt opp og ut. "Massasjen" er nesten umerkelig, men skal i følge Mercedes hjelpe på blodomløpet" Dette er bare étt eksempel, men S-klasse er full av slike overlegenheter. Det er dette Tesla må sammeligne seg med for å være "Premium"

Jeg har ikke troen på at marginene til de store etablere premiumbilene er så store som du antyder.
Hadde vært interessant og visst hva "selvkosten" uten utvikling var på en Tesla modell S og en Mercedes S-klasse.....selv om det er "off topic" fra denne tråden.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Gjermund

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 12:43
Ref. MB S-klasse, selv om utviklingskostnadene er tatt unna er det fremdeles store kostnader rundt det å bygge denne drivlinjen, og resten av alt utstyr den har. I tillegg har de store MB og BMW-modellene alltid gått foran og utvilklet "luksus" utstyr- og systemer som senere blir tilgjenglig på mellomklassebiler.
Sammenlign det mye omtalte setet til Tesla med MB S-klasse ->"innebygde vifter som sørger for å sirkulere svalende luft inne i setet. Er ikke det nok til å unngå skinnsmak i baken etter en lang dag bak rattet, kan man også velge et masserende sete. Ved å trykke på en knapp blåses luftputer i setet langsomt opp og ut. "Massasjen" er nesten umerkelig, men skal i følge Mercedes hjelpe på blodomløpet" Dette er bare étt eksempel, men S-klasse er full av slike overlegenheter. Det er dette Tesla må sammeligne seg med for å være "Premium"

Jeg har ikke troen på at marginene til de store etablere premiumbilene er så store som du antyder.
Hadde vært interessant og visst hva "selvkosten" uten utvikling var på en Tesla modell S og en Mercedes S-klasse.....selv om det er "off topic" fra denne tråden.

Du nevner utstyr som de har og ikke Tesla har andre nevner utstyr som Tesla har som ikke de har så har dere kommet like langt. Uasnett er utviklingskostnadene helt irrelvante.

Tai

Kan vi legge denne diskusjonen død snart? Kjenner at det kjeder meg fryktelig.....

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 11:40
Gruppedelingen din er dessverre alt for snever :)

... som så å si alle gruppedelinger pleier å være. Som  f.eks. gruppedelingen mellom "premium" og "ikke-premium" ;)  Synes egentlig vi kan la dette sitatet være konklusjonen i tråden :)
Model S 85D

Cato76

Er Masareti en premium bil?? Kikket på hvilke utstyr denne hadde, og det var ikke så mye mer enn det man får i Tesla (vil nok si at en får mer i en Tesla). Eneste store forskjellen var at den har adaptive LED kjørelys og valg av farger på skinn og søm. Utenom dette var det mye likt (utenom prisen)

At man sammenligner bilen med BMW og MB har kun å gjøre med prisen og hvilke forventninger man har til bilen. Hadde bilen kostet 1.5-2 mil så hadde vi samenlignet bilen med andre, ja kanskje en Masareti... eller andre performance biler, uten noe særlig med duppeditter  :)

http://www.maserati.com/maserati/en/en/index/models/granturismo/granturismo/granturismo_tech-specs.html

2011 Masareti GT - http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=42783952
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stiania79

Igjen.... vi bor i Norge og den total "pakken" Tesla Model S gir oss for kr 500 - 800' avhengig av motor, batteri og utstyr finnes det ingen andre som er i nærheten. Punktum. Ja, den bør bli bedre på kvalitet og finish mtp konkurrentene i det store utland, men her på berget bør vi bare smile fra bomstasjon til bomstasjon... enn så lenge.

Får min TMS om 12 dager og etter 3 x Audi så er det helt sikkert ting jeg kommer til å sette fingeren på og hyle ut om, men reflekterer man litt lengre og så lenge bilen er tett, lader og ikke er full av mugg så vel, da skal jeg ikke klage (for HØYT!)

God helg alle sammen.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Gjermund

Sitat fra: Cato76 på fredag 21. februar 2014, klokken 13:59
Er Masareti en premium bil?? Kikket på hvilke utstyr denne hadde, og det var ikke så mye mer enn det man får i Tesla (vil nok si at en får mer i en Tesla). Eneste store forskjellen var at den har adaptive LED kjørelys og valg av farger på skinn og søm. Utenom dette var det mye likt (utenom prisen)

At man sammenligner bilen med BMW og MB har kun å gjøre med prisen og hvilke forventninger man har til bilen. Hadde bilen kostet 1.5-2 mil så hadde vi samenlignet bilen med andre, ja kanskje en Masareti... eller andre performance biler, uten noe særlig med duppeditter  :)

http://www.maserati.com/maserati/en/en/index/models/granturismo/granturismo/granturismo_tech-specs.html

2011 Masareti GT - http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=42783952

Ja det er ganske vanlig på skikkelige premium biler at de ikke er fult av tullball du ikke trenger. Det viktige er at bilen er god å kjøre.  :D

Balrog

Sitat fra: Tai på fredag 21. februar 2014, klokken 13:25
Kan vi legge denne diskusjonen død snart? Kjenner at det kjeder meg fryktelig.....

Tai

+1
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

eclipse


Sitat fra: snurrehue på fredag 21. februar 2014, klokken 11:24
Sitat fra: hma på fredag 21. februar 2014, klokken 10:58
Om man tar utgangspunkt i at begrepet "premium" har med "luksus" å gjøre, så er Model S unektelig en luksusbil:

- Hvilke andre biler har dørhåndtak med lys som "presenterer seg" når eieren kommer i nærheten? En hyggelig "feature", men ikke noe luksus.
- Hvilke andre biler har større soltak? Panoramatak får du på et hav av biler. Skal alle disse da defineres som premium? Peugeot 307?
- Hvilke andre biler har en 17" berøringsskjerm som styrer samtlige av bilens tilleggsfunksjoner? Det kan alltids diskuteres hvorvidt en slik skjerm er mer brukervennlig enn fysiske knapper eller ei. Knapper VET du hvor befinner seg, og er enkelt å treffe uten at du behøver å trekke oppmerksomheten bort fra veien. Skjermen må du dessverre gløtte bortom for å treffe riktig. Men det føles mer eksklusivt med en storskjerm. Jeg er dog skuffet over den lille skjermen i Model S. Dårlig innsynsvinkel før den virker blass og dårlig.
- Hvilke andre biler lar deg forvarme kupéen fra en smarttelefon? Volvo On-Call blant annet. Men Volvo er nok premium.
- Hvilke andre biler har tilsvarende lasteplass (med lasterom både foran og bak)? Om kravet er at den MÅ ha lasterom foran, ryker de fleste. Men stasjonsvogner flest har mer praktisk lasterom enn Model S. Skoda Octavia har god lasteplass og praktiske ordninger. Da definerer vi Skoda som luksus/premium?
- Hvilke andre biler har plass til inntil sju passasjerer? Mange... Men må korrigere deg: inntil SEKS passasjerer (fører er vel ikke passasjer)
- Hvilke andre biler har tilsvarende akselerasjon? Svært få, så en definitivt thumbs up til Tesla her!
- Hvilke andre biler kjører uten lokale utslipp? Leaf, Think, iOn, e-Up etc. Definere de som luksus/premium?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper å legge igjen en 500-lapp i uka på bensinstasjoner?
Gjentar som over: Leaf, Think, iOn, e-Up etc. Definere de som luksus/premium?

Sånn bare som en kjapp kommentar til innlegget ditt :)

Men hvilke biler har samtlige av disse fordelene? Bare Tesla Model S!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA