Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

foxy

Har lest mange innlegg her om at man ser på model s som en premium bil, men mangler den ikke en del opsjoner for at man plasserer model s i denne kategorien?

jeg tenker da ikke på ytelse, den er mer enn bra nok, men på mangel på ekstrautstyr som f.eks.:

- skjulbart hengefeste
- adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- xenon lys ( usikker om den har den?!)
- intelligent Lys System (fjernlys++)
- dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- hjulvarianter basert på preferanser ref komfort vs prolaps
- "webasto"
- sportsratt vs multifunksjon
- oppvarmet ratt
- parkering assist
- mer enn 2 sone klima-anlegg
- automatiske blendbare  speil
- rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sort valg mulighet
- Valget mellom Forskjellige seter – sportseter, Klimatiserte seter, multikontur masasje++
- Memory funksjon
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- skibag
- flere interiør alternativer og farger på bilen

slik jeg ser det er det langt igjen til premium segmentet for Tesla S, men er en grei posh mellomklasse bil.
I-miev 2011
Asker

Go-carter

Hva er "premium"-segmentet definert som? A6/5-serie, eller A8/7-serie?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

#2
ja xenon ligger i tech pakka, samt auto blendbare sidespeil - tar det ut fra listen:

- skjulbart hengefeste
- adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- hjulvarianter basert på preferanser ref komfort vs prolaps
- "webasto"
- sportsratt vs multifunksjon
- oppvarmet ratt
- parkering assist
- mer enn 2 sone klima-anlegg
- automatisk blendbar speil inne
- rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sort valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur masasje++
- Memory funksjon
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- skibag
- flere interiør alternativer og farger på bilen

om man har behov for det ene eller andre er individuelt, poenget er at dette er vanlige opsjoner i premium segmentet og enkelte opsjoner øker komfort og/eller sikkerhet.

PS: adaptiv cruisecontrol har jeg og er på top 3 listen over ting en bil bør ha for min del. ikke bare er det behagelig å kunne slippe alt bortsett en finger på rattet mens bilen "kjører" og bremser av seg selv, men også sikkerheten økes signifikant.
Særlig på norske veier og trafikk er dette et "must have" ting for stressfri reise.


I-miev 2011
Asker

Fossilen

Hvis bilen ikke er bra nok for enkelte så er det jo bare å la være å kjøpe den da så enkelt å greit.

Cobos

Sitat fra: foxy på lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52
Har lest mange innlegg her om at man ser på model s som en premium bil, men mangler den ikke en del opsjoner for at man plasserer model s i denne kategorien?

jeg tenker da ikke på ytelse, den er mer enn bra nok, men på mangel på ekstrautstyr som f.eks.:

- skjulbart hengefeste
- adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- xenon lys ( usikker om den har den?!)
- intelligent Lys System (fjernlys++)
- dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- hjulvarianter basert på preferanser ref komfort vs prolaps
- "webasto"
- sportsratt vs multifunksjon
- oppvarmet ratt
- parkering assist
- mer enn 2 sone klima-anlegg
- automatiske blendbare  speil
- rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sort valg mulighet
- Valget mellom Forskjellige seter – sportseter, Klimatiserte seter, multikontur masasje++
- Memory funksjon
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- skibag
- flere interiør alternativer og farger på bilen

slik jeg ser det er det langt igjen til premium segmentet for Tesla S, men er en grei posh mellomklasse bil.

Akkurat slik som Ford Focus er en Premium bil altså. Med et eller annet unntak får du alt dette av ekstrautstyr på en kompaktklasse bil som definitivt ikke anses som Premium. Faktum er at enorme lister med ekstrautstyr har blitt såpass billig og leveres av andre enn bilprodusentene selv og dermed kan Ford tilby dette på sine biler akkurat som Audi kan.
Dermed er det nok noe annet enn bare lang liste med ekstrautstyr som utgjør en premium bil. Faktisk er det ingen som har klart å fortelle meg hva det er som utgjør premium egentlig. Det bør jo være et objektivt kriterie ikke at det står Audi eller BMW foran på bilen.

Det at Model S mangler noe av det som begynner å bli rimelig standard sikkerhetsutstyr er det ikke tvil om, samtidig er den faktiske crashsikkerheten i Model S mest sannsynlig bedre enn de fleste andre biler siden den slipper å omplassere en flere hundre kilos motor i en kollisjon.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

gbzdoc

Det som forteller om en bil er premium er lyden når dørene lukkes... ;)

Dessverre har Model S lette alu dører og har visstnok ikke like premium lyd som Audi... ;)

Men fra spøk til revolver. Man merker når man setter seg i en premium bil, og model S er en av de. Eneste jeg savner fra lista er adaptive cruise.

Mye av det andre er bare med på å forstyrre sjåføren, f.eks. blindsone masinga til Volvo. Gud bedre!!!

I tillegg ser man jo på mørke svingete veier hvordan disse som har krysset av alt på listen stoler blindt på at bilen ser både elg, fotgjengere og syklister før det smeller... Man trenger liksom ikke lenger å avpasse farten etter forholdene...

Espen Hugaas Andersen

#6
Model S er definitivt en premiumbil. Det handler om hvor behagelig det er å oppholde seg i bilen.

Jeg har satt i Model S, og interiøret og touchskjermen gjør det veldig behagelig å oppholde seg der. Med støynivået, ytelsene osv vil det også være behagelig å kjøre rundt i Model S. Noe anmeldelsene hittil viser.

Noen ting kan du fjerne fra listen din, foxy:

- "webasto" - du kan sette bilen til å varme opp/kjøle bilen til et tidspunkt og via mobilen.
- automatiske blendbare  speil - dette har Model S
- flere interiør alternativer og farger på bilen - du kan velge hvilken farge du vil, du må bare betale mye for det.
- Memory funksjon - Bilen husker hvordan du har setene og slikt.
- Integrerte barneseter - dette er jo bare snakk om preferanse

Andre ting vi ikke vet så mye om enda, og vil fort kunne endre seg med ny SW:

- Speed-limit info (da via google maps eller noe - ikke kamera)
- dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc
- DAB radio
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: gbzdoc på søndag 22. juli 2012, klokken 09:52
Det som forteller om en bil er premium er lyden når dørene lukkes... ;)

Dessverre har Model S lette alu dører og har visstnok ikke like premium lyd som Audi... ;)

Men fra spøk til revolver. Man merker når man setter seg i en premium bil, og model S er en av de. Eneste jeg savner fra lista er adaptive cruise.

Mye av det andre er bare med på å forstyrre sjåføren, f.eks. blindsone masinga til Volvo. Gud bedre!!!

I tillegg ser man jo på mørke svingete veier hvordan disse som har krysset av alt på listen stoler blindt på at bilen ser både elg, fotgjengere og syklister før det smeller... Man trenger liksom ikke lenger å avpasse farten etter forholdene...
Jeg skjønner at du spøker, men som sagt innledningsvis jeg skulle gjerne visst HVA det er man merker når man setter seg inn i en premium bil. Jeg mistenker at hvis de fjernet "badgingen" fra en bil og slik klarte å gjøre en blindtest tror jeg selv drevne biljournalister ville hatt store problemer med å peke på hvilke kriterier de bruker.

Jeg tror det er bare merket foran og det at BMW 5-serien kan fåes med sterkere motorer som egentlig utgjør forskjellen på den og en godt utstyrt Mondeo...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

foxy

#8
Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. juli 2012, klokken 17:38
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 01:22
ja xenon ligger i tech pakka, samt auto blendbare sidespeil - tar det ut fra listen:

- hjulvarianter basert på preferanser ref komfort vs prolaps

Jeg lurer fortsatt på hva du mener her. Om vi sammenligner med VW Touran har 19" på Model S samme høyde på dekksideveggen som 16" på Touran (det skiller 2mm). 21" på Model S har omtrent samme dekksidehøyde som 18" på Touran (som også er en fabrikkdimensjon). Dekker ikke dette begge ytterkantene da ? 15" leveres vel ikke til Touran lengre tror jeg. Og med luftfjæring blir nok uansett 21" på Model S mer komfortabel enn 15" på Touran. Prolaps tror jeg dermed ikke du skal bekymre deg over, men det finner du vel fort ut ved å prøvekjøre en om noen måneder.

Det er mulig at 18" går på Model S, men 17" kan du nok glemme å få plass til over bremsekaliperne. Det er visstnok trangt allerede med 19". 2,1 tonn bil med 310kW motor krever sine bremser.

det jeg mener er at jeg prøvekjørte en sammenlignbar bil ref bl.a. vekt og med luftfjæring med 19" og synes det var hard relativ sett. gikk for 18" sommer og 16" vinter pga komfort. Særlig vinterdekk på 19" er ikke akseptabel.

Forhåpentligvis ikke lenge til før man kan prøvekjøre en tesla model s vel??!! - da kan alle danne seg selv et bilde om 19" med 245/45 er kult å kjøre rund med særlig om vinteren. (kanskje også vanskelig å få nordiske vinterdekk i denne dimensjonen?
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. juli 2012, klokken 10:08
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 01:22
ja xenon ligger i tech pakka, samt auto blendbare sidespeil - tar det ut fra listen:

- "webasto"

om man har behov for det ene eller andre er individuelt, poenget er at dette er vanlige opsjoner i premium segmentet og enkelte opsjoner øker komfort og/eller sikkerhet.

Forklar gjerne hvorfor du vil ha denne "webastoen" på ekstrautstyrslista.

pga at jeg bruker den nå og har brukt den en stund og synes særlig i forbindelse med el-bil at det er nyttig,  siden man slipper å måtte regne med redusert batterikapasitet pga oppvarming.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 22. juli 2012, klokken 10:29
Noen ting kan du fjerne fra listen din, foxy:

- "webasto" - du kan sette bilen til å varme opp/kjøle bilen til et tidspunkt og via mobilen.
- automatiske blendbare  speil - dette har Model S
- flere interiør alternativer og farger på bilen - du kan velge hvilken farge du vil, du må bare betale mye for det.
- Memory funksjon - Bilen husker hvordan du har setene og slikt.
- Integrerte barneseter - dette er jo bare snakk om preferanse

ref "webasto" er det også mulig uten å være tilknyttet strømnettet? (link?)
ref automatiske blendbare  speil - side speil ja men også den inne ? - fant ikke noe info om det på nettet
ref Memory funksjon - fant ikke noe spes info om det heller - hvor er memory funksjonen beskrevet? - nøkkelbasert?


I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. juli 2012, klokken 10:02
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 01:22
PS: adaptiv cruisecontrol har jeg og er på top 3 listen over ting en bil bør ha for min del. ikke bare er det behagelig å kunne slippe alt bortsett en finger på rattet mens bilen "kjører" og bremser av seg selv, men også sikkerheten økes signifikant.
Særlig på norske veier og trafikk er dette et "must have" ting for stressfri reise.

Ok, det er vel bare jeg som ikke skjønner poenget med det da. Jeg hater å ligge bak folk som kjører ujevnt, da legger jeg heller CC på en jevnt lavere fart så jeg ikke tar de igjen hele tiden, eller kjører forbi dem. Å ligge rett bak og la ACC variere farten opp og ned hele tiden er ihvertfall uaktuelt.

Men jeg kjører vanligvis ikke på tider med tett, sammenhengende kø heller da. I så fall tar jeg heller en annen vei, selv om den er lengre.

De fleste ACC systemer jeg har lest om klarer heller ikke å holde de anbefalte 3 sekunders avstand, de vil ligge nærmere. Var det Lexus tro, som hadde valget mellom 30m, 40m og 50m ? 50 meter i 100km/t er kun 1,8 sekunder, uaktuelt. 50 meter duger mao. kun opp til 60km/t...


kjenner ingen som har prøvd nyeste ACC som synes det er tull..

er det ingen andre biler på veien er det jo greit da slipper man å skru det på - er det trafikk (mest sannsynlig) er det i lange perioder ikke mulig  å kjøre forbi uten fare for egen eller andres sikkerhet - og har man klart å kjøre forbi så treffer man etter kort tid på en ny tulling som ligger i 78 i 80 sone.

...da slår man på acc og leser avisen og drikker kaffe. - utrolig hvilken effekt ACC har på sinnstilstanden - manjana manjana ;D
I-miev 2011
Asker

Cobos

Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 23:08
ref "webasto" er det også mulig uten å være tilknyttet strømnettet? (link?)
ref automatiske blendbare  speil - side speil ja men også den inne ? - fant ikke noe info om det på nettet
ref Memory funksjon - fant ikke noe spes info om det heller - hvor er memory funksjonen beskrevet? - nøkkelbasert?

Er sannelig ikke sikker på det med indre speil, men mener jeg har lest at det er det indre speilet som blender ned og ikke de ytre, men jeg er ikke sikker.

Går du tilfeatures og så blar deg ned til nøkkelen under Styling, så ser du at det står at nøkkelen gir deg minne for speil, sete og andre valg. Dette krever dog såvidt jeg husker de oppgraderte setene som du får med lærpakken, Nappa Leather.

Alt som er sagt hittil tilsier at man kan kjøle eller oppvarme bilen uten at den er tilkoblet strømnettet. Men den mobil-appen er ikke ferdig enda slik at jeg finner ikke hvor det står. Mener at beta-utgaver er visst på ymse visninger, men er ikke klar ved lansering i USA.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hens

Så det er bare tullinger som holder seg innenfor fartsgrensene?
Min definisjon av tulling er ganske annerledes, uten å gå nærmere inn på det.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

foxy

Sitat fra: hens på mandag 23. juli 2012, klokken 00:38
Så det er bare tullinger som holder seg innenfor fartsgrensene?
Min definisjon av tulling er ganske annerledes, uten å gå nærmere inn på det.

78 på speedometer betyr at den faktiske hastigheten er ca 70 - ja tulling i min verden.

de fremstår som større fare momenter i traffiken enn de som kjører litt over fartsgrensen på speedometer!

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA