Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: eclipse på fredag 21. februar 2014, klokken 14:40
Men hvilke biler har samtlige av disse fordelene? Bare Tesla Model S!

Og sånn går no' dagan...
Selvsagt. Man klarer alltid å forme argumentene slik at de passer nøyaktig. Ta med adaptiv cruisecontrol. Har Tesla'n det? Stabil og knitrefri DAB. Har Tesla'n det? Fylle fra tom tank til full tank på et par minutter. Har Tesla'n det? Mulighet for takstativ uten å måtte kjøpe panoramatak eller borre hull i taket. Har Tesla'n det? Takhøyde nok til at personer over 185 cm ikke stanger hodet i taket i baksetet. Har Tesla'n det?

Får si det som cra: Touchè ;)

Den perfekte bil finnes ikke. Man får aldri oppfylt absolutt alle sine ønsker med en bil. Fordeler og ulemper. Gjøre kompromisser. Model S har sine fordeler i aksellerasjon og annerledes motoropplevelse (og en motor med færre ting som kan gå galt). Ulempe er begrenset rekkevidde og lang ladetid, samt en stor og tung og dyr batteripakke med uviss levetid og manglende restkapasitetsgaranti.

stiantveitofficial

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 12:43
Ref. MB S-klasse, selv om utviklingskostnadene er tatt unna er det fremdeles store kostnader rundt det å bygge denne drivlinjen, og resten av alt utstyr den har. I tillegg har de store MB og BMW-modellene alltid gått foran og utvilklet "luksus" utstyr- og systemer som senere blir tilgjenglig på mellomklassebiler.
Sammenlign det mye omtalte setet til Tesla med MB S-klasse ->"innebygde vifter som sørger for å sirkulere svalende luft inne i setet. Er ikke det nok til å unngå skinnsmak i baken etter en lang dag bak rattet, kan man også velge et masserende sete. Ved å trykke på en knapp blåses luftputer i setet langsomt opp og ut. "Massasjen" er nesten umerkelig, men skal i følge Mercedes hjelpe på blodomløpet" Dette er bare étt eksempel, men S-klasse er full av slike overlegenheter. Det er dette Tesla må sammeligne seg med for å være "Premium"

Jeg har ikke troen på at marginene til de store etablere premiumbilene er så store som du antyder.
Hadde vært interessant og visst hva "selvkosten" uten utvikling var på en Tesla modell S og en Mercedes S-klasse.....selv om det er "off topic" fra denne tråden.

Det har du helt rett i, marginene på luksusbilene/premiumbilene er veldig lave, på enkelte modeller så har bilprodusenter tapt penger. Det er på mellomklassen og kompaktklassen de tjener pengene slik at de kan utvikle premiumbilene. Basis bedriftsøkonomi.
At Tesla nå får innfellbare speiler viser jo bare at de er utrolig fersk i dette gamet, men at de lærer fort. Det er det ikke mange andre som gjør, og der imponerer Tesla meg faktisk.
At de ikke har tenkt på alle de små tingene som nå kommer på de nye Teslaene er en annen sak. Det har nok gått litt fort i svingene hos mr Musk  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Mhal

Hva er det som gjør en bil til en premiumbil.

På 80/90 tallet kom Nissan med Maxima som var stappfult av utstyr for å kunne konkurere med dei flotteste bilene. Det ble ingen preniumbil for det.

Hvis det var kvalitet i deler og bygging så gjorde en bil premium ville vel Toyota vert der. men nei.

Hva er det så gjør at vi vil betale litt ekstra for å bli sett i en A3 framfor Golf. Det er det som gjør det premium. Det handler først og fremst om merkevarebygging.

Det som gjør Tesla til en premium bil er at uansett hvem Tesla samenliknes med så er det en annen premium bil. Om Tesla fortjener denne plassen vil fremtiden og kundene bestemme.

OddB

Har aldri satt min fot i en "premium" bil, men en ting er sikkert.
Om hundre år står det en Model S ved siden av T-forden på teknisk museum og ikke en obskur "premium-Mercedes" fra 2014... ;-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

panacea


Sitat fra: Tai på fredag 21. februar 2014, klokken 13:25
Kan vi legge denne diskusjonen død snart? Kjenner at det kjeder meg fryktelig.....

Tai

Er det noen som tvinger deg til å lese tråden?
Venter på grå P+
VIN: 25xxx

Tai

Sitat fra: panacea på lørdag 22. februar 2014, klokken 00:23
Er det noen som tvinger deg til å lese tråden?

Jeg visste en eller annen ville si dette.
Min nyskjerrighet angående alle ting Tesla. Prøver å få med meg de fleste tråder her inne på forumet og selv om ikke alle er interessante så er det kjekk lesing. Å diskutere dette temaet er som å piske en død hest. Tråden var gått inn i historien. Temaet er så subjektivt som musikksmak. Og smaken er som kjent som baken. Delt.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

panacea


Sitat fra: Tai på lørdag 22. februar 2014, klokken 01:38
Sitat fra: panacea på lørdag 22. februar 2014, klokken 00:23
Er det noen som tvinger deg til å lese tråden?

Jeg visste en eller annen ville si dette.
Min nyskjerrighet angående alle ting Tesla. Prøver å få med meg de fleste tråder her inne på forumet og selv om ikke alle er interessante så er det kjekk lesing. Å diskutere dette temaet er som å piske en død hest. Tråden var gått inn i historien. Temaet er så subjektivt som musikksmak. Og smaken er som kjent som baken. Delt.

Tai

Jeg visste du ikke kom til å svare på spørsmålet. Personlig er jeg enig med deg, men å oppfordre andre til å la være å diskutere et tema i et diskusjonsforum er mildt sagt pussig.
Venter på grå P+
VIN: 25xxx

Tai

Sitat fra: panacea på lørdag 22. februar 2014, klokken 02:08
Jeg visste du ikke kom til å svare på spørsmålet. Personlig er jeg enig med deg, men å oppfordre andre til å la være å diskutere et tema i et diskusjonsforum er mildt sagt pussig.

Jeg svarte på spørsmålet ditt. Det som tvinger meg er min nyskjerrighet angående alle ting Tesla. ;).

Synes bare dette var en merkelig tråd som det ikke finns noen fasit på. Meninger om hva som er premium bil er veldig subjektivt og diskuteres fort med følelser.  Det fører skjeldent noe godt med seg.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Philip Marlowe

Jeg mener at premium er en subjektiv opplevelse.

Når du starter opp en Tesla, hva hører du da? Ingenting.
Når du starter opp en BMW 518 d, hva hører du da? Rakling.

Når du fyller opp tanken på en Tesla, hva lukter det av hendene dine etter at du har tatt i kontakten? Ingenting.
Når du fyller opp tanken på en BMW 518 d, hva lukter det av hendene dine når du har tatt i pistolen? Kattepiss.

Når du trykker gasspedalen i bunn på en BMW 518 d, hva skjer da? Nesten ingenting.
Når du trykker "gasspedalen" i bunn på en Tesla, hva skjer da? .......... ;D


Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Muffinman

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 22. februar 2014, klokken 08:22
Når du fyller opp tanken på en BMW 518 d, hva lukter det av hendene dine når du har tatt i pistolen? Kattepiss.
Feil, det skjer bare på 518kp.
;D

Cobos

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 22. februar 2014, klokken 08:22
Jeg mener at premium er en subjektiv opplevelse.

Når du fyller opp tanken på en Tesla, hva lukter det av hendene dine etter at du har tatt i kontakten? Ingenting.
Når du fyller opp tanken på en BMW 518 d, hva lukter det av hendene dine når du har tatt i pistolen? Kattepiss.
Som kjemiker og katteeier må jeg nesten få arrestere deg her :)
Kattepiss lukter ammoniakk normalt, og hvis dieselpumpa lukter ammoniakk ville absolutt ikke fylt det på en 518d eller hvilken som helst annen dieselbil (en annen fin ting med elbil, man kan ikke fylle feil drivstoff).
Eller hvis kattepisset lukter diesel ville jeg sporenstreks tatt katta med til veterinæren, alternativt lagt om for-regimet :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

stiantveitofficial

I følge det engelske adjektivet så er premium:

"Superior in quality; higher in price or value."

Det kan ikke jeg svare på om Tesla er siden jeg ikke eier en.

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Newbee

#312
Denne tråden har blitt litt meningsløs ettersom vi ikke er enig om hva Premium er. Men som en trøst, vi er ikke det eneste som sliter med dette; http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1256275//

Spør en eier av en MB S-klasse eller BMW 7-serie det samme spørsmålet, og be de sette opp en liste for sammenligning mot Tesla, så tror jeg du fort kan se en smørbrødliste med utstyr og finesser som du ikke finner på Teslaen. Altså er det totalt meningsløst å dra frem kriterier som fylling av drivstoff, motorstøy osv.

...og mens dere fortsetter diskusjonen, venter jeg på min Tesla Premiumbil, som dessverre kommer uten automatisk innfellbare speiler :-/
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Amoss

Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 10:32
I følge det engelske adjektivet så er premium:

"Superior in quality; higher in price or value."

Det kan ikke jeg svare på om Tesla er siden jeg ikke eier en.

Egentlig interessant. Da kan man si at bilen er premium dersom den er priset som premium, eller om eieren verdsetter den som en :)

Det setter også prisingen i Kina i ett perspektiv der man lettere ser hva Elon mente med at det var en sjanse å ta å prise MS så billig der. I Kina er altså ikke MS priset som en premiumbil. For den sak skyld heller ikke i Norge.
Model S 85D

stiantveitofficial

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. februar 2014, klokken 13:40
Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 10:32
I følge det engelske adjektivet så er premium:

"Superior in quality; higher in price or value."

Det kan ikke jeg svare på om Tesla er siden jeg ikke eier en.

Egentlig interessant. Da kan man si at bilen er premium dersom den er priset som premium, eller om eieren verdsetter den som en :)

Det setter også prisingen i Kina i ett perspektiv der man lettere ser hva Elon mente med at det var en sjanse å ta å prise MS så billig der. I Kina er altså ikke MS priset som en premiumbil. For den sak skyld heller ikke i Norge.

Ikke sant  :)
Ser du på f.eks iskrem (som ikke har noe med bil å gjøre, kun begrepet) så er premium iskrem gjerne bedre og dyrere fordi den inneholder ekte råvarer som fløte, hele bær, belgisk sjokolade, nøtter etc etc og uten "lett"-produkter. Derfor er den dyrere enn f.eks Tress Is.
Tatt ut av sammenhengen, men illusterer altså begrepet premium: Ypperste av kvalitet; høyere i pris eller verdi.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA