Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

brynjar

SitatNår du starter opp en Tesla, hva hører du da? Ingenting.
Når du starter opp en BMW 518 d, hva hører du da? Rakling.

Når du fyller opp tanken på en Tesla, hva lukter det av hendene dine etter at du har tatt i kontakten? Ingenting.
Når du fyller opp tanken på en BMW 518 d, hva lukter det av hendene dine når du har tatt i pistolen? Kattepiss.

Når du trykker gasspedalen i bunn på en BMW 518 d, hva skjer da? Nesten ingenting.
Når du trykker "gasspedalen" i bunn på en Tesla, hva skjer da? .......... ;D

;D  ;D
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

sigurdi

#316
Utstyrs listen på Model S, måtte desverre nedprioriterer, for å få bilen ut på markedet raskere. Dette har Elon sakt ved flere anledninger, de konsentrerte seg om basis fungsjonene, og å gjøre dem best mulig ved lansering.
Det aller meste av bilen produseres i Aliminium, et material valg svært få biler bruker pga produksjons kostnad.
Mye av konstruksjonene her kommer fra Space X og romferge produksjonen, som og bruker lette men svært kraftige konstruksjoner.

Faktisk er det vel bare premium biler som dette er vanlig, men ikke alle, noen har jo vært flinke med galvanisert stål, andre ikke like heldige.

Mer utstyr kan testes og legges til senere også som retrofit.

Skulle hele ekstra utstyr pakken fra A til Å være tilgjengelig fra dag 1, hadde nok ikke bilen vært til salgs ennå, og titusenvis ikke kjørt rundt med det store Tesla smilet sitt.

Alt utstyr fra 3.Part skal testes i minst 1000 produksjons eksemplarer og feilfri før det går gjennom godkjenningen og settes i produksjon, dette tar tid for et lite selskap.

Når det gjelder utvikling, Tesla startet i 2004, der målet hele tiden er å utvikle model E som kommer i 2017, roadster, S og X er middel for å komme dit.
Horten
Model X90D (18.03.17)

hybriden

Tror definering av premium bil er nokså enkelt:
Mange av disse kjører langt,så SETENE er viktige.
Da er kvaliteten på disse avgjørende :
Elregulering, varme,kulde,massasje og sittekomfort er nøkkelfaktorer.
De store bilprodusentene har brukt temmelig mye penger bare på dette, fordi det er så viktig :)
Resten av premium beskrivelse kan være opplevd kvalitet:
Knirk og lekkasjer i takluke og vinduer hører ikke hjemme i premium segmentet. Dugg i lysene og problemer med sidevindu tyder på dårlig kvalitetssikring.
Tror at Musk tydeligvis spekulerer i å pushe ut flest mulig Tesla pga verdi/penger, fordi han vet at kjøpere er "religiøse" og finner seg i "alt"! Eksempel er muggproblemet som er oppstått pga inkompetanse.
Tesla er ikke premiumbil, men elbil til premium pris
Alle andre bilprodusenter hadde blitt "slaktet" om de hadde sendt en uferdig bil på markedet.
???
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

toS

De fleste som eier en Tesla er enige i at det er en premiumbil. I utlandet konkurrerer den mht pris i det øverste premiumsegmentet. I Norge er den relativt sett billig, noe som i forhold til denne tråden viser at folk ofte setter likhetstegn mellom pris og "premium" status. Denne tråden vil sikkert kunne leve videre de neste hundre årene slik at folk kan diskutere om bilen er bra nok/premium nok hvis den mangler en eller annen dupeditt eller feature fra Bentley eller S klasse, eller om skinnet kommer fra den rette kua.
Min bil har ingen feil så langt, og jeg er svært fornøyd også med Tesla kundeservice. Å diskutere hvorvidt bilen er premium er å misse poenget med at dette er en revolusjon i bilens utvikling. Man går glipp av noe ved å stå på sidelinjen. Men når man står der føles det sikkert best å si til seg selv at den ikke er "premium" nok:)

AreLib

Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 08:36

Alle andre bilprodusenter hadde blitt "slaktet" om de hadde sendt en uferdig bil på markedet.
???
hmm...viser til Mercedes w124 og w210 som ble sluppet ut delvis ferdig utvikla, sist jeg sjekket så blir w124 hyllet som en evighetsmaskin? har eid begge og kan ikke påstå at dem er feilfrie.
jeg synes Model S er Premium fordi den har feil en Premium bil verdig :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Kallagtunet

Hvis en etablert produsent hadde sluppet en modell havarerer slik at den må transporteres på bergingsbil i samme utstrekning som Model S (11% av eiere her på forumet har opplevd det...)er jeg sikker på at den hadde fått ett evig stigma som drittbil. Hadde det vært en premium produsent er jeg sikker på at hele ledelsen måtte gå. Det er ikke premium følelse å ha småfeil, sore feil som gir havarier eller bil på verksted!!!

toS

Det er ikke slik at 11% av Model S har måttet berges. Og det å kjøre tom for strøm er ikke en feil ved bilen. Dette forumet er ikke representativt for verden "utenfor", så statistikk må man hente andre steder.

Muffinman

Jo, tom for strøm på 12v batteri er en feil ved bilen. Det er det som er den vanligste årsaken til berging. Feilkonstruert UMC som gjør at 12v ofte blir utladet om bilen står tilkoblet etter fullført lading i kombinasjon med Tesla`s anbefaling om å la bilen være tilkoblet når man ikke bruker den. Det er sannsynligvis bare mine egne valg som gjør at min bil også ikke har endt opp død; jeg har alltid passet på å koble fra ved fullført lading, evt ladet så sakte at den ikke var helt ferdig ved avreise.

hybriden

Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 09:51
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 08:36

Alle andre bilprodusenter hadde blitt "slaktet" om de hadde sendt en uferdig bil på markedet.
???
hmm...viser til Mercedes w124 og w210 som ble sluppet ut delvis ferdig utvikla, sist jeg sjekket så blir w124 hyllet som en evighetsmaskin? har eid begge og kan ikke påstå at dem er feilfrie.
jeg synes Model S er Premium fordi den har feil en Premium bil verdig :)

Både BMW og VW har brukt ekstra tid på utvikling av sine elbiler, før de er i salg!
Tror biltestere har mindre toleranse med disse 8)
Ser at på på elbilforum, BMW siden så er det opprettet en tråd :
Feil og mangler, (bare dersom det skulle oppstå noe slikt) ;D
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

OddB

#324
Ser at det begynner å dukke opp folk her som ikke kan Teslas historie, og ikke skjønner hvilken bragd det er at de har klart å få denne bilen på veien. Fra å være et kjøkkenbenkfirma på konkursens rand for fem år siden til å bli skamrost av von Koenigsegg i år for å ha laget verdens beste bil utenom hyperbilsegmentet sier sitt. Bilen er unik. Det er bl.a. ingen andre premiumbiler som det følger gratis bensinkort med på kjøpet (superladere) ;-)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

#325
Superladerene er ikke gratis. Man betaler for disse ved kjøp av bilen. Selv om du lader på superlader 100 ganger tar du ikke strøm for mer enn kanskje 5000 kr , og resten av de 12-13000 kronene av bilprisen det ble antydet var øremerket kan gå til utbygging.

There`s no such thing as a free lunch. Det er kundene som betaler dette, og skal man se på kwh prisen blir den nok veldig høy.

EDIT: Superlading koster nå kr. 13800 eks mva på S60.

OddB

Selvsagt er det innbakt i bilprisen :-) men både billig og behagelig. Og genialt
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AreLib

Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 09:51
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 08:36

Alle andre bilprodusenter hadde blitt "slaktet" om de hadde sendt en uferdig bil på markedet.
???
hmm...viser til Mercedes w124 og w210 som ble sluppet ut delvis ferdig utvikla, sist jeg sjekket så blir w124 hyllet som en evighetsmaskin? har eid begge og kan ikke påstå at dem er feilfrie.
jeg synes Model S er Premium fordi den har feil en Premium bil verdig :)

Både BMW og VW har brukt ekstra tid på utvikling av sine elbiler, før de er i salg!
Tror biltestere har mindre toleranse med disse 8)
Ser at på på elbilforum, BMW siden så er det opprettet en tråd :
Feil og mangler, (bare dersom det skulle oppstå noe slikt) ;D
BMW i3 Premium? VW eup Premium?  la gå da kan kia soul også være Premium.  innfører nytt ord fra med i dag, ultrawunderpremium, skal omfatte biler som feks S6,RS6,AMG,M,Maserati, Model S. Biler som skal være innenfor kategorien ultrawunderpremium, skal ha stor MÅ HA faktor og klare 0-100 på mindre enn 6 sekunder, være over 4,5m lang. ordet Premium er såpass voldtatt når vw eup og egolf kommer inn i bildet
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Espen Hugaas Andersen

En del av feilene som er oppdaget på Model S er løst for fremtiden. Tesla vet nå betydelig mer om det norske strømnettet, f.eks. Når man skal revolusjonere bilverden kan man ikke forvente at man ikke vil lære ting underveis.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. februar 2014, klokken 11:07
Superladerene er ikke gratis. Man betaler for disse ved kjøp av bilen. Selv om du lader på superlader 100 ganger tar du ikke strøm for mer enn kanskje 5000 kr , og resten av de 12-13000 kronene av bilprisen det ble antydet var øremerket kan gå til utbygging.

There`s no such thing as a free lunch. Det er kundene som betaler dette, og skal man se på kwh prisen blir den nok veldig høy.

EDIT: Superlading koster nå kr. 13800 eks mva på S60.

Tja, jeg har nok hanket innpå 6-700kWh på 5 måneder, så det blir nok minst en tusenlapp i året for vår del. Beholder jeg bilen like lenge som antatt vil vi nok til slutt ha fylt strøm for hele beløpet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA