Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Jeg har gjennomfakturering, så jeg har ikke det nevnte problemet. Men her er det altså en bruker som opplever at tilgodehavende IKKE blir utbetalt slik man forventer at det skal bli, men det akkumuleres opp på tilgodehavende.

Selvsagt ville jeg ikke godkjent dette, om det var meg. Men om det betales ut samme dag som pengene ellers skulle vært betalt inn, så er det ingen problem. Men det var altså ikke det som skjedde for personen over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på tor 04. des 2025, kl. 18:35Men om det betales ut samme dag som pengene ellers skulle vært betalt inn, så er det ingen problem. Men det var altså ikke det som skjedde for personen over.

Her er vi enige, men jeg stiller meg tvilende til om det er realitetene her og ikke som jeg beskriver. Blir i så fall spennende å høre hvilket nettselskap som har denne praksisen!

ToWalkOrDrive

Da er det bare for østlendingene å bygge ut Opera-tunnelen en gang til. Som de fleste vet er raskeste bilvei fra Stavanger til Trøndelag via Drammen, Sandvika, Opera-tunnelen og forbi Lillestrøm. På grunn av stor strømpris-forskjell har det vært mye snakk om at rogalendinger sender kjøtt nordover for foredling. Ser ut som at Jæder som konsekvens av dette har kjøpt Berika i Trøndelag som bygger en moderne fabrikk. Så da kan østlendinger glede seg over at tusener på tusener med forurensende trailere blir å kjøre gjennom Oslo for å komme til Trøndelag, for så å frakte det ned igjen ferdig foredlet.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 11. des 2025, kl. 09:47Da er det bare for østlendingene å bygge ut Opera-tunnelen en gang til. Som de fleste vet er raskeste bilvei fra Stavanger til Trøndelag via Drammen, Sandvika, Opera-tunnelen og forbi Lillestrøm. På grunn av stor strømpris-forskjell har det vært mye snakk om at rogalendinger sender kjøtt nordover for foredling. Ser ut som at Jæder som konsekvens av dette har kjøpt Berika i Trøndelag som bygger en moderne fabrikk. Så da kan østlendinger glede seg over at tusener på tusener med forurensende trailere blir å kjøre gjennom Oslo for å komme til Trøndelag, for så å frakte det ned igjen ferdig foredlet.

Et enkelt godstog får vel med seg like mye kjøtt som ca. 40 trailere, så enklere å sende det den veien tror jeg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tor 11. des 2025, kl. 10:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 11. des 2025, kl. 09:47Da er det bare for østlendingene å bygge ut Opera-tunnelen en gang til. Som de fleste vet er raskeste bilvei fra Stavanger til Trøndelag via Drammen, Sandvika, Opera-tunnelen og forbi Lillestrøm. På grunn av stor strømpris-forskjell har det vært mye snakk om at rogalendinger sender kjøtt nordover for foredling. Ser ut som at Jæder som konsekvens av dette har kjøpt Berika i Trøndelag som bygger en moderne fabrikk. Så da kan østlendinger glede seg over at tusener på tusener med forurensende trailere blir å kjøre gjennom Oslo for å komme til Trøndelag, for så å frakte det ned igjen ferdig foredlet.

Et enkelt godstog får vel med seg like mye kjøtt som ca. 40 trailere, så enklere å sende det den veien tror jeg.

Ja, får håpe de får til det siden det er så lange avstander og store mengder. Men er vel litt begrenset kapasitet / vilje slik jeg har forstått det. Og så skal det jo fraktes fra masse småsteder, og innom østlandet. Men når det skal fraktes så langt så håper jeg de bruker tog mer. Følte det var en periode hvor en prøvde å få til mer gods på bane ved å bedre terminaler osv, men at det flatet litt ut pga problemer / andre prioriteringer.

De kan jo eventuelt gi lave strømpriser til bedrifter i sør, så slipper en slik suboptimalisert produksjon og unødige frakter.

Svein_H

Sitat fra: Svein_H på tor 04. des 2025, kl. 13:07Jeg har også separat nettleiefaktura, og da jeg hadde fastprisavtale fikk jeg flere måneder på rad faktura pålydende kr 0,00 samtidig som tilgode-summen økte måned for måned. Ser at siste faktura også er på null, men gidder ikke krangle for å få igjen småpenger. Det koster meg mer i energi og irritasjon enn det lille jeg ev. får refundert, hvor smålig skal man være liksom. Javel, så får netteier renteinntektene og ikke jeg, er det så jævla viktig...

Vet ikke om det var meg RJK henviste til i sitt innlegg litt lenger opp, men jeg har nå sjekket fakturaen, og der står det faktisk at beløpet vil bli utbetalt ved forfall. Så da har min netteier endret praksis siden sist, om det er frivillig eller pålagt vites ikke. Men YAY, da får jeg hele 54,61 kroner mer å rutte med lille julaften! :)
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Ettersom man "trenger fornybar energi" til alle engelske og tyske datasentre som skal opp snart så kan turistforeningen døpe om "Synesvarden" til "Synes jeg ser vindmøller og varden"..

Drit i innsigelser fra Statsforvalteren og
Drit i innsigelser fra Rogaland Fylkeskommune

på grunn av naturverdier og kulturminner og landskapspåvirkningen.

Rart hvordan AP er verre enn FrP på miljøvern:

– Dette er en sak hvor ulike nasjonale interesser står mot hverandre, men hvor vi har lagt avgjørende vekt på behovet for fornybar energiproduksjon, sier kommunal- og distriktsminister, Bjørnar Skjæran, i pressemeldingen.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. des 2025, kl. 14:10– Dette er en sak hvor ulike nasjonale interesser står mot hverandre, men hvor vi har lagt avgjørende vekt på behovet for fornybar energiproduksjon, sier kommunal- og distriktsminister, Bjørnar Skjæran, i pressemeldingen.
Kan de ikke sette opp en vindmølle i hagen til Skjæran.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lør 13. des 2025, kl. 16:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. des 2025, kl. 14:10– Dette er en sak hvor ulike nasjonale interesser står mot hverandre, men hvor vi har lagt avgjørende vekt på behovet for fornybar energiproduksjon, sier kommunal- og distriktsminister, Bjørnar Skjæran, i pressemeldingen.
Kan de ikke sette opp en vindmølle i hagen til Skjæran.

Ja, det er så ille. Han har jobben mot sin vilje.
Han virket å gjøre en svært god jobb som fiskeriminister, med kvoteprosjekter og andre viktige ting, men måtte slutte på grunn av KJØNNSKVOTERING!

Seriøst.... fjerne en velfungerende minister til en av de viktigste næringene i Norge... for å få mer balanse mellom menn og damer!

Men, ja, han burde i det minste blitt tvunget til å besøke 150 vindmøller I Rogaland, så han ser hva det er snakk om.

sky

Sitat fra: initiald på fre 28. nov 2025, kl. 23:27
Sitat fra: bmw på lør 15. nov 2025, kl. 11:52

SitatEnergy is the economy. Make it expensive, you kill a country. The UK is being murdered.

SitatShe has a really nice way of calling the British decision makers stupid, without actually calling them stupid.

Ganske ironisk at gigantselskaper som Tesla påstår at de prøver å "redde verden", når de bygger flere og flere gigantiske AI datasentre som sluker opp enorme mengder energi, samtidig som det blir mindre og mindre energi til verdens befolkning, som også fører til høyere og høyere strøm- og energipriser.

Heldigvis begynner flere å våkne opp til den virkelige verden, og vår virkelige historie. Uavhengige og ærlige folk som Kathryn Porter og Jacob Rees-Mogg (videoene over) utdyper hvor virkelighetsfjernt, meningsløst, og hjernedødt den "grønne agendaen" egentlig er.

Hver gang våre ledere sier de skal "redde verden", da er det alltid et lettfattelig engelsk ordtak som gjelder: "follow the money". Våre ledere beviser igjen og igjen at de ønsker dyrere strøm, mer arbeidsledighet, mer skatter, mer avgifter, mer fattigdom, etc.

Korrupsjon er nøkkelordet. Ja, det finnes korrupsjon også her i Norge. Hvorfor er våre ledere så opptatt av at alt kun må gå på strøm, til og med biler? Videoene over forklarer mer, også hvorfor strømprisene bare øker og øker.

SitatPrisen overstiger tre kroner for andre dag på rad – for dem uten norgespris.

SitatOnsdag blir det høyest strømpriser i Sørøst-Norge. Mellom klokken 16 og 17 vil strømprisen der ligge på 3,02 kroner per kilowattime (kWh). Tirsdag var prisene enda høyere, med en makspris på 3,54 kroner.
Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/flere-dager-med-skyhoye-strompriser/s/5-95-2747968

Strømprisene stiger og stiger. Hvordan blir det når frosten kommer?
Elbilene har som kjent også dårligere batterikapasitet når det blir ekstra kaldt.
Ikke så lønnsomt og miljøvennlig heller, som politikerne skråsikkert påstod.

arthur

Tja, men NP og et forbruk på rundt 15kWt per 100 kilometer så koster det meg femten kroner å forflytte meg og familien 100 kilometer mens en fossilbil vel bruker 150 kroner i bensin på den samme distansen så en viss besparelse er det nok. En annen ting er at jeg langt foretrekker elbiler fremfor fossilbiler av mange andre grunner også.

Counterpointer

Sitat fra: Counterpointer på tir 02. des 2025, kl. 21:11Nå er jo første faktura på nettleien med 0,- kr kommet 👍🏼

Det er jo hyggelig men det var jo en minus sum i tillegg.

Hvor blir den av?

Det er to alternativer jeg ser er mulig. Enten overføres saldo til neste måned slik at det er etterslep, eller så utbetales den.

Finner ikke noe klart svar hos hverken Norgespris.no eller hos Elvia.
Ai sier det ikke er mulig med negativ nettleie med Norgespris.........
i går kom svaret på det ovenstående.

Det tar 17 dager før det blir utbetalt fra Elvia 👍🏼

arthur

Sitat fra: Counterpointer på tor 18. des 2025, kl. 14:21
Sitat fra: Counterpointer på tir 02. des 2025, kl. 21:11Nå er jo første faktura på nettleien med 0,- kr kommet 👍🏼

Det er jo hyggelig men det var jo en minus sum i tillegg.

Hvor blir den av?

Det er to alternativer jeg ser er mulig. Enten overføres saldo til neste måned slik at det er etterslep, eller så utbetales den.

Finner ikke noe klart svar hos hverken Norgespris.no eller hos Elvia.
Ai sier det ikke er mulig med negativ nettleie med Norgespris.........
i går kom svaret på det ovenstående.

Det tar 17 dager før det blir utbetalt fra Elvia 👍🏼

Nå har de jo for lengst informert om at utbetaling ville komme samtidig med forfall på strømregningen så skjønner ikke helt overraskelsen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA