Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 08:45(mye svada klippet bort..)
Så at de sluttet med det før valget da de så at dette førte til høy inflasjon og konkurser er bare rett og rimelig.

De burde heller blitt sparket for ikke å gjøre tiltak tidligere.
Slett ikke uenig at man måtte gjøre noe, men man har hatt 3+ år på seg, og ser du på hvordan AP med energiminister Aasland etc har uttalt seg kritisk til å gjøre noe som helst gjennom perioden, så kan man ikke unngå å tenke at norgespris ble en løsning nettopp fordi det var valg, og fordi alterntivet, å ikke gjøre noe, ville kunne påvirke valgresultatet i negativ retning for AP
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: ProsjektX på I dag kl. 08:12Hva tenker folket her egentlig om korrupsjonen som "norgespris" åpenbart er, og brudd på valgloven?

Hvordan du kan hevde at dette har noe med korrupsjon å gjøre ser jeg ikke, men mulig vi har helt forskjellig forståelse av hva som ligger i begrepet? Uansett så tror jeg vi må holde oss til hvordan korrupsjon er definert og behandlet i rettsapparatet. Brudd på valgloven?

https://lovdata.no/artikkel/lov_i_kraft_1__mai_2024/4755

Kan du vise til hvoir i valgloven du finner dekning for dine påstander?

At innføringen av Norgespris, og tidspuktet for det, hadde en viss sammenheng med det forestående valget tror jeg ikke vi er uenige om, men denne hadde nok kommet også om det ikke var et valgår!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: ProsjektX på I dag kl. 08:12Hva tenker folket her egentlig om korrupsjonen som "norgespris" åpenbart er, og brudd på valgloven? Altså, en regjering bruker mange milliarder for å stenge hva som ville blitt en heftig debatt før valget, for å øke sannsynligheten for gjenvalg..? AP har jo i prinsippet kjøpt seg stemmer her. Og hadde man visst hva som ble diskutert bak lukkede dører om intensjoner og strategi... Rart ikke media har prøvd å grave litt mer i dette

Korrupsjon er det vel strengt tatt ikke. Da er denne saken her mer ødeleggende for vår tillit til politikere:

https://www.dn.no/eiendom/forbudt-a-bygge-i-strandsonen-ga-unntak-for-hytta-til-kunnskapsministeren/2-1-1903977

Alle støtteordninger bommer..og det er klin umulig å få til regler som alltid treffer godt.

Sånn sett er Norgespris bare en konsekvens av tidligere gale beslutninger. Ideellt burde man ikke hatt behov for noen støtteord inger. EU regler og gale politiske beslutninger har bidratt til at vi har gått fra et velfungerende kraftmarked til et ikke fungerende kraftmarked. Det er fakta. Så kan man krangle så busta fyker mhp hvorfor.

ProsjektX

Korrupsjon, feil ord her. Det jeg er ute etter er om det er valgpåvirkning, å innføre norgespris rett før et valg for å ta brodden av debatten som har vart i 3 år +. Det er forbudt etter straffeloven p 151, så kan man diskutere hvor dyp og gjennomtenkt strategien og intensjonen har vært fra AP. Ikke uenig at noe måtte gjøres, men AP har ganske åpenbart brukt fellesskapets penger for å påvirke og sikre gjenvalg.

Stemmekjøp og utilbørlig stemmepåvirkning
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved et offentlig valg

b. ved å gi et gode eller inngå avtale om det søker å oppnå at noen forplikter seg til å stemme på en bestemt måte eller unnlate å stemme,
c. opptrer slik at noen utilsiktet unnlater å stemme, eller stemmer annerledes enn tilsiktet.

Nå er det ikke like i dagen som AP sin valgpåvirkning og korrupsjon med LO, men allikevel, er verdt å tenke litt på denne...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ProsjektX på I dag kl. 09:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 08:45(mye svada klippet bort..)
Så at de sluttet med det før valget da de så at dette førte til høy inflasjon og konkurser er bare rett og rimelig.

De burde heller blitt sparket for ikke å gjøre tiltak tidligere.
Slett ikke uenig at man måtte gjøre noe, men man har hatt 3+ år på seg, og ser du på hvordan AP med energiminister Aasland etc har uttalt seg kritisk til å gjøre noe som helst gjennom perioden, så kan man ikke unngå å tenke at norgespris ble en løsning nettopp fordi det var valg, og fordi alterntivet, å ikke gjøre noe, ville kunne påvirke valgresultatet i negativ retning for AP

Ja, "vi følger situasjonen nøye" var jo noe de sa i 3 år. Først og fremst tenker jeg at det var fordi de var veldig rustne - de hadde ikke vært i posisjon på 8 år, så de var redde for å ødelegge noe. Etterhvert tror jeg de så at mer støtte måtte til, men gjerne ville spare den til valgkampen, for å snu de forferdelige målingene. Jeg mener absolutt ikke det var ulovlig å innføre Norgespris. Tenker mer det kunne være på kanten av loven å ikke gjøre det før. Som Lov om konsesjon for rettigheter til vannfall mv. (vannfallrettighetsloven) sier: "Formålet med loven er å forvalte vannkraftressurser til det beste for allmennheten." Når en hanker inn 200 milliarder ekstra på 4 år, som en kjøper Tesla-aksjer for i Oljefondet, så kan en stille spørsmål om den inndragingen er til det beste for allmennheten.

En annen ting er jo alle løgnene i valgkampen. Vestre sto og sa: "skal dere ha gratis ferjer er det oss dere må velge", samtidig som han hadde vært med å snekre sammen et ferdig statsbudsjett for 2026 hvor ferjer ikke var gratis. Dette statsbudsjettforslaget var ferdig snekret og vedtatt før valget. Nå kan en jo hevde at det å kutte gratisbilletter kun var et taktisk "anchoring"-utspill, for å vinne utgangsposisjon, sånn at SP måtte forhandle dette vekk, og bruke sin energi på dette, sånn at de følte de hadde vunnet forhandling ved å komme tilbake til 0. Men det smalt så til de grader i trynet på AP. Veldig bra arbeid av Vedum å gå så hardt ut, og få fjernet dette, og andre, "anchoring"-posisjoner. Men fremdeles veldig uærlig og villedende av Vestre å gå så hardt ut i reklame-videoer med ting som var stikk i strid med statsbudsjettet han nylig hadde vært med å vedta.

Det virker som at AP har ansatt en haug med kommunikasjonsrådgivere som bruker Trump-metoder for å vinne valget. Helt på grensen til det ulovlige. F.eks. da Vestre gikk ut og sa at barnefamilier ville miste x antall titusener ved å gå for Høyre, f.eks. ved å øke makstaket på barnehagepris. Det Vestre ikke nevnte var at Høyre i samme forslag hadde sagt de skulle øke barnetrygden krone for krone for å kompensere for dette, for de som ville ha barn i barnehagen (og at hele endringen var for å gi folk et valg å være litt lengre hjemme med ungene i den alderen). Slike løgner Vestre kom med her burde vært undersøkt for lovlighet. Sjeldent jeg har sett Erna Solberg så sint. Men folk leser jo bare overskrifter i VG, og tror på AP's propaganda. De ble skremt til nok en gang velge å bli mishandlet.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

For meg er, var, den verste løgnen fra politikere da Vestre skrøt av at helsekøene var blitt kortere for det var en ren omgåelse av den reelle sannheten! Det de gjorde var å bevilge mer penger til forundersøkelser slik at man gikk ut av køen for ventende, men uten at man fikk tidligere behandling! Min kilde? Egen erfaring med dette i forbindelse med operasjon for grå stær og hva helsepersonellet selv fortalte meg, ikke min påstand, men deres!

At Norgespris måtte innføres både mht når, og hvorfor, har man jo sett med all tydelighet i det siste?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på I dag kl. 11:24For meg er, var, den verste løgnen fra politikere da Vestre skrøt av at helsekøene var blitt kortere for det var en ren omgåelse av den reelle sannheten! Det de gjorde var å bevilge mer penger til forundersøkelser slik at man gikk ut av køen for ventende, men uten at man fikk tidligere behandling! Min kilde? Egen erfaring med dette i forbindelse med operasjon for grå stær og hva helsepersonellet selv fortalte meg, ikke min påstand, men deres!

At Norgespris måtte innføres både mht når, og hvorfor, har man jo sett med all tydelighet i det siste?

Ja, det med helsekøer og manglende kompensering til sykehus for økte kostnader, er for meg fullstendig uforståelig. Jeg trodde sosialistiske partier var slike som tok mer skatter og avgifter, og brukte mer på offentlige utgifter som sykehus. Men AP har vel klart kunststykket å ta masse inn i skatter, avgifter og strøm, og heller puttet pengene inn i Oljefondet, mens sykehus i hele landet har måttet gjøre kutt på kutt pga uventede høye rentekostnader, som de til og med betaler til staten. Nesten så jeg ikke tror mine egne øyne. 62,5 milliard skylder helseforetakene i Norge, som de betaler 3,3 milliarder for til Staten. Jeg har vel skrevet om dette før, hvordan folk slutter i hopetall fra sykehus, spesialleger som det har tatt årtier å bygge opp, begynner som fastleger i stedet for de orker ikke mer.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

I Norge tror mange at staten er den som best forvalter våre skattepenger, ikke sikker på om jeg nødvendigvis deler den påstanden. Hvis vi heller fikk litt mer penger mellom hendene og betalte noe mer for enkelte tjenester så tror jeg at både helsekøene og utgiftene til helsevesenet hadde gått ned. Jeg mener faktisk at helsetjenester er for billige i Norge og at dette medfører en del unødvendig bruk/belastning på helsevesenet. Som et lite eksempel så har jeg flere venner/bekjente som er/var fastleger og de forteller litt om ganske så unødvendige legebesøk, ikke minst av eldre mennesker som søker litt nærhet og forståelse heller enn akutt medisinsk hjelp, eller behov.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: ProsjektX på I dag kl. 10:14Korrupsjon, feil ord her. Det jeg er ute etter er om det er valgpåvirkning, å innføre norgespris rett før et valg for å ta brodden av debatten som har vart i 3 år +. Det er forbudt etter straffeloven p 151, så kan man diskutere hvor dyp og gjennomtenkt strategien og intensjonen har vært fra AP. Ikke uenig at noe måtte gjøres, men AP har ganske åpenbart brukt fellesskapets penger for å påvirke og sikre gjenvalg.

Stemmekjøp og utilbørlig stemmepåvirkning
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved et offentlig valg

b.    ved å gi et gode eller inngå avtale om det søker å oppnå at noen forplikter seg til å stemme på en bestemt måte eller unnlate å stemme,
c.    opptrer slik at noen utilsiktet unnlater å stemme, eller stemmer annerledes enn tilsiktet.

Nå er det ikke like i dagen som AP sin valgpåvirkning og korrupsjon med LO, men allikevel, er verdt å tenke litt på denne...

Betyr dette at du mener en sittende regjering ikke skal kunne komme med noen forslag som kan være økonomisk gunstig for landets innbyggere i et valgår?

Det kan virke som om du har glemt at det var Stortinget som vedtok Arbeiderpartiet sitt forslag til Norgespris, ref https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=103663

Dette er ikke noe arbeiderpartiet har tvunget gjennom og definitivt ikke "mot en forpliktelse fra velgerne om å stemme på en bestemt måte eller unnlate å stemme"

Det finnes ingen lover mot å ta brodden av en debatt like før et valg. Det er den biten som kalles "å drive politikk".

Counterpointer

Det er merkelig så «hullete» hukommelsen til enkelte er når de snakker om Ap i regjering.
Som det er påpekt var det Stortinget som bestemte Norgespris.
Det er parlamentarisme i Norge som gjør at Regjeringen springer ut fra ett flertall på Stortinget. For tiden er det ingen partier som har over 50% alene så demokrati må til for å få til politikk.
For øvrig er det små forskjeller på de store partialternativene i norsk politikk.

Det er stort sett bare Rødt som har «rent rulleblad» i strømpolitikken. Alle de andre har bidratt til resultatet vi har i dag!
Dette er nok en av grunnene til at Rødt gjorde ett godt valg og har økende tillit i meningsmålingene.

Konspi teori vri er lite egnet som forklaring på Norgespris.

Norgespris er et ikke så veldig bra plaster på et blødende prissystem på strøm.
Det er litt bedre enn det gamle strømstøtte plasteret og antagelig får vi ikke noen bedre løsning da det er sterke krefter som vil ha dyr strøm.

Selv tror jeg en må ha plusshus eller lignende videre om en vil ha overkommelige strømpriser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA