Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Med Norgespris så blir signalene i strømmarkedet det komplette kaos:
- Først har vi marginalprising og timespris (snart minutt) for at man skal kunne styre forbruk vekk fra de timene med høyest last.
- Så kommer effektavgift som begrenser hvor mye man kan flytte til timene med lav pris, og dermed motvirker effekten av strømprisen.
- Til slutt kommer så Norgespris som for de med fastprisavtale gjør det gunstig å flytte forbruket til timene med høy pris.

Hvordan kan noen tenkte at dette er en fornuftig måte å styre energiprisen. Energi som er det som har gjort det mulig å skape det moderne samfunnet, og som er det mest grunnleggende behovet vi har.

At så mange stemmer på en politiker som presterer å gå ut å si at "vi må venne oss til europeiske priser" er en gåte. Han kunne like godt ha sagt "vi må venne oss til høy rente og høy arbeidsledighet".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Meg bekjent så er 90% av all vannkraft eid av "oss", kommuner, fylker og staten så ja, forbrukerne har muligens en noe høyere pris, men får dette trolig tilbake på en annen måte.
Et dilemma er om man skal produsere kraft, og selge denne, eller bare fylle magasinene maksimalt for å så å måtte slippe vann igjennom for å unngå at magasinene renner over ved ny nedbør. Da har man først gått glipp av gode priser på sin vare solgt til utlandet for så å måtte selge til billig penge i stedet, eller ingen penger. Noen synes å vite svaret på disse utfordringene så hvorfor er det ikke da de som styrer med dette, men bruker så mye tid her på å beklage og belære? Kan jeg få låne en kikk i mesternes glasskuler?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

I trianglet Risør/Flekkefjord/Hovden er det meldt styrtregn i helgen, får jo håpe at noe av dette ender opp i noen vannbasseng.

"Norges vassdrags- og energidirektorat har sendt ut varsel om flomfare med faregrad 2 for deler av Sør- og Østlandet som følger av de store nedbørsmengdene."

Og prisen akkurat nå og de nærmeste timene er vel ikke så helt gale? Her jeg er koster strømmen mellom to og tre kroner, men til gjengjelde ligger lønningene på godt under halvparten av hva man klager på i Norge!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 13. september 2025, klokken 11:23I trianglet Risør/Flekkefjord/Hovden er det meldt styrtregn i helgen, får jo håpe at noe av dette ender opp i noen vannbasseng.

"Norges vassdrags- og energidirektorat har sendt ut varsel om flomfare med faregrad 2 for deler av Sør- og Østlandet som følger av de store nedbørsmengdene."

Og prisen akkurat nå og de nærmeste timene er vel ikke så helt gale? Her jeg er koster strømmen mellom to og tre kroner, men til gjengjelde ligger lønningene på godt under halvparten av hva man klager på i Norge!

Du har en lei tendens å sammenligne strømpriser med lønninger i landene. Vi har høye skatter og avgifter her i landet. Vi har høyere bo utgifter enn stort sett alle andre land i Europa og vi har en befolkning med enormt med gjeld..og det til høyere rente enn resten av Europa.
Og vi har boliger som stort sett må varmes opp med strøm.

I den settingen der..alt inkludert avgifter,skatter osv..så betyr kraftprisen mye.

Poenget er at disponibel inntekt til annet enn å overleve er ikke så høy i Norge for svært mange. Statistikk er ofte dessverre bare en elegant  måte å lyve på i mange tilfeller.

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. september 2025, klokken 12:20
Sitat fra: arthur på lørdag 13. september 2025, klokken 11:23I trianglet Risør/Flekkefjord/Hovden er det meldt styrtregn i helgen, får jo håpe at noe av dette ender opp i noen vannbasseng.

Du har en lei tendens å sammenligne strømpriser med lønninger i landene. Vi har høye skatter og avgifter her i landet. Vi har høyere bo utgifter enn stort sett alle andre land i Europa og vi har en befolkning med enormt med gjeld..og det til høyere rente enn resten av Europa.

I den settingen der..alt inkludert avgifter,skatter osv..så betyr kraftprisen mye.

Poenget er at disponibel inntekt til annet enn å overleve er ikke så høy i Norge for svært mange. Statistikk er ofte dessverre bare en elegant  måte å lyve på i mange tilfeller.

Vis meg gjerne den oversikter som viser at vi har høyere skatter og avgifter enn alle andre land, og derved lavere kjøpekraft enn alle andre?

Hvis man ikke skjønner at en strømpris som er den dobbelte og lønninger som er halvparten tilsier at andre har det (enda?9 verre enn oss, ja da har man nok en god søknad for å få igjen skolepengene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 13. september 2025, klokken 14:25

Vis meg gjerne den oversikter som viser at vi har høyere skatter og avgifter enn alle andre land, og derved lavere kjøpekraft enn alle andre?

Hvis man ikke skjønner at en strømpris som er den dobbelte og lønninger som er halvparten tilsier at andre har det (enda?9 verre enn oss, ja da har man nok en god søknad for å få igjen skolepengene!

Jeg vet i alle fall hva folk med min utdannelse og erfaring tjener i f.eks Tyskland..og det er MYE mer enn hva man betaler i Norge. Hva snittet er vet jeg ikke,men matprisene er i alle fall lavere..og forbruket av strøm er lavere pga klima og annen varmekilde.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. september 2025, klokken 12:20Statistikk er ofte dessverre bare en xxxxxx måte å lyve på i mange tilfeller.
Spesielt når en sammenligner sydligere breddegrader med et land som har en god halvpart nord for polarsirkelen.

Når en cherrypicker og sammenligner epler og pærer så blir det bare en røre.

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. september 2025, klokken 16:04

Jeg vet i alle fall hva folk med min utdannelse og erfaring tjener i f.eks Tyskland..og det er MYE mer enn hva man betaler i Norge. Hva snittet er vet jeg ikke,men matprisene er i alle fall lavere..og forbruket av strøm er lavere pga klima og annen varmekilde.

Javel, så fint at du vet det. vor stor andel av arbeidsstokken i Tyskland har samme type utdannelse og jobb som deg? Har forresten (også) bodd og jobbet i Tyskland så er i noen grad kjent med forholdene der.

"Lønnsnivået i Tyskland er betydelig høyere enn i sørlige EU-land og sammenlignbart, men noe lavere, enn i Norge, med en gjennomsnittlig årslønn på rundt €50.250 i 2024. "

https://no.globalproductprices.com/Germany/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Jeg hadde en relativt gunstig fastprisavtale på 0,54kr/kWh over 3 år hos Polarkraft, og sparte masse på den selv uten strømstøtten medregnet. Og nei, jeg var ikke blant dem som lot boblebadet på terrassen stå på full varme og ga hvem som helst tilgang til elbillader for å få mest mulig i strømstøtte. Kun eget forbruk og normalt forbruksmønster.

Den avtalen gikk ut i fjor høst, og det siste året har jeg hatt en spotprisavtale med -0,0202 påslag. Snittprisen time for time har for meg vært 0,77kr/kWh det siste året, men det jeg faktisk har betalt har vært 1,16kr/kWh, da jeg naturlig nok har brukt mest strøm i vinterhalvåret når strømmen koster mest.

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, men jeg har ingen tro på at strømmen kommer til å bli billigere. Jeg har nylig tegnet en ny strømavtale med -0,017 påslag, og basert på historikk og normalt forbruksmønster vil Norgespris være et naturlig valg for meg.

Merk at nettleie og avgifter ikke er medregnet her, da jeg ikke får gjort noe med dem.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 13. september 2025, klokken 16:26
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. september 2025, klokken 16:04

Javel, så fint at du vet det. vor stor andel av arbeidsstokken i Tyskland har samme type utdannelse og jobb som deg? Har forresten (også) bodd og jobbet i Tyskland så er i noen grad kjent med forholdene der.

"Lønnsnivået i Tyskland er betydelig høyere enn i sørlige EU-land og sammenlignbart, men noe lavere, enn i Norge, med en gjennomsnittlig årslønn på rundt €50.250 i 2024. "

https://no.globalproductprices.com/Germany/

Poenget er at selv uten utdanning i Norge så er lønnen ok. I Tyskland, og mange andre land, tjener de "på gulvet" lite.
Mens vi som har høyere utdanning, hadde studielån, kom sent i gang med å jobbe, og sent inn på boligmarkedet, har dårligere lønn enn folk med tilsvarende utdanning i en del andre land, og gjerne høyere gjeld enn de som begynte å jobbe 5 år før, som kom inn på boligmarkedet da de "ga vekk" hus.
Og hvert eneste år sier AP: "vi må få ned forskjellene" så en kan straffe de med utdannelse ytterligere.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 13. september 2025, klokken 09:39Meg bekjent så er 90% av all vannkraft eid av "oss", kommuner, fylker og staten så ja, forbrukerne har muligens en noe høyere pris, men får dette trolig tilbake på en annen måte.
Et dilemma er om man skal produsere kraft, og selge denne, eller bare fylle magasinene maksimalt for å så å måtte slippe vann igjennom for å unngå at magasinene renner over ved ny nedbør. Da har man først gått glipp av gode priser på sin vare solgt til utlandet for så å måtte selge til billig penge i stedet, eller ingen penger. Noen synes å vite svaret på disse utfordringene så hvorfor er det ikke da de som styrer med dette, men bruker så mye tid her på å beklage og belære? Kan jeg få låne en kikk i mesternes glasskuler?

Beklager at du oppfatter informasjon som belæring. Når jeg skriver at de store vannmagasinene inneholder kraft for 3 år så er det noe kraftselskapene selv skriver på nettsidene. Når du tror en ukes regnskyll (som er for langt øst/sør for NO2-magasinene) skal føre til at 3-årsmagasinene blir overfylt, kan jeg belære deg om at det ikke skjer. Allerede i sommer var det lite vann, og de har bare fortsatt å eksportere etter det.

Mulig du ikke får med deg alt om du har leilighet på Benidorm.

Har for øvrig påpekt at jeg er glad Støre etter 3,99 år har gått med på å gi en ok superprofitt-tilbakebetaling av strømskatten til det norske folk (dog ikke til bedrifter).

https://www.nrk.no/sorlandet/uvanlig-lite-vann-i-vannmagasiner---kan-gi-dyr-strom-1.17504389

Synes forøvrig det er rart at du mener AP bare kan ha så høye priser de vil så lenge det går til staten. Kanskje du til og med ønsker 50.000 i vannavgift og 25% dokumentavgift? Vil jo gi like mye statlig overskudd til det offentlige som strøm.

Hvis du ikke forsto grafen sist gang, så er den svarte streken NO2-vannmagasinenes fyllingsgra, sist oppdatert denne uken. Lite effekt med en uke regn. Den røde streken er Median, eller normalen om du vil.

arthur

"Beklager at du oppfatter informasjon som belæring. Når jeg skriver at de store vannmagasinene inneholder kraft for 3 år så er det noe kraftselskapene selv skriver på nettsidene. Når du tror en ukes regnskyll (som er for langt øst/sør for NO2-magasinene) skal føre til at 3-årsmagasinene blir overfylt, kan jeg belære deg om at det ikke skjer."

Sikkert fint i Benidorm, men der har jeg aldri vært. Et riktig hyggelig og sjarmerende troll du? Prøver du egentlig noen gang å forstå hva andre sier, eller skriver, FØR du kommer med gørra di?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 13. september 2025, klokken 22:50Og hvert eneste år sier AP: "vi må få ned forskjellene" så en kan straffe de med utdannelse ytterligere.
Akkurat når det gjelder høyere utdanning så bør ikke det være en stor faktor i hvor mye lønn man får. De som går lenge på skole har allerede fått vesentlig mere fra staten enn de som begynner å jobbe tidlig. Det er såpass behagelig å være student i Norge i dag at mange ender opp med å ta flere mastergrader. Tvilsomt om det har stor nytteverdi for samfunnet.

Jeg skulle gjerne sett at mange jobbet ett par år rett etter videregående for å vokse litt, og gjøre erfaring med å jobbe, tjene penger og ta ansvar for eget liv. Det burde være insentiver for de som gjør dette. De som går direkte på på høyskole fra videregående er ofte skoletrøtte og ikke modne nok til å ta ansvar for egen læring, samt at de lett ender opp med en utdanning som ikke er riktig for de.

Man bør bli lønnet for å jobbe hardt og tilby en jobb det er etterspørsel etter. Jeg vil vri litt på det du skriver, AP vil straffe de som ønsker å jobbe hardt for å tjene litt ekstra penger. Om det er med lang utdannelse eller jobbe mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. september 2025, klokken 10:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 13. september 2025, klokken 22:50Og hvert eneste år sier AP: "vi må få ned forskjellene" så en kan straffe de med utdannelse ytterligere.
Akkurat når det gjelder høyere utdanning så bør ikke det være en stor faktor i hvor mye lønn man får. De som går lenge på skole har allerede fått vesentlig mere fra staten enn de som begynner å jobbe tidlig. Det er såpass behagelig å være student i Norge i dag at mange ender opp med å ta flere mastergrader. Tvilsomt om det har stor nytteverdi for samfunnet.

Jeg skulle gjerne sett at mange jobbet ett par år rett etter videregående for å vokse litt, og gjøre erfaring med å jobbe, tjene penger og ta ansvar for eget liv. Det burde være insentiver for de som gjør dette. De som går direkte på på høyskole fra videregående er ofte skoletrøtte og ikke modne nok til å ta ansvar for egen læring, samt at de lett ender opp med en utdanning som ikke er riktig for de.

Man bør bli lønnet for å jobbe hardt og tilby en jobb det er etterspørsel etter. Jeg vil vri litt på det du skriver, AP vil straffe de som ønsker å jobbe hardt for å tjene litt ekstra penger. Om det er med lang utdannelse eller jobbe mye.

Ja, er sikkert mange som er skoleleie etter videregående. Faren ved å jobbe et par år etter videregående er at en blir avhengig av lønnen, og ikke ønsker å ta 3-5 år med utdanning da. En vil jo helst ha en befolkning med kunnskap og utdanning.

Ser jo at en del kan slite med å motivere seg til å gå 3 år på høyskole og ta studielån for å tjene under 500.000 i året som ergoterapeut osv. En ser jo og at AP måtte fjerne karakterkravene for å få folk til å gidde å ta lærerutdanning. Så nå er det de som ikke forstår matematikk som blir matematikk-lærere.

Synes forøvrig øvrig studiestøtten skulle gjort det mulig å overleve på støtten, så de slipper å jobbe masse i tillegg, som går ut over skolen. I det minste burde studentene fått lov å låne mer. Så slipper folk å bruke 4 år på 3-års-studie, og bare ha lært halvparten av pensum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA