Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 17. september 2025, klokken 08:53Greit å sjekke og fant i alle fall ut at jeg skal snakke med min forrige strømleverandør hvorfor de har fakturert meg for høy pris i januar 2024...

Er dog ikke helt sikker på at de faktisk har regnet time for time, eller brukt dagssnitt på estimatet på hva man evnt sparer på Norgespris ?

Trist for folk som har brukt penger på smarte tiltak - penger i dass med Norgespris   :o

For min del stemmet januar 2024 på kronen med hva jeg hadde betalt (og var inkl mva ekskl påslag/fakturaavgift). Så for min del må alt ha skjedd time for time. Men kan jo være forskjellig fra andre strømleverandører.
PS: Prisen på elhub-sammenligningen er ikke inkludert påslag fra strømleverandør og evt. fakturaavgift.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. september 2025, klokken 21:25Bra tips med elhub. Var ikke klar over at de hadde laget samme analyse som jeg har i Tibber appen.
Da fikk jeg sjekket hytta også, som pt ikke har Tibber som leverandør.

Det er litt å spare både på hus og hytte, men jeg må forstå kombinasjonen fastpris og norgespris. For å gjøre det enkelt - har jeg fastpris på 50 øre og norgespris på 50 øre, så betaler jeg mellomlegget for spot fra 0-50 øre i tillegg (dvs 1kr per kWh) dersom spotpris er 0.
Deretter faller hva jeg faktisk betaler frem til spotpris når 50 øre, og om spotpris er høyere enn 50 øre så faller prisen jeg betaler for strøm? 

Ettersom det vel ikke er strømstøtte utenom norgespris på hytte så er det kanskje like greit å tegne norgespris, selv om det i teorien ved mye regn og nedbør kan gi høyere kostnad deler av høsten.

Ja, jeg vil jo tro det lønner seg på hytte, hvis den er på fjellet i NO1 (hvis det er der). Hvis du f.eks. har en måned med 1500 kWh i januar med 90 øre i spot-pris, så er det jo 600 mindre i nettleie, men hvis du har 33 øre i juli med forbruk på 500 kWh, så er det 85 kroner ekstra på strømregningen. Altså nettogevinst på 515 for de to månedene med Norgespris :-).

Men du ser jo på Elhub hvordan regnestykket for din del vil bli for Norgespris på hytta. Dette regnestykket endrer seg ikke selv om du har fastpris på strømmen. Eneste er at ting blir motsyklisk, men det betyr og at fakturaen blir flatere gjennom året (lavere om vinteren enn uten Norgespris og kanskje høyere om sommeren enn uten Norgespris).

Øyvind.h

Ja i følge Elhub er det litt å spare med norgespris. Men akkurat nå har jeg fastprisavtale på 58 øre på hytta ut året, og jeg må forsikre meg om at jeg da forstår mekanismene korrekt.

For å ta et konkret regnestykke:
La oss si spotprisen er 0 øre hele oktober og jeg bruker 1000kWh.
Jeg har fastpris på 58 øre, og norgespris.
Da betaler jeg fastpris på 58 åre, men må også betale norgesprisen på 50 øre. Dvs i praksis 108 øre per kWh, fordi spotpris 0 gir 0 i tilbakebetaling for valg av norgespris.

Det er formel som tar høyde for fastpris xx øre kombinert med norgespris jeg egentlig lurer på, men jeg tror jeg har forstått det korrekt.

I praksis kommer jeg nok bare til å tegne norgespris både hjemme og på hytta, la strøm være strøm, fyre med ved på hytta når vi kan og ellers passe på effektledd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. september 2025, klokken 09:54Ja i følge Elhub er det litt å spare med norgespris. Men akkurat nå har jeg fastprisavtale på 58 øre på hytta ut året, og jeg må forsikre meg om at jeg da forstår mekanismene korrekt.

For å ta et konkret regnestykke:
La oss si spotprisen er 0 øre hele oktober og jeg bruker 1000kWh.
Jeg har fastpris på 58 øre, og norgespris.
Da betaler jeg fastpris på 58 åre, men må også betale norgesprisen på 50 øre. Dvs i praksis 108 øre per kWh, fordi spotpris 0 gir 0 i tilbakebetaling for valg av norgespris.

Det er formel som tar høyde for fastpris xx øre kombinert med norgespris jeg egentlig lurer på, men jeg tror jeg har forstått det korrekt.

I praksis kommer jeg nok bare til å tegne norgespris både hjemme og på hytta, la strøm være strøm, fyre med ved på hytta når vi kan og ellers passe på effektledd.

Ja, i det tilfellet må du også betale 50 øre. Du betaler 58 øre til strømselskapet, og så er Norgesprisen egentlig som strømstøtten - at du bare får regulert et beløp på nettleiedelen, som i Norgespris-tilfellet er at du får refundert "Spotpris inkl mva" minus "50 øre inkl mva" på nettleie-fakturaen. Er spotpris under 50 øre, så er det som du så riktig sier, du må betale i stedet for å få støtte, så da får du høyere nettleie-faktura.

"Norgespris" er et litt misvisende ord, men effekten for folk uten fastpris er at de har betalt 50 øre for strømmen uansett hva strømselskapet sitter igjen med, ettersom staten kompenserer/tar inn for forskjellen på nettleie-fakturaen. Denne støtten/inndragingen er helt uavhengig av hva du faktisk betaler for strømmen, og støtten bestemmes utelukkende basert på spot-pris i markedet.

arthur

Når det er behov for å fyre med ved på hytta så vil jeg tro at mange også vil ha behov for å varme opp hytter og hus med elektrisitet og da blir nok prisen høyere enn femti øre, eller? For meg er det en "No-brainer" å velge Norgespris til vinteren hvis man har en hytte i NO1 eller NO2.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2025, klokken 10:42Når det er behov for å fyre med ved på hytta så vil jeg tro at mange også vil ha behov for å varme opp hytter og hus med elektrisitet og da blir nok prisen høyere enn femti øre, eller? For meg er det en "No-brainer" å velge Norgespris til vinteren hvis man har en hytte i NO1 eller NO2.

Ja, er egentlig bare å gå inn på elhub.no og se hvordan regnestykke var for 2024. Er det lønnsomt der så tror jeg det er lønnsomt frem til slutten av 2026 og, siden 2024 var et veldig mildt år.

En ting en og må ha med i beregningen er at ved Norgespris så får en med en ekstra periode på oktober-november-desember. En får altså disse månedene to ganger, mens sommermånedene har en bare 1 gang. November og Desember har historisk sett vært dyre måneder, sånn at det drar opp Spot-snittet, og gjør Norgespris enda mer lønnsomt enn Elhub viser.

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. september 2025, klokken 05:40
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. september 2025, klokken 22:02
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. september 2025, klokken 21:25Ettersom det ikke er strømstøtte utenom norgespris så er det kanskje like greit å tegne norgespris, 
Du kan beholde vanlig strømstøtte hvis du ikke tar Norgespris.
På hytte? Har justert litt på innlegget mitt, for jeg så at det ikke kom tydelig frem at det er hytta som har fastpris. Hjemme har jeg spot.
Kom ikke frem at det var hytte. Men fastpris og Norgespris kan kombineres på hytte.

filtvet

Tenkt på alle milliarder som er brukt på strømstyring som nå stort sett er bortkastet....

Strømprisen kan være litt lavere et par timer om natten nå, men hva hjelper det.

Øyvind.h

Fordelen er at Olga på Toten ikke må skru av all varme i huset torsdag formiddag fordi det ikke er sol eller vind i et område i Tyskland.
Med de ekstreme pristoppene vi har hatt er det lønnsomt å varme opp mye i "billige" timer, noe som øker totalforbruket men senker kostnaden.

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. september 2025, klokken 20:17Kom ikke frem at det var hytte. Men fastpris og Norgespris kan kombineres på hytte.
Ja jeg var ikke tydelig på at jeg mente hytte.
Men slik jeg forstår det er det fortsatt ingen ordinær strøm-kompensasjon med mindre en går for norgespris på hytte. Dermed blir det no-brainer å gå for norgespris for å i det minste få en form for refusjon for de første 1000kWh.
Basert på Elhub skal det lønne seg, men det viktigste er en levelig og forutsigbar pris når fastprisen går ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. september 2025, klokken 15:10Fordelen er at Olga på Toten ikke må skru av all varme i huset torsdag formiddag fordi det ikke er sol eller vind i et område i Tyskland.
Med de ekstreme pristoppene vi har hatt er det lønnsomt å varme opp mye i "billige" timer, noe som øker totalforbruket men senker kostnaden.

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. september 2025, klokken 20:17Kom ikke frem at det var hytte. Men fastpris og Norgespris kan kombineres på hytte.
Men slik jeg forstår det er det fortsatt ingen ordinær strøm-kompensasjon med mindre en går for norgespris på hytte. Dermed blir det no-brainer å gå for norgespris for å i det minste få en form for refusjon for de første 1000kWh.
Basert på Elhub skal det lønne seg, men det viktigste er en levelig og forutsigbar pris når fastprisen går ut.
Før den fastprisavtalen går ut kan du få ytterligere rabatt og mest når strømprisen er høyest.
Utrolig at de tillater dette da det er helt inkonsekvent, men slik er det.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. september 2025, klokken 15:37
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. september 2025, klokken 15:10Fordelen er at Olga på Toten ikke må skru av all varme i huset torsdag formiddag fordi det ikke er sol eller vind i et område i Tyskland.

Før den fastprisavtalen går ut kan du få ytterligere rabatt og mest når strømprisen er høyest.
Utrolig at de tillater dette da det er helt inkonsekvent, men slik er det.

Ja, det stemmer. Tror jeg har nevnt akkurat det poenget noen ganger i det siste. Har selv en slik avtale og gleder meg mest når prisen er høyest som betyr lavest for meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Gidder ikke styre med å sløse enkelttimer når prisen er høy. Det blir småbeløp, og bare gambling mtp at det kun er 1000kWh ramme.
VW ID4 GTX 2023

Merce

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. september 2025, klokken 15:37Utrolig at de tillater dette da det er helt inkonsekvent, men slik er det.

Hva mener du egentlig at de skulle gjort i o m at staten ikke har noe med/blander seg ikke med hvilken strømavtale hver enkelt har?!
Her synes jeg faktisk staten er overraskende ryddig og konsekvent.

Det finnes sikkert 1000vis forskjellige strømavtaler i markedet, og skulle dette blitt helt "rettferdig" i dine øyne (min antagelse) måtte det jo blitt lagd like mange strømstøtteordninger som det finnes strømavtaler..

hELgenen

Sitat fra: Merce på torsdag 18. september 2025, klokken 20:22
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. september 2025, klokken 15:37Utrolig at de tillater dette da det er helt inkonsekvent, men slik er det.

Hva mener du egentlig at de skulle gjort i o m at staten ikke har noe med/blander seg ikke med hvilken strømavtale hver enkelt har?!

Det finnes sikkert 1000vis forskjellige strømavtaler i markedet, og skulle dette blitt helt "rettferdig" i dine øyne (min antagelse) måtte det jo blitt lagd like mange strømstøtteordninger som det finnes strømavtaler..

Hva staten SKULLE ha gjort åpner jo opp for mye - de burde kanskje ikke stilt seg i en posisjon der de   må gi støtte til egne innbyggere for å få råd til å holde varmen gjennom vinteren..........

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 18. september 2025, klokken 21:25
Sitat fra: Merce på torsdag 18. september 2025, klokken 20:22

Hva staten SKULLE ha gjort åpner jo opp for mye - de burde kanskje ikke stilt seg i en posisjon der de   må gi støtte til egne innbyggere for å få råd til å holde varmen gjennom vinteren..........

Word 👍🏼

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA