Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fre 11. jul 2025, kl. 07:27Er jo ikke noe nytt at demokrati er en dårlig styreform for å få ting gjort. Det er jo i krig den teknologiske utvikling har gått fortest.

Teknologisk utvikling og gjennomføringskraft er dog ikke det beste målet på hva som er en bra styreform, selv om man skulle ønske at utviklingen hadde gått fortere.

En ulempe med diktatur er jo og at veldig mye er bestemt av hva en person tenker og mener. I Kina så har diktatoren anerkjent miljøproblemer og klimaproblemer, og for en evighet siden innført enorme tiltak for å få bukt med at Kina hadde 7 av de 10 mest forurensede byene i verden.

I diktaturet USA har derimot diktator Trump bestemt at det ikke finnes miljøproblemer og ikke finnes en klimakrise. Han har mer gjort som Nord-Korea og Russland og bygget opp et bilde om at alle andre land er farlige fiender, sånn at alle må velge han for å holde landet trygt. Dermed bruker han uhorvelige mengder penger på å fjerne "aliens" som han f.eks. kaller innvandrere og barn av innvandrere. Han må og kutte i forskning siden landet blir svært mye fattigere av hans proteksjonistiske politikk.

Vil tro at medisinske gjennomslag, og andre gjennomslag fort kan finne sted i Kina fremover, hvor det er vekst i økonomien, og vilje til å satse.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Republikanerne har godkjent et budsjett hvor det skal brukes 170 MILLIARDER DOLLAR i året på å bekjempe innvandring. Det inkluderer bygging av murer og drift av flyktningsentra og ikke minst den mengden agenter som skal jobbe med dette. Det skal ansettes 10.000 nye medarbeidere som skal raide byggeplasser, vaskehaller, gårder osv og sende disse illegale innvandrerne som jobber, betaler skatt og for en stor del ikke har gjort noe galt, og jobber også med å sende folk til land i Afrika uavhengig av om de hører hjemme der, eller ikke. Ikke rart at Israels statsminister mener han fortjener fredsprisen?

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fre 11. jul 2025, kl. 07:27Er jo ikke noe nytt at demokrati er en dårlig styreform for å få ting gjort. Det er jo i krig den teknologiske utvikling har gått fortest.

Teknologisk utvikling og gjennomføringskraft er dog ikke det beste målet på hva som er en bra styreform, selv om man skulle ønske at utviklingen hadde gått fortere.
Det vi kan håpe på er at Kina gjennomgår noe av den samme forvandlingen som Japan gjorde etter 2. verdenskrig. De gikk fra ekspansiv krigsmakt til industriell verdensmakt på spesielt elektronikk og biler/motorsykler.

Counterpointer

USA er blitt et merkelig land som har kastet veldig mange prinsipper og holdninger overbord. De har alltid hatt noen mørke sider, men det som skjer nå er rett og slett skremmende.

Om det betyr noe for strømprisene er jeg mer usikker på!

EU sin store nye satsing på 5% til forsvar, kan vel bidra mer til øket strømpris.

Den store (stygge) ulven er uansett AI/datasentere, den spiser all ledig kapasitet og litt til!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fre 11. jul 2025, kl. 23:59USA er blitt et merkelig land som har kastet veldig mange prinsipper og holdninger overbord. De har alltid hatt noen mørke sider, men det som skjer nå er rett og slett skremmende.

Om det betyr noe for strømprisene er jeg mer usikker på!

EU sin store nye satsing på 5% til forsvar, kan vel bidra mer til øket strømpris.

Den store (stygge) ulven er uansett AI/datasentere, den spiser all ledig kapasitet og litt til!

Ja, kanskje Trumps uforutsigbarhet og motstand mot "grønn strøm" gjør at Google og andre heller ønsker servere i Norge, som igjen dytter strømprisen opp i Norge.

 Ja, sånn utenom pris og færre folk med ubehandlede psykiske lidelser som kan sprenge opp alt.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 12. jul 2025, kl. 01:34
Sitat fra: Counterpointer på fre 11. jul 2025, kl. 23:59USA er blitt et merkelig land som har kastet veldig mange prinsipper og holdninger overbord. De har alltid hatt noen mørke sider, men det som skjer nå er rett og slett skremmende.

Om det betyr noe for strømprisene er jeg mer usikker på!

EU sin store nye satsing på 5% til forsvar, kan vel bidra mer til øket strømpris.

Den store (stygge) ulven er uansett AI/datasentere, den spiser all ledig kapasitet og litt til!

Ja, kanskje Trumps uforutsigbarhet og motstand mot "grønn strøm" gjør at Google og andre heller ønsker servere i Norge, som igjen dytter strømprisen opp i Norge.

 Ja, sånn utenom pris og færre folk med ubehandlede psykiske lidelser som kan sprenge opp alt.
Kan jo og dra opp gassprisen, og da ryker jo strømprisene opp samtidig... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fre 11. jul 2025, kl. 23:49
Sitat fra: turfsurf på fre 11. jul 2025, kl. 07:27Er jo ikke noe nytt at demokrati er en dårlig styreform for å få ting gjort. Det er jo i krig den teknologiske utvikling har gått fortest.

Teknologisk utvikling og gjennomføringskraft er dog ikke det beste målet på hva som er en bra styreform, selv om man skulle ønske at utviklingen hadde gått fortere.
Det vi kan håpe på er at Kina gjennomgår noe av den samme forvandlingen som Japan gjorde etter 2. verdenskrig. De gikk fra ekspansiv krigsmakt til industriell verdensmakt på spesielt elektronikk og biler/motorsykler.
Forskjellen er at Japan nettopp hadde tapt en krig og skiftet styreform diktatorisk (keiser) til demokratisk. Kina har utviklet seg til å bli mere diktatorisk og utvikler seg mot å bli den sterkeste militære makten i verden.

Xi har gjort mye bra, men det endrer ikke hvem han grunnleggende er. Han er smart, og en av de skumleste menneskene jeg kan tenkte meg. Mye verre enn Trump og Putin.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fre 11. jul 2025, kl. 23:59USA er blitt et merkelig land som har kastet veldig mange prinsipper og holdninger overbord. De har alltid hatt noen mørke sider, men det som skjer nå er rett og slett skremmende.

Om det betyr noe for strømprisene er jeg mer usikker på!

EU sin store nye satsing på 5% til forsvar, kan vel bidra mer til øket strømpris.

Den store (stygge) ulven er uansett AI/datasentere, den spiser all ledig kapasitet og litt til!

AI bidrar negativt for klimaet samt det bidrar til økte kraftpriser. Det er kommersielle aktører som f.eks Google,Microsoft,Nvidia osv osv..som dytter frem løsningene - ikke for å bidra til en bedre verden - men for å tjene mer penger. Det finnes ingen politisk kontroll eller regulatoriske grep som sikrer en samfunnsøkonmisk fornuftig vei fremover. Men det gjøres store regulatoriske grep for å redusere klima utslipp - men da ikke på dette området. Selv ned på mikro nivå på hver enkelt av våre mobiltelefoner installerer de kommersielle aktørene AI teknologi som da brenner opp energi hver gang vi "googler". Ingen spør oss om vi ønsker å bidra til økt klimautslipp eller økte kraftpriser.

https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-doblet-stromforbruk-pa-grunn-av-ki-oppblomstringen/s/5-95-2379518

Flere arbeidsgivere krever også av sine ansatte at de MÅ bruke AI - ja selv vår oljefondsjef har den holdningen at de ansatte MÅ bruke AI for å overleve. Er det ETT område man burde se på offentlige reguleringer og sikre at man ikke bidrar negativt til samfunnet og klimaet - så er det på dette området.

Vi kjører i 200 mot stupet og ingen tør be sjåføren om å bremse. På mange måter fremstor AI som kollektiv galskap satt i gang av komersielle krefter. Det er drill baby drill regler som gjelder her.




ToWalkOrDrive

Det fine med google er at en i det minste kan se kildene på informasjonen.

Hvis jeg forstår det rett så får en ikke kildene på AI software. Er jo svært betenkelig, særlig når de som står bak kan ha en politisk agenda og økonomiske interesser. Si f.eks. en spør om hvilken elbil en bør kjøpe, eller om nazisme er bra. Og så blir og dette puttet inn i bilen. Hva om bilen skjønner at det er en "fiende/alien/innvandre" som kjører bilen. Fremtiden er tydeligvis her neste uke. Shit.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 12. jul 2025, kl. 11:11Det fine med google er at en i det minste kan se kildene på informasjonen.

Hvis jeg forstår det rett så får en ikke kildene på AI software. Er jo svært betenkelig, særlig når de som står bak kan ha en politisk agenda og økonomiske interesser.
Det kommer an på hvilken AI du bruker. Er ikke noe vanskelig å bruke ChatGPT så den gir deg referanser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

#12055
Sitat fra: turfsurf på lør 12. jul 2025, kl. 11:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 12. jul 2025, kl. 11:11Det fine med google er at en i det minste kan se kildene på informasjonen.

Hvis jeg forstår det rett så får en ikke kildene på AI software. Er jo svært betenkelig, særlig når de som står bak kan ha en politisk agenda og økonomiske interesser.
Det kommer an på hvilken AI du bruker. Er ikke noe vanskelig å bruke ChatGPT så den gir deg referanser.

Selv om KI gir deg bare en kort tekst, så bygger den på tusener av referanser. Så vidt jeg forstår er KI basert på sannsynlighetsberegning. Neste ord den produserer er basert på hva som er mest sannsynlig ut fra foregående ord (eller sammenstillinger av ord). KI er derved både uintelligent og allvitende! KI besitter null faglig kunnskap!
KI er døv og blind på begge øyne. Det er kun en generell algoritme for ut fra enorme datamengder å finne ut det statistisk mest sannsynlige svaret på et spørsmål. Som oftest klarer KI dette svært bra, men bommer rett som det er katastrofalt. KI er som en "god" advokat som som kommer med 95% sant og godt men blander inn 5% løgn til klientens fordel. Å vite hva som er løgn, blir derved vanskelig. På samme måte kan det være katastrofalt å stole på alt KI kommer med. Jeg unngår bevisst all KI generert tekst, da det er umulig å si om alt er korrekt. Ikke det at alt annet er korrekt, men jeg holder meg til kilder som har som ambisjon å være korrekte.
Har du eksempel på KI generert tekst og medfølgende referanseliste?

turfsurf

Klipper ikke inn hele, men f.eks (det er egentlig linker men kopierer bare tekst):

In practice, LCO dominates the mobile electronics market, NMC leads in electric vehicles and residential storage by striking the best balance of performance and cost, and LFP is flourishing in large-scale and safety-critical applications thanks to its longevity and benign materials.



References
   •   BU-205: Types of Lithium-ion – Battery University  �
   •   What are the most common chemicals found in lithium-ion batteries – NenPower  �
   •   Comparing Lithium-Ion Battery Chemistries – EnergySage  �
   •   Lithium iron phosphate battery – Wikipedia  �
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

For å snakke litt om varmen vi har nå.

Det gjør at mine tanker igjen går mot solceller. Snittprisen for september-24 til juli -25 ligger for meg (i NO1) på 108 øre (i mangel på volumvektet som jeg ikke har lett tilgang til). Nå går kjøling for fullt hjemme, kjøling har stått på i bilen i hele dag, også ved alle stopp.

Akkurat nå gir solceller ganske mye strøm når behovet for kjøling er størst. Det er ikke sånn hele året, jeg ser det. Men behovet virker økende år for år.

Helt sikkert ikke nok til å vippe solceller over til å bli lønnsomt, men bidrar helt klart litt.

Neste år kommer Oxford PV med kommersielle solceller med effektivitet på over 30%. Disse blir sikkert dyre, men er første paneler over den teoretiske grensen fordi de har både et lag med silisium og et lag med perovskite.

Slår meg stadig at jeg sitter på gjerdet og venter på mer effektive solceller og billigere husbatterier, mens jeg betaler stadig større strømregninger 🤷🏻🙈.........

På den andre siden er utgiftene til solceller og batterier ikke eksisterende 😏

ToWalkOrDrive

Vet jeg har vært kritisk til regjeringen her flere ganger. Enova-støtten er redusert ("fordi det ikke er ny teknologi som trenger hjelp").

Vi følger situasjonen nøye...

Det ble som jeg forventet - solcelle-næringen er slaktet:
2023, omsetning: 2 milliarder kroner
2024, omsetning: 1,1 milliarder
2025, estimert omsetning: 0,6 milliarder

Hadde staten bare økt støtten med 35.000 så hadde de kunnet reddet næringen, og hjulpet det grønne skiftet. Men de makter ikke...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 19. jul 2025, kl. 23:03Vet jeg har vært kritisk til regjeringen her flere ganger. Enova-støtten er redusert ("fordi det ikke er ny teknologi som trenger hjelp").

Vi følger situasjonen nøye...

Det ble som jeg forventet - solcelle-næringen er slaktet:
2023, omsetning: 2 milliarder kroner
2024, omsetning: 1,1 milliarder
2025, estimert omsetning: 0,6 milliarder

Hadde staten bare økt støtten med 35.000 så hadde de kunnet reddet næringen, og hjulpet det grønne skiftet. Men de makter ikke...

Synes du ikke også at den næringen burde tatt litt selvkritikk for cowboy virksomhet og ekstreme avanser på montering?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA