Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. juli 2025, klokken 21:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 20:39Flere andre nettsteder oppgir ca 80$ på cellenivå og oversatt det til pakke og stasjonært nivå er en fort oppe på 400$ per kWh.

En femdobling for innpakking og BMS virker vel drøyt synes jeg. Dobling kanskje?

LFP-celler kan man allerede, som privatperson, kjøpe til rundt $50 per kWh (eks. mva). Da begynner det å bli interessant med batteri hjemme. Spørs hvor mye en 96S (eller noe deromkring) BMS vil koste da. Hjemme trengs jo ingen innpakking annet enn å bygge en egen branncelle til batteripakken. Kan gjøres i form av en frittliggende bod bygget av forskalingsblokker, tilbygg/avdeling av garasje osv.

Hva mener du storskala batterilagringsanlegg koster per kWh (masse GWh og utlading ned til fire timer). Så får vi se om vi er enig om noe! Etter som jeg leser ligger kostnaden på ca 3000 kr per kWh regnet for hele anlegget. Dette er anlegg for døgnsyklus, altså 365 sykler per år. Det som diskuteres her er årsyklus, sommer til vinter. Altså en sykel per år. Altså må årsutgiften, vesentlig renter og nedskrivinger deles på 1 (en), mens ved lagring i dag ikke strekker seg lenger enn et døgn og årsutgiften kan deles på 365.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. juli 2025, klokken 21:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 20:39Flere andre nettsteder oppgir ca 80$ på cellenivå og oversatt det til pakke og stasjonært nivå er en fort oppe på 400$ per kWh.
Legg merke til at din referanse ikke angir noe tidspunkt når slike billige natrium-batterier kan være tilgjengelige.
Hva med å lese hele artikkelen:

"This isn't just a lab prototype. CATL is already operating a 30 GWh production facility in Fujian province, with plans to supply automakers like Chery and BYD by late 2025. "


Ellers er innsigelsene dine helt uinteressante, jeg påpekte bare hva som må til for å gjøre det aktuelt. Ikke hva som finnes nå. Og hva vet jeg, er levetiden 20 år så er det akseptabelt med 20kr/kWh.

Så du tolker artikkelen slik at CATL fra å måtte ha ca 80$ per kWh i dag fra BYD, vil kunne nøye seg med 10$ ved slutten av 2025. Jeg er enig med deg i at artikkelen kan forstås på denne måten, men har ingen tro på at dette vil skje. Om  CATL klarer å levere sine nye batterier for 60$ per kWh ved neste årskifte, vil jeg være imponert!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 22:56Så du tolker artikkelen slik at CATL fra å måtte ha ca 80$ per kWh i dag fra BYD, vil kunne nøye seg med 10$ ved slutten av 2025. Jeg er enig med deg i at artikkelen kan forstås på denne måten, men har ingen tro på at dette vil skje.
Hva du tror er jo helt irrelevant. Dette er hva CATL, verdens største batteriprodusent har gått ut og sagt at de skal levere. Kineserne hater å tape ansikt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. juli 2025, klokken 08:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 22:56Så du tolker artikkelen slik at CATL fra å måtte ha ca 80$ per kWh i dag fra BYD, vil kunne nøye seg med 10$ ved slutten av 2025. Jeg er enig med deg i at artikkelen kan forstås på denne måten, men har ingen tro på at dette vil skje.
Hva du tror er jo helt irrelevant. Dette er hva CATL, verdens største batteriprodusent har gått ut og sagt at de skal levere. Kineserne hater å tape ansikt.

Forfatter til din referanse er Harry og det er ikke mulig å få mer informasjon om han til tross for at du i bunn av artikkelen kan klikke på han.

En ser stadig flere nettsider som er rene underholdningsider til tross for at de referer til virkelige personer/firmaer etc. For å ikke bli tatt for noe, vedlegger de en "disclaimer" som sier at det som skrives er bare tull og må ikke tas på alvor. Her er disclaimer for nettstedet du referer til:

Disclaimer
1.All content provided on "xtoolreviews (www.xtoolreviews.com)" (hereinafter referred to as this website), including but not limited to text, pictures, audio and video, etc., are reproduced on the Internet or provided by netizens; this website is only a display party, which aims to serve the public Provide information on xtoolreviews (www.xtoolreviews.com) that has only a certain reference value, and provide and obtain such information for free; This website is not responsible for the accuracy, authenticity, legitimacy and legality of these information content, and does not assume any legal responsibility. Any unit or individual who believes that the content of this website may be suspected of infringing on its legitimate rights and interests should contact the administrator of this website to file a complaint in time, and provide proof of ownership and detailed proof of infringement; this website will remove the relevant suspected infringing content as soon as possible after review.

Så langt disclaimer. CATL har ikke som du påstår hevdet at de vil levere natriumbatterier for 10 $ per kWh. Hvor dette kommer fra er vanskelig å verifisere. Men en KI-utredning har konkludert med at slike batterier på sikt vil komme ned på 10 $ per kWh. Så det er kanskje her hypen begynner?

Jeg leste nettopp Bloomberg NEF datert 18. juni 2025 om stasjonære batterier. De skriver at natrium-batterier akkurat nå taper terreng ved at LFP blir stadig billigere.

En skal også huske på at det er Bloomberg NEF som oppgis som kilde for 10 $ i din referanse uten nærmere angivelse.

Natrium-batterier er en svært lovende teknologi på mange måter, med tilog med en brukbar energitetthet på høyde med LFP. CATL vil sette i gang storskalaproduksjon i løpet av dette året på sin siste teknologi og batteriene er ment for elbiler. Så får vi se hva prisen blir. Potensialet for disse batteriene er stort, mest på pris men også andre viktige egenskaper.

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 22:45Hva mener du storskala batterilagringsanlegg koster per kWh (masse GWh og utlading ned til fire timer). Så får vi se om vi er enig om noe! Etter som jeg leser ligger kostnaden på ca 3000 kr per kWh regnet for hele anlegget. Dette er anlegg for døgnsyklus, altså 365 sykler per år.

Men når er den prisen fra? Prisene endrer seg så fort at en pris fra et anlegg som ble montert i fjor er helt utdatert. Prisen på cellenivå har halvert seg bare det siste året. Så tar det selvsagt litt tid før prisene for mer ferdige produkter følger etter. Poenget er at om man starter en prosess nå for å bygge et storskala batterianlegg som skal være ferdig om si 5 år, så vil prisen bli noe helt annet enn $300/kWh. Det gir ingen mening at store anlegg skal koste såpass når cellene fås til $50/kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

https://www.autoblog.com/news/china-sodium-ev-battery-shift

Artikkel fra Auto blog på Yahoo som refererer til Bloomberg i artikkelen og bekrefter 10$ pr kWh (antatt material kostnad eller cellepris tror jeg)

CATL sin 30GWh fabrikk i Fujian provinsen er referert i mange medier.
Den starter produksjon i 2025 og har full produksjon i 2026.
Hvilken pris de faktisk kan selge for vil bli klart etter hvert, men at den er stadig fallende er åpenbart og mer enn de fleste trodde.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. juli 2025, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 22:45Hva mener du storskala batterilagringsanlegg koster per kWh (masse GWh og utlading ned til fire timer). Så får vi se om vi er enig om noe! Etter som jeg leser ligger kostnaden på ca 3000 kr per kWh regnet for hele anlegget. Dette er anlegg for døgnsyklus, altså 365 sykler per år.

Men når er den prisen fra? Prisene endrer seg så fort at en pris fra et anlegg som ble montert i fjor er helt utdatert. Prisen på cellenivå har halvert seg bare det siste året. Så tar det selvsagt litt tid før prisene for mer ferdige produkter følger etter. Poenget er at om man starter en prosess nå for å bygge et storskala batterianlegg som skal være ferdig om si 5 år, så vil prisen bli noe helt annet enn $300/kWh. Det gir ingen mening at store anlegg skal koste såpass når cellene fås til $50/kWh.

At du ikke velger å svare på spørsmålet får stå på din regning!

Ketill Jacobsen

#12037
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. juli 2025, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 22:45Hva mener du storskala batterilagringsanlegg koster per kWh (masse GWh og utlading ned til fire timer). Så får vi se om vi er enig om noe! Etter som jeg leser ligger kostnaden på ca 3000 kr per kWh regnet for hele anlegget. Dette er anlegg for døgnsyklus, altså 365 sykler per år.

Men når er den prisen fra? Prisene endrer seg så fort at en pris fra et anlegg som ble montert i fjor er helt utdatert. Prisen på cellenivå har halvert seg bare det siste året. Så tar det selvsagt litt tid før prisene for mer ferdige produkter følger etter. Poenget er at om man starter en prosess nå for å bygge et storskala batterianlegg som skal være ferdig om si 5 år, så vil prisen bli noe helt annet enn $300/kWh. Det gir ingen mening at store anlegg skal koste såpass når cellene fås til $50/kWh.

Jeg er enig med deg at feltet er meget dynamisk. Fant noe her fra oktober 2024:
"On average, the cost of lithium-ion batteries for large-scale storage applications can range from $100 to $300 per kilowatt-hour (kWh) of capacity. For a 50MW/50MWh system (assuming a 1-hour discharge duration), the battery cost alone could be between $5 million and $15 million.28. okt. 2024
https://www.ritarpower.com
50MW Battery Storage Cost: An In-depth Analysis - Ritar Power".

Så det er jo noe å holde seg til, et prosjekt av nyere dato. Eller så ser vi jo en svært positiv utvikling med raskt synkende priser for batterier av mange slag.

turfsurf

Å se på prisen av Lithium-Ion batterier er jo uinteressant for stasjonær lagring. Det er for dyrt og for ustabilt sammenlignet med andre kjemier.

Det er og på vei til å bli ett nisjeprodukt i elbiler, kun for de som trenger lang rekkevidde og lav vekt. LFP batterier er allerede dominerende for mainstream, og Sodium-Ion er på vei inn for de billigste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. juli 2025, klokken 07:54Å se på prisen av Lithium-Ion batterier er jo uinteressant for stasjonær lagring. Det er for dyrt og for ustabilt sammenlignet med andre kjemier.

Det er og på vei til å bli ett nisjeprodukt i elbiler, kun for de som trenger lang rekkevidde og lav vekt. LFP batterier er allerede dominerende for mainstream, og Sodium-Ion er på vei inn for de billigste.

LFP er også litium-batterier. Elles får en håpe natrium-batterier innfrir våre forventninger ved å overta mye av markedet, mye billigere og med utmerkede egensksper i kulde og meget lang levtid ( mange sykler).

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 10. juli 2025, klokken 17:36
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. juli 2025, klokken 07:54Å se på prisen av Lithium-Ion batterier er jo uinteressant for stasjonær lagring. Det er for dyrt og for ustabilt sammenlignet med andre kjemier.

Det er og på vei til å bli ett nisjeprodukt i elbiler, kun for de som trenger lang rekkevidde og lav vekt. LFP batterier er allerede dominerende for mainstream, og Sodium-Ion er på vei inn for de billigste.

LFP er også litium-batterier. Elles får en håpe natrium-batterier innfrir våre forventninger ved å overta mye av markedet, mye billigere og med utmerkede egensksper i kulde og meget lang levtid ( mange sykler).
De tradisjonelle kjemiene i Lithium-ion er nmc og nmca, selv om lfp er en subtype av lithium-ion. Endrer egentlig ikke på konklusjonen, selv om jeg var litt upresis.

Men ja, natrium batterier kommer til å senke kostnadene betraktelig.

Forskes også på spennende ting som flytende metall batterier som kan lagre 1MWh på en kubikkmeter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er et dilemma at det kun er kineserene som satser på rask lansering kommersielt på nye batteriteknologier. Da blir det ofte kun i Kina og vi får ikke tilgang.
Her i vesten forskes det også, men det tar utrolig lang tid før det kommer på markedet.

En kan skjønne de som er bekymret for at Kina vil ta over totalt.
Selv tenker jeg at det vi ser nå er en lignende prosess som kom på slutten av sekstitallet når Japanske biler kom inn og tok store deler av bilmarkedet.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 10. juli 2025, klokken 19:30Det er et dilemma at det kun er kineserene som satser på rask lansering kommersielt på nye batteriteknologier. Da blir det ofte kun i Kina og vi får ikke tilgang.
Her i vesten forskes det også, men det tar utrolig lang tid før det kommer på markedet.

En kan skjønne de som er bekymret for at Kina vil ta over totalt.
Selv tenker jeg at det vi ser nå er en lignende prosess som kom på slutten av sekstitallet når Japanske biler kom inn og tok store deler av bilmarkedet.

Det er jo enormt mye forskning på batterier rundt i hele verden. På den annen side ser det ut som Kina er bedre på å få ut praktiske resultater.

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 10. juli 2025, klokken 23:38
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 10. juli 2025, klokken 19:30Det er et dilemma at det kun er kineserene som satser på rask lansering kommersielt på nye batteriteknologier. Da blir det ofte kun i Kina og vi får ikke tilgang.
Her i vesten forskes det også, men det tar utrolig lang tid før det kommer på markedet.

En kan skjønne de som er bekymret for at Kina vil ta over totalt.
Selv tenker jeg at det vi ser nå er en lignende prosess som kom på slutten av sekstitallet når Japanske biler kom inn og tok store deler av bilmarkedet.

Det er jo enormt mye forskning på batterier rundt i hele verden. På den annen side ser det ut som Kina er bedre på å få ut praktiske resultater.
Det er der dilemmaet ligger. Det virker som den svært autoritære styreformen i Kina gjør at de kommer svært langt på mange felter, samtidig som menneskerettigheter er under sterkt press 🤷🏻

turfsurf

Er jo ikke noe nytt at demokrati er en dårlig styreform for å få ting gjort. Det er jo i krig den teknologiske utvikling har gått fortest.

Teknologisk utvikling og gjennomføringskraft er dog ikke det beste målet på hva som er en bra styreform, selv om man skulle ønske at utviklingen hadde gått fortere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA