Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Og da kom strømregningen for august, beskjedent forbruk, men nettleien ble 325 kroner og med et skifte av leverandør samt vervet meg selv til annen "bolig" og et pristak som jeg inngikk for få uker siden så ble regningen på MINUS 575 kroner! Glad jeg har pristak også i september!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Etter corona-hysterien så vi mye av hva som kan komme. Vi solgte hytta og kjøpte et hus vi bruker som hytte. Ligger i et lite tettsted men det er kun 15 km til fjellet. Mer sosialt enn hytte også da vi er blitt venner med naboer.

arthur

Hvorfor tegnet du ikke heller en avtale om fast pris for fem år hvis du så hva som kunne komme? Og det samme hjemme?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på torsdag 08. september 2022, klokken 16:37
Og da kom strømregningen for august, beskjedent forbruk, men nettleien ble 325 kroner og med et skifte av leverandør samt vervet meg selv til annen "bolig" og et pristak som jeg inngikk for få uker siden så ble regningen på MINUS 575 kroner! Glad jeg har pristak også i september!

Arthur  :+1: herlig at du ikke trenger å bruke mye penger på strøm. Selv hørte heg om en som fikk 2300,- på hytten. Og de hadde brukt den lite, helger. Men varmekabler hadde stått på og varmtvannsbereder og.... Og... de fikk jo ikke støtte pga hytte, sekundærbolig.... Det blir verre. Hører trelast butikkene typisk som Maxbo byggern, Byggmakker og bauhaus Coop bygg osv selger ved sekker som hakka møkk om dagen. De firmaene som lever av av å selge ved.... De er tomme....
Hva er de sier i games of thrones...? winter is comning.... Da skal man være forberedt....

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 08. september 2022, klokken 18:36
Etter corona-hysterien så vi mye av hva som kan komme. Vi solgte hytta og kjøpte et hus vi bruker som hytte. Ligger i et lite tettsted men det er kun 15 km til fjellet. Mer sosialt enn hytte også da vi er blitt venner med naboer.
Håper du har meldt det inn som fritidsbolig da slik at du ikke snylter...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Jøsses. Hadde egentlig forbruk på 7250,- for august, men har solgt solstrøm for 1670,-. Endte totalt på 5620,- til Tibber. Men så får jeg 5163,- i kompensasjon, og regningen fra L-nett er dermed -4222,-. Altså total strømkostnad inkl nettleie og effektledd, i august, på under 1400,- kroner for to boenheter, seks personer, to elbiler og utendørs basseng som holder 30 grader. Kan vel ikke akkurat klage. :P  :o blir såklart betydelig mer når produksjonen på solcellene faller, men gambler på å selge til spotpris i stedet for å lagre, på grunn av mulighetene for at politikk vil endre prissituasjonen.

Nei til klimasvindel

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 08. september 2022, klokken 20:03
Sitat fra: filtvet på torsdag 08. september 2022, klokken 18:36
Etter corona-hysterien så vi mye av hva som kan komme. Vi solgte hytta og kjøpte et hus vi bruker som hytte. Ligger i et lite tettsted men det er kun 15 km til fjellet. Mer sosialt enn hytte også da vi er blitt venner med naboer.
Håper du har meldt det inn som fritidsbolig da slik at du ikke snylter...

Å ha økonomi til å kjøpe en bolig, bruke som hytte har nok ingenting med snylting å gjøre.
Blir vel flådd for nok avgifter med bolig nr 2.  Spesielt om "bruker som hytte" betyr lite bruk.

jkirkebo

#4117
Sitat fra: geear på torsdag 08. september 2022, klokken 20:31
Jøsses. Hadde egentlig forbruk på 7250,- for august, men har solgt solstrøm for 1670,-. Endte totalt på 5620,- til Tibber. Men så får jeg 5163,- i kompensasjon, og regningen fra L-nett er dermed -4222,-. Altså total strømkostnad inkl nettleie og effektledd, i august, på under 1400,- kroner for to boenheter, seks personer, to elbiler og utendørs basseng som holder 30 grader. Kan vel ikke akkurat klage. :P  :o blir såklart betydelig mer når produksjonen på solcellene faller, men gambler på å selge til spotpris i stedet for å lagre, på grunn av mulighetene for at politikk vil endre prissituasjonen.

Jeg lagrer. Regner ikke med at det skjer noe med prisene, og oppsiden er enorm. Regningen for august hadde vært på ca. -10.000,- om jeg hadde solgt fortløpende. Nå ble den på ca. 600,- isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

ACER


Bjørnar Moxnes;

Da Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet FrP, Venstre og MDG 22. mars 2018 vedtok å underlegge Norge EUs Energiunion ACER, lanserte de noen såkalte «krav» som premisser for tilslutningen.

Deriblant at «Det skal være nasjonal og samfunnsmessig styring og kontroll over vannkraftressursene».

Men nå ser vi hvordan Reguleringsmyndigheten for energi (RME) stikker kjepper i hjulene for begrensninger av krafteksporten. Og RME er helt frikoblet fra det norske demokratiet. RME er underlagt EUs beslutninger. Den skal gjøre som EU har bestemt. Den er ACERs kontrollorgan i Norge.

Sofie Marhaug har derfor helt rett når hun nå ber partiene som stemte for ACER i 2018 beklage overfor velgerne:

- Vi ga fra oss myndigheten og kontrollen over vannkraftressursene. Det var det motstanderne advarte mot, og det viser seg at vi har fått helt rett. Det mener jeg politikerne fra Arbeiderpartiet, Høyre, MDG, Venstre og Frp bør si unnskyld for, sier hun.


RJK

Blir vel snart billigere å rive hytta og bruke den som ved, enn å ha den stående og trekke strøm for å unngå frostskader på rør etc. Ihvertfall om man bruker 140 kWh per døgn med dagens temperaturer, som utgjør 4 200 kWh på 30 dager eller 51 100 kWh per år. Men antagelig langt mere når vinterkulda kommer krypende.

Med snitt på 10,- kr per kWh som man fort kan ende på i NO2, så er det 511 000,- per år, før vi justerer for vintertemperaturer og vinterforbruket. Jeg håper virkelig det er en desimalfeil ute og går.

I 2020 kostet gjennomsnittshytta vel 2,8 mill, så om vi får disse prisene i 6 år, så vil det faktisk kunne være lurt å fyre opp med hytta, fremfor å holde varmen i den. Tomta eier man jo fremdeles, så når prisene normaliseres igjen, så har man jo spart masse penger, som man kan bruke til å bygge ny hytte, kanskje etter plusshus-prinsippet.

8)

PS! Dette var ikke så veldig seriøst ment, men det er en tankevekker.

Og jeg tenker og at en hytte som bruker 160 kWh på sommeren, på ingen måter er en gjennomsnittshytte, siden en vanlig, nøktern bolig gjerne ligger på rundt halve strømforbruket av det som var nevnt her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 07. september 2022, klokken 20:07
Men hvorfor får de da margin call på et rent papirtap? De har strømmen, de går med overskudd på salget wtf?

Det de store kraftselskapene har gjort, er å selge mye av årets strøm på den faste prisen slik den var i fjor.

Det positive er at de tilsynelatende har sikret seg mot lave priser, men ulempen er at de også har veddet bort store deler av årets superprofitt. De ble foe grådige og så ikke hva Putin ville finne på :-1:

Electric cars in Norway

#4122
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. september 2022, klokken 18:33
Man kan si hva man vil om Spettet... men han fikk frem noen gode poenger i går.

Selv er jeg veldig fornøyd med at jeg alltid har sagt nei til ACER... det var en stor feil at Norge sa ja til ACER.

Ja, det er mange meninger her inne om Spettet, om han vant eller tapte debatten... det er ikke poenget mitt....Han er heller ikke i min gate... men la oss i stedet høre på hva han sa på debatten.

Spettet sa dette som en eller annen har skrevet av fra TV... jeg fant det inne på FB stopp Acer gruppen.

Så hva sa Spettet? Jo dette:
Kopi:

ØYSTEIN STRAY SPETALEN:
De 15 TWh'ene til Europa betyr = INGENTING !!
Jeg gjentar ingen, ingen, ting !!

Terje Aasland kommer hele tiden til å skylde på Putin, Ukraina og fellesskap !!
Det er hans strategi nå for å skygge over feilene som er gjort.

- Norge eksporterer kun15TWh, jeg gjentar
en - fem TWh av de 20000 TWh'ene til Europa (Olje, gass, elektrisitet).
De 15 TWh'ene betyr INGENTING!!
Ingen, ingen, ting betyr de.

Prisen idag er underlagt markedet, som vi intet var i 2020. Hadde vi ikke hatt kablene, hadde prisene vært som i Tromsø.

Vi har mistet vårt konkurransefortrinn, og industridøden vil komme med de høye strømprisene.

Acer er ett kontrollorgan.
I NVE bygget på Majorstua sitter representanter fra ACER (RME) å passer på at Norge ikke jukser.
Vi er helt under enhver kontroll av ACER og vi har ikke stemmerett i ACER.

Det som er helt avgjørende er at vi (Norge) bestemmer når vi eksportere og når vi importerer.
Det har vi sagt ifra oss med ACER avtalen.
RME sitter å passer på at Terje Aasland ikke kan gjøre det han selv vil.
For prinsippet i EØS og EU er de fire friheter, fri flyt.
Det betyr at prisene rundt disse kablene vil være tyske/europeiske priser i all tid fremover. Slik systemet fungerer i de spekulative børsene, har du en kjøper så er det, det høyeste budet som gjelder og den prisen gjelder for alle nordmenn.



ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. september 2022, klokken 22:53
Sitat fra: geear på torsdag 08. september 2022, klokken 20:31
Jøsses. Hadde egentlig forbruk på 7250,- for august, men har solgt solstrøm for 1670,-. Endte totalt på 5620,- til Tibber. Men så får jeg 5163,- i kompensasjon, og regningen fra L-nett er dermed -4222,-. Altså total strømkostnad inkl nettleie og effektledd, i august, på under 1400,- kroner for to boenheter, seks personer, to elbiler og utendørs basseng som holder 30 grader. Kan vel ikke akkurat klage. :P  :o blir såklart betydelig mer når produksjonen på solcellene faller, men gambler på å selge til spotpris i stedet for å lagre, på grunn av mulighetene for at politikk vil endre prissituasjonen.

Jeg lagrer. Regner ikke med at det skjer noe med prisene, og oppsiden er enorm. Regningen for august hadde vært på ca. -10.000,- om jeg hadde solgt fortløpende. Nå ble den på ca. 600,- isteden.

Ser at i USA så har de laget en lader som gjør at du kan bruke hvilken som helst Nissan Leaf som VTG (Vehicle to Grid)....altså barbere topper. Vet ikke om den vil funke i Norge, som har 220v (og ikke 110v som i USA).
https://electrek.co/2022/09/07/the-nissan-leaf-getting-first-ever-v2g-charger/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#4124
SitatVet ikke om den vil funke i Norge, som har 220v (og ikke 110v som i USA).
https://electrek.co/2022/09/07/the-nissan-leaf-getting-first-ever-v2g-charger/

Høres interessant og smart ut. Vil ikke en omformer fra 110v til 220v løse dette i Norge? Og dersom det er korrekt. Finnes det slike omformere?

Her inne er det jo mange gode debattanter med høye elektro kunnskaper - så de vet svaret. Men det siste forholdet er jo om det er lov - les godkjent for bruk i Norge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA