Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ok, så jeg er en egoist fordi du føler at familien i Brummunddal må klare seg selv siden de statsansatte i Ukraina skal bevare vanlig lønn, samtidig som jeg støtter Unicef fordi jeg mener de trenger mer til mat enn statsansatte trenger full lønn i Ukraina.

Er jo ikke vits for meg å repetere hvorfor Norges kronesalg pga vanvittig overskudd på Statsbudsjettet grunnet skyhøye strømpriser med mer svekker kronen når jeg tidligere har både lagt ved linker pg dokumentasjon.

Men en kan selvfølgelig følge "main stream" regjeringsprat, som at "utenlandskablene betyr ikke noe for strømprisene" tankegang, og bare tro på alt Støre forteller. Eller en kan høre på hva professorer i økonomi sier, at det finnes faktisk andre ting som kan være tilfellet i akkurat denne spesielle situasjonen, både om strøm og inflasjon, og ikke bare gå i fellen og følge gammelt tankegods. Alt dette kronesalget, som skjer i utakt med bedrifters kjøp av norske kroner skaper for øvrig unødvendig volitalitet i markedet, og gjør den norske kronen ekstra usikker og ulekker, i tillegg til den politiske usikkerheten Støre allerede har skapt pga endrede rammebetingelser over natten.

Uansett, er ikke vits å fortsette denne diskusjonen, så får du bare tenke på meg som en gammel gris, uten iq og uten økonomiforståelse, som sågar er egoistisk.

Så får jeg fortsette å lese økonomiprofessorers syn på ting, og ikke nevne det her 😀

Her er min siste donasjon, hilsen Egoisten
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Wow! Ganske imponerende å se hvor stor andel vindkraft og solceller har fått i EU i 2023.

Fortsetter det sånn kan det bli mange flere 0-pris-timer i Norge  ;D  ;D  ;D

https://electrek.co/2024/02/06/eu-coal-and-gas-collapse-wind-and-solar-ascend/

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. februar 2024, klokken 09:32Wow! Ganske imponerende å se hvor stor andel vindkraft og solceller har fått i EU i 2023.

Fortsetter det sånn kan det bli mange flere 0-pris-timer i Norge  ;D  ;D  ;D

https://electrek.co/2024/02/06/eu-coal-and-gas-collapse-wind-and-solar-ascend/
Supert, mer 0 pris når behovet er lavt og mye mye høyere pris når behovet er høyt 🙈🙈🙈

Counterpointer

Før var strøm ansett som en del av den kritiske infrastrukturen i landet, og ikke en vare. Med energiloven av 1990 endret det seg. Nå omsettes strømmen på kraftbørser, med den konsekvensen at prisen hopper opp og ned.
«Det som er helt sikkert, er at det finnes dem som tjener veldig godt på kraftmarkedet»

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2024/02/08/110-millioner-ting-som-er-galt-med-stromprisene/

Merce

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. februar 2024, klokken 21:05100 arbeidsplasser for 5% av det norske forbruket...Norge blir ranet.

Jepp! Vi blir ranet og solgt, og med full tilslutning av en herskare av naive velgere med nisselua dratt godt ned..  >:(

Counterpointer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 08. februar 2024, klokken 21:54Angående Google i Skien. Det manglet ikke advarsler i 2021.

Likevel blir det nå virkelighet

Artikkel om saken fra 2021

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_-kan-forvente-dobling-av-stromprisen-i-sor-norge-hvis-googles-datasenter-i-skien-blir-en-realitet-1.15783504?

Ja, det ser jo ikke bra ut. Burde heller bygget det i Spania og brukt solceller og supplert med gass.

Dette kommer i tillegg til datasenter for Tiktok på Hamar, Datasenter på Kalberg utenfor Stavanger og masse elektrifiseringsprosjekter i Nordsjøen.

filtvet

Google-søk i dag er 90% annonser og sponsorer. Nesten umulig å finne nyttig info. Anbefaler duckduckgo + Brave nettlseser.

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. februar 2024, klokken 09:02Leste i går at det ikke blir skatt da Høyre, FRP og SV ! har blitt enige om å stemme det ned i stortinget  :+1:  ;)  :)
Strømprisene fører til noen merkelige koalisjoner :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. februar 2024, klokken 09:07
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. februar 2024, klokken 09:02Leste i går at det ikke blir skatt da Høyre, FRP og SV ! har blitt enige om å stemme det ned i stortinget  :+1:  ;)  :)
Strømprisene fører til noen merkelige koalisjoner :)
Så lenge de merkelige konstellasjonene er enige om fornuftige ting så er det greit for meg👍🏼

Vi trenger litt nytenking!

hELgenen

Mhp solceller ville jeg vel gått en del lengre enn de forslagene som nå ligger der. F.eks null skatt så lenge solcellene er plassert på bygninger til næring eller bopel - og la denne regelen gjelde helt frem til 2050 slik at alle som investerer har 100% forutsigbarhet.  En kan jo se for seg at noen vil investere i å bygge solceller på bolig og næringsbygg. Det eneste kravet bør være til måling for å sikre verifisering av at inntektene faktisk kommer fra solproduksjon.  Dette vil ikke medføre mer nedbygging av norsk natur (slik all annen kraftproduksjon gjør) - og på sikt kan en også se for seg at noen vil investere i lagring også. 

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. februar 2024, klokken 09:43Mhp solceller ville jeg vel gått en del lengre enn de forslagene som nå ligger der. F.eks null skatt så lenge solcellene er plassert på bygninger til næring eller bopel - og la denne regelen gjelde helt frem til 2050 slik at alle som investerer har 100% forutsigbarhet.

Bør nok gjelde på tomta til bolig også og ikke bare på bygninger. Noen har paneler på bakkestativ, enten tracker eller faste stativer. Ingen grunn til at disse skal betale skatt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. februar 2024, klokken 10:34
Sitat fra: hELgenen på søndag 11. februar 2024, klokken 09:43Mhp solceller ville jeg vel gått en del lengre enn de forslagene som nå ligger der. F.eks null skatt så lenge solcellene er plassert på bygninger til næring eller bopel - og la denne regelen gjelde helt frem til 2050 slik at alle som investerer har 100% forutsigbarhet.

Bør nok gjelde på tomta til bolig også og ikke bare på bygninger. Noen har paneler på bakkestativ, enten tracker eller faste stativer. Ingen grunn til at disse skal betale skatt.

Tomt er så mangt - alle eiendommer er jo en tomt - også hele finnmarksvidda og hardangervidda - og mye tomt er jo også i privat eie. Så på en eller annen måte må det jo begrenses hva man kan bygge ned ellers så blir det jo en blanko fullmakt til å bygge ned alt.....

Hvilket får meg til å tenke på dette google datasenteret i Grenland :

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_-googles-datasenter-er-et-potensielt-etterretningsmal-1.16754852

Nå blir det jo sagt at hele dette senteret vil potensiellt være et etterretningsmål. Trenden internasjonalt er jo ikke å bruke slik datasentre lengre. Dvs. i dette tilfelle er det vel egentlig underholdningsdata som faktisk vil bli plassert på serverene i Grenland - ikke bedriftskritisike data. Det var jo en debatt for noen år siden om det burde settes krav til hvordan og hva slike datasentre faktisk brukte kraften sin på. Og den gang var et jo ganske stor enighet at kryptovaluta var å brenne opp penger til lite samfunnsnyttige formål. Noen burde strengt tatt se hva Google skal putte på disse serverene i Grenland. Det er jo av sikkerhetsmessige interesse også - og er det bare fjas og tull som skal inn der - vel så burde samfunnet kanskje ikke bytte 100 arbeidsplasser til fjas og tull mot 5% av det norske forbruket? For det som skjer vil jo være at kraftprisene til alle ville kunne gå til himmels som følge av fjas og tull. Og slik jeg leser markedet om dagen så er det som sagt en stor trend der ute nå at bedrifter ikke lenger vil dytte bedriftskritiske løsninger ut i skyen. Så noen burde spørre Google om hva som skal inn der! Og når jeg først snakker om denne enorme parken i Grenland - vil kommunen kreve solceller på hele taket?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA