Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på man 05. feb 2024, kl. 20:56Det er jo slik at vi kjemper mot inflasjon i Norge, så hele poenget er at vanlige folk skal få mindre å rutte med, hvis ikke fortsetter prisstigningen og de får mindre å rutte med allikevel, pluss at vi da blir ansett som en bananrepublikk internasjonalt.

Penger som går som nødhjelp til et land som slåss mot en fasciststat for å overleve som demokratisk nasjon øker ikke inflasjonen her til lands.
Det er dermed ikke et nullsum-spill, pengene brukt på å hjelpe Ukraina er ikke tatt ut sv lommen på småbarnsfamilien i Brumunddal.

At et par i full jobb må selge huset sitt langt ute i skauen i bygdenorge høres helt utrolig ut for meg da slike hus koster nærmest ingenting. Tror ikke det er lov i Norge i dag å tjene så lite at du ikke kan betjene huslån på rundt 3 mill for to voksne.

Det som derimot er hjerterått, er hvor lett det er for mange å sutre over at strømmen har gått fra 4 til 6k i måneden og argumentere for at vi dermed bør kutte all støtte til et land som blir okkupert i Europa. Det er en manglende solidaritet og kort horisont på høyt nivå.
Tipper mange av de samme ville vært sjokkert og indignert av manglende hjelp om Putin tok en liten jafs av Finnmark.

Vet ikke om du helt har satt deg inn i hva de 75 MILLIARDENE Norge skal gi til Ukraina egentlig skal gå til?
Eller er du og blendet av Zelensky? Han må jo være verdens beste selger.
Pengene skal blant annet gå til lønn til 500.000 lærere i Ukraina + 145.000 statsansatte. Eller "ukrainernes hverdagsliv", som det og kalles.

La meg og minne om at Norge allerede bruker 31 milliarder i året på Ukrainske flyktninger.

Så, jeg er ikke i mot å hjelpe å betale for kampen mot Russland, og bidra til gjenoppbygging - det er bare beløpene jeg reagerer på. Når familier i Norge må reise fra hus og hjem i Brummunddal fordi staten skal håve inn penger på strøm fra fattige småbarnsfamilier, så mener jeg en bør gjøre noe.

For egen del betaler jeg nå 10.000 i måneden i strøm (6000 i huset og 4000 i hytta). Jeg har griseflaks med at jeg har jobb i en bransje med bra lønn. Det har ikke familien i Brummunddal. De hadde en samlet inntekt (to personer) på ca 800.000. En Ukrainsk flykting i Norge får til sammenligning en støtte fra NAV som ville reflektert en inntekt på 500.000 kroner før skatt per person.

Hvis Norge hadde gitt 8.000 milliarder til Ukraina - ville det fortsatt vært feil å stilt spørsmål om det, siden de har det værre enn oss?

Og inflasjon...er du sikker på at det ikke skaper inflasjon i Norge å gi penger til Ukraina? Det som skjer er nemlig at Norge må selge norske kroner for å veksle inn i utenlandsk valuta. Det som skjer da er at en får et skift i tilbudskurven for norske kroner, som gjør at den norske kronen svekkes. Når den norske kronen svekkes så blir utenlandske varer dyrere, siden en må betale flere norske kroner per f.eks. dollar, sånn at en 2 dollars maisboks koster mer målt i norske kroner = inflasjon.

For de som mener det er viktigere å gi barn i Afrika mat, enn at Staten gir vekk masse penger til statsansatte i Ukraina, så vil jeg anbefale å kjøpe Nødmatpakker hos Unicef til 242 kroner som gir nok næring for 3 uker til ett barn: https://www.unicef.no/verdensgaver/produkter/mat-vann/nodmatpakker

https://www.utdanningsnytt.no/jonas-gahr-store-ukraina/regjeringen-norsk-stotte-sikrer-lonn-til-en-halv-million-ukrainske-skoleansatte/388256

https://www.nettavisen.no/ukraina/nav/flyktninger/nav-sjef-ukrainere-far-stotte-tilsvarende-arslonn-pa-500-000/s/5-95-1575088
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Desto mer Norge "gir" til andre land desto fattigere blir vi innbyggere.

I praksis straffer man folk som produserer og belønner folk som ikke bidrar = Inflasjon.

Vidar_S

Sitat fra: filtvet på tir 06. feb 2024, kl. 12:24Desto mer Norge "gir" til andre land desto fattigere blir vi innbyggere.

I praksis straffer man folk som produserer og belønner folk som ikke bidrar = Inflasjon.

Det samme kan man si om hele velferdssystemet her i landet. I praksis straffer man folk som produserer og belønner folk som ikke bidrar. Forkastelige greier...

In other news: https://www.nettavisen.no/okonomi/tibber-far-bot-pa-8-millioner-kroner-bruker-kundene-som-bank/s/5-95-1625905   Bot til Tibber for forhåndsfaktureringen. Skuffende at de 8 millionene ikke betales til kundene som ble forulempet :(

Egil S

Sitat fra: arthur på tir 06. feb 2024, kl. 08:59Hvilket parti og/eller koalisjon av partier ville ha utgjort noen forskjell på rentenivået i Norge? Og hvordan skulle de i så fall ha oppnådd det, og i hvilken grad?

Går ut fra denne var noe henvist til meg.

Jeg tviler på noen regjering ville håndtert situasjonen de siste to årene særlig annerledes, om de var blå, rød, rød grønne eller lilla.

Jeg tror kanskje det politiske styresettet hadde vært mindre hemmet av interne stridigheter om regjeringen besto av ett eller to partier.
Nå er det jo 4-5 partier som krangler om hjertesakene sine, ingenting blir gjort bra og alle må inngå kompromisser.
hele det politiske systemet er handlingslammet og driver bare med utredninger og får aldri gjort noe.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 06. feb 2024, kl. 09:42
Sitat fra: Vaduz på man 05. feb 2024, kl. 20:56Det er jo slik at vi kjemper mot inflasjon i Norge, så hele poenget er at vanlige folk skal få mindre å rutte med, hvis ikke fortsetter prisstigningen og de får mindre å rutte med allikevel, pluss at vi da blir ansett som en bananrepublikk internasjonalt.

Penger som går som nødhjelp til et land som slåss mot en fasciststat for å overleve som demokratisk nasjon øker ikke inflasjonen her til lands.
Det er dermed ikke et nullsum-spill, pengene brukt på å hjelpe Ukraina er ikke tatt ut sv lommen på småbarnsfamilien i Brumunddal.

At et par i full jobb må selge huset sitt langt ute i skauen i bygdenorge høres helt utrolig ut for meg da slike hus koster nærmest ingenting. Tror ikke det er lov i Norge i dag å tjene så lite at du ikke kan betjene huslån på rundt 3 mill for to voksne.

Det som derimot er hjerterått, er hvor lett det er for mange å sutre over at strømmen har gått fra 4 til 6k i måneden og argumentere for at vi dermed bør kutte all støtte til et land som blir okkupert i Europa. Det er en manglende solidaritet og kort horisont på høyt nivå.
Tipper mange av de samme ville vært sjokkert og indignert av manglende hjelp om Putin tok en liten jafs av Finnmark.

Vet ikke om du helt har satt deg inn i hva de 75 MILLIARDENE Norge skal gi til Ukraina egentlig skal gå til?
Eller er du og blendet av Zelensky? Han må jo være verdens beste selger.
Pengene skal blant annet gå til lønn til 500.000 lærere i Ukraina + 145.000 statsansatte. Eller "ukrainernes hverdagsliv", som det og kalles.

La meg og minne om at Norge allerede bruker 31 milliarder i året på Ukrainske flyktninger.

Så, jeg er ikke i mot å hjelpe å betale for kampen mot Russland, og bidra til gjenoppbygging - det er bare beløpene jeg reagerer på. Når familier i Norge må reise fra hus og hjem i Brummunddal fordi staten skal håve inn penger på strøm fra fattige småbarnsfamilier, så mener jeg en bør gjøre noe.

For egen del betaler jeg nå 10.000 i måneden i strøm (6000 i huset og 4000 i hytta). Jeg har griseflaks med at jeg har jobb i en bransje med bra lønn. Det har ikke familien i Brummunddal. De hadde en samlet inntekt (to personer) på ca 800.000. En Ukrainsk flykting i Norge får til sammenligning en støtte fra NAV som ville reflektert en inntekt på 500.000 kroner før skatt per person.

Hvis Norge hadde gitt 8.000 milliarder til Ukraina - ville det fortsatt vært feil å stilt spørsmål om det, siden de har det værre enn oss?

Og inflasjon...er du sikker på at det ikke skaper inflasjon i Norge å gi penger til Ukraina? Det som skjer er nemlig at Norge må selge norske kroner for å veksle inn i utenlandsk valuta. Det som skjer da er at en får et skift i tilbudskurven for norske kroner, som gjør at den norske kronen svekkes. Når den norske kronen svekkes så blir utenlandske varer dyrere, siden en må betale flere norske kroner per f.eks. dollar, sånn at en 2 dollars maisboks koster mer målt i norske kroner = inflasjon.

For de som mener det er viktigere å gi barn i Afrika mat, enn at Staten gir vekk masse penger til statsansatte i Ukraina, så vil jeg anbefale å kjøpe Nødmatpakker hos Unicef til 242 kroner som gir nok næring for 3 uker til ett barn: https://www.unicef.no/verdensgaver/produkter/mat-vann/nodmatpakker

https://www.utdanningsnytt.no/jonas-gahr-store-ukraina/regjeringen-norsk-stotte-sikrer-lonn-til-en-halv-million-ukrainske-skoleansatte/388256

https://www.nettavisen.no/ukraina/nav/flyktninger/nav-sjef-ukrainere-far-stotte-tilsvarende-arslonn-pa-500-000/s/5-95-1575088

Der fikk vi satt hale på grisen ser jeg. Zelensky er en «selger» må være årets mest kyniske kommentar.
Økonomi og finans har du heller ikke greie på. Norge selger olje og gass for milliarder av DOLLAR hvert år, så når de da betaler lønn til lærere i Ukraina så trenger ikke vi bruke en eneste krone. Tror du virkelig ikke Norges bank og regjering tenker på slikt?

At du betaler litt mer for strøm på hytta, som er et luksushjem nummer to klarer jeg ikke helt å empatiske med.
At en familie med 800k i året ikke kan eie et hus på landet betyr at det er gjort noe helt høl i hue økonomisk, men det har absoluttt ingen sammenheng med hjelp til Ukraina.

THE

Sitat fra: Vaduz på tir 06. feb 2024, kl. 18:46Norge selger olje og gass for milliarder av DOLLAR hvert år, så når de da betaler lønn til lærere i Ukraina så trenger ikke vi bruke en eneste krone. Tror du virkelig ikke Norges bank og regjering tenker på slikt?

Er du sikker på at du forstår dette riktig? Norge selger ikke olje eller gass. De norske inntektene fra olje og gass blir betalt inn til den norske stat i form av skatt. Jeg er ikke økonom, og ikke har jeg studert hvordan skatteinngang, overføring til oljefondet eller kjøp/salg av valuta fungerer. Jeg bare ser for meg at oljeselskapene må betale skatten sin i norske kroner uansett om inntekten er i US$. Midler blir overført til oljefondet, som i sin tur handler aksjer, eiendom m.m. i utlandet. Dvs. de må kjøpe i utenlandsk valuta, og dermed selge norske kroner. Så det både selges og kjøpes enorme mengder med norske kroner hvert år for å plassere oljepengene. Hva det har å bety for inflasjon, kronekurs osv. har i alle fall ikke jeg kunnskap til å si noen om. Og det kan jo også være at min oppfatning av pengeflyten i forbindelse med oljeinntekter og investeringer ikke er riktig heller...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Norge gir penger til Moldova så de kan kjøpe gass mens vi ikke får lov til å bruke gassen pa "global oppvarming". Molboland!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på ons 07. feb 2024, kl. 08:11
Sitat fra: Vaduz på tir 06. feb 2024, kl. 18:46Norge selger olje og gass for milliarder av DOLLAR hvert år, så når de da betaler lønn til lærere i Ukraina så trenger ikke vi bruke en eneste krone. Tror du virkelig ikke Norges bank og regjering tenker på slikt?

Er du sikker på at du forstår dette riktig? Norge selger ikke olje eller gass. De norske inntektene fra olje og gass blir betalt inn til den norske stat i form av skatt. Jeg er ikke økonom, og ikke har jeg studert hvordan skatteinngang, overføring til oljefondet eller kjøp/salg av valuta fungerer. Jeg bare ser for meg at oljeselskapene må betale skatten sin i norske kroner uansett om inntekten er i US$. Midler blir overført til oljefondet, som i sin tur handler aksjer, eiendom m.m. i utlandet. Dvs. de må kjøpe i utenlandsk valuta, og dermed selge norske kroner. Så det både selges og kjøpes enorme mengder med norske kroner hvert år for å plassere oljepengene. Hva det har å bety for inflasjon, kronekurs osv. har i alle fall ikke jeg kunnskap til å si noen om. Og det kan jo også være at min oppfatning av pengeflyten i forbindelse med oljeinntekter og investeringer ikke er riktig heller...

Ja, Veduz har ikke peiling på dette her. Nå er jeg økonom, men det er ikke saken.

Det har stått opp og ned om hvordan verdien på kroner bestemmes, og hvordan Norges salg av kroner har påvirket norske kroner, så en trenger ikke være økonom for å se det.

Poenget er at vi går så det griner på statlig nivå. Dermed er jeg helt uenig med Veduz som mener at familien som tjener 800.000 skal måtte selge sitt gamle slitt hus i Brummunddal og flytte inn i en container fordi de ikke klarer å betale 6000 til staten i måneden i strøm, i tillegg til de høye rentene. Ikke nok med at de betaler strøm til kommunale / statlige selskap, men denne Brummunddalsfamilien betalte i desember også 19 øre i "elavgift / forbruksavgift" og 25% merverdiavgift oppå strømmen igjen, som på sett og vis også er en avgift enn så lenge kostnaden til myndighetene er ca 13 øre per kWh.

Det er som THE skriver her at oljeselskapene selger oljen, og må veksle inn dollar til norske kroner, for å betale skatt til Norge i norske kroner (78% av overskuddet). Sånn i utgangspunktet kan en tenke at effekten går i null når Norge så veksler dette tilbake til andre valutaer for å kjøpe oljefond. Poenget er bare det at Norge går med så grisestort overskudd, pga familien på Brummunddal med høye strømbetalinger, at mye mer penger blir vekslet til oljefondet. Derfor selges masse kroner som svekker kronen.

Du må ikke godta den urett som ikke rammer deg selv.

Counterpointer

Inflasjon oppstår ikke i Norge når pengene blir brukt utenlands og det ikke kommer noe direkte i retur til Norge. Dette uavhengig om det er i NOK, Euro eller USD.

Strømprisen derimot bidrar kraftig til inflasjon, dette er de fleste økonomer enige i.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på ons 07. feb 2024, kl. 11:28Inflasjon oppstår ikke i Norge når pengene blir brukt utenlands og det ikke kommer noe direkte i retur til Norge. Dette uavhengig om det er i NOK, Euro eller USD.

Strømprisen derimot bidrar kraftig til inflasjon, dette er de fleste økonomer enige i.

Kraft omsettes i EURO også - så dersom den norske kronen stuper - så drar den med seg inflasjonen opp.
Og dersom kraftprisen stiger - så drar den også med seg inflasjonen opp.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på ons 07. feb 2024, kl. 11:52
Sitat fra: Counterpointer på ons 07. feb 2024, kl. 11:28Inflasjon oppstår ikke i Norge når pengene blir brukt utenlands og det ikke kommer noe direkte i retur til Norge. Dette uavhengig om det er i NOK, Euro eller USD.

Kraft omsettes i EURO også - så dersom den norske kronen stuper - så drar den med seg inflasjonen opp.
Og dersom kraftprisen stiger - så drar den også med seg inflasjonen opp.

Inflasjonen i Norge oppstår pga svak krone pga stort kronesalg. Dette er de fleste økonomer enige i. Når en dollar koster 10 kroner i stedet for 8 kroner, så må du betale mer kroner for en IPad, siden du får færre dollar per krone, og Apple skal ha samme antall dollar. Er derfor du ser at Tesla f.eks. ikke reduserte prisen i Norge samtidig som de reduserte prisen i tilsvarende land uten svekket krone.

arthur

Fint om du legger ut en oversikt over inflasjonen i ander Europeiske land slik at alle kan se at den norske inflasjonen er spesielt høy og skyldes store salg av norske kroner.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 07. feb 2024, kl. 12:17Fint om du legger ut en oversikt over inflasjonen i ander Europeiske land slik at alle kan se at den norske inflasjonen er spesielt høy og skyldes store salg av norske kroner.

Svaret på den oversikten vil ikke nødvendigvis gi en bekreftelse på den årsakssammenhengen. Du skal ikke lenger enn til bilindustrien før du ser at marginene er mye høyere i Norge enn i en del andre land, slik at man i Norge uansett har kunnet fire litt på dem. Nå sier jeg ikke at ikke inflasjonen i Norge har vært høy, bare at en slik sammenligning ikke gir svar på noen ting, da inflasjonstallene i Norge er påvirket av svært mange faktorer. Jeg velger i så måte å stole på ledende økonomer som har påpekt at Norges endring fra å være netto kjøper av norske kroner til å bli netto selger av norske kroner har svekket kronen, ref noen skjermbilder lenger oppe. Andre ledende økonomer har for øvrig også påpekt at økt norsk forbruk pga økte bevilgninger i Norge (ref strømstøtte) maksimalt ville påvirket inflasjon i Norge med 1%, men det er en annen sak.

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 07. feb 2024, kl. 08:58Poenget er at vi går så det griner på statlig nivå. Dermed er jeg helt uenig med Veduz som mener at familien som tjener 800.000 skal måtte selge sitt gamle slitt hus i Brummunddal og flytte inn i en container fordi de ikke klarer å betale 6000 til staten i måneden i strøm, i tillegg til de høye rentene. Ikke nok med at de betaler strøm til kommunale / statlige selskap, men denne Brummunddalsfamilien betalte i desember også 19 øre i "elavgift / forbruksavgift" og 25% merverdiavgift oppå strømmen igjen, som på sett og vis også er en avgift enn så lenge kostnaden til myndighetene er ca 13 øre per kWh.

Jeg tror du tillegger denne Brummunddalsfamilien i overkant mye fattigdom. De kjøpte (ifølge tidligere artikler) et hus for å pusse opp og har trolig forregnet seg på kostnader rundt dette nå som renteøkningen kom. Jeg tviler sterkt på at de har planer om å flytte inn i en container etter at de har solgt huset. De valgte å selge huset ifølge artikkelen det her ble linket til og de tok selvkritikk for at de ikke hadde kontaktet banken tidligere for avdragsfrihet og liknende. Det er altså ikke snakk om tvangssalg og ekstreme betalingsproblemer, men en vurdering på at de heller vil bruke sin inntekt annerledes (slik jeg tolker det).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: filtvet på tir 06. feb 2024, kl. 12:24Desto mer Norge "gir" til andre land desto fattigere blir vi innbyggere.

Med hensyn til 75 milliarder til Ukraina over 5 år, så må det sess i lys av penger til oljefondet. Her ble det innbetalt 1.800 milliarder kr til sammen i årene 2022 og 2023. Den eneste grunnen til disse enorme innbetalingene var økt pris på naturgass forårsaket av krigen i Ukraina og Russland (Russland holdt tilbake og EU ville ikke importere mer naturgass fra Russland). Så at Ukraina får en dråpe i havet av disse ekstraordinære inntektene (4,2%) synes ikke jeg er urimelig. Ukraina burde fått mange ganger mer!

At å gi penger til utlandet bidrar til inflasjon, er et originalt synspunkt!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA