Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Å vise til snittpris gjennom året høres ut som politiker-prat. Da kan en slå seg på brystet med snittpris på noen få tiøringer på sommeren, og late som at prisen ikke var flere ganger høyere når mesteparten av strømmen brukes.
Det er veldig lett å avsløre, men kanskje man skulle passet på å varme opp huset skikkelig i august, slik at en ikke trenger så mye strøm på vinteren :D

I august brukte vi 487kWh med snittpris rundt 36 øre. I desember brukte vi 2178kWh med en snittpris på 122,9 øre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 06. jan 2024, kl. 17:24
SitatVel - i tidligere tider så kom gjerne politikeren fra arbeidslivet og hadde ett brennende ønske om å forandre eller endre noe til det bedre.
hELg.... :+1: støtter deg i dine synspunkter. Husker feks Torbjørn Bertzen ellerhva nå enn han ap karen het. Han var jo med da Aker holdt på der Aker brygge ligger nå.

Høyesiden hadde da også mange med reell arbeidserfaring. Men i dag synes jeg at Den forrige regjeringen fra Høyre der Han helseministeren som var sykepleier i bunn. Bent Høye.. eller hva han het. Han visste hva han gjorde når han bare hadde de nærmeste folkene rundt seg som selv hadde helsefag kompentanse. Bengt loset oss trygt gjennom covid shutdown osv.

Merker jeg savner Bengt allerede. Han ble vel fylkesmann eller noe slikt.?
Bent Høie er ikke utdannet sykepleier, fra Wikipedia: Høie har grunnfag i rettsvitenskap fra Universitetet i Bergen fra 1991 og et toårig studium i hotelladministrasjon fra Norsk Hotellhøgskole fra 1993.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 07. jan 2024, kl. 08:55Snittpris 2023:

NO! - 76 øre
NO2 - 90 øre
NO3 - 44 øre
NO4 - 34 øre
NO5 - 76 øre

Det ALLE burde gjøre er som jeg har gjort - laste inn forbruket time for time i 2023 - så multiplisere dette forbruket time for time med spotprisen for å få en timekostnad. Og så summere timekostnaden og få en årlig kostnad. Og til slutt dividere den totale kostnaden på forbruk. Da får man vektet snittpris

Min vektede snittpris var 86 ØRE for 2023 for NO1 (som er mitt område) - da uten alle avgifter eller strømstøtte. Jeg har mulighet til å styre forbruk etter pris - noe jeg aktivt har gjort i hele 2023. Sånn sett skulle en jo tro jeg skulle slå snittprisen. Men forbruket er naturlig større når prisen er høy - så da blir min vektede pris høyere enn snittprisen.

Mens jeg satt her med tallene - og har tilgang til timespriser for flere prisområder, så tenkte jeg hva om jeg flyttet huset mitt til f.eks Malmø i Sverige og så regnet ut hva min vektede snittpris ville vært da. Svaret er 78 ØRE.  (Det aritmetiske snittet er omregnet til NOK er ca 73 ØRE)

Mao. Det er billigere å fyre opp mitt hus, men min profil i Malmø enn i Norge. Og da har jeg altså brukt mitt faktiske forbruk i Norge som utgangspunkt. Reellt sett kunne jeg sikkert nesten halvert forbruket dersom jeg flyttet fra dagens ca 30 minus klima - der jeg bor nå - til et mye mildere klima i Malmø.

Og ettersom jeg IKKE har justert for strømstøtte eller offentlige avgifter så kan man lett ekstrapolere konklusjonen dit at for norske bedrifter er det mye dyrere å drifte i Norge enn samme bedrift plassert i Malmø.

Jeg mistenkte at noe slikt kunne være tilfelle - og nå fikk jeg altså bekreftet min mistanke. Nemlig at å drive butikk i Sør Sverige er mye billigere enn å drive samme butikk i Norge mhp strømkostnadene. Norske forbrukere får strømmstøtte så de treffes ikke så hardt, men det gjør jo forretninger og industri. Og vår komparative fordel med bilige kraftpriser vs EU er således historie. 

Sør Norge kan således være dyrest i Europa det å drive forretning fra sett opp mot kraftprisene og forventet forbruksprofil. Og Europa er ikke akkurat den delen av verden med størst konkurranseevne for å si det slik.
Kina har jo null avgifter på f.eks CO2 og andre miljørelaterte avgifter. USA har vel også ganske lave avgifter.
Så Europa konkurrerer dårlig - og helt bakerst der finner vi Norge dersom vi ser på energikostnadene.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 07. jan 2024, kl. 09:10Snittpris er ikke veldig interessant. Man må se på volumvektet snittpris.
Det er jo en selvfølge at det er prisen pr kilowatt du bruker ikke ett teoretisk snitt pr dag som er viktig.
Selv en som er mindre begavet burde skjønne at prisen på sommeren betyr lite i forhold til prisen på vinteren hvor mesteparten av strømmen brukes.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på lør 06. jan 2024, kl. 21:28Hva menes med at de: "Tolker ordninger til sin fordel"? Er det til sin personlige fordel, eller er det som dokumentasjon på at deres politikk er den riktige, i så fall for hva, eller hvem? Det fremsettes til stadighet, også her, antydninger om at stort sett alle politikere er korrupte, men ser vel aldri noen form for dokumentasjon på dette, kun litt uklare insinuasjoner?

En veldig rar kommentar fra Arthur. Naturligvis mente jeg her "til egen fordel".

Om det hadde vært innlegg fra andre kommentatorer, kunne jeg ha forstått Arthurs innlegg. For min del har jeg i mange innlegg over flere år berømmet norske politikere for deres store og stort sett uegenyttige innsats. Å påpeke at enkelt politikere har tolket noe til egen personlig fordel er langt fra å beskylde noen for korrupsjon.

For øvrig er jeg enig med deg i ditt innlegg. Det var bare så idiotisk å knytte det til mitt innlegg!

arthur

"Å påpeke at enkelt politikere har tolket noe til egen personlig fordel er langt fra å beskylde noen for korrupsjon."

Noterer meg at du her sterkt modererer dine uttalelser slik at det muligens gjelder noen, dog har jeg til gode å se noen form for dokumentasjon på dette, kun løse påstander.

Counterpointer

Problemet med norske politikere er ikke korrupsjon i forhold til strømpolitikken, det er mer servilitet overfor EU og nedprioritering av solidaritet med norske forbrukere og næringsliv.

Samt at det er diverse litt ulne begreper som «det grønne skiftet» som brukes for å rettferdiggjøre en del avgjørelser som elektrifisering av sokkelen, havvind, eksportkabler, ACER og mye annet.

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 07. jan 2024, kl. 14:44"Å påpeke at enkelt politikere har tolket noe til egen personlig fordel er langt fra å beskylde noen for korrupsjon."

Noterer meg at du her sterkt modererer dine uttalelser slik at det muligens gjelder noen, dog har jeg til gode å se noen form for dokumentasjon på dette, kun løse påstander.

Hva mener du med korrupsjon?

Korrupsjon er selvfølgelig noe mer enn bestikkelser i form av penger i brune konvolutter.
Hvilket ord skal man bruke når politikere oppnår ulike fordeler ene og alene fordi man er i en posisjon?
F.eks innbydelser til ulike arrangement, rabatter på varer og tjenester, at politikere i samme situasjon som en selv står frem og støtter f.eks reguleringer og eiendomsprosjekter når man selv er inhabil i osv. Det er mye dritt som skjer lokalpolitikken. NRK har f.eks laget en sak om at Norge bygges ned bit for bit og hvordan man i lokalpolitikken lager sine egne regler for å få det til.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nrk-avslorer_-44.000-inngrep-i-norsk-natur-pa-fem-ar-1.16573560

F.eks dette med hyttebygging er jo en sak som svært mange lokalpolitikere med egeninteresse burde ha en ekkel smak i munnen. Jeg har selv sett hvordan "kamerater" hjelper hverandre i slike saker. Jeg vil helt klart omtale slike saker som korrupsjon selv om rene penger ikke har byttet eier. Jeg har selv møtt representanter for kommunen sine tjenester som har tilbudt seg å ta imot svarte penger for å få ordnet en sak. Jeg ble helt sjokkert og avslo selvfølgelig. Mannen klarte å lire av seg at det ville være en fordel for meg og han at denne saken det var snakk om ble ordnet der og da med at jeg betalte han 1500 kroner i handa. Jeg kjenner mange eiendomsutviklere som har hatt mye kontakt med denne mannen og det ville forundre meg mye om ikke noen har betalt penger under bordet eller andre vennetjenester for å ordne opp i ting eller får kommunal saksbehandling gå raskere. Og politikere med egeninteresse i saker visste hvem de kunne snakke med i administrasjonen for å få ordnet opp i ting for å si det slik. På riksplan ser vi jo politikere utnytte ordninger så godt de bare kan for egen vinning. Dvs. enkelte har forsøkt å karre til seg så mye som mulig innenfor regelverket - og i mine øyne er det å utnytte et regelverk også en form for uetisk oppførsel. Noen har jo også måtte betale tilbake urettmessige fordeler så noe galt har de da i alle fall gjort.

Her er et knippe politikere som ble tatt med buksene nede:

https://www.aftenposten.no/norge/i/bGQdQl/liadal-leverte-reiseregninger-med-feil-allerede-i-2013

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/e8Wmeg/ni-stortingsrepresentanter-maa-betale-tilbake-reiseutgifter

https://www.ba.no/oslo/fremskrittspartiet/grimstad/aftenposten-frp-politiker-leverte-feilaktige-reiseregninger-til-stortinget/s/5-8-904047

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/5BB9L1/13-stortingspolitikere-fikk-gratis-pendlerbolig-mens-de-leide-ut-egen-bolig-paa-hjemstedet

https://www.nettavisen.no/stortinget/stortingets-pendlerboliger/skandalerapport-titalls-politikere-navngis/s/5-95-1059011

https://no.wikipedia.org/wiki/Pendlerboligsaken

Jeg tror mange har et bedre bilde av virkeligehten, enn virkeligheten faktisk er.

arthur

Ditt spørsmål mht hva som menes med korrupsjon kan du rette til de som hevder slikt forekommer, ikke til meg!

Juks med reiseregninger, skattesnyteri osv har intet med korrupsjon å gjøre så her tror jeg ike du helt skjønner hva som man normalt mener med begrepet?

Straffeloven § 387 beskriver hva korrupsjon er i strafferettslig forstand. For å kunne straffes for korrupsjon må gjerningspersonen ha gitt, tilbudt, krevd, fått eller akseptert en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag. Uttrykket "utilbørlig fordel" er lovens betegnelse for bestikkelsen.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på søn 07. jan 2024, kl. 14:44"Å påpeke at enkelt politikere har tolket noe til egen personlig fordel er langt fra å beskylde noen for korrupsjon."

Nå var det ikke min mening å modifisere mine uttalelser, så der gjorde jeg en tabbe. Når en ser på pendlerboliger var det ikke bare enkelte som var slumsete, men mange. Om folk flest hadde vært i deres situasjon, tror jeg ikke utfallet hadde vært bedre. Det bare det at politikere er også lovgivere og også bør tenke mer prinsipielt enn andre.

Electric cars in Norway

SitatBent Høie er ikke utdannet sykepleier, fra Wikipedia: Høie har grunnfag i rettsvitenskap fra Universitetet i Bergen fra 1991 og et toårig studium i hotelladministrasjon fra Norsk Hotellhøgskole fra 1993.
Daktari :+1: du har rett og jeg feil. Jeg dreit på draget der ;D

Electric cars in Norway

SitatF.eks dette med hyttebygging er jo en sak som svært mange lokalpolitikere med egeninteresse burde ha en ekkel smak i munnen
Helg....ja den leste jeg. Der var det en Sp mann som selv eide hyttetomter som mente det var greit å bygge ned skogen. Er det innafor da?

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 07. jan 2024, kl. 18:12

Nå var det ikke min mening å modifisere mine uttalelser, så der gjorde jeg en tabbe. Når en ser på pendlerboliger var det ikke bare enkelte som var slumsete, men mange. Om folk flest hadde vært i deres situasjon, tror jeg ikke utfallet hadde vært bedre. Det bare det at politikere er også lovgivere og også bør tenke mer prinsipielt enn andre.

Igjen, det eksempelet har ingenting med korrupsjon å gjøre. Jeg tror rett og slett at dere ikke skjønner hva det begrepet innebærer selv om jeg har gitt dere svaret i form av hva loven sier, en lov vedtatt av de dere beskylder for korrupsjon når de har gjort en feil i forhold til oppgitt inntekt.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søn 07. jan 2024, kl. 12:28Det ALLE burde gjøre er som jeg har gjort - laste inn forbruket time for time i 2023 - så multiplisere dette forbruket time for time med spotprisen for å få en timekostnad. Og så summere timekostnaden og få en årlig kostnad. Og til slutt dividere den totale kostnaden på forbruk. Da får man vektet snittpris

Min vektede snittpris var 86 ØRE for 2023 for NO1 (som er mitt område) - da uten alle avgifter eller strømstøtte. Jeg har mulighet til å styre forbruk etter pris - noe jeg aktivt har gjort i hele 2023. Sånn sett skulle en jo tro jeg skulle slå snittprisen. Men forbruket er naturlig større når prisen er høy - så da blir min vektede pris høyere enn snittprisen.

Er prisene eks. mva? Jeg fikk 89 øre for 2023 (eks. mva), men solcelleanlegget gjør at vi knapt bruker strøm på sommeren. Dessuten prøver jeg å få snittprisen så høy som mulig de månedene vi tar ut fra solkonto (gjaldt kun desember i 2023) så det hjelper ikke akkurat på. Så du kan vel si at vi også styrer forbruk etter pris, bare med motsatt fortegn ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 07. jan 2024, kl. 18:36
SitatF.eks dette med hyttebygging er jo en sak som svært mange lokalpolitikere med egeninteresse burde ha en ekkel smak i munnen
Helg....ja den leste jeg. Der var det en Sp mann som selv eide hyttetomter som mente det var greit å bygge ned skogen. Er det innafor da?

Ikke bare det - han produserte sine egne analyser :

SitatOddvar Garås fra Senterpartiet, som var ordfører i perioden NRK har kartlagt, sier han er opptatt av å ta vare på naturen.

Samtidig gir hytteutbyggingen 150 til 200 årsverk i kommunen, har Garås beregnet.

Mao. Han regnet selv ut at dette vil gi 150-200 årsverk i kommunen. Snakk om bukken og havresekken.
Det hadde nå i det minste stått seg rent etisk om mannen kunne vise til eksterne analyser med tall på positve effekter for kommunen, men når man selv sitter å skal regne hjem egne prosjekter og så dytter frem egne tall på positive effekter for kommuen - vel da faller det hele liksom i grus.

Definisjonen på korrupsjon er jo om det har skjedd en ""utilbørlig fordel" her - og dersom man sitter som ordfører med kamerater i politikken som skal si ja eller nei til ordførerens eget prosjekt - vel så blir det jo nesten selvoppfyllende profeti dette her. Og i mange kommuner så er det jo andre politikere som også har samme interesser - og da kan jo ordføren gjerne si at støtter du meg - så støtter jeg deg......
Det er denne type vennetjenester vi også så når ulike offentlige verv skal "deles ut". Vi har jo nå noen statsråder som har måttet gå fordi de selv har påvirket hvilke personer som skal bekle ulike roller - og da snakker vi jo ofte om bekjente eller venner man ønsker å tilgodese......

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA