Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Radial på lør 06. jan 2024, kl. 08:07Det er dagens tidvis ikke-eksisterende anger på tidligere avgjørelser, manglende vilje til å prioritere nasjonalt vs spesielt EU som skaper en total mangel på tillit til politikere.

Det hjelper ikke med de siste årenes avsløringer av en systematisk utnyttelse av systemet for finansielle goder. Ikke at det alltid er ulovlig, men at det går mot intensjonen i loven. Dette er og godt etablert i embetsverket og de benytter seg av det for å maksimalisere utbytte av goder.

Når de i tillegg på gjentatte debatter står og lyver, bruker vikarierende argumenter og tar fakta ut av sammenheng så blir det lite igjen å respektere.

Politikk er handler om veivalg og ideologi, hva man mener er det beste for innbyggerne totalt sett. Det er det man bør debattere, og det må understøttes av en sannferdig bruk av fakta. Det har dessverre dagens politikere sluttet med, de fremstår som ett kommentarfelt på sosiale media, og har dermed ingen rett på tillit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på fre 05. jan 2024, kl. 06:09Historikken i Tibber appen min. 2022 var veldig spesielt med energikrise/krig, men ellers tror jeg ikke man kan regne med så veldig mye mer enn det på årsbasis.

Men snittprisen er ikke lik det man får igjen fra solcellene. For det første er det man reduserer forbruket med også inkludert nettleie, og eksport vha solkonto gjør man når prisene er høyere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatVel - i tidligere tider så kom gjerne politikeren fra arbeidslivet og hadde ett brennende ønske om å forandre eller endre noe til det bedre.
hELg.... :+1: støtter deg i dine synspunkter. Husker feks Torbjørn Bertzen ellerhva nå enn han ap karen het. Han var jo med da Aker holdt på der Aker brygge ligger nå.

Høyesiden hadde da også mange med reell arbeidserfaring. Men i dag synes jeg at Den forrige regjeringen fra Høyre der Han helseministeren som var sykepleier i bunn. Bent Høye.. eller hva han het. Han visste hva han gjorde når han bare hadde de nærmeste folkene rundt seg som selv hadde helsefag kompentanse. Bengt loset oss trygt gjennom covid shutdown osv.

Merker jeg savner Bengt allerede. Han ble vel fylkesmann eller noe slikt.?

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på lør 06. jan 2024, kl. 09:33
Sitat fra: Vaduz på fre 05. jan 2024, kl. 06:09Historikken i Tibber appen min. 2022 var veldig spesielt med energikrise/krig, men ellers tror jeg ikke man kan regne med så veldig mye mer enn det på årsbasis.

Men snittprisen er ikke lik det man får igjen fra solcellene. For det første er det man reduserer forbruket med også inkludert nettleie, og eksport vha solkonto gjør man når prisene er høyere.

Ja man reduserer forbruket midt på dagen når forbruket allerede er minst og prisene lavest, så en krone er nok optimistisk tror jeg, kanskje inkludert nettleie.

Tror heller ikke jeg ville basert meg på en solkonto der man kan kjøpe billig på vinteren og selge dyrt til kraftselskapene på sommeren i et 10-20 års perspektiv. Høres ut som lokketilbud nå i en overgangsfase.

Electric cars in Norway

SitatHøres ut som lokketilbud nå i en overgangsfase.
Vaduz :+1: tror du har rett i det.

arthur

Hva det er med strømprisene? Jo, for desember ble forbruket 3.300 kWh og prisen per kWh ble 1,35 inklusive absolutt alt, også nettleie. 

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 06. jan 2024, kl. 01:25Politikk på høyt nivå er noe av det mest komplekse og vanskelige folk kan holde på med. Her må man veie hensyn i alle retninger og det å gjøre de rette valg til enhver tid og samtidig styre utviklingen er svært vanskelig. Ikke uten grunn hevdet de gamle grekere at politikk var virksomhet av ypperste klasse og hadde en ikke innsikt eller interesse for politikk, var man en idiot (uten at det har å gjøre med folk på dette forumet).

Påstanden om at politikere (norske) flest arbeider ut fra egeninteresse har veldig lite med virkeligheten å gjøre. Jeg kjenner ikke til noen fremstående politikere er motivert av fremtidige lukrative verv. Det fåtall norske politikere som har fått høytstående verv i internasjonale organisasjoner (og gjerne godt betalt) har endt opp der fordi de er dyktige og kvalifiserte. I stedet for å mistenkeliggjøre disse menneskenes motiver, bør en heller være stolt at at noe få nordmenn blir valgt til viktige stillinger internasjonalt.

At jeg respekterer og beundrer politikere (alle, både de på lavt og de på høyt nivå), betyr ikke at jeg er enig i alt de gjør. I Norge er det jo ca like mange meninger om en sak som det er innbyggere så det å stake ut en vei vil alltid møte mer eller mindre kritikk.

Siden du har tro på norske politikere, kan du kanskje svare på spørsmålet mitt! Hva har regjeringen eller et flertall støttet av regjeringen gjort det siste året for å bedre situasjonen ift strømpris?

Jeg kan bare se innstramminger og skjerpelser til ugunst for folket og norsk næringsliv. Er åpen for at jeg kan overse noe, men synes trenden er tydelig.

Electric cars in Norway

SitatHva har regjeringen eller et flertall støttet av regjeringen gjort det siste året for å bedre situasjonen ift strømpris?
Ehh er riktig svar strømstøtte bare til primærbolig, men ikke til sekundærbolig/hytte?

Jeg er så dårlig på slike quiz, assa

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på lør 06. jan 2024, kl. 20:07Siden du har tro på norske politikere, kan du kanskje svare på spørsmålet mitt! Hva har regjeringen eller et flertall støttet av regjeringen gjort det siste året for å bedre situasjonen ift strømpris?

Jeg kan bare se innstramminger og skjerpelser til ugunst for folket og norsk næringsliv. Er åpen for at jeg kan overse noe, men synes trenden er tydelig.

Hva jeg mener om AP's og Høyre's strømpolitikk har jeg skrevet mange innlegg om, så se disse. Typisk er at  jeg mener at Jonas Gahr Støre bør få avløsning som statsminister og partiformann så hurtig som mulig. At jeg er sterkt uening i en del av politikken som føres, gjør ikke at jeg ikke har tro på systemet. Heller ikke det at mange politikere er veldig fleksible med å tolke ordninger til sin fordel er avgjørende selv om det er veldig beklagelig. Selv har jeg vært så heldig i livet å fått mye og ikke stått over for situasjoner som har moralske gråsoner, skjønt helt lovlydig har jeg ikke vært (100%).

Strømstøtten til husholdninger er jo mektig. Men vi burde aldri hatt den fordi vi burde ha hatt strøm til ca 40 øre per kWh og jevn pris over døgnet og året. Det ville kreve at Norge selv styrer sin strømpolitikk og nedlegging av Nord Pool (eller endring av deres markedssystem).

arthur

Hva menes med at de: "Tolker ordninger til sin fordel"? Er det til sin personlige fordel, eller er det som dokumentasjon på at deres politikk er den riktige, i så fall for hva, eller hvem? Det fremsettes til stadighet, også her, antydninger om at stort sett alle politikere er korrupte, men ser vel aldri noen form for dokumentasjon på dette, kun litt uklare insinuasjoner?

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 06. jan 2024, kl. 20:32Strømstøtten til husholdninger er jo mektig. Men vi burde aldri hatt den fordi vi burde ha hatt strøm til ca 40 øre per kWh og jevn pris over døgnet og året. Det ville kreve at Norge selv styrer sin strømpolitikk og nedlegging av Nord Pool (eller endring av deres markedssystem).
Er veldig enig i det siste du skriver 😃👍🏼👍🏼😃

Men strømstøtten er et bedrag, ikke mektig. Det er de norske kundene som betaler i hovedsak og hvis du rapper 100 kr fra noen og gir 40 kroner tilbake, da har du tatt 60 kr. 💸💸💸💰

arthur

Snittpris 2023:

NO! - 76 øre
NO2 - 90 øre
NO3 - 44 øre
NO4 - 34 øre
NO5 - 76 øre

turfsurf

Snittpris er ikke veldig interessant. Man må se på volumvektet snittpris.

02jan

Snittpriser som også ofte media viser til er etter egen oppfatting noe som ikke gir et rett bilde av situasjonen, lurer av og til på om det er med overlegg at man bruker snittpris.

Matematisk er sikkert regnestykket rett, men når Norske husholdning kan bruke opp mot 80% av strømmen til oppvarming, spesielt den delen av befolkningen som bor i de kaldere strøkene av landet.

Denne 80% andelen , brukes da i vinterhalvåret og igjen størst andel på de kaldeste dagene. Her er det soleklart at strømmen er vesentlig høyere priset vinterhalvåret og omtrent gratis sommerhalvåret. Billig strømpris om sommeren (som vi ikke bruker) er med på å pynte på snittprisen, men hjelper lite for hva den reëlle kostnaden blir når strømpris vinter økt vesentlig ut fra norm.

En kald vinter døgn trenger jeg 150kwt for å holde varme i huset, en norsk sommer døgn klarer vi oss med 20kwt. Hadde vi hatt samme utetemperatur, som i mellomeuropeiske land ville behovet for strøm vært halvert.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

I første kvartal 2023 var prisen på strøm LAVERE enn for fjerde kvartal 2021 og 2022.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA