Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:45
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 16:18Jeg må snarest installere solceller på taket og et batteri ......
Jeg tror du skal se om du klarer "å regne det hjem" ved å kjøpe solceller og batteri nå. Det er for dyrt ift besparelsene, slik jeg ser det i forhold til å gjøre andre tiltak på hjemmebanen. Hvertfall nå som vi har strømstøtten. Hvis den blir borte da sliter alle mye mer.

Nå har jeg tenkt å gjøre det på "min måte" og da blir nok regnestykket et helt annet enn det du tenker på!

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:09Det har vært tider hvor elavgift / forbruksavgift var redusert. Men nå har de sett den og høynet med effektavgift. De svinepelsene.
Betalte over 80 øre per kWh for nettleie i oktober på hytta. Heldigvis før strømprisen ble dyr. November ble 3 ganger dyrere.

Ganske utrolig at de ikke reduserer merverdiavgift på strøm. Ikke rettferdig at staten skal få mangedoblet avgiftsinntekten.
Du bør få deg Coop Å-avtale med 9,- fast og 3 øre påslag + coop-bonus. Liten trøst men...
Forøvrig enig med deg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Hadde jeg hatt ett 30-40år gammelt tak nå, er integrerte solceller en "no-brainer" når man må bytte.

Ettermontering frister lite, blir stygt og kompliserende...og ett sted må det stå en vegg av batterier for at det skal monne.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:45
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 16:18Jeg må snarest installere solceller på taket og et batteri ......
Jeg tror du skal se om du klarer "å regne det hjem" ved å kjøpe solceller og batteri nå. Det er for dyrt ift besparelsene, slik jeg ser det i forhold til å gjøre andre tiltak på hjemmebanen. Hvertfall nå som vi har strømstøtten. Hvis den blir borte da sliter alle mye mer.

Nå har jeg tenkt å gjøre det på "min måte" og da blir nok regnestykket et helt annet enn det du tenker på!
Bra. Fint du klarer å regne det hjem :+1: 

Jeg ba om et tilbud fra landest største leverandør (har bokstaven o i navnet) på solceller. Det ble alt for dyrt slik jeg regnet det ut. Så jeg venter heller å ser ann markedet fremover før jeg tar noen valg.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. desember 2023, klokken 22:46Jeg ba om et tilbud fra landest største leverandør (har bokstaven o i navnet) på solceller. Det ble alt for dyrt slik jeg regnet det ut. Så jeg venter heller å ser ann markedet fremover før jeg tar noen valg.

Otovo er vel godt kjent for å være norges dyreste leverandør av solcelleanlegg, så jeg ville ikke latt et tilbud fra de være bestemmende for en evt. lønnsomhet.

Lokale firmaer pleier å gi de beste prisene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway

Ja ja, da ble det England import i går da. Dette er jo en skandale at vi ikke er selvforsynt. Steng de kablene når vi er på det kaldeste her i Norge. Vi skal da ikke holde resten av Europa med strøm da.

Kopi fra Dagbladet:

«Mandag måtte Norge derfor importere strøm fra Storbritannia, noe som skjer svært sjelden»

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skjer-svaert-sjelden/80623194

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 06. desember 2023, klokken 06:53Ja ja, da ble det England import i går da. Dette er jo en skandale at vi ikke er selvforsynt. Steng de kablene når vi er på det kaldeste her i Norge. Vi skal da ikke holde resten av Europa med strøm da.

Kopi fra Dagbladet:

«Mandag måtte Norge derfor importere strøm fra Storbritannia, noe som skjer svært sjelden»

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skjer-svaert-sjelden/80623194

Problemet med å stenge kablene er jo at det ville det ikke være nok effekt til å dekke alle som ønsket strøm...så uten kablene ville vi måtte rasjonere. Legg merke til at vi snakker effekt her - ikke energi.
Utfordringen er den store forbruksveksten - skal vi være selvforsynte må vi få ned effektbruken. Og da kan vi f.eks ikke elektrifisere sokkelen eller legge tilrette for flere høy effekt industrier som batterifabrikker og datasentre slik regjeringen ønsker. Som en ser vil jo problemet være at prisen en må betale blir skyhøy så fort det blir kamp om effekt. ENØK tiltak er veien å gå for å få ned effektforbruket. Da kan vi varme opp husene uten å være avhengig av høy effekt. Dessverre vil ikke regjeringen satse stort på ENØK tiltak.

Gazer75

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 07:47Problemet med å stenge kablene er jo at det ville det ikke være nok effekt til å dekke alle som ønsket strøm...så uten kablene ville vi måtte rasjonere.
Tvilar sterkt på at vi må importere for effekt. Ikkje før vi eventuelt har elektrifisert meir av sokkelen. Dei er på vilkår så dei mister straumen først.
Elektrifiseringa ut frå Kollsnes er vel alle på vilkår om utkopling, utanom Troll A trur eg. Dette gjeld Martin Linge og Troll B og C.

Dagens import/eksport er kun basert på pris. Utan kablane så hadde vi hatt mykje meir vatn i magasina også sidan dei ikkje vert tappa ned og straumen eksportert store delar av tida.

Har sett dei som trur vil importerer fordi vi ikkje kan produsere nok heime. Men faktum er at dei held att fordi dei forlanga for mykje og prisen er lågare i utlandet.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 06. desember 2023, klokken 09:36
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 07:47Problemet med å stenge kablene er jo at det ville det ikke være nok effekt til å dekke alle som ønsket strøm...så uten kablene ville vi måtte rasjonere.
Tvilar sterkt på at vi må importere for effekt. Ikkje før vi eventuelt har elektrifisert meir av sokkelen. Dei er på vilkår så dei mister straumen først.
Elektrifiseringa ut frå Kollsnes er vel alle på vilkår om utkopling, utanom Troll A trur eg. Dette gjeld Martin Linge og Troll B og C.

Dagens import/eksport er kun basert på pris. Utan kablane så hadde vi hatt mykje meir vatn i magasina også sidan dei ikkje vert tappa ned og straumen eksportert store delar av tida.

Har sett dei som trur vil importerer fordi vi ikkje kan produsere nok heime. Men faktum er at dei held att fordi dei forlanga for mykje og prisen er lågare i utlandet.
Her har Gazer75 et godt poeng.
Vi er egentlig selvforsynte med strøm men knytter oss til eksportmuligheter som tømmer systemet og gjør oss avhengig av import.

At vi som land ikke kan planlegge er vel åpenbart når det styres etter profitt og ikke forsyningssikkerhet, spesielt når vi er koblet til ett uendelig mye større marked enn vi kan forsyne

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:11Nå har jeg tenkt å gjøre det på "min måte" og da blir nok regnestykket et helt annet enn det du tenker på!
Del gjerne hvordan du tenker å få det til?

Har en kompis som monterte solceller fra Biltema og inverter fra dem med ett gammelt gaffeltruck (bly/syre) batteri på en helt separat kurs. Altså i praksis ett Offgrid system ved siden av.
Ble rimelig, men krever mye både innsats og kompetanse.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 06. desember 2023, klokken 11:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:11Nå har jeg tenkt å gjøre det på "min måte" og da blir nok regnestykket et helt annet enn det du tenker på!
Del gjerne hvordan du tenker å få det til?

Har en kompis som monterte solceller fra Biltema og inverter fra dem med ett gammelt gaffeltruck (bly/syre) batteri på en helt separat kurs. Altså i praksis ett Offgrid system ved siden av.
Ble rimelig, men krever mye både innsats og kompetanse.

Det er snakk om et helprofesjonelt anlegg for min del med kun kvalitetskomponenter og hvor batteriene sitter i min Leaf til 50.000 kr. Oppsetting gjøres av meg selv og komponenter kjøpes direkte fra Kina. Anlegg kontrolleres og godkjennes av kompetent fagmann som får seg forelagt grundig dokumentasjon. Selve batteriene kan ansees å være gratis, da de de er i min hverdagsbil (som bukes ca en gang hver uke). Så regner med å komme ned på ca 50.000 kr for 10 kW/8.000 kWh anlegg.

Dette krever meget kompetanse fra min side, men også amatører besitter kompetanse (se alle som holder sine biler gående i årevis uten bruk av verksted) og kunnskaper er i dag lett tilgjengelige. Det hjelper også at jeg er siviling. og dermed har gode grunnkunnskaper, men det er ingen forutsetning å ha høy utdanning (så lenge en forstår hva en har med å gjøre). Det finnes mange elektrikere som egentlig ikke forstår Ohm's lov også, uten at det katastrofale ting skjer! 

Ketill Jacobsen

HELgenen har stadig på seg fagmannsklærne når han uttaler seg. Men det han kommer med har lite preg av fagmann, men for det meste uttrykker han synsing og oppfatninger ut fra et politisk ståsted (har grunnstandpunkter som mot vindkraft og for atomkraft). Norge har ca 38 GW effektkapasitet medregnet alt. Ren magasinkapasitet er ca 33 GW og her er kanskje noe elvekraft medregnet som kommer til fradrag. Selv om vi skulle ha kommet opp på norgesrekord (ca 25,3 GW) disse dager, har vi altså meget gode marginer (og særlig nå som fyllingsgraden er på sitt høyeste).

HELgenens innlegg om at vi behøver import fra kablene er altså helt feilaktig og bevisst feilaktig, for han vet bedre. Gazer75's beskrivesle er helt korrekt.

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:17

HELgenen har stadig på seg fagmannsklærne når han uttaler seg. Men det han kommer med har lite preg av fagmann, men for det meste uttrykker han synsing og oppfatninger ut fra et politisk ståsted (har grunnstandpunkter som mot vindkraft og for atomkraft). Norge har ca 38 GW effektkapasitet medregnet alt. Ren magasinkapasitet er ca 33 GW og her er kanskje noe elvekraft medregnet som kommer til fradrag. Selv om vi skulle ha kommet opp på norgesrekord (ca 25,3 GW) disse dager, har vi altså meget gode marginer (og særlig nå som fyllingsgraden er på sitt høyeste).

HELgenens innlegg om at vi behøver import fra kablene er altså helt feilaktig og bevisst feilaktig, for han vet bedre. Gazer75's beskrivesle er helt korrekt.

Du må nesten sjekke budkurvene - dessverre publiserer ikke Nordpool disse på områdenivå - kun aggregert på landsnivå der eksport og import kapapsitet selvfølgelig er med i tilbud/etterspørselskurven.

Du kan se kurvene for Norge totalt her :

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Det er altså en sammensatt kurve over Norge totalt.

Dersom man hadde tatt ut Sør Norge så hadde man sett at enkelte dager så presses markedet slik at man i enkelte timer vil være avhengig av import ved høyt forbruk. Tradisjonelt har vi fått denne importen fra Sverige i Sør Norge.  Nå er det slik at den effekten som stilles til markedet er justert for revisjoner samt systemtjenester som RKOM markedet. (RKOM betyr at effekten man har avtale om holdes tilbake fra markedet for å kunne bidra til systemstabilitet - det er også andre lignende tjenester som f.eks "FCR-N","FCR-D opp" som gjør at produsenter holder noe effekt borte fra spotmarkedet. Videre er det slik at når det ikke blåser så forsvinner også mye effekt fra budkurvene - man kan jo ikke tilby noe man ikke forventer å kunne selge om vindprognosene er 0. Og for noen steder er det gjerne slik at man allerede nå har veldig få driftstimer igjen for vannkraftproduksjon, kanskje så lite som 100 timer eller ennå mindre, og da må man ofte ta samfunnsansvar å holde kanskje dette vannet tilbake - men dette er i store trekk unntakstilfeller.
Poenget mitt er at den effekten som eventuelt ikke selges til prisene man har hatt i markedet nå siste dager er ikke vanlig vannkraft - det er trolig ingen vannverdier som er så høye at man sparer til de prisene man ser i markedet nå. At det også kan være noen oljekondens eller lignende som man holder tilbake i f.eks Sverige og således ikke får så mye import derfra kan så være - men slike konspirasjonsteorier som Ketil og Gazer75 prøver seg på ønsker jeg ikke å gå inn på.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:54Du må nesten sjekke budkurvene - dessverre publiserer ikke Nordpool disse på områdenivå - kun aggregert på landsnivå der eksport og import kapapsitet selvfølgelig er med i tilbud/etterspørselskurven.

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Budkurvene har da ingenting med norsk vannkraftsverks evne til å levere strøm (effekt her)! Igjen gjemmer du deg bak fagmannens detaljorienterte og feilaktig fokus for å villede folk flest (skal ikke påstå at det er bevisst villeding)!

Budkurvene sier bare noe om hvor kynisk strømprodusentene er. Om de tror at de får bedre betalt på et annet tidspunkt, lar de være å tilby strøm en gitt time. Altså samlet (alle strømprodusentene) har intet problem med å tilby nok effekt noen ekstra kalde dager på denne tiden av året. Hadde det vært på vårparten, spesielt kalde dager og lavt magasinnivå, kunne import være nødvendig. Men uansett hadde vi klart oss uten de nye kablene til UK og Tyskland, som nesten kun er eksportkabler (samme med kabler til Nederland).

Ut fra erfaring med lang diskusjon med deg hELgenen, finner jeg lite av verdi i dine bidrag. Etter min mening vrir og vrenger du på fakta og viser liten evne til en balansert fremstilling og viser også fra tid til annen manglende grunnleggende forståelse av fysikk/matematikk (se diskusjon om fallhøyder for norske magasinbaserte kraftverk).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 16:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:54Du må nesten sjekke budkurvene - dessverre publiserer ikke Nordpool disse på områdenivå - kun aggregert på landsnivå der eksport og import kapapsitet selvfølgelig er med i tilbud/etterspørselskurven.

Ut fra erfaring med lang diskusjon med deg hELgenen, finner jeg lite av verdi i dine bidrag. Etter min mening vrir og vrenger du på fakta og viser liten evne til en balansert fremstilling og viser også fra tid til annen manglende grunnleggende forståelse av fysikk/matematikk (se .....
He he det ser ikke ut som dere to blir enige.

Mitt forslag:

—--> hva med en to trinns konkuranse med først håndbak & deretter om å gjøre å pisse høyest på murveggen ;D

#onsdagshumor

Selv pleier jeg å tape hver gang i begge disse øvelsene og i konkurransene.

Men jeg fortsetter å øve.

En gang vinner jeg konkurransen.

Håper det er innafor med litt humor her inne for å løse opp stemningen litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA