Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ferry

Nei, det er ikke antispinn. Jeg er jo godt kjent med den, det blinker gult så fort det er det minste glatt. Skru på Traction Control hjelper.
Hvis batteriet er veldig kaldt så vises det i displayet at det er redusert effekt. Som i bildet over her. Da er det lite futt i bilen.

Electric cars in Norway

4kr kWh! Ikke noe å rope hurra for :-1:

NYHETSMELDINGER
Årets dyreste strømtime i Oslo, Trondheim og Tromsø tirsdag
PUBLISERT KLOKKEN15:28 ISTRØMPRISER
Tirsdag får områdene rundt Oslo, Trondheim og Tromsø en timepris på strøm på nesten 4 kroner per kilowattime (kWh). Det er den høyeste timeprisen hittil i år.
Mellom klokken 8 og 9 får de tre prisområdene en timepris på 3,86 kroner per kWh, melder Europower. Dyrest blir det i Oslo og Trondheim som får en døgnpris på 1,86 kroner per kWh.
I Tromsø er døgnprisen på 1,78 kroner per kWh, og i Kristiansand og Bergen er den på 1,37 kroner per kWh.
Kaldt vær, lite vindkraft, problemer med det svenske kraftverket Ringhals 4 og problemer med et finsk kullkraftverk er årsaker til at de nordlige prisområdene blir dyrere enn Kristiansand og Bergen. (NTB)

https://www.nrk.no/

hELgenen

England har Europas dyreste strøm - nå kobles den til Danmark:

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/e0f95e9c-bd2b-497d-86d4-3aebc892149f/1

Så da kan vi vel fovente ennå sterkere kobling mot høye priser...skal se vi får høyere priser enn EU gjennom vinteren og lavere gjennom sommeren...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. desember 2023, klokken 17:02England har Europas dyreste strøm - nå kobles den til Danmark:

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/e0f95e9c-bd2b-497d-86d4-3aebc892149f/1

Så da kan vi vel fovente ennå sterkere kobling mot høye priser...skal se vi får høyere priser enn EU gjennom vinteren og lavere gjennom sommeren...
hELgenen, takker for lenke :+1: Du kan jo dette strømfaget mye bedre enn meg. Tror du det blir veldig mye verre?

Electric cars in Norway

Bilde fra FB strømopprøret. Årsbeste. Rekord kl 09 i dag. Det er en skandale dette her.

📸 Se på dette innlegget på Facebook https://www.facebook.com/share/6RsPPyQ5Nt5DmE5F/?mibextid=K35XfP

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. desember 2023, klokken 17:11hELgenen, takker for lenke :+1: Du kan jo dette strømfaget mye bedre enn meg. Tror du det blir veldig mye verre?

Jeg tror at marginalpriseffekten for denne type kabler - gitt at den kobler til et prisområde som tradisjonelt har høyere priser enn innenlands marked - vil over tid gi høyere kraftpriser.

Det jeg mener vil skje er at Norden vil få flere timer med kobling til Europas dyreste priser  -og at overskudd av vindkraft i EU nå kan siles til England også - mao. vi får trolig en mindre andel av billig vindkraft enn før og noen flere timer med litt høyere pris. Dersom England bygger ut massivt med ny energiproduksjon vil vi kunne få billigere kraft- men slik er ikke situasjonen nå.

Dette vil jo først og fremst påvirke Danmark som har et enormt behov for systemtjenester ettersom de har mye vindkraft.
Men den prisen du og jeg betaler er jo forbruk x pris og når ditt forbruk er forventet som høyest så vil det nok skje i perioder med ganske lite vind og lite sol i hele Nordsjøbassenget og følgelig vil det kobles til høyeste pris  i markedet. Og dersom etterspørslen er stor nok må man også importere kraften og følgelig få europas høyeste pris.

En skal huske på at Norge over tid har hatt den laveste kraftprisen i hele Europa - men ved sterkere integrasjon over landegrenser vil prisene bli likere og likere. Og ettersom vi benytter marginalpris som mekanisme for prissetting så er effekten for Norge at jo flere "dyre" land man kobler seg til - jo mer løftes prisen i markedet.

Hva effekten vil være for snittpriser - det er jeg usikker på - men så ser jeg ikke helt poenget med å operere med snittpriser eller median priser i et marked hvor prisene svinger i takt med årstidene. Det som betyr noe for folk flest er jo energikostnadene over året - og da kan man f.eks summere alle regninger relatert til kraft over ett år og så dele på forbruket - da får man volumveid pris og det er den prisen som forteller noe om det blir dyrere eller ikke å bo i Norge. Og jeg er 100% sikker på at den volumveide prisen dessverre er på vei opp og at dette vil har dyptgående virkninger for Norge som samfunn.

Counterpointer

Vi er tidlig på vinteren enda, vi har antatt «bedre» strømstøtte. Har vi høyere nettleie som drar opp totalen, eller ned støtten?
Har ikke gjennomfakturering så ikke åpenbart å se totalen i kr.

Nå er det jo langt kaldere de fleste steder i landet så det er også del av bildet.

Konkrete tall for min del var litt over 12 tusen kWh som ga ca 15 tusen i strømstøtte i 2022.
I 2023 er vi oppe på nesten 14 tusen kWh (avfuktere i tre måneder etter «Hans» dro kraftig opp) underkant av 4 tusen i strømstøtte så langt, men da gjenstår desember.......

Ferry

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. desember 2023, klokken 11:12Vi er tidlig på vinteren enda, vi har antatt «bedre» strømstøtte. Har vi høyere nettleie som drar opp totalen, eller ned støtten?
Har ikke gjennomfakturering så ikke åpenbart å se totalen i kr.

Nå er det jo langt kaldere de fleste steder i landet så det er også del av bildet.

Konkrete tall for min del var litt over 12 tusen kWh som ga ca 15 tusen i strømstøtte i 2022.
I 2023 er vi oppe på nesten 14 tusen kWh (avfuktere i tre måneder etter «Hans» dro kraftig opp) underkant av 4 tusen i strømstøtte så langt, men da gjenstår desember.......

Strømstøtten er ikke bedre - dvs den er bedre for folk som ikke gidder å flytte forbruket sitt.
For de som faktisk er dyktige på å flytte forbruk er den dårligere.
I praksis så har vi nesten en flat høy pris som virker som giring på kraftprisen dessverre.
Med det mener jeg at lite priselastisitet vil være med på å løfte prisen i et marked priset etter marginalpris.
Sagt enkelt - kurven for pris blir brattere. Videre har jo en regjering som vil satse på industrier med høyt kraftforbruk og samtidig gi dem gode fastprisavtaler. Får man fast pris så er det ennå mindre pris-elastisitet.
Og hva slags produksjon skal bidra til å dekke økt forbruk? Jo - akkurat løsningen til regjeringen er mer vindkraft - altså en lite regulerbar produksjon som også har null pris-elastisitet foruten cut off på negative priser der den går under garantert minstepris.

Og strømstøtte er et feil ord - vi får ikke støtte - vi får i praksis et strømprisfradrag eller en refusjon.
Å bruke ordet strømstøtte vil jeg anbefale å slutte med - i enhver diskusjon bør man få frem poenget at staten gir en refusjon - eller fradrag. Å bruke støtte høres ut som man ikke har vært med på å betale inn noe - men det har vi alle sammen.

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 12:31Strømstøtten er ikke bedre - dvs den er bedre for folk som ikke gidder å flytte forbruket sitt.
For de som faktisk er dyktige på å flytte forbruk er den dårligere.
I praksis så har vi nesten en flat høy pris som virker som giring på kraftprisen dessverre.

Skjønner hva du mener og om refusjonsprosenten hadde vært den samme kunne jeg tildels også vært enig, men for "folk flest" vil jeg tro ordningen som den er nå fungerer bedre enn den som var før.

Med beregning av refusjon per time fremfor snittpris per måned gjør det beregning av faktisk kostnad vesentlig enklere enn før og for andelen av befolkningen som ikke lever og ånder for smarthus og strømpriser er nok det en klar økonomisk fordel. Det at refusjonsprosenten har økt fra 80% til 90% av strømpris over 87,5 øre/kWh vil jeg også tro bidrar kraftig til at mange, selv med et bevisst forhold til flytting av forbruk, kommer bedre ut nå enn før.

Med den forrige ordningen (beregning ut fra snittpris/måned) var det i denne tråden også "klaging" på at man ved slutten av måneden kunne sette en panelovn ut på terrassen og tjene penger dersom prisbildet var riktig og det slipper man å bekymre seg for nå. Jeg kan være med på at ordningen ikke er perfekt som den er nå, men jeg kan heller ikke se at det er så veldig mye å klage på (gitt at man ikke bor i fritidsbolig).

Det hadde ellers også vært spennende med noen tall for hvor mye privat forbruk av strøm spiller inn på prissettingen i strømmarkedet. Såvidt jeg husker fra fjoråret var det flere spørreundersøkelser som viste at en minimal prosentandel av det norske folk faktisk flyttet forbruk til billigere timer og om dette stemmer har jeg vanskelig for å tro at den nye strømrefusjonsordningen i nevneverdig grad har bidratt til økt pris.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 05. desember 2023, klokken 14:57Det hadde ellers også vært spennende med noen tall for hvor mye privat forbruk av strøm spiller inn på prissettingen i strømmarkedet. Såvidt jeg husker fra fjoråret var det flere spørreundersøkelser som viste at en minimal prosentandel av det norske folk faktisk flyttet forbruk til billigere timer og om dette stemmer har jeg vanskelig for å tro at den nye strømrefusjonsordningen i nevneverdig grad har bidratt til økt pris.

Tror nok de fleste har blitt fullstendig apatiske i forhold til effekttariffer og smart bruk av strømmen. For min egen del har jeg alltid vært opptatt av holde strømutgiftene lave og har gått fra ca 22.000 kWh per år med panelovner (uten termostat) til 12.000 kWh i dag i mindre enebolig fra ca 1965. Det er varmepumpe kjøpt 2013 så gjør det meste, men naturligvis også alt det andre som led-lys og mer effektive maskiner i huset.

Bortsett at folk lader sine elbiler mer på natta så vil jeg tro at all akrobatikk som en har fått de senere år som nye strømmålere (AMDS), effekttariffer, hysterisk høye og vekslende pris på strøm, har hatt null påvirkning på folk sett bort fra at mange prøver å pine forbruket. Snitt forbruk per husholdning gikk faktisk ned fra 16.000 til 13.900 i 2022. Så den fattigste delen av befolkningen har nok vært nødt til å sette ned temperaturen og måttet tåle å fryse litt fra tid til annen!

For min del har jeg aldri hatt nytte av de nye strømmålerne (AMS). Jeg noterer ned det måleren viser hver måned slik jeg også gjorde mange år før de nye målerne kom. Jeg gjør nå intet aktivt for å pine ned makseffekt brukt tre timer i måneden etc.

Jeg må snarest installere solceller på taket og et batteri for å være mest mulig skjermet fra Ap's og Høyres spinnville strømpolitikk. Noe fornuftig fra den kanten kommer jeg nok aldri til å oppleve. De to partiene kjører Norge i grøfta med åpne øyne (snarlig nedlegging av norsk kraftintensiv industri som verste utslag).

ToWalkOrDrive

Det har vært tider hvor elavgift / forbruksavgift var redusert. Men nå har de sett den og høynet med effektavgift. De svinepelsene.
Betalte over 80 øre per kWh for nettleie i oktober på hytta. Heldigvis før strømprisen ble dyr. November ble 3 ganger dyrere.

Ganske utrolig at de ikke reduserer merverdiavgift på strøm. Ikke rettferdig at staten skal få mangedoblet avgiftsinntekten.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:09De svinepelsene.

ToWalk... :+1: en ting skal du ha for. Du deler ut kritikk "til både øst og vest". Bra det, at du ikke gjør forskjell på noen :laugh: Fortsett med det

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. desember 2023, klokken 16:18Jeg må snarest installere solceller på taket og et batteri ......
Jeg tror du skal se om du klarer "å regne det hjem" ved å kjøpe solceller og batteri nå. Det er for dyrt ift besparelsene, slik jeg ser det i forhold til å gjøre andre tiltak på hjemmebanen. Hvertfall nå som vi har strømstøtten. Hvis den blir borte da sliter alle mye mer.

filtvet

Flere rundt her som har fine solcellepaneler under 20 cm snø og is. Og det er minimalt med sol uansett i des-februar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA