Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på ons 06. des 2023, kl. 22:39
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. des 2023, kl. 22:25
Sitat fra: RJK på ons 06. des 2023, kl. 21:20Ikke ulovlig å kjøpe og importere selv fra Kina i utgangspunktet.

Nå stilte jeg Ferry dette spørsmålet og du svarer på det. Du må heller svare på hvordan Ferry kunne komme med denne påstanden. I stedet bringer du inn andre ting som ikke var omtalt i mitt innlegg.

Ellers er det slik i norsk språk at "diskusjonen utartet" Så en diskusjon kan ikke utarte seg (men den kan arte seg på en eller annen måte).
Jeg står fritt til å svare på ethvert innlegg og enhver påstand i en åpen debatt. Dette kan ikke du styre annet enn å komme med  gode, fullverdige svar og kommentarer.

Jeg plikter på ingen måte å stille @Ferry noen som helst spørsmål, og ihvertfall ikke så lenge du i dine innlegg åpner for slike innsigelser.

Fritt land, "free speach"... ;)

Dette avgjør jeg helt selv!

Jeg kan naturligvis ikke styre hva du skriver. Båre påpeke noen merkverdigheter!

Gazer75

Sitat fra: hELgenen på ons 06. des 2023, kl. 14:54...slike konspirasjonsteorier som Ketil og Gazer75 prøver seg på ønsker jeg ikke å gå inn på.
Dette er jo ikkje konspiratorisk. Produsenten vil ikkje levere meir enn den må til gitt pris for å halde frekvens. Om det då er rimelegare kraft i eit anna prisområde så importerer ein. Samtidig så kan magasin kraftverk halde att vatn til seinare. Dei har rett og slett vurdert verdien på vatnet høgare enn "naboen".

Så langt eg veit så var vi nært tom for effekt for ein del år sidan pga vedlikehald ved atomkraftverk i Sverige og kaldt vær.
Meiner det vart sagt at effekt reserve låg på under 600MW i kortare periodar. Då vart det masse import så klart.

Denne ideen om at når vi importerer så kunne vi ikkje produsert sjølve er jo heilt tullete. Det har vel aldri skjedd, men kan skje i framtida.
Hadde dette vore tilfelle så hadde dette vorte rapportert og vore i media med ein gong.

Det skal også til ei kvart tid vere 1400MW reserve i det Nordiske systemet i tilfelle utfall. Usikker på om dette vil verte auka etter at Olkiluoto 3 kom i drift med 1600MW.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: stefse på ons 06. des 2023, kl. 22:10Hadde noen f.eks stiftet kappe-partiet som hadde ett politisk mål, kappe all utenlands nedtapping av vannkraft, og la den komme Norge til gode, ville dagens forvaltning fort havnet i store problemer. Kappe-partiet ville kommet på kant med EØS og sannsynligvis bli skvist ut av de nåværende partiene, helt til flertallet ville blitt for stort til å ignorere de. Om dette tilslutt skulle skje er det snakk om prosesser som kan ta 2-3 valggjennomganger å innføre, om ikke mer.
Nå så jeg for meg ett parti hvor ledelsene hadde trikot og supermann kappe, hadde blitt ett fargerikt bidrag på Stortinget :)

Men hadde ikke forundret meg om ett slikt parti hadde fått ett tosifret antall stemmer. En av de kunne vært min.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tor 07. des 2023, kl. 06:22
Sitat fra: stefse på ons 06. des 2023, kl. 22:10Hadde noen f.eks stiftet kappe-partiet som hadde ett politisk mål, kappe all utenlands nedtapping av vannkraft, og la den komme Norge til gode, ville dagens forvaltning fort havnet i store problemer. Kappe-partiet ville kommet på kant med EØS og sannsynligvis bli skvist ut av de nåværende partiene, helt til flertallet ville blitt for stort til å ignorere de. Om dette tilslutt skulle skje er det snakk om prosesser som kan ta 2-3 valggjennomganger å innføre, om ikke mer.
Nå så jeg for meg ett parti hvor ledelsene hadde trikot og supermann kappe, hadde blitt ett fargerikt bidrag på Stortinget :)

Men hadde ikke forundret meg om ett slikt parti hadde fått ett tosifret antall stemmer. En av de kunne vært min.
Jeg er fornøyd med den partifloraen vi har på Stortinget i dag. Trikot er ikke min stil :laugh:

geear

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. des 2023, kl. 21:02
Sitat fra: Ferry på ons 06. des 2023, kl. 20:30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. des 2023, kl. 14:01Oppsetting gjøres av meg selv og komponenter kjøpes direkte fra Kina.

Har du lov til det da?

SitatAnlegg kontrolleres og godkjennes av kompetent fagmann som får seg forelagt grundig dokumentasjon.

Sørg nå endelig for å ha avklart det på forhånd.

SitatDette krever meget kompetanse fra min side, men også amatører besitter kompetanse (se alle som holder sine biler gående i årevis uten bruk av verksted) og kunnskaper er i dag lett tilgjengelige. Det hjelper også at jeg er siviling. og dermed har gode grunnkunnskaper,

Det hjelper alltids i praksis, men ikke formelt. Du kan ha elektroarbeid som ditt daglige virke uten å ha lov til så mye som å skru løs en stikkontakt i ditt eget hus. I stand til det, ja. Lov, nei.

Sitatmen det er ingen forutsetning å ha høy utdanning (så lenge en forstår hva en har med å gjøre).

Famous last words...

Kravet er godkjennelse av fagmann som er autorisert. Det skriver jeg utførlig i mitt innlegg. Om du kun mener at det er vanskelig å få en fagmann på de vilkår som jeg beskriver, er en helt annen sak. Men da får du fokusere på det og ikke alt annet!

Kravet står svart på hvitt i lovverket og samsvarer ikke med din påstand om at det kun er godkjennelse som kreves. Det som står er at personer uten fagbrev kan gjøre visse oppgaver innen et elektroanlegg, forutsatt direkte oppfølging av fagmann.

Sitat§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver.

Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.

Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

Fra https://lovdata.no/forskrift/2013-06-19-739/§6 (veiledning nederst)

At det ofte praktiseres med "godkjenning" når man kjenner rette personer, er helt klart, men nå er det kjempefokus fra myndighetene på dette med solcelleanlegg: https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/bglEWk/antall-solcelleanlegg-i-rogaland-har-tatt-av-frykter-at-fremtidige-brannfeller-gaar-under-radaren

SitatI løpet av året har nettselskapet Lnett sammen med Arbeidstilsynet gjennomført to større tilsyn i Sør-Rogaland – fra Hjelmeland i nord til Lund i sør.

Her ble det funnet totalt elleve tilfeller hvor solcellepaneler var under oppføring av personer uten nødvendige kvalifikasjoner, og som dermed utgjør en større risiko og brannfare, opplyser leder Joar Bø i Det lokale eltilsynet, DLE, i Lnett.

Husk og å få produkter fra Kina med samsvarserklæringer som kan brukes i Norge.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: geear på tor 07. des 2023, kl. 10:03Kravet står svart på hvitt i lovverket og samsvarer ikke med din påstand om at det kun er godkjennelse som kreves. Det som står er at personer uten fagbrev kan gjøre visse oppgaver innen et elektroanlegg, forutsatt direkte oppfølging av fagmann.

Sitat§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver.

Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.

Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

Fra https://lovdata.no/forskrift/2013-06-19-739/§6 (veiledning nederst)

At det ofte praktiseres med "godkjenning" når man kjenner rette personer, er helt klart, men nå er det kjempefokus fra myndighetene på dette med solcelleanlegg: https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/bglEWk/antall-solcelleanlegg-i-rogaland-har-tatt-av-frykter-at-fremtidige-brannfeller-gaar-under-radaren

SitatI løpet av året har nettselskapet Lnett sammen med Arbeidstilsynet gjennomført to større tilsyn i Sør-Rogaland – fra Hjelmeland i nord til Lund i sør.

Her ble det funnet totalt elleve tilfeller hvor solcellepaneler var under oppføring av personer uten nødvendige kvalifikasjoner, og som dermed utgjør en større risiko og brannfare, opplyser leder Joar Bø i Det lokale eltilsynet, DLE, i Lnett.

Husk og å få produkter fra Kina med samsvarserklæringer som kan brukes i Norge.

Takk for et konstruktivt innlegg. Min mening har hele iden vært at vi som amatører i de fleste tilfeller gjør en like bra jobb og med samme sikkerhet som profesjonelle (jeg referer alltid til vedlikehold/reparasjon av biler som eksempel, der det så langt ikke er restriksjoner på hva en kan gjøre). Jeg som alle andre, kjenner flere som behersker både bilreparasjon, elektriske installasjoner og rørleggerarbeid (samtidig) på en utmerket måte selv om de ikke har formelle kvalifikasjoner. De har både interesse for det de holder på med og gode kunnskaper og de har ikke minst tid og må ikke gjøre alt på billigst (og dårligst) måte (uansett spares enorme beløp ved å gjøre ting selv).

Med hensyn til artikkelen i Aftenbladet, så hadde det jo vært interessant å få en grundig oversikt over hvor det har sviktet i oppsetting av solcelleanlegg. For de som får solceller på taket sitt, så står vel alle frem som fagfolk og i det minste så er vel prosjektene ledet av en eller annen fagmann. Eller er noen av prosjektene gjennomført av folk helt uten formelle kvalifikasjoner? Det er vel noen form for godkjenningsmyndigheter her? Har også de sviktet?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på ons 06. des 2023, kl. 19:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. des 2023, kl. 16:53
Sitat fra: hELgenen på ons 06. des 2023, kl. 14:54Du må nesten sjekke budkurvene - dessverre publiserer ikke Nordpool disse på områdenivå - kun aggregert på landsnivå der eksport og import kapapsitet selvfølgelig er med i tilbud/etterspørselskurven.

Du kan se kurvene for Norge totalt her :

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Det er altså en sammensatt kurve over Norge totalt.

Budkurvene har da ingenting med norsk vannkraftsverks evne til å levere strøm (effekt her)! Igjen gjemmer du deg bak fagmannens detaljorienterte og feilaktig fokus for å villede folk flest (skal ikke påstå at det er bevisst villeding)!

Budkurvene sier bare noe om hvor kynisk strømprodusentene er. Om de tror at de får bedre betalt på et annet tidspunkt, lar de være å tilby strøm en gitt time. Altså samlet (alle strømprodusentene) har intet problem med å tilby nok effekt noen ekstra kalde dager på denne tiden av året. Hadde det vært på vårparten, spesielt kalde dager og lavt magasinnivå, kunne import være nødvendig. Men uansett hadde vi klart oss uten de nye kablene til UK og Tyskland, som nesten kun er eksportkabler (samme med kabler til Nederland).

Ut fra erfaring med lang diskusjon med deg hELgenen, finner jeg lite av verdi i dine bidrag. Etter min mening vrir og vrenger du på fakta og viser liten evne til en balansert fremstilling og viser også fra tid til annen manglende grunnleggende forståelse av fysikk/matematikk (se diskusjon om fallhøyder for norske magasinbaserte kraftverk).

Nei - tilgjengelig kapasitet for markedet og utilgjengelig kapasitet i markedet skal faktisk rapporteres hele tiden.
Så det er ikke lov å holde borte effekt fra markedet som er tilgjengelig uten at man rapporterer at det er utilgjengelig.

Her kan du lese mer om dette :

https://www.acer.europa.eu/sites/default/files/REMIT/REMIT%20Legislation/Implementing_Regulation.pdf

Så dersom en større kraftstasjon i Norge IKKE er med i budgivningen og det ikke er sendt såkalt UMM på denne med en forklaring på hvorfor den holdes borte fra markdet (og da godtas kun revisjon, tekniske begrensinger osv) - så SKAL DEN anmeldes i markedet. Å ikke gjøre dette vil være brudd på retningslinjene og innebære markedsmanipulasjon som så kan straffes med bøter eller fengsel. Og i motsetning til hva man har i norsk strafferett har man her omvendt bevisbyrde. Mao. man må bevise sin uskyld. EU forordningen har også forrang foran den norske grunnloven.

Jeg skal sitere dette :

SitatAccording to the ACER, manipulative capacity withholding occurs, for example, "when a market participant with the relative ability to influence the price or the interplay of supply and demand of a wholesale energy product, decides, without justification, not to offer or to economically withhold the available production, storage or transportation capacity on the market. This includes the unduly limiting of infrastructure or transmission capacities, resulting in prices that likely do not reflect the fair and competitive interplay of supply and demand.

Kilde :
https://emissions-euets.com/internal-electricity-market-glossary/2110-capacity-withholding-market-manipulation-practice

Jeg ser dessverre at du hele tiden slenger ut feilaktige påstander. Dette med fallhøyde klarte du også å misforstå fullstendig.

Jeg har vel sendt deg forklaringen på fallhøyde før, men gjør det gjerne igjen :

https://snl.no/fallh%C3%B8yde_-_vannkraftverk

Ut i fra det du skriver, virker det som at et "fritt markedssystem" for strøm i Norge og Europa er en illusjon. Produsentene bestemmer tilsynelatende ingenting og alt bestemmes av Acer og RME (RME er styrt av EU/Brussel. Norsk lov sier at det er ulovlig for norske myndigheter å påvirke RME).

Altså norske strømprodusenter kan ikke selv bestemme når og hvordan de skal bruke magasiner og hvordan de vil kjøre sine turbiner. At de rapporterer sin status til enhver tid, fyllingsgrad, kjøreprogram for turbinene etc og er pålagt å gjøre det, er en helt annen sak enn at alt bestemmes utenfra (hvem nå det skal være). At de i nødsituasjoner har visse forpliktelser er en annen sak (som at flere reaktorer i Sverige og Finland faller ut samtidig).

Jeg får hele tiden denne følelsen av at du ser ikke skogen for bare trær og at det du kommer med fungerer mest som desinformasjon!

Se også Gazer75's innlegg som kombinerer sunn fornuft med innsikt i strømsystemet.

Så kommer du tilbake til fallhøyde igjen. Du forstod definitivt ikke NVE's beregning av gjennomsnittlig fallhøyde fra vann i norske vannmagasiner (607 meter). Denne fallhøyden kan komme som en sammenhengende fallhøyde, eller delt i to med et kraftverk midt på før vannet går til kraftverk på laveste nivå. Din referanse til snl og fallhøyde er patetisk!

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. des 2023, kl. 21:02Kravet er godkjennelse av fagmann som er autorisert.

Nei, mye av jobben kan måtte gjøres av en elektriker. Akkurat hvor grensa går kan jo diskuteres, men det er ikke sånn at hvem som helst kan gjøre elektroarbeid bare en installatør godkjenner det. At det ofte gjøres slik er nå så, men lov er det ikke. Hvis du gjør elektroarbeid uten å ha lov, og en  installatør godkjenner det, så bryter dere loven begge to. Noen tolker det så strengt at det må en elektriker til selv for å bore hull i stendere og trekke rør. Eller skru fast fester for solcellepaneler.
Btw. jeg gjorde elektroarbeid i egen leilighet, og fikk en kompis som er installatør til å godkjenne. Fiksa EU-kontroll på bilen via en tlf. med en annen kompis omtrent på samme tid.

SitatDet skriver jeg utførlig i mitt innlegg. Om du kun mener at det er vanskelig å få en fagmann på de vilkår som jeg beskriver, er en helt annen sak. Men da får du fokusere på det og ikke alt annet!

:o Er det et ømt punkt for deg at du ikke har lov til å installere selv?

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 06. des 2023, kl. 21:14Nå har jeg som hundretusener av andre i Norge kjøpt ting direkte fra Kina. Så det har vi altså ikke lov til, i følge deg? Dette må du gjerne utdype!

Jeg uttrykte meg uklart. Det var første del av setningen jeg hadde i tankene, om du har lov til å gjøre installeringen selv. Importere kan du selvfølgelig gjøre. Bare pass på at utstyret har CE-merking, og det foreligger samsvarserklæring. Du trenger ikke noe grundig dokumentasjon utover det. Installatøren skriver jo under på at alt er ok. Og for at det skal gjøres lovlig må utstyret ha CE-merking.
Igjen er det viktig å ha avklart dette på forhånd, for det er ikke en kjeft som kommer til å ta i anlegget ditt om ikke alt er på stell.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ferry på tor 07. des 2023, kl. 20:58:o Er det et ømt punkt for deg at du ikke har lov til å installere selv?

Jeg vil ikke betegne det som et ømt punkt, men jeg vil kjempe for at disse reglene blir endret slik at vi vi slipper å være helt underlagt de autorisertes monopolstilling som fører til et veldig oppblåst prisnivå på mye!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 07. des 2023, kl. 23:25
Sitat fra: Ferry på tor 07. des 2023, kl. 20:58:o

Jeg vil ikke betegne det som et ømt punkt, men jeg vil kjempe for at disse reglene blir endret slik at vi vi slipper å være helt underlagt de autorisertes monopolstilling som fører til et veldig oppblåst prisnivå på mye!
Hear hear

Electric cars in Norway

Klare svar til Støre :+1::

Kopi:

Ta tilbake kontroll over egne strømpriser, lyder tittelen på forslaget som så langt har fått flest stemmer som «viktig» i Arbeiderpartiets forslagsportal , som åpnet mandag.

Forslaget er sendt inn av «Gunhild» fra Trondheim og hadde onsdag morgen 345 viktig-stemmer.

– Trekk Norge ut av Acer og få tilbake kontrollen over Norske strømpriser, heter det i forslaget. 

www.nettavisen.no/arbeiderpariet/strompriser/jonas-gahr-store/

Radial

Ikke ett parti på Stortinget tørr å ta Norge ut av ACER, eller ta kontroll.
Er isåfall bare FRP og Sylvi, og kanskje Rødt og SV, men som aldri vil få flertall for dette.

Bare det å gi Nammo det de trenger (strøm og cash) for å produsere maksimalt av disse 155mm granatene, som ikke er i konflikt med ett eneste EU direktiv, er så sykt vanskelig å finne ut av, at det treners i det lange og det brede.

Løvebakken trenger rett og slett noen som kan handle uten at 110% av fakta på bordet.

Og man kan sikkert si mye om Erna - men handlekraft var det en del av syns jeg. Ikke var jeg enig i alt som ble gjort, og noen avgjørelser var jo feil også viste det seg i ettertid, men hun gjorde ihvertfall noe vettugt og med en god intensjon... Jeg syns det er bedre enn å ikke gjøre noe som helst.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Strømmen flommer ut av landet. De skynder seg så mye de kan med å tappe magasinene, og tjene mest mulig penger. De vet at om de tapper ned magasinene så mye de kan så blir det i tillegg til store inntekter nå også høye priser og store inntekter neste år. Nesten utrolig at dette skjer når det er kommuner og stat som er eiere. De drives altså som de mest kyniske private bedriftene. Er det jeg har sett hele tiden; selv med minkende vannmagasiner går eksporten for fullt:
(og så står Støre: "vi følger utviklingen nøye, og vurderer tiltak hvis vi gidder en gang. Men det gidder vi ikke, for staten blir jo så deilig rik, og vi får omfordelt fra onde hytteeiere og onde bedriftseiere ved å la det skure"
Tesla Model Y                         2021-

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 07. des 2023, kl. 23:25Jeg vil ikke betegne det som et ømt punkt, men jeg vil kjempe for at disse reglene blir endret slik at vi vi slipper å være helt underlagt de autorisertes monopolstilling som fører til et veldig oppblåst prisnivå på mye!

Der er vi helt på linje! Dvs. jeg er enig. Jeg har ikke tenkt å kjempe for det. Det tror jeg er en håpløs kamp. Det kommer ikke til å bli enklere, det kommer til å bli verre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA