Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

flux

Sitat fra: hELgenen på ons 01. des 2021, kl. 22:41
Sitat fra: Merce på ons 01. des 2021, kl. 21:58
Sitat fra: DagfinnN på ons 01. des 2021, kl. 21:11

Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.
Det er Statkraft som tjener pengene på salg til utlandet.

Så kan det igjen diskuteres i hvor stor grad disse pengene tilfaller folket når en ser slik som vi har sett i det siste hvordan myndighetene bruker penger  >:(

Alle kraftselskaper omsetter kraft via Nordpool.  Der tilbyr alle sin produksjon til en ønsket pris i ulike prisområder. I andre enden er det kjøpere som ønsker å kjøpe ulike volum til angitte priser i ulike prisområder. Tilgjenglig volum som kan transporteres/utveksles over områdeforbindelser inngår i tilbud/etterspørsel i de ulike områdene.

Således er det inget kraftselskap alene som tjener på utenlandsforbindelsene. Det er noe alle produsenter tjener på.

Hvem man handler med vet ingen. Det er en børs,Nordpool, som matcher tilbud/etterspørsel.

I gamle dager hadde man bilaterale avtaler på utenlandsforbindelser. Slik er det altså ikke nå. Alt handles over børs.

En har dog flere børser i Europa. Både rene finansielle og fysiske.
NSL - North Sea Link kabelen (1400 MW / 100 mill. kr pr. døgn ved 3kr/kWh) ser ut til å ha en egen bilateral avtale pga. Brexit.
https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/news-for-the-power-industry/trial-operation-at-nsl-starts-on-1-october/

hELgenen

Sitat fra: model3citizen på tor 02. des 2021, kl. 09:30

Personlig mener jeg våre folkevalgte er pliktige til å informere om en "ekstra skatt", og gjerne i god tid i forveien.

Det prinsippet er jeg også enig i.

Dessverre ser det nå ut som f.eks SV vil bruke dagens strømpriser til aktiv fordelingspolitikk :

https://www.vg.no/nyheter/i/pWVyLX/sv-krever-kontantstoette-for-aa-hjelpe-folk-med-stroemregningen

Det mener jeg vil kunne få en del uheldige konsekvenser som man da ikke ser når man sitter med partibrillene på.
Da tenker jeg at dette vil kunne oppleves som en ennå høyere, ikke varslet, skatt på de som ikke faller inn under ordningene. Det vil så kunne initiere økt prisstigning - ingen av de som pr. def kunne betalt dette, altså de med kapital og kanskje eiere av bedrifter osv. - ønsker å ta den ekstra utgiften og vil selvfølgelig øke sine marginer igjen basert på strømprisene. Dermed starter man en priskarusell som jeg tror vil være uheldig både for landet og arbeidstakere som kanskje nå skal få hjelp.

Det må være en viss solidaritetsfølelse på tvers av de ulike økonomiske forutsetningene man har - ellers vil hele velferdssamfunnet og solidaritetslinjen stå for fall.

Så her mener jeg det eneste fornuftige og bærekraftigte på sikt er at slike "overraskende" ekstra inntekter til staten faktisk fordeles tilbake flatt til alle.

Jeg tror våre politikere rett og slett har gjort en beslutning på sviktende grunnlag når de åpnet opp for mange flere utenlandsforbindelser som f.eks Nordlink og NorthSea Link ( se lenker under)

https://www.statnett.no/en/our-projects/interconnectors/nordlink/
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link

Krisen vil være komplett dersom vi havner i en situasjon der en eller begge av disse opplever feil i løpet av sen vinteren.  Modell apparatet som aktørene bruker ser på disse forbindelsene som en mulighet for import av kraft senere. Det gir større fleksibilitet til å kjøre ned magasiner. Men all historie viser at slike kabler vil oppleve feil - og da blir feilen ofte langvarig.

Akkurat nå eksporterer man fullt - magasinene tappes og systemet presses stadig nærmere en situasjon der Norge vil være avhengig av import på sen vinteren. NVE og Statnett sitter og overvåker dette løpende - og dersom de trykker på den røde knappen - da får vi rasjoneringspriser som i praksis vil være en fallitt erklæring for markedet.

Men alle sammen forventer at kablene vil kunne være på drift gjennom vinteren - men dersom det altså skulle skje en feil på en eller begge av disse - vel da svinger det fra en svært stram situasjon til ren panikk og krise.

Så kablene har 2 sider her. De kan åpne for mer fleksibel magasinhåndtering fordi man kan se på dem som en reserve - men de kan også fungere dobbelt prisdrivende fordi aktørene også blir mer sårbar i en feil situasjon og noen må ta høyde for dette også..Og med marginalprising som mekanisme presses prisene opp i det ytre sjiktet.

Så til en fakta opplysning som setter spesielt Tyskland i et litt snodig lys.

Vi vet at gassprisene har "skylden" for de ekstreme kraftprisene vi ser.
Og gassprisene er skyhøye fordi det er mangel på gass.

Og en forbindelse fra Russland gjennom østersjøen ligger der nå klar for å eksportere gass til Tyskland.
MEN - det går ikke en eneste kubikk gass gjennom røret fordi......Tysklands organ for godkjenning av operativ drift  ikke vil godkjenne selskapet som skal drive forbindelsen..Begrunnelsen. Det operative selskapet er ikke registrert med forretningsadresse i Tyskland.

Det er altså Tysk byråkrati på øverste hylle som i praksis blokkerer for lavere kraftpriser.

https://www.nrk.no/nyheter/gassrorledningen-nord-stream-2-1.13828304

MEN - det ligger mer bak...Dette byråkratiske grepet kan i praksis bare være et skalkeskjul for et ekstremt utenrikspolitisk spill der USA og Tyskland er blitt enige om å prøve å blokkere Putin fra å få inntekter fra gassen. I potten ligger altså alle Europeiske gass og kraftkunder som får en gedigen økonomisk smell.

Alle Europeiske strøm og gasskunder blir misbrukt som bønder på et storpolitisk sjakkspill. Norge henger på Tyskland og er blitt dratt inn i dette.

https://www.theguardian.com/business/2021/nov/16/germany-suspends-approval-for-nord-stream-2-gas-pipeline

https://www.axios.com/germany-nord-stream-sanctions-congress-ukraine-4d28940b-dc3b-4b19-9d16-c122da6d113c.html

https://www.reuters.com/markets/commodities/germany-says-working-with-us-nord-stream-2-deal-2021-11-28/

Norge er i dette spillet bare en liten aktør som på en ene siden tjener massivt med penger på sin egen gass og kraft, men som også dytter denne regningen direkte over på egne innbyggere som så må vente på egne politikere skal finne en ok måte å kompensere innbyggerne tilbake på..

Og vi har altså politikere som styrer nå som ønsker å bruke hele situasjonen i en aktiv fordelingspolitikk..

Det er rett og slett skremmende!

hELgenen

Sitat fra: flux på tor 02. des 2021, kl. 10:13
NSL - North Sea Link kabelen (1400 MW) ser ut til å ha en egen bilateral avtale pga. Brexit.
https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/news-for-the-power-industry/trial-operation-at-nsl-starts-on-1-october/

Nei - det er feil. Det er åpen auksjon der alle kan delta - til og med selskaper som ikke har produksjon.
Auksjonen publiserer sine resultater kl 11.00 hver dag.

Prisene man ser på denne auksjonen kan sees på som et prissignal til hele Nordpool på hva prisen "bør" være.

En svært uheldig konstruksjon etter min mening - man burde selvfølgelig inkludere dette direkte i prissettingen for hele Nordpool området. Nå har man splittet dette i 2.

Se mer om måten det er implementert på her :

https://www.nve.no/media/11528/20210128-beskrivelse-av-handelsl%C3%B8sningen-for-nsl.pdf

flux

Sitat fra: hELgenen på tor 02. des 2021, kl. 10:28

Personlig mener jeg våre folkevalgte er pliktige til å informere om en "ekstra skatt", og gjerne i god tid i forveien.

Dessverre ser det nå ut som f.eks SV vil bruke dagens strømpriser til aktiv fordelingspolitikk :

https://www.vg.no/nyheter/i/pWVyLX/sv-krever-kontantstoette-for-aa-hjelpe-folk-med-stroemregningen

Det mener jeg vil kunne få en del uheldige konsekvenser som man da ikke ser når man sitter med partibrillene på.
Da tenker jeg at dette vil kunne oppleves som en ennå høyere, ikke varslet, skatt på de som ikke faller inn under ordningene. Det vil så kunne initiere økt prisstigning - ingen av de som pr. def kunne betalt dette, altså de med kapital og kanskje eiere av bedrifter osv. - ønsker å ta den ekstra utgiften og vil selvfølgelig øke sine marginer igjen basert på strømprisene. Dermed starter man en priskarusell som jeg tror vil være uheldig både for landet og arbeidstakere som kanskje nå skal få hjelp.

Det må være en viss solidaritetsfølelse på tvers av de ulike økonomiske forutsetningene man har - ellers vil hele velferdssamfunnet og solidaritetslinjen stå for fall.

Så her mener jeg det eneste fornuftige og bærekraftigte på sikt er at slike "overraskende" ekstra inntekter til staten faktisk fordeles tilbake flatt til alle.
Enig. En måte å gjøre det på er å fjerne nettleie og elavgift, det vil redusere påvirkningen strømprisen har på konsumprisindeksen og redusere inflasjon.

arthur

ACER er på si side eit byrå for samarbeid mellom energiregulatorar, altså NVE og gjengen. Poenget med dette byrået er å harmonisera regelverk, å syta for felles standardar, og å syta for eit felles rammeverk rundt grenseoverskridande energiinfrastruktur, både når det gjeld elektrisitet og når det gjeld gass.

Det er ikkje ACER som avgjer kva me byggjer ut av kraftverk i Noreg. Det er ikkje ACER som avgjer kva me byggjer ut av utanlandskablar (slike har me for øvrig hatt i mange tiår). Deltakinga i ACER er ikkje eit «sal av arvesølvet». Det er heller ikkje rare suvereniteten ein gjev vekk gjennom å vera med på samarbeidet. Dersom det vert bygd nye utenlandskablar i åra som kjem, vil det vera eit resultat av vedtak gjort i Noreg.

Og om du vil, finst møtereferata til ACER opent tilgjengeleg på nettet, du kan gå inn og lesa dei sjølv, og du vil oppdaga at det dei driv med er relativt teknisk og kjedeleg nok til at referata er betre eigna som sovemedisin enn til å skremma Fanden på flatmark.

Et spørsmål til de av dere her som forklarer strømprisene bl.a. med medlemskap i ACER; Har dere lest noen av referatene fra møtene i ACER?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nar-acer-far-skulda-for-straumprisane-er-det-faktisk-grunn-til-uro/o/5-95-349656?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1Cv388FisAsOZiWNL8IUi8G5_5dYaSfaMRcUEyVYABEuZGP7YryAC1r70#Echobox=1638295481

filtvet

"Og en forbindelse fra Russland gjennom østersjøen ligger der nå klar for å eksportere gass til Tyskland.
MEN - det går ikke en eneste kubikk gass gjennom røret fordi......Tysklands organ for godkjenning av operativ drift  ikke vil godkjenne selskapet som skal drive forbindelsen..Begrunnelsen. Det operative selskapet er ikke registrert med forretningsadresse i Tyskland."

Komedie på høyt nivå i eu.

Investeringen i NS2 er den beste ikke-benyttede i historien. Gazprom har aldri tjent mer penger. Og om 2-3 år kan de selge all gass til asia.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tor 02. des 2021, kl. 10:28

......
......

Er helt enig i det. Særlig ille at SV av en eller annen grunn kun skal ta de med mindre enn 500.000-600.000 i forsvar. Dette er gjerne personer som har gått rett inn i jobb etter kort skolegang uten studiegjeld osv. Mens de som har tatt 4-5 års høyskole-utdannelse, og gjerne jobber på skoler osv, med flere hundre tusen i studiegjeld, og ikke har hatt mulighet til å legge opp noe penger, nei de skal brenne i helvete...siden de er "rike" siden de tjener over 600.000...hvis det ikke blir flatt så bør en i hvert fall heve den listen 300.000....
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Fienden er alle som tjener nok til full pensjon og har studiegjeld (ikke at jeg jeg er så ung)

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 02. des 2021, kl. 13:00
ACER er på si side eit byrå for samarbeid mellom energiregulatorar, altså NVE og gjengen. Poenget med dette byrået er å harmonisera regelverk, å syta for felles standardar, og å syta for eit felles rammeverk rundt grenseoverskridande energiinfrastruktur, både når det gjeld elektrisitet og når det gjeld gass.

Det er ikkje ACER som avgjer kva me byggjer ut av kraftverk i Noreg. Det er ikkje ACER som avgjer kva me byggjer ut av utanlandskablar (slike har me for øvrig hatt i mange tiår). Deltakinga i ACER er ikkje eit «sal av arvesølvet». Det er heller ikkje rare suvereniteten ein gjev vekk gjennom å vera med på samarbeidet. Dersom det vert bygd nye utenlandskablar i åra som kjem, vil det vera eit resultat av vedtak gjort i Noreg.

Og om du vil, finst møtereferata til ACER opent tilgjengeleg på nettet, du kan gå inn og lesa dei sjølv, og du vil oppdaga at det dei driv med er relativt teknisk og kjedeleg nok til at referata er betre eigna som sovemedisin enn til å skremma Fanden på flatmark.

Et spørsmål til de av dere her som forklarer strømprisene bl.a. med medlemskap i ACER; Har dere lest noen av referatene fra møtene i ACER?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nar-acer-far-skulda-for-straumprisane-er-det-faktisk-grunn-til-uro/o/5-95-349656?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1Cv388FisAsOZiWNL8IUi8G5_5dYaSfaMRcUEyVYABEuZGP7YryAC1r70#Echobox=1638295481

Jeg har ikke selv lest alle sakene som ACER genererer - men jeg har faktisk lest noen saker som går på REMIT avgjørelser. Mao. dersom en aktør ikke håndterer f.eks UMM til markedet korrekt - altså ikke er  transparent - så kan aktøren eller personen som gjorde feil få bøter eller fengsel - og en del slike saker kjenner jeg. Med UMM her så menes ulike markedsmeldinger som kan ha betydning for markedet der aktørene f.eks må fortelle om hvilken utilgjengelighet de har til enhver tid. F.eks kan ikke en aktør sitte på innside informasjon om et havari på et stort anlegg uten å varsle markedet før de selv kan gjøre handler for å komme seg ut av uføret med ubalanser. Faktisk kan man gå på både selskapet og personen som gjør feil.

Det er også motsatt bevisbyrde. Man er skyldig til det motsatte er bevist. Så dersom ACER tror noen har gjort noe ulovlig - går de til aksjon og så er det opp til den som blir tiltalt å bevise sin uskyld. ACER trenger ikke bevise at noen har skyld - de kan bare hevde det og så komme med bøter og i ytterste konsekvens fengsel. Slike måter å håndtere straffesaker på finner man vel ikke så ofte andre steder? Men jeg har lest om folk som har fått bøter - ganske så store bøter også..Og noen har gått direkte på person. Ofte har har selskapet bak de som har fått bøter stilt opp og betalt for den ansatte, men det er det jo ingen garanti for. Dette er bare ett av flere byråkratiske forordninger markedet må forholde seg til - og det er jo heller ikke gratis for aktørene å lage systemer for å håndtere alle slike prosesser korrekt etter boka til ACER.

ACER bestemmer altså ikke HVA vi skal bygge - men når ting er bygget og tatt i bruk vil de overvåke HVORDAN man bruker det man har bygget - og de vil avgjøre i tvistetilfeller mellom landene. Dette er jo et typisk EU organ som i bunn og grunn er opptatt av fri flyt av varer og tjenester. Så den delen av suvereniteten man gir bort - er jo nettopp muligheten det enkelte land har til å ta avgjørelser til egen fordel - det skal være slik at alt som gjøres - skal gjøres for at markedet skal fungere effektivt.

Så Vedum kan ikke blokkere kabelflyten bare fordi det er dyrt. Da må det sterkere lut til - f.eks at det er overhengende fare for at landet går i svart.

En interessant sak der er jo nettopp dette der Svenska kraftnett har gått inn og begrenset flyten av kraft fra kontinentet gjennom syd - Sverige og inn til Norges grenser. Dette mener Statnett - altså den norske motparten til SVK - ikke er rett og begrenser markedet. De har derfor, så vidt jeg vet, varslet ACER om dette. Inntil videre har Statnett selv gjort akkurat som det SVK har gjort på sin side og begrenset flyten over grensen til Sverige.

Så det skjer mye spennende med ACER - men ACER bestemmer ikke hva vi skal bygge - men overvåker det vi har bygget slik at det brukes effektivt til beste for markedet....

Håper dette var litt oppklarende for de som hyler og skriker om ACER og at de har skyld i de høye strømprisene...
De har en rolle - men de setter ikke prisen - de bare vil at markedet skal sette prisen...Og ettersom vi har mange utenlandsforbindelser og ekstreme priser i Europa - så blir det ekstreme priser i Norge også.

Vedum ville nok ønsket at han kunne skru av kabelen i perioder for å beskytte mot ekstreme markedskrefter - og DER kommer ACER inn og blokkerer den muligheten. Det er først når Vedum, eller rettere sagt når Marte Mjøs Persen kan slå i bordet og vise frem fakta at det kommer til å gå i svart - DA kan vi gjøre grep og skru igjen kranen. (Ikke sikkert at det er så genialt heller - da mister vi jo alle fall muligheten til importere for å unngå svart)

Men det er jo SP,AP,Høyre osv..som alle har gått inn i dette og sagt at de vil ha kablene - som nå får smake prisen...Dvs. de får jo ekstreme inntekter inn i felleskassen - mens vi på "gulvet" må betale.

DVS. de prøver jo nå å løfte ulempen til de arbeidsmaurene som tjener ok og beskytte de som tjener minst slik jeg tolker nyhetene.

PS. Glemte å nevne at NVE representerer ACER i Norge - så NVE har blitt tildelt en overvåkningsrolle av regelverket til ACER.

flux

Sitat fra: hELgenen på tor 02. des 2021, kl. 16:15
Sitat fra: arthur på tor 02. des 2021, kl. 13:00

Jeg har ikke selv lest alle sakene som ACER genererer - men jeg har faktisk lest noen saker som går på REMIT avgjørelser. Mao. dersom en aktør ikke håndterer f.eks UMM til markedet korrekt - altså ikke er  transparent - så kan aktøren eller personen som gjorde feil få bøter eller fengsel - og en del slike saker kjenner jeg. Med UMM her så menes ulike markedsmeldinger som kan ha betydning for markedet der aktørene f.eks må fortelle om hvilken utilgjengelighet de har til enhver tid. F.eks kan ikke en aktør sitte på innside informasjon om et havari på et stort anlegg uten å varsle markedet før de selv kan gjøre handler for å komme seg ut av uføret med ubalanser. Faktisk kan man gå på både selskapet og personen som gjør feil.

Det er også motsatt bevisbyrde. Man er skyldig til det motsatte er bevist. Så dersom ACER tror noen har gjort noe ulovlig - går de til aksjon og så er det opp til den som blir tiltalt å bevise sin uskyld. ACER trenger ikke bevise at noen har skyld - de kan bare hevde det og så komme med bøter og i ytterste konsekvens fengsel. Slike måter å håndtere straffesaker på finner man vel ikke så ofte andre steder? Men jeg har lest om folk som har fått bøter - ganske så store bøter også..Og noen har gått direkte på person. Ofte har har selskapet bak de som har fått bøter stilt opp og betalt for den ansatte, men det er det jo ingen garanti for. Dette er bare ett av flere byråkratiske forordninger markedet må forholde seg til - og det er jo heller ikke gratis for aktørene å lage systemer for å håndtere alle slike prosesser korrekt etter boka til ACER.

ACER bestemmer altså ikke HVA vi skal bygge - men når ting er bygget og tatt i bruk vil de overvåke HVORDAN man bruker det man har bygget - og de vil avgjøre i tvistetilfeller mellom landene. Dette er jo et typisk EU organ som i bunn og grunn er opptatt av fri flyt av varer og tjenester. Så den delen av suvereniteten man gir bort - er jo nettopp muligheten det enkelte land har til å ta avgjørelser til egen fordel - det skal være slik at alt som gjøres - skal gjøres for at markedet skal fungere effektivt.

Så Vedum kan ikke blokkere kabelflyten bare fordi det er dyrt. Da må det sterkere lut til - f.eks at det er overhengende fare for at landet går i svart.

En interessant sak der er jo nettopp dette der Svenska kraftnett har gått inn og begrenset flyten av kraft fra kontinentet gjennom syd - Sverige og inn til Norges grenser. Dette mener Statnett - altså den norske motparten til SVK - ikke er rett og begrenser markedet. De har derfor, så vidt jeg vet, varslet ACER om dette. Inntil videre har Statnett selv gjort akkurat som det SVK har gjort på sin side og begrenset flyten over grensen til Sverige.

Så det skjer mye spennende med ACER - men ACER bestemmer ikke hva vi skal bygge - men overvåker det vi har bygget slik at det brukes effektivt til beste for markedet....
NVE sin nye nettleie modell er neppe til det beste for markedet.

Barid Bel

Hva er det du skriver? NVE, som i alle år har stått på for det norske folk, kjempet for at vi skal leve best mulig og vært 100% ærlig i all kommunikasjon?

Det minner meg på, for noen år siden fikk vi påslag på nettleien for å betale for den smarte strømmåleren vi valgte helt frivillig å kjøpe. Den burde vel snart være nedbetalt, så nå antar jeg nettleien settes ned. Får sende de en mail og sjekke.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

RJK

Allerede ved innføring ble det bekreftet at økningen i nettleie for smart strømmåler, ikke ville bli satt ned, selv ikke når den ville være ferdig nedbetalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Barid Bel

Sitat fra: RJK på tor 02. des 2021, kl. 20:54
Allerede ved innføring ble det bekreftet at økningen i nettleie for smart strømmåler, ikke ville bli satt ned, selv ikke når den ville være ferdig nedbetalt.

Ja var ikke så alvorlig ment,heldigvis🤗
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

elektrolux

https://www.nettavisen.no/okonomi/prisene-er-klare-sa-dyr-blir-nettleien-for-nesten-n-million-nordmenn/s/12-95-3424213734

Er det noen som har laget et XL ark og regnet på hva som egentlig svarer seg?

Spør forde jeg kan ikke helt se at det virkelig er bedre å jevne ut forbruket mot å fortsette å legge det til natten.

Riktignok kan det være lurt å forigle VVB, husbatteri og elbillading slik at ikke alle disse storforbrukere slår inn samtidig og fører en opp et trinn på effektstigen, men for meg virker det som om strømmen er rimeligst å bruke om natten fremdeles, og kanskje til og med ekstra  mye rimeligere fra 1.1.22
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Så flott at stortingsrepresentantene har gratis strøm i sine leiligheter!

Ellers fikk jeg en kryptisk mail fra Elvia om at "alle" tjener på el-leddet som går opp i pris for alle

Med mulig unntak om du jobber om natten og lager middag kl. 22-06 da.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA