Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

flux

Sitat fra: flux på mandag 29. november 2021, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. november 2021, klokken 23:18
Dersom en kjenner prisettingsmekanismen så vil en forstå at et økt forbruk på 700-1400 MW vil kunne flytte tilbudskurven inn i et bratt prissjikt.

Er helt overbevist om at vi er der nå. Fjerner du f.eks 1000 MW forbruk vil prisen rase ned mot mer normale høye vinterpriser på 50-60 euro/MWh. Rasjoneringspris vil også bli mindre sansynlig om du fjerner f.eks 1400 MW flatt ekstra forbruk som vi snart er oppe på via den nye kabelen til England.

Det Statnett og NVE ikke har klart å modellere godt er at dersom en kommer over en terskel på etterspørsel så blir tilbudskurven uhyre bratt.

Hvor mye ekstra forbruk som skulle til for å få svært mye kobling mot kontinentale priser har man rett og slett bommet på i sin modellering.

Så vi har fått en sterkere kobling til kontinentale priser enn man trodde.

Dette er svært uheldig på sikt både for forbrukere i Sør Norge som må betale nesten lik pris som på kontinentet pr kwh samtidig som de må ha mer energi pga tøffere klima. Og det er uheldig for industrien av mye av de samme grunnene.

Har du en liten bedrift som f.eks må bruke 100.000 kwh i Norge,kan samme bedrift kanskje klare seg med 50.000 kwh i Tyskland pga klima forskjell. Og er prisen bare litt lavere i Norge over tid blir vi rett og slett utkonkurrert.

Men det er trolig lite eller ingenting politikere kan gjøre på flere år nå. Det er kun på avgiftssiden de kan gjøre grep

F.eks innføre eksportavgift for å bremse eksporten og MVA fritak på f.eks deler av innenlands forbruk.

Men akkurat nå vil de rød grønne heller gi direkte bidrag til de som har minst,og støvsuge lommebøkene til de andre i fast arbeid for å kunne innfri valgløfter

Det er jo null tvil om at Staten og kommunene nå vil ha massive inntekter til å innfri en del valgløfter. Penger de henter inn fra "arbeidsmaurene" gjennom økte gass og strømpriser.

Så de gir alle f.eks 10 øre lavere nettleie,men det er jo som mobbing å regne når prisen bikker 4 kroner og det er Stat og kommune som drar inn beløpene gjennom offentlig eie av kraftselskapene..
Private forbrukere bør ikke finansiere elektrifisering av oljefelter og utlandskabler via nettleie. Siden elektrifisering og eksport gir økte inntekter til staten, og økte strømutgifter for nordmenn, kan nettleie og elavgift fjernes som en del av det grønne skiftet.
La kraftselskapene betale nettleien -
https://www.dn.no/innlegg/energi/kraftmarkedet/nettleie/innlegg-la-kraftselskapene-betale-nettleien/2-1-1108337

stefse

Det kan være mange midlertidige tiltak som kan gjøres, men det er politikken som avgjør i det lange løp.
Det er ikke et problem for Norge å selge overskuddskraft, men det er et problem at prisen som bys for overskuddskraft, skal definere strømregningene for resten av landet.
Eventuelle avtaler som tilsier at det må være slik bør sies opp, og det bør lages et rammeverk som sikrer utdeling av kraft til Europa, uten at giveren skal straffes helt urimelig på denne måten.
Desverre betyr det å tale sin sak i Brussel, og der er Norge kjent for å gå stille i dørene. Altså ingen politiker kan ta denne jobben, den må finnes frem til andre måter å få fikset problemet på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

I motsetning til enkelte optimister i denne tråden, så var Spetalen villig til å vedde en milliard allerede i 2014 på at utenlandskablene ville gi ekstremt stor prisøkning.

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741?fbclid=IwAR3uUq2p6V6ghURobx95eI93gmIglB2CkmWON6wTkkbMGVW_p-xFI3eA81c

Nå er ikke Spetalen min favoritt, men han vet litt om hvordan en tjener penger.

RonnyØ

«-Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.
Dette gidder ikke Nysted svare på.
– Nei, har ikke tid til å tulle.»

Har ikke tid til å tulle, bare tjene penger :)

DagfinnN

Sitat fra: RonnyØ på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:01
«-Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.
Dette gidder ikke Nysted svare på.
– Nei, har ikke tid til å tulle.»

Har ikke tid til å tulle, bare tjene penger :)
Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:01
«-Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.
Dette gidder ikke Nysted svare på.
– Nei, har ikke tid til å tulle.»

Har ikke tid til å tulle, bare tjene penger :)
Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:01
«-Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.
Dette gidder ikke Nysted svare på.
– Nei, har ikke tid til å tulle.»

Har ikke tid til å tulle, bare tjene penger :)
Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.
Eldrehjemmet du bor på sliter med å betale, og må nedbemanne eller skru av varmen.
Gymsalen må stenge for fritidsaktiviteter på kveldstid for å redusere oppvarmingskostnadene. Ungene må aktiviseres på andre måter.
Jobben du jobber på må effektivisere for å kutte utgiftene til oppvarming. Din jobb blir flyttet til et kontor i India.

Hva gjør du? Går og betaler mer skatt?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Merce

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11

Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.
Det er Statkraft som tjener pengene på salg til utlandet.

Så kan det igjen diskuteres i hvor stor grad disse pengene tilfaller folket når en ser slik som vi har sett i det siste hvordan myndighetene bruker penger  >:(

hELgenen

Sitat fra: Merce på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:58
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11

Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.
Det er Statkraft som tjener pengene på salg til utlandet.

Så kan det igjen diskuteres i hvor stor grad disse pengene tilfaller folket når en ser slik som vi har sett i det siste hvordan myndighetene bruker penger  >:(

Alle kraftselskaper omsetter kraft via Nordpool.  Der tilbyr alle sin produksjon til en ønsket pris i ulike prisområder. I andre enden er det kjøpere som ønsker å kjøpe ulike volum til angitte priser i ulike prisområder. Tilgjenglig volum som kan transporteres/utveksles over områdeforbindelser inngår i tilbud/etterspørsel i de ulike områdene.

Således er det inget kraftselskap alene som tjener på utenlandsforbindelsene. Det er noe alle produsenter tjener på.

Hvem man handler med vet ingen. Det er en børs,Nordpool, som matcher tilbud/etterspørsel.

I gamle dager hadde man bilaterale avtaler på utenlandsforbindelser. Slik er det altså ikke nå. Alt handles over børs.

En har dog flere børser i Europa. Både rene finansielle og fysiske.


turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11
Dette er en ekstra skatt - intet annet.
Helt riktig, men det er en ekstra skatt som treffer skeivt. Mekanismene som ligger i vanlig beskatning slår ikke inn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:01
«-Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen.
Dette gidder ikke Nysted svare på.
– Nei, har ikke tid til å tulle.»

Har ikke tid til å tulle, bare tjene penger :)
Hvem tjener penger? Kraftselskapene eies ikke av privatpersoner. Alt pløyes tilbake til folket på en eller annen måte.
Dette er en ekstra skatt - intet annet. Surt nok for de som sliter med å betale og fordi som ikke vil betale skatt.

Jeg tror veldig mange vil bli overrasket at de plutselig må betale en ekstra skatt som ingen har fortalt dem om.

Du er kanskje tilhenger av den slags uredelighet fra våre folkevalgte?

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:09
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:11
Dette er en ekstra skatt - intet annet.
Helt riktig, men det er en ekstra skatt som treffer skeivt. Mekanismene som ligger i vanlig beskatning slår ikke inn.

Den treffer i alle fall. Når en hører på dagens regjering vil de bruke strømprisene i aktiv fordelingspolitikk.
Mao. de som trenger bostøtte skal få det. De som ikke faller under ordningen skal også få noe sier man - og regjeringen har ymtet frempå at de vil forfordele ved aktiv bruk av fordelingspolitikk. Det vil nok i praksis si at de som har verdier fra før - kan se på dette som en ekstra skatt ut over den skatten de allerede har blitt varslet om i statsbudsjettet. Mao. de rike vil nok betale ennå mer enn man tenkte - sikkert til stor jubel for SV.

Jeg tror våre politikere vil treffe veldig skjevt her om de forsøker å bruke denne krisen til aktiv fordelingspolitikk.

I så fall blir det bensin på bålet for nok en prisgalopp på alt av varer og tjenester.

Jeg må si at den nye regjeringen skuffer ekstremt på område etter område. Jeg ser konturene av et arbeiderparti som trolig vil falle som stein på meningsmålingene fremover. 

Det er også skremmende å se hvilken byråkratisk tilnærming en del statsråder har til ulike utfordringer.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:32
Jeg tror våre politikere vil treffe veldig skjevt her om de forsøker å bruke denne krisen til aktiv fordelingspolitikk.
I så fall blir det bensin på bålet for nok en prisgalopp på alt av varer og tjenester.
Det siste (bensin på bålet) kan jo glatt løses med skyhøy CO2 avgift :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: model3citizen på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:23
Jeg tror veldig mange vil bli overrasket at de plutselig må betale en ekstra skatt som ingen har fortalt dem om.
Du er kanskje tilhenger av den slags uredelighet fra våre folkevalgte?
Uredelighet - altså konspirasjon?
Det tror jeg ikke på. Jeg tror rett slett at politikerne ikke visste hva som skulle skje - altså ikke nok framsynthet/kunnskap.
Hvor har du at jeg er tilhenger av uredelighet fra? Hersketeknikk er vanlig blant de minst intelligente blant oss.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Strøm Tycoon

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:56
Sitat fra: model3citizen på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:23
Jeg tror veldig mange vil bli overrasket at de plutselig må betale en ekstra skatt som ingen har fortalt dem om.
Du er kanskje tilhenger av den slags uredelighet fra våre folkevalgte?
Uredelighet - altså konspirasjon?
Det tror jeg ikke på. Jeg tror rett slett at politikerne ikke visste hva som skulle skje - altså ikke nok framsynthet/kunnskap.
Hvor har du at jeg er tilhenger av uredelighet fra? Hersketeknikk er vanlig blant de minst intelligente blant oss.

Ingen tilhenger av hersketeknikker som du utøver her heller. Så det skal jeg prøve å la være også.

Jeg på min side tror politikerne og alle øvrige involverte både visste og trodde dette kunne skje, men ignorerte det, og solgte inn den beste solskinnshistorien. Uredelig.

Vet ikke hvor du henter "konspirasjon" fra. Dette er ikke et komplott eller en konspirasjon, dette er et politisk grep som er tatt for å styre nasjonens utvikling i en bestemt retning. Jeg hang meg opp i at du mener at alle burde skjønt at dette er en ekstra skatt, og at det er surt for de som ikke vil betale skatt. En merkelig formulering da jeg ikke ser hvordan de to henger sammen.

Personlig mener jeg våre folkevalgte er pliktige til å informere om en "ekstra skatt", og gjerne i god tid i forveien.

hemi

De informerte ved valget, nå var det vanlige folk sin tur  (til å betale tydeligvis)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA