Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på tir 14. feb 2023, kl. 21:17
Men det blir mer støtte til de som sløser også.
Du mener de med fastpris i Lærdal

stefse

Jeg lader for det aller meste på natten. Regnet ut oktober t.o.m januar med ny strømstøtte, det ble 92% dyrere.

Det er nok mer sosialt, treffer bedre på bruk varmtvann og komfyr om morgen og ettermiddag. Men det blir mer støtte til de som sløser også.
Ja jeg tror ikke folk sløser akkurat. Strømmen er aldri gratis, når alle påslagene er tatt med.
For min del gadd jeg ikke å være "smart" med strømmen, og tegnet fastpris for lenge siden da jeg og familien har andre ting å tenke på enn å bevokte strømmålere. Helt greit at regjeringen gjør dette, også mtp. brannsikkerhet mm.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

OlaM

Det har jo uansett vært mindre utslag i det siste. Når det er jevnere pris gjennom døgnet så blir det mindre forskjell mellom de måtene å måle på. Så ekstreme utslag som høsten og vinteren i fjor får vi håpe er forbi.
'21 3LR

arthur

Sitat fra: OlaM på tir 14. feb 2023, kl. 21:37
Det har jo uansett vært mindre utslag i det siste. Når det er jevnere pris gjennom døgnet så blir det mindre forskjell mellom de måtene å måle på. Så ekstreme utslag som høsten og vinteren i fjor får vi håpe er forbi.

Nja, i dag har strømmen vært vesentlig dyrere mellom 07.00 og 09.00 samt mellom 17.00 og 19.00. Og nå 22.00 setter jeg bilen til lading til en pris vesentlg under snittet for døgnet!

Egil S

I mitt hode er dette egentlig en meningsløs strategi fra regjeringen.

Hvorfor skal man forbedre en støtteordning?
Vi må få strømpriser hvor støtteordninger ikke er nødvendige, ikke drive å føre penger frem og tilbake med vilkårlige individuelle utslag gjennom et helt unødvendig byråkrati.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

OlaM

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 21:55
Sitat fra: OlaM på tir 14. feb 2023, kl. 21:37

Nja, i dag har strømmen vært vesentlig dyrere mellom 07.00 og 09.00 samt mellom 17.00 og 19.00. Og nå 22.00 setter jeg bilen til lading til en pris vesentlg under snittet for døgnet!

Prisene oppfører seg sånn ca sånn som du beskriver nesten hvert eneste døgn, inkludert før strømkrisen. Men det er mindre utslag mellom ytterpunktene i hvert døgn og mindre utslag i døgnsnittene, enn det var i ekstreme måneder som september til desember.
'21 3LR

arthur

Sitat fra: Egil S på tir 14. feb 2023, kl. 21:57

Vi må få strømpriser hvor støtteordninger ikke er nødvendige, ikke drive å føre penger frem og tilbake med vilkårlige individuelle utslag gjennom et helt unødvendig byråkrati.

Hvilket byråkrati tenker du på og hva mener du kostnaden med det er?

Egil S

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 22:03
Sitat fra: Egil S på tir 14. feb 2023, kl. 21:57

Hvilket byråkrati tenker du på og hva mener du kostnaden med det er?

Noen må jo utvikle datasystemene for innhenting av data for beregning av støtte, reportere dette inn, drifte og vedlikeholde disse systemene.
Mye av dette har nok falt på strømselskapenes administrasjon og IT.
Noen må har et overordnet tilsyn med ordningen også for å verifisere at ikke feil skjer, misbrukes og at ordningen fungerer etter hensikten.

Jeg kan tenke meg det er endel årsverk som går med til denne støtteordningen.
For ikke snakk om alle utvalgene som skal evaluere og justere på ordningen etterhvert som markedet endrer seg.

Det å føre tilbake penger på denne måten koster nok ganske mange milioner i året.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tir 14. feb 2023, kl. 21:19
Men det blir mer støtte til de som sløser også.
Du mener de med fastpris i Lærdal

Counter..... 👍 helt kongereplikk.

ToWalkOrDrive

Når NRK skriver:
"Regjeringen legger om strømstøtten slik at du og jeg blir kompensert for den strømprisen vi faktisk betaler, time for time, etter det NRK erfarer."...

Da mener de egentlig ikke hva vi FAKTISK BETALER, men mer hva spotprisen i det området er den timen, multiplisert med ditt forbruk?

For oss som ennå melker fastpris så kan vi vel fortsatt ende opp med å gå i pluss? Forskjellen er vel bare at støtten blir enda høyere om vi sløser på verst tenkelige tidspunkt for samfunnet - når den er dyrest og knappheten er størst...?

Fordi Ehub vet vel ikke hva den enkelte betaler...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Som jeg oppfatter det det ToWalkOrDrive så er det to ganger ja!

Ad tidligere diskusjoner om norsk industri og deres fremtid grunnet høye energipriser, kanskje sågar like høye som deres konkurenter, så ser det ut til at de håndterer dette ganske bra og tjener nå enda mer enn om prisene hadde holdt seg lave!

Giganten doblet nesten overskuddet: Pluss 6,4 milliarder

Hydro kuttet egen industrivirksomhet i Norge i høst. Dermed kunne selskapet selge egen strøm i spotmarkedet. Det bidro til kjemperesultat.

https://www.europower.no/okonomi/giganten-doblet-nesten-overskuddet-pluss-6-4-milliarder/2-1-1403542?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2023-02-15&utm_term=europower&utm_content=daily

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. feb 2023, kl. 23:58
Når NRK skriver:
"Regjeringen legger om strømstøtten slik at du og jeg blir kompensert for den strømprisen vi faktisk betaler, time for time, etter det NRK erfarer."...

Da mener de egentlig ikke hva vi FAKTISK BETALER, men mer hva spotprisen i det området er den timen, multiplisert med ditt forbruk?

For oss som ennå melker fastpris så kan vi vel fortsatt ende opp med å gå i pluss? Forskjellen er vel bare at støtten blir enda høyere om vi sløser på verst tenkelige tidspunkt for samfunnet - når den er dyrest og knappheten er størst...?

Fordi Ehub vet vel ikke hva den enkelte betaler...
Om du sitter og følger med på prisen for å slå til med alle forbrukere når den er dyrest, oppnår du ihvertfall 2(3) ting.
Du bidrar til en forverring for aktører som ikke har strømstøtte
Du bidrar til å undergrave ordningen for de som virkelig trenger den.
Og du beviser deg selv som en selvgod fjomp  ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Men å få strømstøtte for en pris man ikke betaler siden man har en gunstig avtale om fastpris er greit. Javel.

arthur

Hvor ille er så egentlig den reelle situasjonen i Norge?

Norsk økonomi vokste 3,8 prosent i 2022
– Norges Bank har undervurdert styrken av norsk økonomi, sier DNB Markets' sjeføkonom Kjersti Haugland.

Norsk økonomi har hatt stødig oppadgående vekst siden august, etter at 2022 startet med et bnp-fall på 1,3 prosent i januar i fjor.

https://www.dn.no/makrookonomi/norge/bnp/norsk-okonomi-vokste-38-prosent-i-2022/2-1-1403366

THE

Sitat fra: turfsurf på tir 14. feb 2023, kl. 18:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 14. feb 2023, kl. 17:42
Jeg så ikke denne komme. Lærdal altså ...

Alle med fastpris avt må følge med...

Snakk om å mangle forståelse... Når man tjener på å sløse med strømmen er det jo ikke rart. Hadde de hatt femti øre fastpris uten strømstøtte hadde nok saken vært annerledes.
Jeg er en av de som er omtalt som sløsere i Lærdal. Fastprisen er på 50 øre + mva. dvs. 62,5 øre/kWt. I januar hadde jeg også ei nettleie på 68,72 øre/kWt i tillegg. Strømprisen etter strømstøtte ble -3,59 øre/kWt. Strømpris inkl. nettleie i januar ble dermed 65,13 øre/kWt, så man tjener jo uansett ikke på å bruke strøm.

I januar 2022 var det svindyr strøm (162,95 øre/kWt), 2 grader varmere i snittemperatur enn januar 2023, og vi fyrte MYE med ved pga. strømprisene. Og sparte så mye vi kunne på strøm, bl.a. ved å skru av en del oppvarming. I tillegg "snyltet" jeg på Tesla ved å stoppe innom superladeren på Håbakken en del ganger og lade gratis der når jeg kom tilbake fra langtur med nesten tomt batteri. I januar i år har jeg verken ladet hos Tesla eller fyrt med ved bortsett fra på to veldig kalde dager, og det har resultert i at vi brukte 35% mer strøm i januar i år enn i januar 2022.

Sammenlignet med januar 2021, som var ekstremt kald, 4,5 grader kaldere enn januar 2023 på den offisielle målestasjonen i Lærdal, brukte vi bare 63% så mye strøm i januar 2023. I januar 2021 betalte jeg totalt 110,4 øre/kWt inkl. nettleie.

I januar 2023 brukte vi 82% så mye strøm som januar 2020. Jeg finner dessverre ikke tall lenger tilbake enn februar 2019 i Elhub, så får ikke sammenlignet januarforbruket flere år bakover. Januar 2020 var for øvrig også veldig mild, 3,1 grad varmere enn januar 2023.

De sammenligner også strømforbruket flere år bakover i tid i artikkelen om Lærdal, og en vesentlig forskjell de ikke har tenkt på er at det er VELDIG mange som har kjøpt seg elbil i 2020, 2021 og 2022 i Lærdal. Overgang fra fossilt drivstoff til elektrisk medfører nødvendigvis økning i strømforbruk hos folk. Jeg tror det er litt tidlig å konkludere om at folk automatisk bruker dobbelt så mye strøm når den blir halvparten så dyr. I tillegg er fastprisen i utgangspunktet begrenset til 6 mnd, dvs. fram til 1. juli 2023. Jeg vil tro at det er mange som gjør som meg å sparer den dyre veden til strømmen blir dyrere igjen i stedet for brenne den opp når det er rimelig strøm. Det har i alle fall vært mye bedre luftkvalitet i dalbunnen her nå enn det som er vanlig på stille og kalde vinterdager.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA