Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 11:52
Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 11:48
Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 11:30
Man kan vel lage en FB-side som er lukket for de som ikke er medlemmer eller benytte en WHatsapp-gruppe som vi gjøre i familien. Litt sent å gå tilbake tilbrevduer?
Høres jo spennende ut - skal dette hjelpe de som lurer på noe mhp strømregningen?
F.eks de som vil ha alle underlag for å kontrollere at regningen blir korrekt?

Noe forteller meg at du nok skjlønte at det var et velment forslag til løsning på et av dine private problemer som du nå på formiddagen delte med oss. :+1:

Nei - jeg forstod ikke hva du mente Arthur - beklager det.

Gitt forutsetninger :

A) Foreldrene til en f.eks skoleklasse ønsker å opprette en felles informasjonskanal for medlemmer
B) De vil bruke facebook for dette, men ikke alle foreldre er på facebook
C) Da kan man lage en lukket gruppe på facebook som da gir medlemmer uten tilgang til facebook - tilgang til siden
D) Ingen andre enn medlemmer skal få tilgang

Jeg visste ikke det var mulig å få til slikt eller hvordan man skal identfisere seg uten FB konto for en FB gruppe - men om det går så er det jo flott. På en eller annen måte må man jo få tilgang, men det kan jo være ved at noen uten FB får tildelt et brukernavn/passord for gruppen. Workplace er jo en lignende løsning for bedrifter. Er kjent med workplace men den er forferdelig da man ikke har en effektiv søkefunksjon i den dessverre.

geear

Spond er et godt alternativ for skoleklasser og lignende, uten at det, i likhet med Facebook sine reklamealgoritmer, påloggingsalternativer og personvern, har noe som helst med strømprisene å gjøre.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 11:11
Ja - det høres jo veldig fornuftig ut. Så for å følge med barn på skolen mhp FB er det bare å registrere en "J.ulenissen" og opplyse det til klassekontakter osv som min FB profil?

Noen er kanskje mer opptatt å være etterrettelig enn andre i samfunnet. Selvfølgelig kan man jukse til seg facebook konto og late som om man er noen andre - eller kjøre med overlast på en TMY bare fordi man selv mener det er helt ok - men for en del andre så handler det også om å gjøre ting på rette måte også.
Det du sier er vel at samfunnet rundt oppfordrer oss til å bryte de normene som er der bare det passer seg slik....
Du kan f.eks bare bruke fornavnet ditt og klassens navn som etternavn. Er det også brudd på samfunnets normer?
Så å lage en fiktiv konto på fb er juks og fanteri. Men å opptre på dette forum med navn "helgenen" som de fleste ikke vet hvem er. Det er OK?
Er det flere enn meg som lukter dobbeltmoral her?

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tir 14. feb 2023, kl. 13:40
Du kan f.eks bare bruke fornavnet ditt og klassens navn som etternavn. Er det også brudd på samfunnets normer?
Så å lage en fiktiv konto på fb er juks og fanteri. Men å opptre på dette forum med navn "helgenen" som de fleste ikke vet hvem er. Det er OK?

Følgende står på Facebook sine sider :

Sitat
https://nb-no.facebook.com/legal/terms

Hvem kan bruke Facebook?
Når folk står for meningene og handlingene sine, får vi et tryggere og mer ansvarlig fellesskap. Av den grunn må du
bruke det samme navnet som du bruker til daglig, på kontoen din
oppgi nøyaktig informasjon om deg selv
bare opprette én konto (din egen) og bruke den til personlige formål

Så sånn sett skal man ikke lage falske profiler på facebook og man skal bruke sitt vanlige navn.

Dette i motsetning til dette forumet som ikke har slike regler.

Jeg følger de reglene som gjelder og ser ingen dobbelmoral her.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 11:11
Ja - det høres jo veldig fornuftig ut. Så for å følge med barn på skolen mhp FB er det bare å registrere en "J.ulenissen" og opplyse det til klassekontakter osv som min FB profil?

Noen er kanskje mer opptatt å være etterrettelig enn andre i samfunnet. Selvfølgelig kan man jukse til seg facebook konto og late som om man er noen andre - eller kjøre med overlast på en TMY bare fordi man selv mener det er helt ok - men for en del andre så handler det også om å gjøre ting på rette måte også.
Det du sier er vel at samfunnet rundt oppfordrer oss til å bryte de normene som er der bare det passer seg slik....
Du kan f.eks bare bruke fornavnet ditt, klassens navn som mellomnavn og navnet på skolen som etternavn. Er det også brudd på samfunnets normer? Det er nok mer brudd på samfunnets normer og nekte å delta på skolen kommunikasjonskanal fordi du nekter å være på facebook. En plattform som du aldri har vært på, dermed ikke kjenner noe til, men likevel har skråsikre meninger om.

Så å lage en fiktiv konto på fb som beskrevet er juks og fanteri. Men å opptre på dette forum med navn "helgenen" som de fleste ikke vet hvem er. Det er OK?

Så kan jeg gjenta nok en gang for deg siden du ikke klarer og oppfatte det jeg før har skrevet, men tydeligvis kun oppfatter det du tror jeg har skrevet:
Jeg har TMY 2022 og har aldri og kommer neppe noen gang til å kjøre med overlast.
Og skulle jeg finne 1 million kroner i skogen, vil jeg varsle politiet. Men finner jeg 1 krone, gjør jeg nok ikke det. Jeg tror imidlertid at du vil gjøre det samt forlange at politiet skal bruke ressurser på å finne eieren.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tir 14. feb 2023, kl. 14:02
Du kan f.eks bare bruke fornavnet ditt, klassens navn som mellomnavn og navnet på skolen som etternavn. Er det også brudd på samfunnets normer?

Det er brudd på Facebook sine retningslinjer - står klart å tydelig tidligere i denne tråden

Electric cars in Norway

Jeg så ikke denne komme. Lærdal altså ...

Alle med fastpris avt må følge med...

https://www.nrk.no/vestland/her-bruker-fastpris-kundar-dobbelt-sa-mykje-straum-som-dei-andre-1.16297230

Kopi:

Oversikta viste også at fastpris-kundane hadde 43 prosent høgare straumforbruk enn på same tid i fjor.

På nasjonalt nivå har nordmenn byrja å bruke mindre straum det siste året.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 14. feb 2023, kl. 17:42

Snakk om å mangle forståelse... Når man tjener på å sløse med strømmen er det jo ikke rart. Hadde de hatt femti øre fastpris uten strømstøtte hadde nok saken vært annerledes.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tir 14. feb 2023, kl. 18:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 14. feb 2023, kl. 17:42

Snakk om å mangle forståelse... Når man tjener på å sløse med strømmen er det jo ikke rart. Hadde de hatt femti øre fastpris uten strømstøtte hadde nok saken vært annerledes.

Innbyggerene har jo fått en kilde til inntekt. Nesten snodig det ikke er høyere forbruk. Jo mer forbruk jo flere penger inn på konto opp til 5000 kwh i.mnd.

stefse

Ser ut som regjeringen endelig har klart å nå tak i den ikke alt for høythengende frukten å kjøre dataene i ELhub mot strømstøtte, slik at man får kompensert faktisk forbruk.
https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-slik-vil-regjeringen-endre-stromstotten-1.16297765
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på tir 14. feb 2023, kl. 20:12
Ser ut som regjeringen endelig har klart å nå tak i den ikke alt for høythengende frukten å kjøre dataene i ELhub mot strømstøtte, slik at man får kompensert faktisk forbruk.
https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-slik-vil-regjeringen-endre-stromstotten-1.16297765

Vel,det gir lite intensiver til strømsparing. Nå blir det mindre attraktivt å flytte forbruk. Vi med smarthus kan like gjerne skrote det hele

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 20:44

Vel,det gir lite intensiver til strømsparing. Nå blir det mindre attraktivt å flytte forbruk. Vi med smarthus kan like gjerne skrote det hele
De med smart strømstyring tjener ikke så mye men de uten får litt mer?

arthur

Til glede for de som ellers har en strømpris over snittet som danner grunnlag for strømstøtten, men til ugunst for de av oss som går inn for å spare penger og som vil tape på ordningen! Vil nok gjelde mange som har elbil som vel er utgangspunktet for dette forumet?

RJK

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 20:44

Flott, da kan de som har bruke for støtten få full nytte av den. Håper de og kutter støtten når den er større enn kostnaden for forbrukeren, altså slik at støtten ikke fører til inntekter for noen. Mer enn nok at de går i null.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Jeg lader for det aller meste på natten. Regnet ut oktober t.o.m januar med ny strømstøtte, det ble 92% dyrere.

Det er nok mer sosialt, treffer bedre på bruk varmtvann og komfyr om morgen og ettermiddag. Men det blir mer støtte til de som sløser også.
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA