Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på mandag 16. januar 2023, klokken 17:10
Eventuellt burde det ikke vært telt effekttopper mellom kl 00 og 06 når forbruket er lavt og industrien står stille.
Det er jo totalt hull i hodet at det er telling de seks timene. Det er jo da de vil ha forbruket sier de.

Men inkonsekvensen i den nye nettleien gjør den vanskelig å forstå som noe annet enn både litt incentiv til å flytte forbruk og like mye til mer inntekt til netteierne

geear

Sitat fra: filtvet på mandag 16. januar 2023, klokken 10:57
"Effektprisen" er ihvertfall meningsløs hos oss. Mye billigere å lade bilen hurtig om natten.

Og at 1 gangs høyt forbruk skal påvirke hele måneden er galskap.

Dette har jeg også tenkt på, greit de skal ha effekttopper for å få ned forbruket.
Men snittet av 3 er for lite slik det er i dag.
Eventuellt burde det ikke vært telt effekttopper mellom kl 00 og 06 når forbruket er lavt og industrien står stille.
Jeg har stilt ned effekten på min elbillader for ikke å havne i trinn 3 (10-15kw), mitt normale forbruk er 9 av 12 måneder i trinn 1, så jeg er allerede i trinn 2 primært pga elbillading.
Å få ytterligere 240kr høyere nettleie for å havne i trinn 3 er sånn sett småpenger, men når jeg lader for 2-300kr i måneden så betyr jo det at ladekosten i praksis dobles og da slår prinsippet inn hos meg.
Forskjellen på 5-10 og 10-15 er 125,- kroner.. jeg kjører 15 for å utnytte de relativt kortvarige prisduppene. Ofte 2-3 timer med noen få øre for tiden, skal ikke være mange ganger for å dekke inn effektleddet.

Counterpointer

Gnilre

Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. januar 2023, klokken 19:51
Det er jo totalt hull i hodet at det er telling de seks timene. Det er jo da de vil ha forbruket sier de.

Men inkonsekvensen i den nye nettleien gjør den vanskelig å forstå som noe annet enn både litt incentiv til å flytte forbruk og like mye til mer inntekt til netteierne
De er redde for at hytteeiere skal ta ut 22kW (eller 11kW) natt mellom fredag og lørdag for å spare noen kroner. Hvis alle gjør det må nettet forsterkes og trafoen skiftes. Ikke at jeg tror at det blir resultatet, men det er argumentasjonen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

hELgenen

Tenkte denne kunne få en plass her i tråden :

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/statnett-solgte-gullet-for-solvpenger-na-far-de-hjelp-av-dn/o/5-95-855922

Det forfatter er inne på, men som det ikke gjøres bevis for, er at når man har en eksportmulighet, så har man også en importmulighet..Modellene som bransjen benytter ser dette veldig klart...og konsekvensen av dette ser ut til å være at modellen ofte kjører magasinene lenger ned enn tidligere...mao man kan ta større risiko...fordi man alltid kan få en import mulighet til å dekke seg inn senere. Dette er en svakhet i selve modelleringen da man i en situasjon som EU har vært i - ikke har noen garanti for mulig import senere.
Så det er korrekt observert at Norge kjørte ned magasinene mye selv om det var tørt - og forklaringen var at modellen så at man kunne få tilbake noe av det man eksportere senere til en antatt lavere pris...MEN, modellen er ikke designet til å se politiske grep og et Europa i krig...
Dette ble også diskutert og løftet opp som en problemstilling f.eks her :

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Ea7MxK/statkraft-sjefen-frykter-at-tyskerne-ikke-vil-selge-oss-stroem-til-vinteren

For å oppsummere...økt eksport kapasitet=økt import mulighet = mulighet til å ta større risiko for magasinfylling inn mot vinter....

THE

Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 20:27
Sitat fra: filtvet på mandag 16. januar 2023, klokken 10:57
"Effektprisen" er ihvertfall meningsløs hos oss. Mye billigere å lade bilen hurtig om natten.

Og at 1 gangs høyt forbruk skal påvirke hele måneden er galskap.

Dette har jeg også tenkt på, greit de skal ha effekttopper for å få ned forbruket.
Men snittet av 3 er for lite slik det er i dag.
Jeg har stilt ned effekten på min elbillader for ikke å havne i trinn 3 (10-15kw), mitt normale forbruk er 9 av 12 måneder i trinn 1, så jeg er allerede i trinn 2 primært pga elbillading.
Å få ytterligere 240kr høyere nettleie for å havne i trinn 3 er sånn sett småpenger, men når jeg lader for 2-300kr i måneden så betyr jo det at ladekosten i praksis dobles og da slår prinsippet inn hos meg.
Forskjellen på 5-10 og 10-15 er 125,- kroner.. jeg kjører 15 for å utnytte de relativt kortvarige prisduppene. Ofte 2-3 timer med noen få øre for tiden, skal ikke være mange ganger for å dekke inn effektleddet.
For deg er forskjellen mellom 5-10 og 10-15 kW 125 kroner. For meg er forskjellen mellom opp til 5 kW og opp til 15 kW 865 kroner. (465 kr for 5kW og 1322 kr for 15 kW). I tillegg er effektleddet basert på den ENE timen i måneden med høyest forbruk. Og ingen reduksjon i energileddet på natt eller helg. Her er det likt energiledd på 37,05 øre/kWt 24/7

Edit: Ser du sammenlignet 5-10kW og 10-15kW. Forskjellen mellom 10 kW og 15 kW blir bare 467 kroner (855 vs. 1322 kroner) hos meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 15:38
For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

Forskjellen på aksjehandel og strømregulering er at sistnevnte gir garantert gevinst etter at styresystemene er nedbetalt. Det tar f.eks ikke mange månedene før vårt smartrele til 600 kr er spart inn om det settes til å varme vannet kun nattestid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:18
For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

Forskjellen på aksjehandel og strømregulering er at sistnevnte gir garantert gevinst etter at styresystemene er nedbetalt. Det tar f.eks ikke mange månedene før vårt smartrele til 600 kr er spart inn om det settes til å varme vannet kun nattestid.
100% enig

THE

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:19

100% enig
Når man ikke er elektriker selv så må man også regne inn prisen for å få en elektriker til å montere releet. Timepris pluss kjøring blir sannsynligvis betydelig dyrere enn de 600,- som releet koster, så dobler nok nedbetalingstida minst.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. januar 2023, klokken 20:27
Fra face

Det sto i en artikkel hvorfor kun England har høyere priser enn Norge når prisen generelt er lavt. Det er fordi Norge da importerer fra andre land, sånn at produsentene kan tjene enda mer ved å spare strømmen til prisen er høy igjen - da pøser de til gjengjeld all kraften ut av landet...både bokstavelig talt og i overført betydning. Mener det var rundt 1,20 denne grensen gikk for tiden. Siden Norge har vannmagasiner så kan vi i større grad spare på kraften enn andre land i Europa, og får dermed dyrere strøm når strømmen er billig.
Tesla Model Y                         2021-

Wisd0m

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:19

100% enig
Når man ikke er elektriker selv så må man også regne inn prisen for å få en elektriker til å montere releet. Timepris pluss kjøring blir sannsynligvis betydelig dyrere enn de 600,- som releet koster, så dobler nok nedbetalingstida minst.
Har man elektriker inne må man iallfall sørge for å få gjort alt man trenger (varmtvannstank og varmegulv) så man iallfall får en ok enhetspris. Men man ender nok uansett opp med tilnærmet dobbel investeringskostnad og samme nytteverdi. Da kan det hende at man heller bare skal putte pengene i noe annet enn smarthussystem. I min vennekrets er det gjennomgående at elektrikerne har smarthussystem på alt mulig, mens de som ikke har fagbrev har bare lader. Og bak ligger helt rasjonell tankegang..

filtvet

Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke stemmerett i Wef-møtet i Davos....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:22
Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke stemmerett i Wef-møtet i Davos....

Det er jo enkelt. Det du må gjøre er å sjekke opp Katharina Andresen, og så blir også du invitert inn til å bestikke politikerne. Er jo dritenkelt. Tenk!
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: Gnilre på mandag 16. januar 2023, klokken 20:27
De er redde for at hytteeiere skal ta ut 22kW (eller 11kW) natt mellom fredag og lørdag for å spare noen kroner. Hvis alle gjør det må nettet forsterkes og trafoen skiftes. Ikke at jeg tror at det blir resultatet, men det er argumentasjonen.
De fleste elbiler vil kutte ladingen hvis spenningen blir for lav, så dette er i stor grad en oppkonstruert problemstilling tror jeg. Det er jo tenkelig at enkelte steder kan de som er nær trafoen trekke så mye strøm at de lengst borte får for lav spenning, men det er spesialtilfeller.  Det beste hadde gjerne vært et system hvor en kunne få lavere takst med ladebokser som kunne lastbegrenses fra nettselskapet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:00
For deg er forskjellen mellom 5-10 og 10-15 kW 125 kroner. For meg er forskjellen mellom opp til 5 kW og opp til 15 kW 865 kroner. (465 kr for 5kW og 1322 kr for 15 kW). I tillegg er effektleddet basert på den ENE timen i måneden med høyest forbruk. Og ingen reduksjon i energileddet på natt eller helg. Her er det likt energiledd på 37,05 øre/kWt 24/7

Edit: Ser du sammenlignet 5-10kW og 10-15kW. Forskjellen mellom 10 kW og 15 kW blir bare 467 kroner (855 vs. 1322 kroner) hos meg.
Nå kommenterte jeg til Egil S da, som har Lyse, akkurat som meg. Der er forskjellen 125,- kroner.

Her er prisene: https://www.l-nett.no/nettleie/priser-og-vilkar-privat/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA