Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

elektrolux

Strømstøtten eller tilbakebetalingsordningen som den burde hete belønner oss som har slike muligheter på bekostning av de som ikke kan/vil investere i strømregulerende tiltak. Mange har spurt meg om besparelse/kost faktor på mine tiltak. Har selv brukt rundt 100 000 kr på et 35kWh husbatteri i tillegg til 600 kr for et smartrele på vår 300l/21kWt VVB og kan dermed regulere godt over 50kWt i tillegg til elbilladingen. For november 22 ble besparelsen på kr 631.- i følge Gudbrandsdalen energi. Husk dette er skattefri besparelse inntil regjeringen kommer opp med skatt på fordelen med å spare på strømutgiftene.  :o 
Til sammenligning ville de samme 100 000 kr på høyrente generert rundt 200 kr i renter som ville blitt skattet som kapitalinntekt i tillegg til å forvitre i inflasjon. Jeg vil dermed påstå at det er 4x bedre å ha pengene i husbatteri enn i banken. ;)

November 22 regningen kom på 1804 kr for 1548 kWt og kunne altså blitt på rundt 2400 kr hadde jeg vært gjennomsnittelig dårlig på å regulere eget forbruk.  Det blir rundt 20% besparelse på strømregningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: jlan på fredag 13. januar 2023, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. januar 2023, klokken 18:23
Virker litt uforutsigbart for meg disse svingningene.
Det er stort sett vind og temperatur som slår ut på prisen fra dag til dag. Hvis det for eksempel er mye vind både nord i Sverige og sør i Nordsjøen, uten at det er sprengkulde i de tettest befolkede områdene i Nord-Europa, så blir det typisk billig strøm om natten. Norge kjører nå vannkraften ned til ca 7000 MW under slike forhold, og importerer noe tilsvarende. Det skjedde senest natt til i dag, og vi får nok mer av det utover i neste uke.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Jeg forstår prinsippet for svingninger. Det er bare at det er mange faktorer som påvirker. Budprosessen på Nordpool avhenger av produsentenes mulighet for regulering i sammenheng med værforhold og lignende. Dette gjør at vi har hatt høy strømpris med «gunstige» forhold og lavere strømpris med «ugunstige» forhold.
Det er grundig belagt at de som har regulerbar kraft kan by opp sin egen vannverdi. Dette er slik systemet er bygd opp. I tillegg spiller politikk og generell frykt inn i prissettingen (Tysklands nedstenging av atomkraft, Frankrikes manglende vedlikehold, Putins krigføring med gass osv) dermed kan en ikke bare kjøre værmodeller opp mot kapasitet og finne et valid mønster.

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:26
Strømstøtten eller tilbakebetalingsordningen som den burde hete belønner oss som har slike muligheter på bekostning av de som ikke kan/vil investere i strømregulerende tiltak. Mange har spurt meg om besparelse/kost faktor på mine tiltak. Har selv brukt rundt 100 000 kr på et 35kWh husbatteri i tillegg til 600 kr for et smartrele på vår 300l/21kWt VVB og kan dermed regulere godt over 50kWt i tillegg til elbilladingen. For november 22 ble besparelsen på kr 631.- i følge Gudbrandsdalen energi. Husk dette er skattefri besparelse inntil regjeringen kommer opp med skatt på fordelen med å spare på strømutgiftene.  :o 
Til sammenligning ville de samme 100 000 kr på høyrente generert rundt 200 kr i renter som ville blitt skattet som kapitalinntekt i tillegg til å forvitre i inflasjon. Jeg vil dermed påstå at det er 4x bedre å ha pengene i husbatteri enn i banken. ;)

November 22 regningen kom på 1804 kr for 1548 kWt og kunne altså blitt på rundt 2400 kr hadde jeg vært gjennomsnittelig dårlig på å regulere eget forbruk.  Det blir rundt 20% besparelse på strømregningen.
Du har gode poenger som jeg forstår godt.
Har selv gjort både store tiltak (varmepumper mm i 100k klassen), og diverse småtiltak og tilpasninger som gjør at vårt hus ligger godt under gjennomsnittlig bolig (se bilde)

Det du ikke tar med er tid og krefter som går med til å få ut maks av strømprisen og strømtilbakebetalingsordningen. Verdien av egen tid settes ofte til null, men jobber du med noe er den satt til en høyere verdi.

Samme med kapitalkostnad, høyrente er jo elendig avkastning, i et indeksfond ville den vært langt høyere selv nå.

Men en må også ta med den opplevde tilfredsstillelsen det gir å ha kontroll over egne betingelser. Vi kan kjøpe et kjøkken til 300k eller pusse opp til en million og ingen spør om det lønner seg. Men bruker en 200k på solceller eller 150k på et batteri så må en ha nøyaktig avkastning som gjør at det lønner seg raskt.......

elektrolux

Veldig godt poeng. Tiden jeg bruker på å stille lade og oppvarmingstider er uansett dødtid og jeg tar det som en hobby på lik linje med for eksempel aksjehandel.

Det som tar mest tid er selvskryt av resultatene.  ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:28
Veldig godt poeng. Tiden jeg bruker på å stille lade og oppvarmingstider er uansett dødtid og jeg tar det som en hobby på lik linje med for eksempel aksjehandel.

Det som tar mest tid er selvskryt av resultatene.  ???

Den siste var morsom Selvskryt skal en høre på, for det kommer fra hjertet

For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

hELgenen

VVB og styring av denne har faktisk skuffet meg ekstremt. Jeg trodde vi brukte mye energi på å varme opp vannet. Men neida...vår 300L tank bruker ekstremt lite energi. Jeg ser at vi har bruker ca 5-8%  av energien til å varme opp vannet..Jeg trodde vi ville bruke minst 15-20%......
Videre ser jeg at den varmer opp vannet raskt...typisk 30 minutter eller noe slikt, selv om jeg skrur den av på morgenkvisten under peak priser sånn generelt og lar den stå noen timer både på morgen og kveldstoppen.
Dette har vært en AHA opplevelse for meg...Så å bruke VVB som energilager - det fungerer faktisk litt dårlig her - i så fall må jeg faktisk skru den av minst 12 timer eller noe slikt..og da er det jo andre hensyn å ta som legionella.

jkirkebo

Hvordan lå du an i desember da? Vi endte på 309 øre, mot Nordpool snitt på 336 øre. En besparelse på 629,- i forhold til Nordpool snitt, men høyere i forhold til nabolaget vil jeg tro siden svært mange ligger over Nordpool-snittet. Vi har ikke noe batteri da.

Hittil i januar ligger vi vesentlig bedre an, med en snittpris på 119 øre mot Nordpool-snitt på 145,5 øre. 18,3% under Nordpool er det beste vi har klart så langt for en måned, men 4 enkeltdager i januar har vært nede i 40-42% under Nordpool snitt.

Hittil i januar har vi 61% av strømforbruket i de 8 timene fra 22-06 og 39% i de 16 timene fra 06-22. 5,3kW i snitt i tiden 22-06 og 1,7kW i snitt 06-22 sånn omtrentlig. 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jlan

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:18
Så å bruke VVB som energilager - det fungerer faktisk litt dårlig her - i så fall må jeg faktisk skru den av minst 12 timer eller noe slikt..og da er det jo andre hensyn å ta som legionella.
Du får neppe legionellaoppblomstring på 12 timer. Min VVB, som er integrert i varmepumpen kjører anti-legionella oppvarming hver 14.dag. På hytta har jeg en løsning hvor en timer styrer en smartbryter som slår på VVB hver kveld (når det er folk der). Timeren slår bare på, ikke av. Så står strømmen på helt til smartbryteren måler null effekt. Altså til termostaten slår ut. Dermed sikrer jeg at temperaturen er over 70 grader minst en gang i døgnet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

02jan

Så lenge temperaturene ute er her på -2 til + 1 , som det har vært i januar i år (uvanlig mildt), så har vi halvert strømforbruket i huset siden desember mnd 2022 (noe kald desember (-10 til -15 i snitt).

Endte opp med nettleie på nær 2000 kr + 5000 i strømregning (strømstøtte fratrukket). Da har jeg stengt ned isolert garasje (0 hobby aktivitet vinterstid fremover), varme på minimum, dvs 14 grader i stue/kjøkken morgen, 18 grader maks kveld.
Julaften ble ekstra kald der ute (-22 ut og + 16 inne), men guttungen på 12 fikk sitte i sovepose julekvelden. Vi er mye ute i snø og vær så det er ingen her som klager, men forteller om realitetene. Kan si at disse innetemperaturer over tid er på grensen til å føle konstant ubehag.   

Min erfaring med å drive å justere på strømforbruket i denne kulde ikke gir de store strøm besparelser, men påfører mennesker unødvendig bekymringer/helse utfordringer.

Vi trives der vi bor og med huset vi har (huset er isolert godt ut i fra mulighetene), tipper huset her fra 1949 kan fint holdes i stand i flere generasjoner fremover og er veldig enkelt/lavt klima avtrykk med tanke på vedlikeholdsbehov. Krever begrenset med fagkunnskap og spesial material. Huset er bygget med trevirke fra lokal skog og sagbruk.

Det er forskjellige utetemperaturer her i landet og det er forskjellig temperatur ute i Norge vs andre land i Europa, slik det ligger an nå fremover blir det for kostbart å holde varme med strøm som varmekilde i tiden fremover.

(elbilen ble stort sett ladet på kommersiell type2/hurtiglader i desember pga trenger all strøm inn til huset i kulden)

Brukte i år 3 helger i sommer med å hente ned tømmer for tørking og klar som ved neste vinter.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jejl

Mener jeg leste at legionella bakterier formerte seg opp til en mengde av betydning etter minimum en uke med temperatur under 50 grader i berederen. Men det er sikkert ulike resultater i slike forsøk.
Vår bereder varmer for tiden kun i de tre rimeligste timene i døgnet, og den er innstilt på 75 grader. Merker ingen forskjell på hvor vi skrur temperaturen i dusjen for å få passende temperatur på vannet.

Counterpointer

Frykten for Legionella er sterkt overdrevet. Det er kun når en puster inn aerosol (vanndamp i luft med legionella) i tilstrekkelig dose en kan få dette og det er kun dødelig for eldre imunsvekkede og selv de er det kun en tredjedel som dør. Det varsles om ca 40 tilfeller årlig.
Du kan drikke vann med legionella uten noe problem og blir ikke syk.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/sporsmal-og-svar-om-legionella/

26.000 kWh

Sitat fra: jlan på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:20
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:18
Så å bruke VVB som energilager - det fungerer faktisk litt dårlig her - i så fall må jeg faktisk skru den av minst 12 timer eller noe slikt..og da er det jo andre hensyn å ta som legionella.
Du får neppe legionellaoppblomstring på 12 timer. Min VVB, som er integrert i varmepumpen kjører anti-legionella oppvarming hver 14.dag. På hytta har jeg en løsning hvor en timer styrer en smartbryter som slår på VVB hver kveld (når det er folk der). Timeren slår bare på, ikke av. Så står strømmen på helt til smartbryteren måler null effekt. Altså til termostaten slår ut. Dermed sikrer jeg at temperaturen er over 70 grader minst en gang i døgnet.
Noen timer med temperatur over 70 tar knekken på legionella. Jeg ville nok ha satt aktiv tid til 3-4 timer for å være sikker på at berederen holder høy nok varme lenge nok.

stefse

Tanken her hjemme står på 85°, så legionella har ikke en sjanse. Men det har like mye å gjøre med at jeg ikke gidder å montere større tank.  :D Har isolert tanken og rørene på toppen litt ekstra. Å styre den til lavprisperioder er noe jeg har gjort i perioder.
Det er litt trist å lese om folk som hutrer seg gjennom vinter og jul i dette resurssterke landet, fordi noen folk som tilfeldigvis har karet til seg litt makt rett og slett ikke ser ut som de vet hva de holder på med. De ekstra kilowattimene som hadde gått med til å gi folk en anstendig jul ihvertfall, er bare et piss i havet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:26
Så lenge temperaturene ute er her på -2 til + 1 , som det har vært i januar i år (uvanlig mildt), så har vi halvert strømforbruket i huset siden desember mnd 2022 (noe kald desember (-10 til -15 i snitt).

Endte opp med nettleie på nær 2000 kr + 5000 i strømregning (strømstøtte fratrukket).

Ouch, nettleie på 2000,-? Har du Norges dyreste nettleverandør?

Her betaler vi 356,- per måned for 5-10kW effekt og rundt 37 øre/kWh i variabel kostnad (snitt natt/dag, jeg ligger en del lavere selv). Skulle jeg fått f.eks 1900,- i nettleie ville det betydd et forbruk på godt over 4000kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. januar 2023, klokken 12:42
Sitat fra: 02jan på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:26

Endte opp med nettleie på nær 2000 kr + 5000 i strømregning (strømstøtte fratrukket).

Ouch, nettleie på 2000,-? Har du Norges dyreste nettleverandør?

Her betaler vi 356,- per måned for 5-10kW effekt og rundt 37 øre/kWh i variabel kostnad (snitt natt/dag, jeg ligger en del lavere selv). Skulle jeg fått f.eks 1900,- i nettleie ville det betydd et forbruk på godt over 4000kWh.

Har 2 281,72 kr i nettleie på rett under 3000 kwh..
Men jeg tror vi har Norges dyreste

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA