Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

02jan

Ja, nær 4000 kwh desember.  Fin regning på nettleie,  kr 780 natt , 775 dag + 325 i energiledd = 1880 kr. 

Har Elvia, men usikker på om det er annen nettleie avtale jeg bør vurdere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Hvordan vil du kunne velge en annen nettleie avtale?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 13:25
Har 2 281,72 kr i nettleie på rett under 3000 kwh..
Men jeg tror vi har Norges dyreste

Ja, det må være nærme i hvert fall. Vi ender sannsynligvis opp på et forbruk på rundt 2300kWh i januar, det vil gi en nettleie på ca. 1160,- for vår del.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 15. januar 2023, klokken 14:42

Ingen kan det...du er låst til den som har konsesjon på å drifte nettet der du bor.
Men nettleien er utrolig forskjellig og nå har regjeringen også godtatt økt rammeinntekter...i dette ligger at netteier også kan unne seg mer overskudd..mao ikke bare dekke økte kostnader.

Dette er i praksis dermed også en økt skatt

hELgenen

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 15:17

Ingen kan det...du er låst til den som har konsesjon på å drifte nettet der du bor.
Men nettleien er utrolig forskjellig og nå har regjeringen også godtatt økt rammeinntekter...i dette ligger at netteier også kan unne seg mer overskudd..mao ikke bare dekke økte kostnader.

Et overskudd som vel skal betjene investert kapital samt brukes til helt nødvendig utbygging av nettet hvor det visstnok er et ettersleppå et betydelig antall milliarder? Mener det er snakk om over 100 milliarder og hvem skal ta regningen om ikke samfunnet via oss som brukere av tjenesten?

For egen del vil jeg gjerne ha tjenesten fra en nettleverandør med solid økonomi!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Lyse er ikke de kjappeste med å få ut strømregningen, men nå er faciten for Desember her.

1856kw forbruk, snittpris på 363,37øre/kw, ble 6745kr før nettleie og strømstøtte.
Strømstøtten ble på 4149kr -> 2596kr i strøm, så kom nettleien+div på 1028kr siden jeg holdt meg i trinn 2 (5-10Kw).
Da ble strømregningen på 3624kr.

I desember 2021 var den på 3577kr for 1805kw, 50kw mindre enn i år og ca 45kr i forskjell.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 15. januar 2023, klokken 18:17

Et overskudd som vel skal betjene investert kapital samt brukes til helt nødvendig utbygging av nettet hvor det visstnok er et ettersleppå et betydelig antall milliarder? Mener det er snakk om over 100 milliarder og hvem skal ta regningen om ikke samfunnet via oss som brukere av tjenesten?

For egen del vil jeg gjerne ha tjenesten fra en nettleverandør med solid økonomi!

Vel - det overskuddet her går rett inn i kommunekassene - det er ikke slik at overskuddet dyttes tilbake til utbygging. Det man trenger til utbygging tar man fra nett tariffene. Det er jo slik at nettselskapene skal gå i null med sine tariffer. Det som regjeringen nå har sagt ja til er at nettselskapene også skal kunne gå med større overskudd enn tidligere I TILLEGG til at man skal få dekket inn de økte kostnadene og pengene som dyttes inn utbygging - og dette overskuddet kan så deles ut til kommunene som eier de fleste selskapene. Dermed er dette en ren skatt - eller overføring av penger fra kundene til kommunen som eiere. For å gjenta meg selv her - det er altså IKKE penger som skal dyttes tilbake til nettutbygging. Du kan gjerne dele pengene som hentes inn i 3 bolker : a) Skal dekke kostnadene ved å drifte nettet, b) skal dekke investeringer c) skal gi overskudd og deles ut til eiere. Og alle 3 bolkene økes...også c). Så da blir det i praksis en ekstra kommuneskatt.....

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på søndag 15. januar 2023, klokken 19:04
Lyse er ikke de kjappeste med å få ut strømregningen, men nå er faciten for Desember her.

1856kw forbruk, snittpris på 363,37øre/kw, ble 6745kr før nettleie og strømstøtte.
Strømstøtten ble på 4149kr -> 2596kr i strøm, så kom nettleien+div på 1028kr siden jeg holdt meg i trinn 2 (5-10Kw).

I desember 2021 var den på 3577kr for 1805kw, 50kw mindre enn i år og ca 45kr i forskjell.

Ja, der ser man hvor mye det er å spare på å bruke strøm når den er billig. Vi brukte nesten 500kWh mer i desember (2330kWh), hadde samme nettleietrinn, betalte rundt 1400,- i nettleie men totalen kom bare på 3139,-. Vårt snitt var på 309,05 øre, hadde det vært på 363,37 øre hadde regningen vært 1266 kroner dyrere (en økning på hele 40%).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sparte ikke akkurat på strømmen....for å få råd til hyttestrømmen som ble over 8000...
4119kWh hjemme....
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 19:33

Vel - det overskuddet her går rett inn i kommunekassene - det er ikke slik at overskuddet dyttes tilbake til utbygging. Det man trenger til utbygging tar man fra nett tariffene. Det er jo slik at nettselskapene skal gå i null med sine tariffer. Det som regjeringen nå har sagt ja til er at nettselskapene også skal kunne gå med større overskudd enn tidligere I TILLEGG til at man skal få dekket inn de økte kostnadene og pengene som dyttes inn utbygging - og dette overskuddet kan så deles ut til kommunene som eier de fleste selskapene. Dermed er dette en ren skatt - eller overføring av penger fra kundene til kommunen som eiere. For å gjenta meg selv her - det er altså IKKE penger som skal dyttes tilbake til nettutbygging. Du kan gjerne dele pengene som hentes inn i 3 bolker : a) Skal dekke kostnadene ved å drifte nettet, b) skal dekke investeringer c) skal gi overskudd og deles ut til eiere. Og alle 3 bolkene økes...også c). Så da blir det i praksis en ekstra kommuneskatt.....

Det blir jo feil å hevde at nettselskapene skal gå i null siden de jo som du selv påpeker så betaler de skatt, og denne er jo ikke på 100%?

Elvia disponerer i underkant av 31 prosent av nettleien som kommer inn. Dette går til:

Planlegging og utbygging av nye linjer/kabler

Vedlikehold og fornying av linjenettet

Overvåkning og drift av strømleveringen

Tilknytning av nye anlegg/nybygg

Hentet fra Elvias hjemmesider.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. januar 2023, klokken 21:17
Sitat fra: Egil S på søndag 15. januar 2023, klokken 19:04

Ja, der ser man hvor mye det er å spare på å bruke strøm når den er billig. Vi brukte nesten 500kWh mer i desember (2330kWh), hadde samme nettleietrinn, betalte rundt 1400,- i nettleie men totalen kom bare på 3139,-. Vårt snitt var på 309,05 øre, hadde det vært på 363,37 øre hadde regningen vært 1266 kroner dyrere (en økning på hele 40%).

Jeg kan dessverre ikke styre hele forbruket da jeg har utleiedel bakt inn i dette (712Kw), de har elektriske varmekabler som går på termostat og jeg ser de noen ganger slår inn på svært ugunstige tider.
I tillegg brukte jeg nok ikke nok strøm i andre halvdel av måneden (lavere strømpris) da jeg var bortreist i julen og min del av huset sånn sett gikk "på tomgang", det var endel mildere i Stavanger andre halvdel av desember også slik at strømforbruket generelt var mye lavere.
Jeg ser av de 1850kw så var 650 av dem etter prisen gikk vesentlig ned 18. desember.
1200kw 1-18 desember med høy strømpris og 650kw fra 19-31 desember når prisen var lavere.
Hadde jeg hatt likt forbruk hver dag hele måneden hadde jeg nok fått en lavere snitt og sikkert en lavere regning.

Men du har helt rett, det lønner seg å ha høyest forbruk når strømprisen er lavest.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 15. januar 2023, klokken 21:43
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 19:33

Det blir jo feil å hevde at nettselskapene skal gå i null siden de jo som du selv påpeker så betaler de skatt, og denne er jo ikke på 100%?

Elvia disponerer i underkant av 31 prosent av nettleien som kommer inn. Dette går til:

Planlegging og utbygging av nye linjer/kabler

Vedlikehold og fornying av linjenettet

Overvåkning og drift av strømleveringen

Tilknytning av nye anlegg/nybygg

Hentet fra Elvias hjemmesider.

Tror du må lese svaret mitt en gang til Arthur. Jeg sier at nettselskapene nå har fått økt inntektsrammene og det betyr OGSÅ at de kan ta større overskudd,altså penger UT av selskapet som de så gir i utbytte til eier...og eier er ofte kommuner.
Mao mer friske penger inn i kommunekasser..friske penger hentet inn fra kunder...og således er det også å regne som økt skatt

Det er en finurlig måte å sile mer penger til offentlige kommunekasser. Det meste av de økte inntektsrammene går som før til utbygging,vedlikehold osv..men også utbyttet eier lovlig kan ta ut øker..derav økt skatt

arthur

Har lest ditt svar, har du lest mine? Jeg har påpelt at nettselskapene også skal, må lov til, å betjene sin kapital i form av overskudd. Om disse selskapene er eid av kommuner, fylkeskommuner og/eller andre, helt eller delvis, er sånn sett uten interesse for min del.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 16. januar 2023, klokken 06:55
Har lest ditt svar, har du lest mine? Jeg har påpelt at nettselskapene også skal, må lov til, å betjene sin kapital i form av overskudd. Om disse selskapene er eid av kommuner, fylkeskommuner og/eller andre, helt eller delvis, er sånn sett uten interesse for min del.

Nettselskaper har monopol. Det finnes ingen konkurranse,kundene kan ikke velge. Mitt lokale nettselskap har hatt og har f.eks trolig norges dyreste tariffer. Jeg betaler ca 5000 kr mer for samme tjeneste som innbyggere i nabokommunen med samme forbruk. Og nå har regjeringen altså godkjent at selskapet kan ta ut større utbytte enn tidligere år..Bakgrunnen for de høye tariffene skyldes delvis utbyggingsprosjekter initiert av eier kommunen...prosjekter som har kastet null av seg og kun gitt økte tariffer pga økt investering i død kapital..altså mer nett og annet frem til industrområder som ligger døde...man drømte om datasentre..fikk ingenting og innrømmer feil..Og nå skal altså kommunen som tok beslutningen få hente ut ennå mer penger i rent utbytte...Man premieres altså for feil...Dette er galskap satt i system

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA