Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Det er jo litt snodig...i Stavanger ga de 6000 kroner i støtte til de som kjøper varmepumpe...prøveordning på 1650 stk...utsolgt på kort tid...stor suksess som reduserer strømforbruket og hjelper energikrisen. Veldig rart at dette ikke er et nasjonalt tiltak, inkl bedrifter. I Sandnes (som og har AP i førersetet) så er de for redde for at de som har tatt utdanning skal få kloa i pengene. Ville jo vært en katastrofe å redde verden dersom noen som ikke bryr seg om strømsparing skulle få skiftet ut oppvarmingen sin til noe som sparer kWh....samtidig som vi vet at Sandnes i år får minimum ca 80 millioner ekstra kun i ekstra strøminntekter.... Verden / miljø-arbeidet er mao mindre viktig / svakere enn misunnelsen...

Som Arthur skriver, så håver Norge inn på høye gasspriser og strøm, som de fyller statskassen med, mens hytte-eiere og bedrifter ser ut til å måtte faktisk betale over 8 kroner per kWh i vinter, og havner på fattigkasse en etter en.
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Her tror jeg det er lurt å hjelpe seg selv.

Vi har faktisk klart å redusere årets strømregninger tross alle odds.

Husbatteriet som lades på rimeligere nattstrøm og forbrukes på dagtid kombinert med strømstøtten gir oss en såpass lav snittpris at vi kun betalte 60,33 øre/kWt i juli 2022 selv
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Radial

NO2 har variasjoner i prisen ser jeg, hos oss i NO1 er det "flatt" 4,8-5,8kr kWh gjennom døgnet.

Lite å spare om natta, sett opp mot totalprisen.

Tror vi kan se massiv rekyl i arbeidsledigheten på sikt, byggenæringen er alltid først ,og nå stuper etterspørselen etter materialer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: Radial på tir 23. aug 2022, kl. 10:51
NO2 har variasjoner i prisen ser jeg, hos oss i NO1 er det "flatt" 4,8-5,8kr kWh gjennom døgnet.

I mine øyne er en variasjon på en krone mer enn nok til å benytte seg av denne. Når 90% dekkes av det offentlige så vil man jo få beholde nesten hele fordelen av å utnytte disse time uavhengig av om en krone i forskjell er forskjellen mellom to og tre eller femten og seksten, eller?

Fra et annet innlegg i en annen tråd;

"Den mangler også muligheten til å legge inn både områdesnitt (som danner grunnlag for støtten), og egen snittpris (som bestemmer hva en skal betale før fradrag av støtte). Disse er ganske like så lenge en har spotpris og normalt bruksmønster. Men ved avvikende bruksmønster (eller fastpris) kan det være store forskjeller her."

Og de store forskjellene det her referes til er jo nettop den (ytterligere) besparelsen man kan oppnå ved å være litt foroverlent, eller?

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på tir 23. aug 2022, kl. 10:17
Her er faktisk noen gode samaritaner som deler på sin strømstøttede strøm:
;-) - Ja, me har nokre høge tibbersøyler i lysediagrammet frå industrikontakten som kosta kr 100,- pluss installasjon for sju år sidan.

Radial

Sitat fra: arthur på tir 23. aug 2022, kl. 10:54

I mine øyne er en variasjon på en krone mer enn nok til å benytte seg av denne. Når 90% dekkes av det offentlige så vil man jo få beholde nesten hele fordelen av å utnytte disse time uavhengig av om en krone i forskjell er forskjellen mellom to og tre eller femten og seksten, eller?

For 1 år siden ville jeg sagt 1 krone var enorm besparelse, i dag føles det marginalt.
Men joda, bilene lades på natta, er noen øre å spare stort sett👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

En krone spart er en krone spart. Tar man hensyn til hva strømmen FAKTISK KOSTER ETTER STRØMSTØTTE så vil 90% av en krone utgjøre en betydelig prosentvis besparelse i mine øyne, men vi er alle forskjellige og har forskjellig økonomi og vilje til å gjøre noe med denne.

"– Ta fram forbruket fra i fjor og gang det med to kroner, da er du ikke langt fra strømregningen din slik det ser ut nå, sier Lilleholt (analysesjef i Volue Insight), som råder folk til å begynne å legge av litt penger siden vinteren i fjor tross alt var mild."

Så 90% av en krone som vel blir rundt 90 øre vil være en for meg meget stor besparelse selv om jeg innser at det tallet er litt hypotetisk, men selv 30 øre er da verdt å ta med seg?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GexpM/nye-stroemrekorder-nervoesiteten-er-til-aa-ta-og-foele-paa

stefse

Sitat fra: hELgenen på tir 23. aug 2022, kl. 09:14
Sitat fra: arthur på man 22. aug 2022, kl. 16:30
Jøss, er vi i ferd med å gå konk?

"Norges handelsoverskudd var på 153,2 milliarder kroner i juli i år, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) mandag.

Både handelsoverskuddet og eksporten nådde ny toppnotering. Sist det ble satt eksportrekord, var i mars i år.

Handelsbalansen viser forholdet mellom verdien på importen til og eksporten fra Norge. Det ble importert varer for 75,8 milliarder kroner i juli, opp 16,7 prosent fra juli i fjor.

Det er først og fremst høyere priser som forklarer at importverdien økte, ifølge SSB. Ifølge deres tall økte importprisene med 18,4 prosent målt mot juli i fjor."

Dette må være en konkurs som mange misunner oss!  :laugh:

Det er rett - pengene til staten flommer inn. Men som jeg har påpekt for sikkert 200 sider
i denne tråden - regjeringen mener dette er feil penger. Dette er nemlig penger som ikke kan brukes.
Så vi har den absurde situasjonen at staten flommer over av penger, men staten kan ikke bruke disse
i frykt for at de skal overopphete økonomien og gi et bidrag til ennå høyere renter.
Løsningen fra regjeringen på dette? Jo - stoppe  større samferdselsprosjekter, innføre arveavgift
og på alle mulige måter forsøke å skaffe tilveie pengene de trenger til egne prestisjeprosjekt
gjennom økte skatter og avgifter! Det er helt sant - det er faktisk slik de skal håndtere dette.

Hvem er så tapere og vinnere her? Jo - "vinnerene" - om det kan kåres noen her overhodet -
er de som har gått til banken siste 20 år og lånt det banken mener
de kan låne og brukt pengene på alt fra bolig,hytter,bil til turer, fest og fyll. Tapere? Jo - de som har vært forsiktig
med pengebruk,lånt kun etter behov og kanskje jobbet seg ut av gjelden til å bli formuende.

Jeg er selv en "taper" her fordi jeg sa nei til mange millioner i lån banken prøvde å pushe på meg i sin tid.
Husker godt samtalen med banken, DNB, der jeg hadde bedt om X kroner til byggelån, kom kundeveilederen i banken og spurte om jeg ikke ville ha noen milloner til - så kunne jeg kjøpe hytte og ny bil også. Det høres villt ut, men slik var det faktisk. Samfunnet har jo hele tiden vært ute etter at vi alle skal "bruke" så mye som mulig - gjerne bygge ned skog og fjell  i samme slengen.

Det er jo også løsningen alle politikere kommer med på strømkrisen - nemlig, bygge ned ennå mer......Nå kaller
de dette , utrolig nok, det grønne skiftet.!

Forskjellen nå er at vi også skal bygge for EU - altså ikke bare strøm til hytter og hus i Norge, men også til forbruk i EU.

Men tilbake til vinnere og tapere. De som får det tøffest er uansett "vinnerene" - de vil merke økte priser,skatter og avgifter de også -
og der er jo utgangspunktet dårligere. Så jeg tviler sterkt på at Støre får så mange nye velgere fremover når regningene kommer.

Hva kunne regjeringen i stedet ha gjort? Jo - de kunne sagt opp Acer avtalen og gått inn og laget bilaterale avtaler på de største utenlandsforbindelsene. Det høres jo kanskje litt drastisk ut - men fakta er at slik var det tidligere f.eks med kablene til Danmark og Sverige - og det fungerte bra! Poenget er at ved å gjøre dette har man kontroll på hvor mye som importeres og eksporteres -  og alt kan tilpasses ut fra den energi situasjonen landet er i. I dag er eneste mekanisme pris.  Mao. skal man stoppe eksport og redde vannet man har så må man rett og slett komme med krav til minimumsfylling. Og hva skjer da? Jo prisen på kraften går ennå mer til himmels. Det er hele bakgrunnen for at vi nå ser at prisene går opp. Aktørene i Norge må holde igjen
vann og skal de klare det må de nesten prise vannet så høyt at de ikke får kjøring på stasjoner tilknyttet vassdragene de vil spare i.

Og når markedet er 100% fritt uten flaskehalser - som jo er det endelige målet til EU - så vil jo ALL kraften selges til høystbydene. Hva da med Norge? Her er behovet størst pr innbygger da vi både har klima og infrastruktur som er MER avhengig av elektrisitet enn øvrige land i EU
(jeg har kommet med bevis på dette tidligere i tråden - så går ikke inn på dette igjen). Norge vil bli sittende igjen som en råvare leverandør på elektrisitet. Flere bedrifter vil ikke se på kraftpris som et element å regne med - den er jo pr. def lik over hele EU - dermed
blir det tilgang til markedet, arbeidskraft, veier,annen infrastruktur og skattepolitikk som avgjør hvor man vil etablere seg.

Norge har fra naturen sin side fått utdelt et gullkort som en kan velge å bruke for å bygge landet til beste for egne innbyggere -
eller man kan skusle det bort og selge råvaren på rot til utlandet slik f.eks Russland har gjort. Russland er nemlig også et land
med ekstreme naturressurser som landets ledere har valgt å selge på rot til beste for et lite mindretall -
det er den veien Norge sakte men sikkert beveger seg i også. Olje og Gass har vi så mye av at det MÅ vi eksportere, men elektrisitet
har vi egentlig ikke så mye av - men den vi har er billig å produsere. Og gjennom å knytte seg sterkere til EU vil vi gi
EU tilgang til mer av denne energien til samme pris som for egne innbyggere. Og via ACER overlate hele pris kontrollen til EU.

Jeg har egentlig fått mer og mer sans for argumentasjonen til kaptialisten Spetalen :

https://www.nettavisen.no/okonomi/oystein-stray-spetalen-jonas-gahr-store-og-andre-politikere-forvirrer-folk-med-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265

Jeg ser han også frykter de langsiktige virkningene av f.eks ACER avtalen - og jeg må faktisk si meg enig i dette.

Hadde vi hatt full forhandlingsrett over import/eksport kapasitet så hadde vi ikke vært like hardt rammet av EU sin energikrise og behovet
for strømpakker hadde trolig ikke vært tilstede. Du hadde ikke hatt bedrifter som nervøst flyr rundt og lurer på om de overlever.
Vi hadde hatt full "pris" kontroll på kraft uten stor smitte fra EU  og vi hadde sluppet å lage spesial ordninger til ulike grupper...
Det kommer til å ta litt tid, men dette bringer sakte men sikkert nasjonen til reservasjonsretten mot EØS, dvs at den blir sagt opp for å reforhandles.
Stortinget må begynne å gjøre jobben sin, ikke bare lene seg på EØS reglementet i ett og alt. Det politiske håndverket blir å sy sammen en pakke som reelt kan fikse problemet, samtidig som forholdet til EU består. Det er bare å begynne. Kanskje behøver man ikke å si opp EØS heller, man må bare få inn noen spesialtillegg. Å utrede handlingsrommet i noen måneder (år) med RVE/ACER etc. er uthalingstaktikk og bør avvises som irrelevant.

Heller ikke kjøp solidaritetsargumentet og den vikarierende argumentasjonen om Putin og Ukraina. Det må ikke misforstås med mangel på solidaritet. Vi skal fortsatt eksportere rimelig strøm til både nabolandene og EU når vi kan, og vi skal selvsagt være en stor gassleverandør i overskuelig fremtid.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

Sitat fra: arthur på tir 23. aug 2022, kl. 10:54

Fra et annet innlegg i en annen tråd;

"Den mangler også muligheten til å legge inn både områdesnitt (som danner grunnlag for støtten), og egen snittpris (som bestemmer hva en skal betale før fradrag av støtte). Disse er ganske like så lenge en har spotpris og normalt bruksmønster. Men ved avvikende bruksmønster (eller fastpris) kan det være store forskjeller her."

Og de store forskjellene det her referes til er jo nettop den (ytterligere) besparelsen man kan oppnå ved å være litt foroverlent, eller?

Dersom prisene varierer som tenkt over (4,80 - 5,80 kr/kWh), og områdesnittet (hypotetisk) er 5,50, vil faktisk strømpris i timene med 4,80 være 0,64 etter strømstøtte. I de dyreste timene må en betale 1,64. Dersom en følger et gjennomsnitts bruksmønster, vil en i snitt betale 1,34. Så en kan mer enn halvere strømregningen dersom en klarer å flytte alt av strømforbruk til de billigste timene, selv om forskjellen i selve strømprisen er "kun" er ~20%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på tir 23. aug 2022, kl. 10:29
Her tror jeg det er lurt å hjelpe seg selv.

Vi har faktisk klart å redusere årets strømregninger tross alle odds.

Husbatteriet som lades på rimeligere nattstrøm og forbrukes på dagtid kombinert med strømstøtten gir oss en såpass lav snittpris at vi kun betalte 60,33 øre/kWt i juli 2022 selv

Ja, det ser jo veldig interessant ut med et sånt husbatteri. Men hva er prisen på det? Er det noe firmaet ditt tilbyr å levere og installere? Ikke aktuelt for min del (pga fastpris), men burde jo kunne hjelpe mange. Selv om variasjonen i prosent ikke er så stor, så er variasjonen i kroner massiv. 1,20 i variasjon i dag f.eks. er jo noe en ville syntes var helt sinnsykt mye i forfjor. Med tanke på strømstøtten blir det jo og veldig stor forskjell i prosent.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Ikke bare skal man ha makspris, prisgaranti, priskompensasjon, men nå tror jeg nesten det også må innføres en minimumspris slik at de som har investert i småkraftverk ikke (også?) går konkurs;

https://www.nrk.no/vestland/lage-straumprisar-tek-knekken-pa-smakraftverk-1.16073557?fbclid=IwAR1bc3-ASaZ3hnn5VI9SSg4e2R_68C3MJj2vW6SDQnJdcP2OKNtf5ioSglA

Jeg stemmer for alt og alle på blå resept!

elektrolux

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 24. aug 2022, kl. 08:30
Men hva er prisen på det? Er det noe firmaet ditt tilbyr å levere og installere?

20 000 kr + tilkobling:  https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring/invertere
Stavanger:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA