Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på søn 21. aug 2022, kl. 19:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 21. aug 2022, kl. 07:40
Ganske imponerende at denne AP-politikeren tør å stå opp mot propagandaen som Støre og de andre politikerne serverer av halvsannheter.
Han hadde mange gode poenger

Det var tragisk å både se og høre lederne for de store partiene på debatten fra Arendal. Det var «cherrypicking» på maksnivå. Støre lirte jo også der av seg løgnen om om at det er «tørrår» ( dette er grundig tilbakevist av faktisk.no). I tillegg kom han med den ekstremt tvilsomme påstanden om at det har gått dårlig med land som har makspris!

Hvis det ikke er tørrår, hvorfor sliter Oslo sånn med vannstanden i Maridalsvannet? Det har vært restriksjoner på vannforbruk i Oslo veldig lenge nå. Og Randsfjorden er lavere enn jeg noensinne har sett den på sommerstid, alle bryggene står fortsatt godt inne på land og er ubrukelige. Tipper vannstanden er en meter lavere enn normalt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tir 23. aug 2022, kl. 10:29
Her tror jeg det er lurt å hjelpe seg selv.

Vi har faktisk klart å redusere årets strømregninger tross alle odds.

Husbatteriet som lades på rimeligere nattstrøm og forbrukes på dagtid kombinert med strømstøtten gir oss en såpass lav snittpris at vi kun betalte 60,33 øre/kWt i juli 2022 selv

871,- i strømregning for juli ja. Vi endte på ca. 700,- for nettleie + strømmen vi kjøpte. I tillegg fikk jeg en kreditnota på 4100,- for solgt strøm frem til 19/7 og fra 20/7 og ut måneden sparte vi i tillegg 1237kWh på solkonto hos Fjordkraft (byttet fra 20/7) som jeg håper å få solgt til 800 øre/kWh til vinteren ;)

Solcelleanlegg er griselønnsomt for tiden. Glad vi utvidet anlegget og doblet kapasiteten tidligere i sommer.

Her i NO1 er dog ikke strømmen noe rimeligere på natten, så besparelsen med batteri hadde blitt 0,-.

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tir 23. aug 2022, kl. 13:02
Dersom prisene varierer som tenkt over (4,80 - 5,80 kr/kWh), og områdesnittet (hypotetisk) er 5,50, vil faktisk strømpris i timene med 4,80 være 0,64 etter strømstøtte. I de dyreste timene må en betale 1,64. Dersom en følger et gjennomsnitts bruksmønster, vil en i snitt betale 1,34. Så en kan mer enn halvere strømregningen dersom en klarer å flytte alt av strømforbruk til de billigste timene, selv om forskjellen i selve strømprisen er "kun" er ~20%.

Ja, 120 øre i forskjell er jo litt. Sjelden det er så mye, i NO1 i morgen er laveste pris 450 øre og høyeste 485 øre. Snitt 464 øre. Eks. mva.

Vidar_S

Sitat fra: jkirkebo på ons 24. aug 2022, kl. 14:01
Ganske imponerende at denne AP-politikeren tør å stå opp mot propagandaen som Støre og de andre politikerne serverer av halvsannheter.

Det var tragisk å både se og høre lederne for de store partiene på debatten fra Arendal. Det var «cherrypicking» på maksnivå. Støre lirte jo også der av seg løgnen om om at det er «tørrår» ( dette er grundig tilbakevist av faktisk.no). I tillegg kom han med den ekstremt tvilsomme påstanden om at det har gått dårlig med land som har makspris!

Hvis det ikke er tørrår, hvorfor sliter Oslo sånn med vannstanden i Maridalsvannet? Det har vært restriksjoner på vannforbruk i Oslo veldig lenge nå. Og Randsfjorden er lavere enn jeg noensinne har sett den på sommerstid, alle bryggene står fortsatt godt inne på land og er ubrukelige. Tipper vannstanden er en meter lavere enn normalt.

Det er mer det at hr Støre ikke forholder seg til NVE sin definisjon av begrepet tørrår og påstanden derfor blir "motbevist". Det har vært tørrere enn normalt, men ikke så tørt at NVE sin definisjon slår inn.

Sitat fra: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x81eB8/faktiskno-stoere-skyldte-paa-toerraar-men-det-har-det-ikke-vaert-ifoelge-nve
Hva som defineres som et tørrår kan variere. Om vi tar utgangspunkt i NVE sin definisjon, har det ikke vært tørrår i Norge verken i 2021 eller så langt i 2022. Forrige gang det var tørrår, var i 2010, ifølge NVE.

...

Det falt ti prosent mindre nedbør enn normalt i Norge i 2021, sammenlignet med perioden 1991–2020, sier Hanne Heiberg, forsker ved Meteorologisk institutt.

...

Meteorologisk institutt har ikke noen spesiell definisjon av tørrår, men gir ut rapporter som viser nedbøren i ulike deler av landet, sammenlignet med gjennomsnittet (1991–2020).

Fra januar i år har rapportene inkludert kart der nedbøren blir delt inn i klasser etter hvor tørt eller vått det har vært. I vår ble store deler av Sør-Norge klassifisert som «svært tørt» eller «ekstremt tørt».

Svært tørt vil si at det har kommet like lite nedbør som de ti prosent tørreste årene i normalperioden.

– Ekstremt tørt betyr at det var tørrere enn det som er målt i hele normalperioden 1991–2020, forklarer Heiberg.

Man kan da spørre seg hvor feil det egentlig er av Jonas å kalle det for et tørrår.

Merce

Det har vært en fin sommer på Østlandet, ingen tvil om det men sterkt medvirkende til lite vann i bl a Maridalsvannet er vedlikeholdsarbeid på flere dammer lenger opp i samme vassdrag i Nordmarka. Ifm med dette arbeidet, har disse vannene vært nedtappet på forhånd og derfor ikke kunnet tilføre Maridalsvannet den mengden vann igjennom sommeren som de normalt vil kunne gjøre.

Counterpointer

Nå har et par andre brukere forklart hvorfor dine argumenter ikke holder, så det er ikke grunn til å gjenta disse.

Derimot kan det utdypes med denne artikkelen som har både grafer og kilder.

Eivind Salen er ikke nådig med Støre og hans rådgivere.

«Det er på tide å ta tak i et norsk embetsverk og forvaltning, som kan utstyre en statsminister fra et av våre største og mest erfarne partier til å stå sånn og dumme seg loddrett ut på TV.»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sorry-store-dette-holder-ikke/o/5-95-594440?fbclid=IwAR00gGdW1X-zb693O9MDTul5meiKWscVmsMYBa6NbqsNGPLdV_U2HbdywqQ

filtvet

Sett politikere til å styre sand i Sahara og du kommer til å  gå tom for sand.

daktari

Kan en løsning være en lovregulering som sier at alle strømprodusenter må tilby en fastprisavtale på max 4x produksjonspris. Dvs ca 50 øre/kWh. Kan selges til forbrukere, hytter, næringsliv. 1 3 og 5 års binding. Kan alltid fornye.

Så kan man velge om Strømselgerne skal få tilby disse videre eller ikke, med eller uten påslag.

I praksis vil da produsentene stå for "utgiften", men de har reelt sett ikke utgifter da de uansett tjener 4x kostpris.

Staten går glipp av endel mva og endel overskudd fra Statnett.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på ons 24. aug 2022, kl. 12:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 24. aug 2022, kl. 08:30
Men hva er prisen på det? Er det noe firmaet ditt tilbyr å levere og installere?

20 000 kr + tilkobling:  https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring/invertere

Det der så jo utrolig kult og interessant ut for de med spotpris på strømmen. Skal absolutt vurdere noe sånt når fastprisavtalen min går ut. Litt synd at folk flest ikke vet om at et slikt utstyr finnes.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Noen som orker regne på hvor fort en slik investering betaler seg inn f.eks. ved pris lik det man hadde samme tid tid i 2021 vs dagens pris? F.eks. gitt at man har opplegg for 11 kW lade-effekt hjemme?

Hva annet kommer i tillegg, og hva kommer montering på sånn ca? Må vel ha med alt, om det skal være gyldig.

Vis gjerne regnestykket. På forhånd takk. Bor sik til at dette kan ikke jeg nyttiggjøre meg, men sikkert flere som lurer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

7,78 i snitt fredag utenom nettleie, elavgift osv. Sør/Sør-vest (NO2)
Folk som antydet strømpris om sommeren til 10 kroner per kWh ble ansett som galne. Nå er strømverdenen gal.

Moas

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 25. aug 2022, kl. 08:58
20 000 kr + tilkobling:  https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring/invertere
Jeg vurderer seriøst å gå for en sånn løsning + batteri + solceller allerede i høst.

Fordel;
+Ved strømrasjonering så blir dette en vinner
+Her hos oss så er nettet ustabilt og da kan dette fungere som en stor UPS (har flere små idag så f.eks. bilen kan komme seg ut av garasjen ved strømbrudd).
+Kan kutte effektlede med ett trinn (og dermed muliggjøre igjen 11 kWh av elbilen)
+Ett lite 100W solcellepanel eller to kan supplere ved rasjonering

Ufordel: ?

Er forresten en av de gale som startet 10 kr /kWh tråder i sommer. Når sikter jeg mot 40 kr / kWh og strømrasjonering etter å ha fått faglig og politisk påfyll på seminarer.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

geear

Sitat fra: Moas på tor 25. aug 2022, kl. 14:39
+Her hos oss så er nettet ustabilt og da kan dette fungere som en stor UPS (har flere små idag så f.eks. bilen kan komme seg ut av garasjen ved strømbrudd).
OT, men har du ikke alltid strøm nok på bilen til at den kan komme seg ut av garasjen? Eller er det garasjeporten du er bekymret for? Trodde alle el-åpnere hadde frikoblingsmekanisme så det bare er å løfte de enkelt opp på fjærene. Det har iallfall min, bare å nappe i en tråd, så kobler motoren ut og den er som en manuell port.

Moas

Sitat fra: geear på tor 25. aug 2022, kl. 14:57
Sitat fra: Moas på tor 25. aug 2022, kl. 14:39
OT, men har du ikke alltid strøm nok på bilen til at den kan komme seg ut av garasjen? Eller er det garasjeporten du er bekymret for? Trodde alle el-åpnere hadde frikoblingsmekanisme så det bare er å løfte de enkelt opp på fjærene. Det har iallfall min, bare å nappe i en tråd, så kobler motoren ut og den er som en manuell port.
Det har porten sikkert, men jeg har ikke sjekket dette nærmere.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Er visst tak på strømstøtte hos bøndene og - hvis du planter utendørs. Hvis du da må lagre innendørs sliter du. Men planter du innendørs og må lagre innendørs...da går det greiere...resultatet av vanskelige, mal deg inn i et hjørne-regler...

Synes det er lite fantasifullt av bøndene. De må vel kunne frakte gulrøttene nord for strømdelelinjen, og lagre de der??

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA