Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: arthur på søndag 21. august 2022, klokken 11:18
Sitat fra: RJK på søndag 21. august 2022, klokken 09:35
Strømstøtten er kun 80% av snittpris eks. mva minus 70 øre nå, men om den var 90% av snittpris, så her om dagen da prisen var 441 øre og snitt for siste 30 dager, lå på 299, så tilsier det at for strøm brukt den timen, må man dekke 251 selv (altså ved 90%).

Hvis man da klarer å legge en større andel av sitt forbruk på tider da prisen er lavere enn snittet (for dag, uken og måneden) så vil man kunne ende opp med en strømstøtte som er større enn det enkleste regnestykket.

Forøvrig tror jeg at å si at 90% av folket ikke forstår regnestykket er en underdrivelse, tipper det er langt over 90% fordi de enten ikke gidder, forstår eller er klar over hvordan beregningen i utgangspunktet gjøres.

Det jeg dog, og fortsatt, undres over er hvor lite folk gjør for å bedre sin hånd, eksempelvis benytte seg av de tilbud som finnes, eller fantes, mht å bytte leverandør (500 kroner for det og nye 500 for å verve andre, venner, bekjente og familie), ta imot tilbudet om pristak for en periode, ofte et kvartal osv  Bare på disse siste mulighetene har vi trolig spart 4-5.000 i år på tre strømabonnementer. Tidkrevende, nei. Komplisert, nei.
Hvilke muligheter? Hittil denne måneden har prisen bare gått opp, opp og opp. Å vente med å gjøre ting som å vaske klær i påvente av ny "billigperiode", har gjort at billigperioden er blitt nesten den samme som den prisen man ikke ville vaske klær på uken før.

Dette strømmarkedet er nå gått fra sykt til alvorlig sykt. Prisalgoritmen må skrotes før den sender flere folk og bedrifter til konkurs, og sosialen for vanlige folk og til opphørsforretninger for bedrifter.

Og regjeringen snakker om krise, men innkaller til samling i midten av september.  Altså om 4 uker. Og de tørr ikke engang love at de da har tiltak klart til å stemme over. Snakk om å bygge opp til politikerforakt. Mer handlingslammet regjering har knapt eksistert i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RonnyØ

Sitat fra: RJK på mandag 22. august 2022, klokken 00:46
Strømstøtten er kun 80% av snittpris eks. mva minus 70 øre nå, men om den var 90% av snittpris, så her om dagen da prisen var 441 øre og snitt for siste 30 dager, lå på 299, så tilsier det at for strøm brukt den timen, må man dekke 251 selv (altså ved 90%).

Hvis man da klarer å legge en større andel av sitt forbruk på tider da prisen er lavere enn snittet (for dag, uken og måneden) så vil man kunne ende opp med en strømstøtte som er større enn det enkleste regnestykket.

Forøvrig tror jeg at å si at 90% av folket ikke forstår regnestykket er en underdrivelse, tipper det er langt over 90% fordi de enten ikke gidder, forstår eller er klar over hvordan beregningen i utgangspunktet gjøres.

Det jeg dog, og fortsatt, undres over er hvor lite folk gjør for å bedre sin hånd, eksempelvis benytte seg av de tilbud som finnes, eller fantes, mht å bytte leverandør (500 kroner for det og nye 500 for å verve andre, venner, bekjente og familie), ta imot tilbudet om pristak for en periode, ofte et kvartal osv  Bare på disse siste mulighetene har vi trolig spart 4-5.000 i år på tre strømabonnementer. Tidkrevende, nei. Komplisert, nei.
Hvilke muligheter? Hittil denne måneden har prisen bare gått opp, opp og opp. Å vente med å gjøre ting som å vaske klær i påvente av ny "billigperiode", har gjort at billigperioden er blitt nesten den samme som den prisen man ikke ville vaske klær på uken før.

Dette strømmarkedet er nå gått fra sykt til alvorlig sykt. Prisalgoritmen må skrotes før den sender flere folk og bedrifter til konkurs, og sosialen for vanlige folk og til opphørsforretninger for bedrifter.

Og regjeringen snakker om krise, men innkaller til samling i midten av september.  Altså om 4 uker. Og de tørr ikke engang love at de da har tiltak klart til å stemme over. Snakk om å bygge opp til politikerforakt. Mer handlingslammet regjering har knapt eksistert i Norge.

Nå syns jeg du er slem - Jonas har tross alt fått terningkast 6 i en debatt på tv - småsint var han ôg :)

RJK

Sitat fra: RonnyØ på mandag 22. august 2022, klokken 01:04
Sitat fra: RJK på mandag 22. august 2022, klokken 00:46

Nå syns jeg du er slem - Jonas har tross alt fått terningkast 6 i en debatt på tv - småsint var han ôg :)
Jonas er blitt en "puppet". Men han sliter til og med å lyve troverdig.

Sånn, nå var jeg slem, men ærlig. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Sitat fra: 26.000 kWh på lørdag 20. august 2022, klokken 16:46
Jeg har fastprisavtale og det kunne ikke finne meg inn å overdrive strømbruken. Jeg tror dette gjelder de fleste med denne type avtale. Kommer til å ha et normalt forbruk og har faktisk også kjøpt varmepumpe for noen år siden som har redusert forbruket.

Totalt sett er det vel ca. 4-5% som har fastprisavtale og mange har bundet til høye priser. 5% av f.eks. et totalforbruk på ca. 36 TWh utgjør 1,8 TWh forbruk ila. ett år.  Det gjelder strengt tatt enda færre abonnenter da mange med fastpris bor i områder med lav pris.

Enig. Men hadde jeg hatt en avtale som støttet opp om høyt forbruk ville jeg nok lagt ut en overføringskabel til naboen slik at begge hadde kommet godt uttav det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. august 2022, klokken 05:09
Jeg har fastprisavtale og det kunne ikke finne meg inn å overdrive strømbruken. Jeg tror dette gjelder de fleste med denne type avtale. Kommer til å ha et normalt forbruk og har faktisk også kjøpt varmepumpe for noen år siden som har redusert forbruket.

Totalt sett er det vel ca. 4-5% som har fastprisavtale og mange har bundet til høye priser. 5% av f.eks. et totalforbruk på ca. 36 TWh utgjør 1,8 TWh forbruk ila. ett år.  Det gjelder strengt tatt enda færre abonnenter da mange med fastpris bor i områder med lav pris.

Enig. Men hadde jeg hatt en avtale som støttet opp om høyt forbruk ville jeg nok lagt ut en overføringskabel til naboen slik at begge hadde kommet godt uttav det.

Apropos, om jeg tar en skjøteledning og kobler i en kontakt hos naboen og så i en kontakt hos meg - hva skjer da ? Spesial-ledning med støpsel i hver ende  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Strøm Tycoon

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. august 2022, klokken 08:04

Apropos, om jeg tar en skjøteledning og kobler i en kontakt hos naboen og så i en kontakt hos meg - hva skjer da ? Spesial-ledning med støpsel i hver ende  :)

Moas

Dagens øyeblikksbilder:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

geear

Det ville iallfall vært en god idé å slå av din egen hovedsikring, og legge en kraftig nok kabel (og droppe vanlige schuko-stikkontakter) slik at den taklet strømmengden.

Jeg ønsker meg en nabo med fastprisavtale, så kan vi koble oss sammen, og så kan jeg SELGE strøm til 3-4-500 øre/kWt på plusskundeavtalen min (pga. solceller), og så får han betalt strømstøtte fra staten for å faktisk gi meg den strømmen.. for en genial plan. Synd jeg mangler en nabo det går an å snakke med, og som i tillegg har fastprisavtale. :laugh:

automat

Hvis det er noen sammenheng mellom nick'et ditt og utdanningen din, så bes du  om å levere tilbake vitnemålet. Selv om du postet med smiley.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Sitat fra: geear på mandag 22. august 2022, klokken 09:11

Det ville iallfall vært en god idé å slå av din egen hovedsikring, og legge en kraftig nok kabel (og droppe vanlige schuko-stikkontakter) slik at den taklet strømmengden.

Jeg ønsker meg en nabo med fastprisavtale, så kan vi koble oss sammen, og så kan jeg SELGE strøm til 3-4-500 øre/kWt på plusskundeavtalen min (pga. solceller), og så får han betalt strømstøtte fra staten for å faktisk gi meg den strømmen.. for en genial plan. Synd jeg mangler en nabo det går an å snakke med, og som i tillegg har fastprisavtale. :laugh:

Er selvfølgelig klar over om du polvender så går sikringen om du gjør det hos deg eller mot naboen.
Tenke mer på hvordan flyter strømmen, om det ikke kortslutter.. har sef ikke tenkt å gjøre det.

Men, i disse tider med åger priser på strøm, og som jeg ikke tror noen gang vil gå dit det var for et par år side er det lov å tenke utenfor boksen. Investerer jeg et par hundre tusen i solceller og vindturbin er prisen jeg får rundt 1/3 av hva jeg betaler (får ikke moms eller nettleien) og vet ikke hva Gliter vil gi meg  pr kwt på overskuddsstrømmen om sommeren.

Da er det kanskje like greit å gå sammen men noen naboer og kjøre off grid slik de gjør i statene. Eget anlegg som f.eks kun lader elbilene. Er vel ikke lov det heller 😂

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Rævedilter

"THESE ARE MADE"
Eg kjører Schuko fra aggregatet og i veggen når strømmen er vekke, men har kun utvalgte kurser inne: Lade dingser, kjøleskap, fryser, kaffikoker og litt lys. Gidder eg ikkje fyre kobler eg l/v vp.rett i aggregatet og får varme ut i gulva.

Ingeniøren

Sitat fra: automat på mandag 22. august 2022, klokken 09:17

Hvis det er noen sammenheng mellom nick'et ditt og utdanningen din, så bes du  om å levere tilbake vitnemålet. Selv om du postet med smiley.

Vet ikke om du jobber, lurer litt, men slik dagens arbeidsliv er så går du ut av skole og kan ingen ting om alt og etter et langt arbeidsliv kan du alt om ingenting og mitt fag er himla langt unna elektro 😂. Hadde jeg fått skru på mitt eget anlegg hadde jeg nok holdt elektro kunnskapene vedlike....

Jobber du i en større ingeniør bedrift trenger du ikke kjenne til alt, du har nok av ressurser å dra på. Godt med folk her inne og som kan mye om f.eks elektro og elbil, selv om det nok er flere politikere enn ingeniører.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Jeg har jo fastprisavtale på 43,5 øre per kWh i huset hjemme, mens akkurat nå betaler jeg 641 øre på hytta. Kanskje jeg burde kjøpt meg en sånn elbil som har stikkontakt 220V, som Kia EV6. Så kunne jeg koblet forbrenningsdassen på den....

Folk kan kritisere han olje-arbeiderfyren for at han ikke akkurat sparer på strømmen, men han sier samtidig at hans andre utgifter har økt rundt forbi, som småbarnspappa og fotball-kjøring med mer. Da blir det vanskelig å kritisere han for at han muligens slipper å ta opp forbrukslån ved å bruke ekstra strøm som han blir belønnet for.

Er blitt foreslått tidligere, men dersom en virkelig ville få gang på strømsparingen i landet så hadde staten gitt en strømstøtte basert på det husets forbruk i forfjor (x 80% av dagens strømpris), og hvis folk sparte masse fikk de utbetalt, og hvis folk brukte mer så betalte de full strømpris for ekstrakonsumet.

En annen ting er at dersom folk som har betalt overpris i årevis (oljearbeideren hadde hatt fastrente i 10 år) plutselig ikke fikk belønning når det en frykter har slått til, så hadde det jo ikke vært noen poeng i fastpris...mens de som velger flytende får hjelp når det blir dyrt. DET ville blitt urettferdig. Da ville en jo alltid ha tapt på fastpris.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: Rævedilter på mandag 22. august 2022, klokken 12:13
"THESE ARE MADE"
Eg kjører Schuko fra aggregatet og i veggen når strømmen er vekke, men har kun utvalgte kurser inne: Lade dingser, kjøleskap, fryser, kaffikoker og litt lys. Gidder eg ikkje fyre kobler eg l/v vp.rett i aggregatet og får varme ut i gulva.

Nettopp slik jeg tenkt når jeg vurderte en vertikal turbin på terrassen, der det alltid blåser, koblet til en frittstående ovn i underetasjen helt off grid og budsjett 20'. Kontaktet kommunen og fikk beskjed om at dette måtte søkes i 10 eksemplarer og installeres av installatør. Dermed ble det ikke noe av..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på søndag 21. august 2022, klokken 09:16
Slapp av, regjeringen sier vi får 90% strømstøtte nå. De har også fulgt med mye sier de, så full kontroll.

Kjenner desverre flere med fastprisavtaler som lar det gå sport i å bruke mest mulig, også sommer, men når støtteordningene premierer det, hva forventer man egentlig? fler er smarte og leier ut til folk som skal mine eksempelvis.

litt urelatert, men fikk tilbud på integrerte solceller til rett under 1m nå, så må nok litt i tenkeboksen før jeg trykker bestill der. spesielt siden vi trossalt skal få dekket 90% nå... host hark

1m...som i 1 million?? Hva med varmepumper på varmtvann osv...anyways..

90% strømstøtte....er ikke 90% strømstøtte...på en måte... (#irony not taken) Aner ikke utregningen, men ifølge https://www.smartepenger.no/96-bolig/3681-stromstotte
...så ender en opp med over 5000,- i strømregning selv med 90% strømstøtte, om en bruker 3000kWh i måneden.

Hvis en bruker 2000 kWh strøm på hytten derimot (vedlikeholdsvarme + par helger opphold) så koster det 8340,- inkl mva...billigere på hotell...

Priser fra NO2 (Rogaland/Agder) så langt i august.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA