Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2022, klokken 10:25
Spørsmålet er hva skal vi leve av i et land som fører EU politikk i ett og alt, men har arktisk klima, og en helt annen geografi? Å sende råvarestrømmer ut av landet krever ikke stor bemanning. Det er dette det dreier seg om folkens.
Hvis vi får betalt 2-6 kr/kWh og smelteverkene i realiteten bidrar med mindre verdiskapning enn det kan vi gi de ansatte UBI og selge strømmen og derav fortsatt sitte igjen med et høyere overskudd enn vi gjorde før.

https://e24.no/olje-og-energi/i/8QOBKx/hydros-norske-verk-dekket-av-langsiktige-stroemavtaler-frem-til-2030-ligger-vi-godt-an

Om det ikke har blitt betydelig bedring innen 2030 så er det nok utflagging av de meste av hydros produksjon.

ToWalkOrDrive

#3646
Sitat fra: arthur på fredag 19. august 2022, klokken 09:43
Googler man litt på Kverneland så vil man nok se en lang historie med utflytting, konkurser, manglende salg osv Et selskaps historie er tidsmessig noe lenger enn kun "i dag"!

Skjønner ikke helt hva poenget ditt er, men det er en hard bransje, sånn at kun en innsatsfaktor som strøm kan gjøre det lønnsomt å flytte ut. Kverneland Group har forøvrig gjort det veldig bra de siste to årene (på Klepp, Rogaland, strømsone NO2), men det er klart at stålpriser og kansellerte ordre fra Russland og Ukraina på ploger (som utgjør 10% av produksjonen) er og viktige faktorer. I likhet med REC har også Kverneland Group produksjon i utlandet (f.eks. Frankrike som har lavere atom-kraft-priser for bedrifter). Så det vil være en konstant vurdering hvor Kverneland velger å legge ned og bygge opp. Kverneland vurdert og å elektrifisere mer av produksjonen (fra gass), men nå skal vi heller betale masse penger for å elektrifisere i nordsjøen, for så å sende gassen til utlandet...mens Kverneland stopper disse planene, og fortsetter å brenne mye gass i plog-produksjonen.

Når Kverneland har gått med overskudd i 2020-2021, så er det og langt fra sikkert at regjeringen vil gi dem "strømstøtte", altså reduksjon av strømstraff...blir spennende å se i oktober hva som skjer...kanskje regjeringen kommer frem til at en ny kommisjon skal dannes for å vurdere utover 2023-2027 om strømstøtte bør gis i 2028.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Ingen som reagerer på at det ble trukket paralleller mellom energikrise og Corona i går? (Nrk debatten).

Vi skulle takke Europa for at vi fikk vaksiner...før tyske sykepleiere🤔 var vi SÅ heldige?

Heldigvis ser de mekanismene er feil mot magasinfylling og eksport ihvertfall...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 19. august 2022, klokken 11:41
Ingen som reagerer på at det ble trukket paralleller mellom energikrise og Corona i går? (Nrk debatten).

Vi skulle takke Europa for at vi fikk vaksiner...før tyske sykepleiere🤔 var vi SÅ heldige?

Heldigvis ser de mekanismene er feil mot magasinfylling og eksport ihvertfall...

Ja, jeg følte det var litt søkt av Erna det der. Det trenger ikke å være en stor motsetning mellom at tyskerne får strøm og at nordmenn får lav pris. Det er jo en ganske fastsatt produksjon av strøm, og et fastsatt forbruk av strøm fra nordmenn, og resten kan jo eksporteres, gitt at det ikke påvirker strømprisen for mye. På lang sikt (2 år+) så er det jo ikke mulig å holde på sånn som vi har gjort det siste året med å tappe ned vannmagasinene....nå er det jo nesten tomt i NO2, så det er jo en gitt mengde strøm som kan lages, og vi kan ikke ha strømrasjonering i Norge. Er kapasiteten 100, og Norge bruker 90 i året, så kan en ikke eksportere mer enn 10 (i snitt over noen år)....det er fysisk umulig...så det er veldig søkt av Erna.

Erna kunne jo heller sagt at det var dårlig gjort av Norge å ta full pris for gass, olje og strøm (Statnett) i en så prekær situasjon, som Moksnes var inne på.

Ser for øvrig at staten dro inn 181 milliarder mer i skatter og avgifter i 1. kvartal 2022 enn 2021. Det er sinnsykt mye penger. I tillegg har de jo direkte eierskap i oljeselskap, pensjonsfond, strømselskap osv....
En kan heller si det er uetisk av staten og slakte skatte/strøm-betalerne med så mye straffeskatt.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JxKqO4/statsregnskapet-statens-inntekter-har-aldri-vaert-hoeyere
Tesla Model Y                         2021-

zbk

Sjekka statistikken over import/eksport av strøm siden årtusenskiftet. Kjapt oppsummert er netto eksport til sammen over 170TWh, altså godt over et års produksjon av strøm her til lands.

Forsyningssikkerhet my ass...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Betyr ikke forsyningssikkerhet her at vi kan importere når vi trenger det og eksportere når andre trenger det, og vi ikke gjør det? Et års produksjon på mer enn tyve år blir vel i underkant av fem prosent av den årlige produksjonen i netto eksport mens f.eks den kraftkrevende industrien (i betydelig grad av eid av utlendinger) forbruker rundt 30/40% av den årlige produksjonen i Norge?

Hvor mange her vil slutte med å BÅDE eksportere strøm <og eksportere gass, for ikke snakke om olje? Nei, det blir jo annet det da!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

#3651
Sitat fra: arthur på fredag 19. august 2022, klokken 15:06
Betyr ikke forsyningssikkerhet her at vi kan importere når vi trenger det og eksportere når andre trenger det, og vi ikke gjør det? Et års produksjon på mer enn tyve år blir vel i underkant av fem prosent av den årlige produksjonen i netto eksport mens f.eks den kraftkrevende industrien (i betydelig grad av eid av utlendinger) forbruker rundt 30/40% av den årlige produksjonen i Norge?

Hvor mange her vil slutte med å BÅDE eksportere strøm <og eksportere gass, for ikke snakke om olje? Nei, det blir jo annet det da!

Da syns jeg vi skal eksportere magasinene tomme i solidaritet med EU, også får vi se hvor mye solidaritet vi faktisk får fra UK, Danmark og Tyskland midtvinters når hele Sør-Norge er tomme.

For å si det sikkert: vi får nok ikke like mye tilbake..
Takk gud jeg har rent brennende peisovn, masse ved, diesel-aggregat og to relativt gjerrige el-biler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

flux

"Statnett kutter nettleien med 11 mrd" Det er ett steg i riktig retning!
https://e24.no/boers-og-finans/i/8Q3vox/statnett-kutter-nettleien-med-11-mrd

Men nettselskapene fornekter seg ikke
Venter nettleie-hopp tross Statnett-kutt: – Ikke nok til å unngå en kraftig økning
https://e24.no/olje-og-energi/i/mrGpq0/venter-nettleie-hopp-tross-statnett-kutt-ikke-nok-til-aa-unngaa-en-kraftig-oekning

Nettselskapene mangler insentiver til å modernisere, inntil nå har de har fakturert for tap i nettet via nettleie med "gevinst".
https://www.huseierne.no/nyheter/mange-nettselskaper-skylder-kundene-penger/

Norge er et av få land i Europa som fortsatt har en stor andel 230V i lavspenningsnettet.
https://publikasjoner.nve.no/eksternrapport/2019/eksternrapport2019_07.pdf

Endringene i nettleie modellen ble tilrettelagt  slik at nettselskapene skulle skjermes for moderniseringsbehov. Manglende modernisering gir mindre elastisitet, dårligere kapasitet og lavere virkningsgrad, også ved eksport fra solcelle anlegg.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nyttevirkninger-ved-omlegging-av-lavspenningsnettet/

Nettselskapene bør ikke fakturere strømkunder for tap i nettet, det vil gi de insentiv til å modernisere nettet og spare energi som nå sløses bort.

arthur

Sitat fra: Radial på fredag 19. august 2022, klokken 15:52
Sitat fra: arthur på fredag 19. august 2022, klokken 15:06
Betyr ikke forsyningssikkerhet her at vi kan importere når vi trenger det og eksportere når andre trenger det, og vi ikke gjør det? Et års produksjon på mer enn tyve år blir vel i underkant av fem prosent av den årlige produksjonen i netto eksport mens f.eks den kraftkrevende industrien (i betydelig grad av eid av utlendinger) forbruker rundt 30/40% av den årlige produksjonen i Norge?

Hvor mange her vil slutte med å BÅDE eksportere strøm <og eksportere gass, for ikke snakke om olje? Nei, det blir jo annet det da!
Da syns jeg vi skal eksportere magasinene tomme i solidaritet med EU, også får vi se hvor mye solidaritet vi faktisk får fra UK, Danmark og Tyskland midtvinters når hele Sør-Norge er tomme.

Godt eksempel på innlegg som forsøpler enhver form for fornuftig dialog og/eller meningsutveksling og som bare skaper "fronter" basert på ren og skjær vrøvl!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. august 2022, klokken 09:04
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 18. august 2022, klokken 21:15
Ganske balansert artikkel her synes jeg. Alle som ukritisk skylder på de 2 siste kablene bør lese denne.
https://www.nrk.no/norge/xl/fortellingen-om-kraftkablene-1.16060842

Ganske balansert og troverdig artikkel....dessverre viser fasiten noe annet hver dag. En kan f.eks. se at i Sør-øst-Norge koster strømmen 368 øre, mens den koster 484 øre i Sørvest-Norge. Prisen er altså 31,5% høyere i Sørvest. I artikkelen står det at de to nye kablene maks utgjør 10%. Det må dermed være feil, etter hva jeg forstår.

De to nye kablene var:
NordLink fra Tonstad/Sirdal til Tyskland, med 1400MW kapasitet - Sørvest område (NO2)
North Sea Link, med 1400 MW kapasitet - Sørvest område (NO2)

Ser at Støre sier: "jammen vi har bare nettoeksportert 3% i år". Vel, i siste halvår i 2021 så eksporterte vi 15%, og da tømte vi jo vannmagasinene. Det forteller han ikke. Ville vært mye vanskeligere å tømme magasinene uten strømkablene vitner prisforskjellene om...hvis det ikke hadde vært det ville det jo ikke vært nødvendig å bruke milliarder på kabler.

Når politikere skal debattere og mene noe er det ofte slik at virkeligheten forvrenges og fakta kommer ikke korrekt frem.

Fakta er at Sør Norge har økt sin eksport kapasitet med 2800 MW i 2021
Mao kan det potensielle ekstra forbruket øke med 2800 MW time for time sammenlignet med før kablene åpnet.
Kablene er koblet til land som historisk har betalt mer pr MWh enn vi i Norge noen gang har gjort.

Prissettingen foregår  enkelt forklart med at man sorterer tilbudet etter pris - altså produksjonsenhetene etter pris. Så laster man opp enhet for enhet pr time inntil etterspørselen er dekket. Prisen på den enheten som klarerer etterspørselen, marginalprisen, blir markedsspris.  Nå har man altså økt den potensielle etterspørselen med 2800 MW pr time. i Sør Norge. Mao. må man fyre opp mer produksjon for å dekke etterspørselen enn før kablene kom.
Det betyr i praksis at man oftere enn før må laste opp en dyrere enhet for å få til en markedsklarerering. Og spranget mellom nest dyreste og dyreste enhet kan være formidabel - kanskje 100 Euro eller mer i ekstrem situasjoner. Det så vi f.eks i Baltikum nylig der prisen gikk i taket på 4000 Euro og en enhet på 50 MW ble startet for å klarere markedet.

Jeg sitter på tall som underbygger at priskoblingen mellom Tyskland og Sør Norge har blitt vesentlig sterkere enn tidligere. Det er nå altså langt flere timer enn tidligere der prisen er nærmere tysk pris enn hva man noen gang tidligere har sett. Det er trolig disse timene som man leser om i avisene skulle gi en årlig prisvekst fra 2-3% til 10% avhengig av hvem man spurte.
Her lå det da forventning om en normal gasspris inne - ikke en gasspris styrt av krig i Europa. Det lå heller ikke inne en prognose om et Tyskland som skulle skrote kjernekraft og kullkraft i det omfang som faktisk har skjedd.
Det er også her Statnett og NVE må ta selvkritikk fordi de ikke hadde lagt inn slike scenarioer i sine modeller.

Gass og kull har historisk sett alltid vært den type produksjonsenhet som har klarert markedet i modellapparatet over lengre horisont - altså den type produksjonsenhet som har hatt størst betydning for markedsprisen sett over tid og følgelig hatt stor vekt for verdisettingen av vannkraften i Norden - spesielt i nettområder som har utveksling mot områder med slik produksjon. På den måten har f.eks gass alltid hatt betydning for prissettingen av vannkraft.  Det som altså er nytt er at antall timer der gass klarerer prisen har økt betydelig. Og med lite vann i magasinene blir det jo ennå flere timer der gass må klarere prisen.

Økt utvekslingskapasitet har også gjort at modellene så større fleksibilitet i magasinene enn før  - mao kunne man grave seg lengre ned i magasinene uten at risikoen for rasjonering var like stor som før. F.eks er det forventningsverdier på vind og sol i modellene som da ga modellen en mulighet for import av mer kraft i perioder enn før fra slike enheter. Det ga selvfølgelig en andel mer fleksibilitet til å bruke større andel av vannet i magasinene også inn mot vintersesong.  Dette er noe alle som har studert disse modellene har sett - men ingen hadde i sine modeller at det skulle oppstå en krigssituasjon i Europa som kanskje kunne sette en stopper for den mulige importen.
Mao. modellene ga signaler om en fleksibilitet mhp import som man ikke lenger kunne regne med når krigen startet.  Dette har aktørene nok slitt med å få kontroll med i sine modeller. Den fleksibiliteten aktørene trodde man hadde inn mot sommer og neste vintersesong - den forsvant med krigens start og man måtte rett og slett tenke nytt - og "nytt" her er å få opp magasinene til mer "normale" nivåer før vinteren enn det modellene ga signal om tidlig i vår før krigen startet.

Så oppsummert - de nye kablene har gjort det mulig å koble seg til kontinentale priser i langt flere timer enn før - og de vil også fortsette å gi en pris i takt med prisen på kraft på kontinentet. Fjernet vi kablene helt ville vi fått flere timer der vann ville satt prisen (lavere pris) - og vi ville også måtte sikre en noe større vannstand i magasinene inn i vintersesong.  Det aktørene nå tvinges til å gjøre som følge av krigen i Europa er å løfte magasinene mer inn i vinter enn modellene isolert tilsier - det vil trolig gagne forbrukerene når vi kommer til vinteren. Men fortsetter det tørret været gjennom hele høsten - vel så blir det ennå tøffere tider i vente. Men signalet fra politikerene om å løfte magasinene er i dagens situasjon egentlig den beste medisinen for å redusere risiko for rasjonering. Men det er naturligvis dyrt å løfte prisen til EU nivå for å holde eksporten nede.....

Jeg mener at kablene som er etablert i 2021 har vært en forutsetning for at vi har koblet Sør Norge til EU priser i ekstremt mange timer. Jeg mener kablene ble satt på drift på et ekstremt ugunstig tidspunkt for norske forbrukere. Jeg mener kablene bør reguleres i en overgangsfase inntil import/eksport er mer i balanse - altså inntil EU og England har fått på plass mer fornybart. Min personlige "konspirasjons" - teori er at kablene ble etablert før mer fornybar kraft for å fungere som en brekkstang for mer utbygging av fornybar energi i Norge

Erna Solberg har forsåvidt vært ute i media og sagt det samme i noen andre ordelag :"føre til at vi får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft" (kilde : https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

Mao. har tidligere regjeringer allerede bestemt seg for å bygge ned mer natur i Norge og "presse" dette igjennom ved å øke kraftprisen for innbyggerene. Nå har de nok fått litt mye møllers tran - men de står nå fortsatt der samlet i ulike debattprogrammer og deler ut norsk natur til våre venner i EU........

For i bunn og grunn er det dette det handler om - skal vi bygge ned ennå mer av den norske naturen enn det vi trenger selv - eller skal vi være forsiktige med å fjerne naturen av hensyn til fremtidige generasjoner.
Min personlige mening er at vi ikke trenger å rasere norsk natur for å redde klima - det finnes nemlig andre løsninger der ute. Sol og kjernekraft er f.eks to åpenbare løsninger som alt for lett skyves bort.


Radial

Sitat fra: arthur på fredag 19. august 2022, klokken 17:02
Sitat fra: Radial på fredag 19. august 2022, klokken 15:52
Sitat fra: arthur på fredag 19. august 2022, klokken 15:06
Betyr ikke forsyningssikkerhet her at vi kan importere når vi trenger det og eksportere når andre trenger det, og vi ikke gjør det? Et års produksjon på mer enn tyve år blir vel i underkant av fem prosent av den årlige produksjonen i netto eksport mens f.eks den kraftkrevende industrien (i betydelig grad av eid av utlendinger) forbruker rundt 30/40% av den årlige produksjonen i Norge?

Hvor mange her vil slutte med å BÅDE eksportere strøm <og eksportere gass, for ikke snakke om olje? Nei, det blir jo annet det da!
Da syns jeg vi skal eksportere magasinene tomme i solidaritet med EU, også får vi se hvor mye solidaritet vi faktisk får fra UK, Danmark og Tyskland midtvinters når hele Sør-Norge er tomme.

Godt eksempel på innlegg som forsøpler enhver form for fornuftig dialog og/eller meningsutveksling og som bare skaper "fronter" basert på ren og skjær vrøvl!

Hva er vrøvl med det? Det er jo denne mekanismen som ikke finnes i dag om vi bare lar det skure og gå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

#3656
Tenker vi alle magasiner i Norge som ei bøtte tilsier vel normal fornuft at når alle får sin strøm til en normal pris (12øre pr kwt produksjonskost * 3 eller 4) bør vi vel strengt tatt bare eksportere det som renner over når bøtta er full. Hadde vi holdt oss til en slik tilnærming hadde magasinene hatt en helt annen fyllingsgrad. Vikarierende argumenter er for produsentselskapene og oppover til regjeringen at Europa er i krig (!) og vi må vise solidaritet så vi blør. Er vi heldige får vi litt av det som renner over i retur når det kniper en sjelden gang i Norge.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. august 2022, klokken 23:45
Har du lest de både lange og utførlige postene i denne tråden av hELgenen, hvor han viser hvor bratt priskurven er som følge av de siste 2800TW som de siste to kablene førte til?
De er helt i tråd med hva både Nordpool,  NVE og Statnett sier om prismekanismene. Samt diverse artikler fra Europower linket i denne tråden.
Beklager, men han skriver så veldig skjevt og ensidig negativt om Tesla og jeg kan ikke stole på andre emner han skriver om heller.
Jeg stoler adskillig mer på dette:
https://www.nrk.no/norge/xl/fortellingen-om-kraftkablene-1.16060842
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Det beste nå er å fjerne disse nye kablene midlertidig, med sikte på idriftsettelse når forholdene tilsier det, eller en nødsituasjon erklæres enten av Norge eller Tyskland/UK. Dermed bevares både solidaritet og sunn fornuft. Det er totalt misforstått solidaritet å tømme ut magasiner fordi markedet er slik.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 19. august 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. august 2022, klokken 23:45
Har du lest de både lange og utførlige postene i denne tråden av hELgenen, hvor han viser hvor bratt priskurven er som følge av de siste 2800TW som de siste to kablene førte til?
De er helt i tråd med hva både Nordpool,  NVE og Statnett sier om prismekanismene. Samt diverse artikler fra Europower linket i denne tråden.
Beklager, men han skriver så veldig skjevt og ensidig negativt om Tesla og jeg kan ikke stole på andre emner han skriver om heller.
Jeg stoler adskillig mer på dette:
https://www.nrk.no/norge/xl/fortellingen-om-kraftkablene-1.16060842
Artikkelen bekrefter det meste av det grunnleggende. Desverre forsvarer Statnett sine egne prognoser og vurderinger selv om de åpenbart er feil slik vi ser det nå.

Jeg har liten tillit til hELgenen når han snakker om Musk/Tesla på grunn av hans kraftige bias der. Men strømmarkedet har han inngående kunnskap om og jeg har lært mye jeg ikke var klar over av intrikate sammenhenger. Du burde prøve å lese først og dømme etterpå, det er en god praksis. Uansett finnes det nok av andre kilder og du kan sikkert bruke din egen vurderingsevne.

Personlig tror jeg det er de enorme inntektene som driver systemet og det eskalerer uten kontroll. Vi trenger kontroll ikke almisser og mer av ting som ikke virker.

At elektrifisering av sokkelen oppredholdes av både Ap og Høyre er skremmende da det kun er et megadyrt «bokføringstriks»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA