Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 27. aug 2025, kl. 23:33
Sitat fra: arthur på ons 27. aug 2025, kl. 12:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 27. aug 2025, kl. 10:45
Sitat fra: arthur på ons 27. aug 2025, kl. 09:45Er også i NO2, men har andre priser enn det som vises til ovenfor. Har Glitre nett.

Ja, prisene over er i Stavanger-området, hvor innbyggerne kan "ryk og reis", som SV sier, siden de tjener over 400.000 kroner, og derfor kan betale mer enn andre for samme tjeneste.

Og jeg som trodde at prisen på nettleien reflekterer netteiers kostnader plus plus og at dette er vedtatt av Stortinget, men mulig jeg tar feil her også siden jeg lider av OCD.

Ettersom nettleien kun reflekterer kostnadssiden, og ikke inntektssiden som muliggjøres ved nevnte kabler, så vil jeg si det er en ny melkeku for staten. Særlig ettersom avgiften til staten er 40% av nettleien. Så kun 60% av nettleien går til netteier. Tror ikke du kan skylde på sykdom for at du tok feil.

Jeg ville ikke gjettet at du hadde OCD, men at du føler for å måtte fortelle om din OCD ved hvert andre innlegg tyder jo på at du har rett... men veldig mange har ulik grad av OCD, og ingen bør skamme seg over det. Ofte er de med OCD blant de smarteste i samfunnet - de bare bryr seg for mye.

Nå tror jeg du må skille mellom nettselskapene og staten for staten eier ikke alle nettselskapene etter hva jeg vet? Å beskylde disse for å være melkekuer for staten blir litt unyansert da det er staten, ikke disse selskapene, som bestemmer hvilke skatter og avgifter som skal tillegges. Nå er det ikke min påstand at jeg lider av OCD, men et sjarmtroll og selverklært spesialist psykolog her på forumet som har hevdet det. Husker du hvem det kan ha vært? 8) Kan det ha vært han motargumentet og så henger du deg på? Hvilket strømselskap får du din strøm fra forresten?

Counterpointer

Uten at jeg tror ett øyeblikk at det vil dempe noe som helst av symptomer, så må jeg nok skuffe vår tvangspregede deltager i denne tråden med at jeg jobber som spesialist i tredjelinje psykiatri på ett av Norges største sykehus 🤷🏻

Om det er siste gangen vi får høre om OCD eller for den saks skyld den evinnelige repeteringen av fastprisavtalen hans, er det meget lav sannsynlighet for.

Det er ingen direkte sammenheng mellom OCD og iq, hverken i positiv eller negativ betydning.

Den manglende innsikten i egen repetisjon er et symptom ikke noe annet.

Kunne vi prøve å holde sporet på strømpolitikk og dens innvirkning på pris så hadde det vært bedre en stadig oppheng i egne kjepphester.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tor 28. aug 2025, kl. 11:30
Sitat fra: arthur på ons 27. aug 2025, kl. 09:45Er også i NO2, men har andre priser enn det som vises til ovenfor. Har Glitre nett.

Ja, prisene over er i Stavanger-området, hvor innbyggerne kan "ryk og reis", som SV sier, siden de tjener over 400.000 kroner, og derfor kan betale mer enn andre for samme tjeneste.

Og jeg som trodde at prisen på nettleien reflekterer netteiers kostnader plus plus og at dette er vedtatt av Stortinget, men mulig jeg tar feil her også siden jeg lider av OCD.

Ettersom nettleien kun reflekterer kostnadssiden, og ikke inntektssiden som muliggjøres ved nevnte kabler, så vil jeg si det er en ny melkeku for staten. Særlig ettersom avgiften til staten er 40% av nettleien. Så kun 60% av nettleien går til netteier. Tror ikke du kan skylde på sykdom for at du tok feil.

Jeg ville ikke gjettet at du hadde OCD, men at du føler for å måtte fortelle om din OCD ved hvert andre innlegg tyder jo på at du har rett... men veldig mange har ulik grad av OCD, og ingen bør skamme seg over det. Ofte er de med OCD blant de smarteste i samfunnet - de bare bryr seg for mye.

Nå tror jeg du må skille mellom nettselskapene og staten for staten eier ikke alle nettselskapene etter hva jeg vet? Å beskylde disse for å være melkekuer for staten blir litt unyansert da det er staten, ikke disse selskapene, som bestemmer hvilke skatter og avgifter som skal tillegges. Nå er det ikke min påstand at jeg lider av OCD, men et sjarmtroll og selverklært spesialist psykolog her på forumet som har hevdet det. Husker du hvem det kan ha vært? 8) Kan det ha vært han motargumentet og så henger du deg på? Hvilket strømselskap får du din strøm fra forresten?

Nå tror jeg du skriver ting av fri fantasi. Jeg har ikke skrevet at staten eier alle nettselskapene. Jeg skriver derimot at Staten tar 40% av det du betaler på nettleie-fakturaen. Det kalles avgifter. For eksempel har Lnett i NO2-området vært eitrende forbannet på Støre som tar 40% av nettleiefakturaen, og så litt til fra Lnett. Så når du skriver "Ettersom nettleien kun reflekterer kostnadssiden" så er det feil, ettersom Staten bruker nettleien som en melkeku. De 40 prosentene er ikke for å dekke kostnader. Det er og feil at ikke noe av nettleie-fakturaen går til staten.

Har hørt at demens kan gjør at en glemmer ting og ikke oppfatter ting rett, men håper du ikke har det.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 29. aug 2025, kl. 08:49
Sitat fra: arthur på tor 28. aug 2025, kl. 11:30

Har hørt at demens kan gjør at en glemmer ting og ikke oppfatter ting rett, men håper du ikke har det.

OCD og demens er en spennende kombinasjon, ikke sant? Flere spydige insinuasjoner i dag? Eiere av Teslaer er en underlig "tribe".

Ingeniøren

^ Nå synes jeg dere skal tone ned denne diskusjonen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Dere? Hvem er det som fremsetter klare insinuasjoner om andre medlemmers psykiske uhelse? Eg berre spyr!

Counterpointer

Counterpointer

Altså, største strømbruker på østlandet er TikTok 🙈🤯

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 02. sep 2025, kl. 21:46Viktig med kattevideoer....
Et søk viser at det mest populære var

« I 2024 var artister som Alan Walker mest populær, mens trender som "brat"-attitude og bruk av begreper som "slay" og "demure" fra Gen Z-slang også fikk stor oppmerksomhet, ifølge TikTok Newsroom.»

Jeg vet hvem Allan Walker er men heldigvis ikke hva «brat attitude», «slay» eller «demure» er og tror ikke det er verd å bruke 2000 megawattimer hver dag på dette. Hvor mye disse megawattimene betyr direkte for strømprisen kan jeg ikke tallfeste, men det høres vesentlig ut og det datasentre tilfører virker veldig uvesentlig.

turfsurf

2500MWh pr dag er i underkant av en TWh i løpet av året. Signifikant, men lite ifht de planlagte 7TWh til google.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 02. sep 2025, kl. 22:252500MWh pr dag er i underkant av en TWh i løpet av året. Signifikant, men lite ifht de planlagte 7TWh til google.
Ja datasentre blir NO1 sine «utenlandskabler» 😥

arthur

Er det noen her som har skjønt hvordan prisen for den enkelte vil (kunne) bli hvis man har en per i dag gunstig avtale om fast pris og også velger Norgespris?
Kan det f.eks bety at man ender opp med gratis strøm (nettleien tilkommer)? Ser jo sånn ut!

RJK

Tviler på at du får kombinere to fastpris-avtaler. Det blir nok å velge enten eller. Velger du bort Norgespris, vil du dog være dekket av strømstøtte-ordningen enn så lenge!

Men bør vel sjekke om du vil få beholde strømstøtte når du har en fastpris-avtale, når reglene endres i hht innføringen av Norgespris. Må bare følge med fremover, når de kommer med mer info i forkant av Norgespris-avtalens innførsel.

Det er ihvertfall helt klart at du får ikke strømstøtte-ordning om du velger Norgespris, så du vil ikke der kunne tjene ekstra om spotprisen blir ekstra høy, men slipper unna med Norgespris. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på ons 03. sep 2025, kl. 18:34Tviler på at du får kombinere to fastpris-avtaler. Det blir nok å velge enten eller. Velger du bort Norgespris, vil du dog være dekket av strømstøtte-ordningen enn så lenge!

Men bør vel sjekke om du vil få beholde strømstøtte når du har en fastpris-avtale, når reglene endres i hht innføringen av Norgespris. Må bare følge med fremover, når de kommer med mer info i forkant av Norgespris-avtalens innførsel.

Det er ihvertfall helt klart at du får ikke strømstøtte-ordning om du velger Norgespris, så du vil ikke der kunne tjene ekstra om spotprisen blir ekstra høy, men slipper unna med Norgespris.

Det er egentlig litt morsomt, og trolig utilsiktet, at du tar helt feil! Har man en per i dag gunstig avtale om fast pris OG prisen på strøm holder seg høy, høyere enn innslaget for strømstøtten, så vil man faktisk få i pose og i sekk!
Norgespris administreres av Nettselskapet og det er IKKE noen forbindelse mellom det nettselskapet man tilhører og det strømselskap man har en avtale med!
Så nå er det bare å håpe på en høy pris på strømmen OG bruke mest mulig når denne er aller dyrest! :police:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA