Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#3615
Kanskje på tide med en slik granskning?

Dagens nyhet på NRK.no

https://www.nrk.no/vestland/fleire-vil-granske-statnett-for-a-ha-_villeia_-folket-1.16069662

Kopi:

Fleire vil granske Statnett for å ha «villeia» folket

Krefter på Stortinget vil granske Statnett for å ha servert norske politikarar «dritdårleg» informasjon.

Bystyremedlem i Bergen, Thomas Flesland (Sp), meiner Stortinget «snarast bør vedta ei ekstern gransking» av Statnett for å ha levert «villeiande informasjon om utanlandskablar».

Det skriv han i ein kronikk i Bergens Tidende.

– Det som kom fram i konsesjonssøknaden (2013) var eit altfor dårleg grunnlag for så viktige vedtak, seier han til NRK.

Statnett er eit statseigd føretak som skal følgje opp krafthandelen med utlandet og utvikle denne.

I tillegg er Statnett ein fagleg instans som skal gje råd til politikarane.

Kvaliteten på desse råda har i sommar vore debattert etter at tidlegare olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) karakteriserte dei som «dritdårlege» på Dagsnytt Atten (han nytta det engelske ordet «shit»).

Han la til han som dåverande ansvarleg statsråd ville resonnert annleis rundt «prissmitten» frå utanlandskablane om etterretninga til Statnett heldt høgare kvalitet.

turfsurf

Sitat fra: Electrix på onsdag 17. august 2022, klokken 21:04
Putin ER utløsende årsak.

Men den naive satsingen på russisk gass er bakgrunnen.
Uten de siste utenlandskablene hadde ikke prisene vært høyere i Norge enn i Europa. Putin har bidratt til at prisene har blitt enda høyere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Argumentasjonen er vikarierende. Det er riktig at Putler er en dominerende faktor akkurat nå. Men uten oppkobling av kabler i fjor, ville ikke muligheten til å eksportere seg ned til under minimum eksistert. Og dermed ville prisene vært som et normalt, tørrere år i Norge, hvilket vi har masse historie på. Og den tilsier ikke noe i nærheten av det vi ser i dag.
Dette gjennomskuer folk enkelt, eventyrfortellingene biter ikke på lenger, selv om de serveres i riksmedier i beste sendetid. De oppnår bare å forverre sin egen troverdighet og uavhengighet ytterligere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

#3618
Gikk gjennom årets strømregninger og takket være sparetiltak og strømstøtten er årets strømregninger faktisk blitt rimeligere enn fjorårets. De første 7 månedene av 2022 kom på kr 12426,32 mot kr 16170,55 i 2021 noe som gir oss en solid besparelse på kr 3744, 24

Mesteparten av gevinsten i juli kan direkte tilskrives husbatteriet og smartstyring av VVB med en slik timer som muliggjør ulinært strømforbruk. Solkraftverket på taket gir kun 8 kWt på en god dag, men alle monner drar.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Strøm Tycoon

Det er ikke rart sånne som Spetalen blir rike

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741

2014 - Vil vedde én milliard om strømprisene

Sitat– Jeg ser at kraftselskapene mener jeg tar feil og at strømprisen kun vil øke med 2–3 øre fra dagens nivå. Spør Tom Nysted i Agder Energi om jeg kan utstede en call opsjon på to øre spread i ti år med strømpris Norge mot Tyskland/England på en milliard kroner, skriver Spetalen i en sms til DN igår morges.

Kanskje begynne å høre på folk som faktisk har peiling?

ToWalkOrDrive

#3620
Sitat fra: model3citizen på torsdag 18. august 2022, klokken 08:43
Det er ikke rart sånne som Spetalen blir rike

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741

2014 - Vil vedde én milliard om strømprisene

Sitat– Jeg ser at kraftselskapene mener jeg tar feil og at strømprisen kun vil øke med 2–3 øre fra dagens nivå. Spør Tom Nysted i Agder Energi om jeg kan utstede en call opsjon på to øre spread i ti år med strømpris Norge mot Tyskland/England på en milliard kroner, skriver Spetalen i en sms til DN igår morges.

Kanskje begynne å høre på folk som faktisk har peiling?

Ja, Spetalen er en veldig smart mann. Synd at bukken til havresekken bestemmer, og ikke de som kan markedsøkonomi. Vil gratulere Agder Energi (NO2) med at de akkurat nå fakturerer (inkl mva) 7,33 kroner per kWh. Støre er stolt av deg...i tillegg kommer nettleie...

Dessverre var det ikke nok antall siffer i tabellen til Aftenbladet....tror ikke de som satte opp tabellen tenkte de måtte ta til høyde for 4-sifret øre-antall på prisen av strøm...så står bare 000 der det skulle stått 1000 øre.

#KlarForÅRaneHytteEiereOgBedrifter
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. august 2022, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. august 2022, klokken 13:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. august 2022, klokken 13:02
- 1 stk pissing i forbrenningstoalett = ca 5 kroner
- 1 stk driting i forbrenningstoalett = ca 8 kroner

Ja, forbrenningstoaletter er et godt bilde på den strømsløsingen vi nordmenn faktisk bedriver. Slike toaletter vil bli sett på som den komplette galskap i mesteparten av verden. Særlig når det finnes massevis av gode alternativer som bruker svært lite eller ingen strøm.

Etter å ha vokst opp med hytte med en trekasse i en utedass (hvor vi foretrakk å gå og drite ute i skogen), så er det veldig stor fremgang å ha et forbrenningstoalett, sånn komfortmessig. Og inntil Norge fikk eksportert så mye strøm så var det jo mer enn nok i Norge. Men ser den - viser seg at den bruker vannvittig mye strøm...må nesten lage varmegjennvinningsanlegg...legge eksosen i et rør gjennom stua  :D .

Føler ikke det er så mange gode alternativer. Det mest nærliggende er å gjøre som mange hyttenaboer: Å få satt opp en ulovlig septik-tank på utsiden av hytten, som en bil tømmer en gang i året eller noe sånt, og ha vannklosett. Men å tømme bio-dass gidder jeg ikke. Har du noen gode tips til alternativer?

Ser forresten at du kan få forbrenningsdass med gass og (propan), men da brukes 180gram per gang, og med 350,- for en 10kg med propan er du jo oppe i 6 kroner per gang da og.
Du kan jo veldig fint gå off-grid på en hytte, om du vil. Har off-grid hytte på fjellet selv. Det fungerer helt greit. Har 2 store AGM-batterier, ca. 400 W solceller, peis, gasskomfyr og snurredass. Du har jo elbil med nok rekkevidde til at du ikke trenger lading for en tur til Sirdal uansett. For min del er det ikke frivillig å være off-grid, og jeg tenker at det ikke er en menneskerett å verken ha strøm på hytta, strømstøtte, eller i det hele tatt ha hytte. De fleste kan stenge en hytte helt ned, slå av vannet og så videre, og gjøre en del tiltak for å redusere strømforbruket ganske signifikant.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 18. august 2022, klokken 10:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. august 2022, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. august 2022, klokken 13:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. august 2022, klokken 13:02
- 1 stk pissing i forbrenningstoalett = ca 5 kroner
- 1 stk driting i forbrenningstoalett = ca 8 kroner

Ja, forbrenningstoaletter er et godt bilde på den strømsløsingen vi nordmenn faktisk bedriver. Slike toaletter vil bli sett på som den komplette galskap i mesteparten av verden. Særlig når det finnes massevis av gode alternativer som bruker svært lite eller ingen strøm.

Etter å ha vokst opp med hytte med en trekasse i en utedass (hvor vi foretrakk å gå og drite ute i skogen), så er det veldig stor fremgang å ha et forbrenningstoalett, sånn komfortmessig. Og inntil Norge fikk eksportert så mye strøm så var det jo mer enn nok i Norge. Men ser den - viser seg at den bruker vannvittig mye strøm...må nesten lage varmegjennvinningsanlegg...legge eksosen i et rør gjennom stua  :D .

Føler ikke det er så mange gode alternativer. Det mest nærliggende er å gjøre som mange hyttenaboer: Å få satt opp en ulovlig septik-tank på utsiden av hytten, som en bil tømmer en gang i året eller noe sånt, og ha vannklosett. Men å tømme bio-dass gidder jeg ikke. Har du noen gode tips til alternativer?

Ser forresten at du kan få forbrenningsdass med gass og (propan), men da brukes 180gram per gang, og med 350,- for en 10kg med propan er du jo oppe i 6 kroner per gang da og.
Du kan jo veldig fint gå off-grid på en hytte, om du vil. Har off-grid hytte på fjellet selv. Det fungerer helt greit. Har 2 store AGM-batterier, ca. 400 W solceller, peis, gasskomfyr og snurredass. Du har jo elbil med nok rekkevidde til at du ikke trenger lading for en tur til Sirdal uansett. For min del er det ikke frivillig å være off-grid, og jeg tenker at det ikke er en menneskerett å verken ha strøm på hytta, strømstøtte, eller i det hele tatt ha hytte. De fleste kan stenge en hytte helt ned, slå av vannet og så videre, og gjøre en del tiltak for å redusere strømforbruket ganske signifikant.

Nei, det er vel ingen menneskerett å ha noe infrastruktur som innbyggerne har betalt ned flere ganger før, som veier, vann osv. Får håpe de ikke velger at de skal legge vannledning til Italia, og så selger de alt drikkevannet til dem, hvor vi så må kjøpe vann på flasker til 30 kroner literen, og må dusje i vårt eget renset piss (som de gjør i England).

Har for øvrig kun ladet 1 gang på hytta (med skjøteledning).
Ellers blir det Tonstad når det er for lite strøm til å nå hjem eller Vikeså Supercharger...de gangene jeg har giddet å lade bilen skikkelig opp så når jeg uten problem både opp og ned.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Nå er det ganske spesielle omstendigheter for tiden, og hadde Italia hatt desperat behov for vann, så burde vi definitivt hjelpe de med vann. Landegrenser er en papirting. Vi er folk enten vi bor i Ukraina, Italia, Norge eller Kongo.

Selvfølgelig trenger ikke den norske stat tjene grovt på dette, men når det ikke er uendelig med strøm, så må en begrense forbruket, og da er det kanskje pris som er det beste/enkleste virkemiddelet en har. Hadde strømstøtten vært der overalt så den norske forbruker ikke gadd å løfte en finger for å redusere forbruket, så ville man være like langt - energimangelen var like reell. Strømstøtte kun til primærbolig kanskje et av få virkemidler man har for å oppnå målet om redusert forbruk.

Hjelper ikke å være sint for å komme unna at vi er i en situasjon med energimangel. Vi må tvinge frem redusert forbruk. Selv om dette ikke er direkte klimarelatert, så tror jeg at dette kun er starten på forbruksreduksjoner som må tvinges gjennom for å oppnå klimamål fremover.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 18. august 2022, klokken 14:44
Nå er det ganske spesielle omstendigheter for tiden, og hadde Italia hatt desperat behov for vann, så burde vi definitivt hjelpe de med vann. Landegrenser er en papirting. Vi er folk enten vi bor i Ukraina, Italia, Norge eller Kongo.

Selvfølgelig trenger ikke den norske stat tjene grovt på dette, men når det ikke er uendelig med strøm, så må en begrense forbruket, og da er det kanskje pris som er det beste/enkleste virkemiddelet en har. Hadde strømstøtten vært der overalt så den norske forbruker ikke gadd å løfte en finger for å redusere forbruket, så ville man være like langt - energimangelen var like reell. Strømstøtte kun til primærbolig kanskje et av få virkemidler man har for å oppnå målet om redusert forbruk.

Hjelper ikke å være sint for å komme unna at vi er i en situasjon med energimangel. Vi må tvinge frem redusert forbruk. Selv om dette ikke er direkte klimarelatert, så tror jeg at dette kun er starten på forbruksreduksjoner som må tvinges gjennom for å oppnå klimamål fremover.

Ja, hvis det er sånn at vi ikke skal ta hensyn til landegrenser bør vi jo sporenstreks sende mye mer mat til land hvor de har sult. Vil jo være egoistisk å ha penger på bok når folk sulter.

I London henter de vann fra Themsen, som de renser. I Themsen tømmes det ofte kloakk.
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-60046320
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Nå er det sagt at utjevning mellom nord/sør i Norge krever opp mot 10 år med bygging av infrastruktur. Men det tok vel 2 år å legge kabel til England, så å koble nord og sør sammen med en undervannskabel burde da være raskere. Men det er klart at alle kraftaktører får munnkurv og insomnia når temaet kommer opp. Støre er jo i Arendal og skal stramme kraftig inn fremover, så da forsvinner strømstøtte OG viljen til å ta tak i dette helt. «Nå er det vanlige folks tur» er latterlig skivebom og kaoset i økonomien blir det regjeringen og AP taper neste valg på.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hELgenen

Sitat fra: geear på torsdag 18. august 2022, klokken 14:44
Nå er det ganske spesielle omstendigheter for tiden, og hadde Italia hatt desperat behov for vann, så burde vi definitivt hjelpe de med vann. Landegrenser er en papirting. Vi er folk enten vi bor i Ukraina, Italia, Norge eller Kongo.

For alt vi vet ler f.eks Tyskere hele veien til banken fordi vi gir dem billig strøm for så la oss kjøpe dyre produkter fra dem tilbake. Det er nå en gang slik verdenshandelen fungerer.

DagfinnN

Sitat fra: Merce på onsdag 17. august 2022, klokken 22:33
Årsaken til høye strømpriser i Norge er utenlandskablene. Uten de nye som ble åpnet i fjor, hadde vi fortsatt hatt fine, lave priser på strøm.
Nok en skråsikker uttalelse fra forum ekspertene. Tviler på at de som har info og tenker er enig med deg.
Du tror kanskje at verden er så enkel at vi kan la være å eksportere og likevel importere nå vi vil?
Jeg synes også at strømprisene er høge, særlig på hytta der vi heller ikke har strømstøtte. Men enkle svar tro ikke jeg på, og heller ikke så mange andre.
https://www.nrk.no/ytring/selektiv-historiefortelling-fra-giske-1.16071953

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 18. august 2022, klokken 18:01
Sitat fra: Merce på onsdag 17. august 2022, klokken 22:33
Årsaken til høye strømpriser i Norge er utenlandskablene. Uten de nye som ble åpnet i fjor, hadde vi fortsatt hatt fine, lave priser på strøm.
Nok en skråsikker uttalelse fra forum ekspertene. Tviler på at de som har info og tenker er enig med deg.
Du tror kanskje at verden er så enkel at vi kan la være å eksportere og likevel importere nå vi vil?
Jeg synes også at strømprisene er høge, særlig på hytta der vi heller ikke har strømstøtte. Men enkle svar tro ikke jeg på, og heller ikke så mange andre.
https://www.nrk.no/ytring/selektiv-historiefortelling-fra-giske-1.16071953
At det ikke er enkle svar pleier å være en tåkeleggingstrategi når man ganske enkelt ikke VIL ha enkle svar.
Selvsagt er dette sammensatt. Men da tar man bit for bit og legger puslespillet til svarene er på plass.

Jeg ville begynt med å modellere tilsig, forbruk og annen krafthandel for de 3 siste år som om muligheten til eksport/import ikke eksisterte med de 2 nye kablene. Jeg tør garantere at prisene ikke ville blitt som i dag, og at magasinene i NO2 ville hatt en vesentlig høyere fyllingsgrad.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Ganske balansert artikkel her synes jeg. Alle som ukritisk skylder på de 2 siste kablene bør lese denne.
https://www.nrk.no/norge/xl/fortellingen-om-kraftkablene-1.16060842
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA