Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 10:00
Sitat fra: arthur på søndag 07. august 2022, klokken 09:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 08:22
Sitat fra: arthur på lørdag 06. august 2022, klokken 19:27
Noen hevder kostpris er tre øre, men sannheten synes å heller være 12 øre. Kanskje greit å få den transporterttil hus oghjem også? Forøvrig bør produsenter (også) av strøm ha en fortjeneste på denne samt et incentiv til å bygge ny kraft, og denne koster trolig langt mer da de billigste stedene  er ferdig utbygget, eller? Er det rimelig at strøm skal være unntatt enhver form for avgift?

Skal vi alle leve våre liv på blå resept?

Kostpris er ikke 12 øre - den varierer ekstremt fra aggregat til aggregat.


Min kommentar var til et innlegg som hevdet at kostpris er 3 øre hvilket tydelig har fremkommet av mitt innlegg. Blir liksom litt tungvint hvis man ikke kan bruke en pris som er relevant som et slags snitt i landet og slippe å måtte nevne hvert eneste aggregat for å tilfredsstille ditt behov for nøyaktighet!
Diverse innlgg i denne tråden har nevnt ti øre som en kostpris uten at jeg kan huske at det har trigget deg i samme grad?

Prisen for 2022 er av OED fastsatt til 11,57 øre pr. kilowattime (kWh).

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7d4ym3/oed-det-koster-1157-oere-aa-lage-stroem

Vel - selvkost på vannkraft som en middelstørrelse har som mye annet som oppgis med middelverdi lite verdi.
Da burde man i så fall oppgi median verdien i tillegg.  Forøvrig vet jeg at selvkost på stasjoner er vanskelig å regne ut - det er f.eks mye slitasje kostnader forbundet med f.eks kavitasjon som ikke inngår i underlaget også.
Mao tallene OED får inn er nok ikke komplette.

https://snl.no/kavitasjon

Hvorfor medianverdien er så interessant kan sikkert diskuteres, men egentlig tror jeg du skal ta dine diskusjoner med myndighetene, eller enda bedre stille deg til disposisjon for politisk posisjon slik at du kan få gjennomslag for dine synspunkter og bruke din kompetanse heller enn å bruke så mye ressurser på alle oss som synes å skjønne, og vite, så lite, og heller ikke kan få utrettet noe som helst.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 09:35
Og der en kabelforbindelse kan driftes 24/7 på maks - kan et kraftverk ikke gjøre det.
Da snakker vi altså om at vi trolig må bygge ut kraft 3-5 ganger størrelsen på de nye kabelforbindelsene.
Da snakker vi fort om vesentlig mer enn 10.000 MW installert effekt som må bygges ut før vi igjen kan få priser på nivå med det vi f.eks har sett mellom 2015-2018. Jeg synes det er ekstremt synd at vi må bygge ut ny kraft tilsvarende 10.000 MW eller mer i Norge for å kompensere for de 2 nye kablene som ble satt på drift i 2021 .  Beslutningen om å bygge disse kablene sammen med elektrifisering av sokkelen vil i praksis være det som vil være med på å ødelegge enorme natur områder i Norge de kommende årene.
Vi må ihvertfall vekk fra at en overføringskabel skal bidra med grunnlast, noe som de i praksis har gjort i store deler av tiden de har vært i drift. Gitt at kabelen skal gå i null for døgnet eller til nød uka, kan naturkraft, som vannkraft faktisk er, disponeres på en fornuftig måte. Utlandet med disse kablene bør snarest akseptere Norge som tilfeldig kraft som kan utnyttes ved mye regn, vind eller andre forhold som gjør at effekten kan importeres rimelig. Dette var vel også såvidt jeg har skjønt endel av tanken bak kablene, men "markedet" gjør at et vannmagasin anses som et hvilket som helst annet kraftverk som kan etterfylles med en bestilling. Dette er brudd på grunnprinsippene, og derfor bør kabelen stanses til et fornuftig regelverk er på plass.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

#3497
Sitat fra: arthur på søndag 07. august 2022, klokken 11:07

Hvorfor medianverdien er så interessant kan sikkert diskuteres, men egentlig tror jeg du skal ta dine diskusjoner med myndighetene, eller enda bedre stille deg til disposisjon for politisk posisjon slik at du kan få gjennomslag for dine synspunkter og bruke din kompetanse heller enn å bruke så mye ressurser på alle oss som synes å skjønne, og vite, så lite, og heller ikke kan få utrettet noe som helst.

Jeg har vært i møter med byråkrater fra OED og matet dem med underlags informasjon fra kraftbransjen for mange år siden - dog ikke noe som har med selvkost på kraftverk å gjøre. Det er mange meninger innad i bransjen, mye informasjon og mange synspunkt, men ikke alt når frem til politikere eller byråkrater. Og politikere har ulike agenda og "kundegrupper".  Det er ingen tvil om at disse prisene vi har om dagen også er skadelig for kraftbransjen - så det er trolig ganske få som jubler der om dagen foruten disse pensjonskassene med eierskap i vindkraft.

Jeg advarte og uttrykte skepsis om effekten av kablene som skulle idriftsettes i 2021 lenge før de ble satt på drift til personer i bransjen, men ble litt avfeid i den diskusjonen. Det gikk derimot ikke lang tid før alle så hvor det bar.

Hvordan utenlandskabler har blitt håndtert og driftet har endret seg mye siste 30 år - fra å være bilaterale avtaler til at kraften nå inngår i prissettingen på børs. Vi har fått et felles Nordisk kraftmarked som utvikler seg til et felles Europeisk kraftmarked. Norge med den infrastruktur vi har mhp. elektrisitet er, kanskje overraskende for noen, ekstremt sårbar for endringer i kraftmarkedet. Vi har gjennom generasjoner gjort oss svært avhengig av strøm også til oppvarming - og derfor er jeg enig i de politikere som mener vi ikke kan se på strøm som en hvilken som helst vare som man ellers kan få kjøpt i Europa. En felles pris i et felles marked i hele Europa - som jeg anser som sluttmålet til alle EU tiltak på området - er ikke Norge rigget til å håndtere og jeg tror ikke dette vil tjene Norge på sikt heller.  Men å omsette kraften på børs i Norden har fungert ypperlig i mange år - ført til effektiviseringer og kostnadsfokus jeg tror alle strømkunder har vært tjent med.  Men å koble en Nordisk håndtering ned til Europa der strøm brukes på en litt annen måte og har en vesentlig edlere og høyere verdi  - vel der er jeg skeptisk av den enkle grunn at vi har rigget oss så annerledes enn resten av Europa mhp. bruk av den. Videre ser jeg at EU kjører frem ekstrem kostbare, byråkratiske ordninger som Norge og resten av Norden må tilpasse seg. Det fordyrer og effektiviserer ikke bransjen i Norden er min personlige mening.

Jeg er derimot for eksport og import av kraft, men det bør nok reguleres i sterkere grad for å sikre at vi nettopp forblir selvforsynt og unngår ekstrempriser slik at det hver og en betaler for å holde seg varme i landet ikke totalt sett overstiger andre lands innbyggere sin andel av disponibel inntekt heller.  Videre synes jeg vi bli flinkere til å bruke elektrisiteten vi har i landet som innsatsfaktor til videreforedling. Å fungere som en - ja tross alt liten - råvareleverandør for kontinentet betyr i praksis kroken på døra for den norske naturen vi har - og her mener jeg vi må utvise ekstrem varsomhet og sikre at også kommende generasjoner kan få ta del i denne unike naturen vi har her lengst nord i Europa.

engolf

Oavsett hur man vrider och vänder på det måste kablarna (till england och tyskland) bort för att åter komma till mer eller mindre acceptabla strömpriser. Även om avtalen reförhandlas och Norge exporterar bara "överskottsproduktion", kommer kraftproducenterna anse allt som är över minimumfyllning som överskottskraft och exportera för full maskin tills magasinerna går nästan tomma, och då stoppas produktionen med höga priser som följd. Vi måste ha politiker som vågar säga upp avtalen och sända kablarna till återvinning. Att landet på sikt riskerar underskott av ström måste lösas inrikes, med uppgraderingar och effektivisering av redan existerande vattenkraft. Att binda fullt fungerande kraftproduktion till europas havererade gröna skifte är ett självpåfört handicap, inte räddning.

Counterpointer

Det er en del ting i debatten som er rart.

For eksempel at noen utskudd av økonomiprofessorer sier at høy pris fører til mindre forbruk når vi nå i snart ett år har hatt tidenes høyeste priser og forbruket er stabilt selv om de som kan sparer det de kan. Dermed trenger en ikke være professor for å skjønne at priselastisiteten er liten, faktisk svært liten.

En annen rar ting er at Norge ikke kan gjøre ting andre land gjør. Frankrike har makspris. Sverige begrenser eksporten osv. Her ser EU tilhengerne muligheten til å markedsføre medlemskap selv om det ikke ville endret noe annet enn selvråderetten.

Det som ikke er rart er;

Det er ett stort flertall av politikere og partier bak det mislykkede resultatet vi ser nå av strømpolitikken. Dermed bør det være forståelig at de ikke vil gjøre om på  noe det faktisk er flertall for. Grunnen til dette er først og fremst økonomiske. Dette er jo blitt en ekstrem ny skatt som kan brukes som omfordeling og til alle mulige formål, og gjerne slenge på en miljøunnskyldning om det er tilfelle eller ikke.

Det som heller ikke er underlig er at en bransje som kun er regulert med incentiver for maks inntjening gjør akkurat det.

Panda4u

90pst... Gjeng uten fornuft i toppen som styrer landet vårt altså. Blir over 10 kr pr. Kwt til vinteren også. Dette blir bra 🙂 not....

Burger

Vil ikke 10kr kw/t bli 145 øre med strømstøtte?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øystein16


hELgenen

#3504
Sitat fra: stefse på søndag 07. august 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Burger på søndag 07. august 2022, klokken 20:35
Vil ikke 10kr kw/t bli 145 øre med strømstøtte?
Husk momsen

Mener det skulle bli slik (med alle forbehold om en regnefeil) :

(0.7 + (Pris-0.7) x 0.1) x 1.25

Eks 10 kr/kwh:

(0.7 + (10-0.7) x 0.1) x 1.25 = 2.0375

Så kommer alt det andre fra nettselskapet på toppen av dette igjen + moms på det igjen.

Rent praktisk så betaler du strømselskapet fullt ut - altså : 10*1,25 +  strømselskapet sin avanse.

Setter vi 0 i avanse så skal du betale for 1 kwh : 10*1,25 = 12.5 kr

Deretter setter nettselskapet opp en kreditt til deg på :

(10-0,7)*0,9*1,25= 10,4625 som du da får tilbake fra dem minus nettleie regningen.
Mao. blir din strømregning for 1 kwh : 12,5-10.4625 = 2.0375

Eller du kan bruke formelen over direkte og komme frem til samme pris pr kwh

Mrk! Du må selv legge ut for kraften til din strømleverandør og får refusjon fra nettselskapet.
Disse regningene har ikke nødvendigvis forfall på samme dato.

Eks. Du har et forbruk i september på 3500 kwh med forfall 15 okt.
Da betaler du til strømselskapet : 3500 x 10 x 1,25 = 43750 kroner (eksl. avansen til strømselskapet - f.eks 39 kr/mnd)

Deretter får du tilbake følgende fra ditt nettselskap f.eks den 1. November:

(10-0,7)*0,9*1,25*3500 = 36618,75 minus det nettselskapet skal ha.

Så din netto regning for 3500 kwh med pris 10 kr/kwh blir altså :

43750-36618,75= 7 131,25

I praksis må du nok legge på ca 50-80 øre eller noe slikt i nettleie fra din nettleverandør.
Mao. fort 2000-3000 ekstra ut over de 7131,25 for 3500 kwh til 10 kr/kwh fratrukket strømstøtten.

Det viktige her er kanskje at man må ha likviditet til å håndtere store utbetalinger til sin strømleverandør da regningene fra nettselskap ikke motregnes direkte og forfaller kanskje til ulike tidspunkt.

Står mer info om hvordan en setter opp dette her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-april/

Støttesats :

(gj.snitt områdepris - terskelpris) * komp.grad * mva

ved terskel 70 øre og 90% :

(gj.snitt områdepris - 70 øre/kwh) * 0,90 * 1,25


PS. Her er gjennomsn. områdepris satt 10 kr/kwh i eksemplet.
Skulle det blir prisen så må du nok forvente å betale høyere også da din snittpris trolig
har en annen profil - om du da ikke klarer å slå snittprisen (de fleste gjør nok ikke det)



RJK

Er forsåvidt enig poenget ditt, men er det mange igjen som ikke får en felles regning, der støtten er trukket fra allerede?

Er vel ikke akkurat veldig lenge siden det kom regel som krevde at de fleste får felles regning gjennom strømselskapet, men det er kanskje noen unntak ennå?

https://strøm.no/gjennomfakturering
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 21:29
Sitat fra: stefse på søndag 07. august 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Burger på søndag 07. august 2022, klokken 20:35
Vil ikke 10kr kw/t bli 145 øre med strømstøtte?
Husk momsen

Mener det skulle bli slik (med alle forbehold om en regnefeil) :

(0.7 + (Pris-0.7) x 0.1) x 1.25

Eks 10 kr/kwh:

(0.7 + (10-0.7) x 0.1) x 1.25 = 2.0375

Så kommer alt det andre fra nettselskapet på toppen av dette igjen + moms på det igjen.

Rent praktisk så betaler du strømselskapet fullt ut - altså : 10*1,25 +  strømselskapet sin avanse.

Setter vi 0 i avanse så skal du betale for 1 kwh : 10*1,25 = 12.5 kr

Deretter setter nettselskapet opp en kreditt til deg på :

(10-0,7)*0,9*1,25= 10,4625 som du da får tilbake fra dem minus nettleie regningen.
Mao. blir din strømregning for 1 kwh : 12,5-10.4625 = 2.0375

Eller du kan bruke formelen over direkte og komme frem til samme pris pr kwh

Mrk! Du må selv legge ut for kraften til din strømleverandør og får refusjon fra nettselskapet.
Disse regningene har ikke nødvendigvis forfall på samme dato.

Eks. Du har et forbruk i september på 3500 kwh med forfall 15 okt.
Da betaler du til strømselskapet : 3500 x 10 x 1,25 = 43750 kroner (eksl. avansen til strømselskapet - f.eks 39 kr/mnd)

Deretter får du tilbake følgende fra ditt nettselskap f.eks den 1. November:

(10-0,7)*0,9*1,25*3500 = 36618,75 minus det nettselskapet skal ha.

Så din netto regning for 3500 kwh med pris 10 kr/kwh blir altså :

43750-36618,75= 7 131,25

I praksis må du nok legge på ca 50-80 øre eller noe slikt i nettleie fra din nettleverandør.
Mao. fort 2000-3000 ekstra ut over de 7131,25 for 3500 kwh til 10 kr/kwh fratrukket strømstøtten.

Det viktige her er kanskje at man må ha likviditet til å håndtere store utbetalinger til sin strømleverandør da regningene fra nettselskap ikke motregnes direkte og forfaller kanskje til ulike tidspunkt.

Står mer info om hvordan en setter opp dette her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-april/

Støttesats :

(gj.snitt områdepris - terskelpris) * komp.grad * mva

ved terskel 70 øre og 90% :

(gj.snitt områdepris - 70 øre/kwh) * 0,90 * 1,25


PS. Her er gjennomsn. områdepris satt 10 kr/kwh i eksemplet.
Skulle det blir prisen så må du nok forvente å betale høyere også da din snittpris trolig
har en annen profil - om du da ikke klarer å slå snittprisen (de fleste gjør nok ikke det)
Huff, dette kan bli dyrt. 90% støtte holder ikke for folk med den prisen.

bare holde hytta 6 grader så vannet ikke fryser vil koste minst 1000 kW som da uten støtte utgjør  ca 10-15000.
OMG
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Panda4u

Sitat fra: daktari på søndag 07. august 2022, klokken 22:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 21:29
Sitat fra: stefse på søndag 07. august 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Burger på søndag 07. august 2022, klokken 20:35
Vil ikke 10kr kw/t bli 145 øre med strømstøtte?
Husk momsen

Mener det skulle bli slik (med alle forbehold om en regnefeil) :

(0.7 + (Pris-0.7) x 0.1) x 1.25

Eks 10 kr/kwh:

(0.7 + (10-0.7) x 0.1) x 1.25 = 2.0375

Så kommer alt det andre fra nettselskapet på toppen av dette igjen + moms på det igjen.

Rent praktisk så betaler du strømselskapet fullt ut - altså : 10*1,25 +  strømselskapet sin avanse.

Setter vi 0 i avanse så skal du betale for 1 kwh : 10*1,25 = 12.5 kr

Deretter setter nettselskapet opp en kreditt til deg på :

(10-0,7)*0,9*1,25= 10,4625 som du da får tilbake fra dem minus nettleie regningen.
Mao. blir din strømregning for 1 kwh : 12,5-10.4625 = 2.0375

Eller du kan bruke formelen over direkte og komme frem til samme pris pr kwh

Mrk! Du må selv legge ut for kraften til din strømleverandør og får refusjon fra nettselskapet.
Disse regningene har ikke nødvendigvis forfall på samme dato.

Eks. Du har et forbruk i september på 3500 kwh med forfall 15 okt.
Da betaler du til strømselskapet : 3500 x 10 x 1,25 = 43750 kroner (eksl. avansen til strømselskapet - f.eks 39 kr/mnd)

Deretter får du tilbake følgende fra ditt nettselskap f.eks den 1. November:

(10-0,7)*0,9*1,25*3500 = 36618,75 minus det nettselskapet skal ha.

Så din netto regning for 3500 kwh med pris 10 kr/kwh blir altså :

43750-36618,75= 7 131,25

I praksis må du nok legge på ca 50-80 øre eller noe slikt i nettleie fra din nettleverandør.
Mao. fort 2000-3000 ekstra ut over de 7131,25 for 3500 kwh til 10 kr/kwh fratrukket strømstøtten.

Det viktige her er kanskje at man må ha likviditet til å håndtere store utbetalinger til sin strømleverandør da regningene fra nettselskap ikke motregnes direkte og forfaller kanskje til ulike tidspunkt.

Står mer info om hvordan en setter opp dette her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-april/

Støttesats :

(gj.snitt områdepris - terskelpris) * komp.grad * mva

ved terskel 70 øre og 90% :

(gj.snitt områdepris - 70 øre/kwh) * 0,90 * 1,25


PS. Her er gjennomsn. områdepris satt 10 kr/kwh i eksemplet.
Skulle det blir prisen så må du nok forvente å betale høyere også da din snittpris trolig
har en annen profil - om du da ikke klarer å slå snittprisen (de fleste gjør nok ikke det)
Huff, dette kan bli dyrt. 90% støtte holder ikke for folk med den prisen.

bare holde hytta 6 grader så vannet ikke fryser vil koste minst 1000 kW som da uten støtte utgjør  ca 10-15000.
OMG

Er redd det kommer til å bli enda verre enn 10 kr også. Sør-vest kommer nok til å hilse på 15 kr. Ja, vi snakker før moms.

Jeg håper inderlig at jeg tar feil.

hELgenen

#3508
Sitat fra: RJK på søndag 07. august 2022, klokken 22:18
Er forsåvidt enig poenget ditt, men er det mange igjen som ikke får en felles regning, der støtten er trukket fra allerede?

Er vel ikke akkurat veldig lenge siden det kom regel som krevde at de fleste får felles regning gjennom strømselskapet, men det er kanskje noen unntak ennå?

https://strøm.no/gjennomfakturering

Vel,har aldri fått en felles regning nettleie og strøm. Er Tibber kunde og får regning fra dem og nettselskap helt uavhengig og med.ulik forfallsdato

https://tibber.com/no/magazine/inside-tibber/om-nettleie-gjennomfakturering

stefse

Sitat fra: daktari på søndag 07. august 2022, klokken 22:24


bare holde hytta 6 grader så vannet ikke fryser vil koste minst 1000 kW som da uten støtte utgjør  ca 10-15000.
OMG
Hvis du ikke planlegger å bruke den jevnlig, ville jeg snakket med en rørlegger om de kan få tømt hytta for vann. Men sjekk med forsikringselskapet også at de skriftlig må akseptere en slik løsning. Rørleggere med ansvarsrett bør kunne godkjenne frostsikring. Har du en enklere hytte kan du gjøre det selv med frostvæske i alle sluk/toalett(husk cisterne), og blåse ut rør og vvb med trykkluft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA