Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 03. jun 2022, kl. 13:24
Det blir regelmessig nevnt at en naturlig konsekvens av høye strømpriser medfører en belastning for arbeidsplasser som medfører konkurser eller nedleggelser/innskrenkninger, men fakta er helt annerledes da:

Fredag slapp Nav ferske arbeidsledighetstall for mai. Tallene viser at 1,6 prosent av arbeidsstyrken var arbeidsledig i mai. Det utgjør 47.100 personer.

På forhånd ventet DNB Markets at arbeidsledigheten ville falle til 1,7, mens Handelsbanken ventet 1,6 prosent. I april lå arbeidsledigheten på 1,9 prosent. Norges Bank ventet at bunnen var nådd på to prosent.


Styrken i norsk økonomi ØKER da frykten for at rentene skal settes ytterligere opp, med andre ord mer enn hva man var forespeilet.

Så kanskje vi står han av?

En annen konklusjon er at folk ikke har råd å betale selv om de har jobb.

Antall inkassosaker økt med 40% hos en aktør, og tilsvarende hos en annen.

Konkurser økt også.

Tesla Model Y                         2021-

Radial

Morsomt, 2tWh.....det er det NVE ser for seg at de får ut av i søknader om nye kraftverk. 1-2% ny kraft ift det man har.

Ikke mye å rope hurra for akkurat.

https://e24.no/olje-og-energi/i/wOo5AA/stor-vannkraft-foerst-i-koeen-hos-nve
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

#3092
Sitat fra: Radial på lør 04. jun 2022, kl. 01:31
Morsomt, 2tWh.....det er det NVE ser for seg at de får ut av i søknader om nye kraftverk. 1-2% ny kraft ift det man har.

Ikke mye å rope hurra for akkurat.

https://e24.no/olje-og-energi/i/wOo5AA/stor-vannkraft-foerst-i-koeen-hos-nve

Føler det sto litt uklart om det var 2 tWh mer hvert år, eller bare totalt i året etter alle forbedringene/utbyggingene over flere år.

Uansett får jeg litt samme følelse som Statens Vegvesen, hvor regjeringen følte det var nyttig å starte Nye Veier for å få til en stor økning og mer effektiv bygging, som etter rapportene har fungert bra - at de gjerne kan la NVE slippe å håndtere småkraftverk, og så kan en ny organisasjon (NSKD - Norges SmåKraftDirektorat) håndtere de mindre sakene - selvsagt uten å redusere bemanningen i NVE som har for mye å gjøre, og ikke så giret på småkraft. Dersom bedrifter / personer opplevde at det ikke var flere års behandlingstid ville nok søkingen og utbyggingen økt drastisk. Det blir fryktelig tungt kontantstrømsmessig om det går 4 år fra en har lyst å bygge småkraft til en produserer strøm.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 04. jun 2022, kl. 00:23
Sitat fra: arthur på fre 03. jun 2022, kl. 13:24
Det blir regelmessig nevnt at en naturlig konsekvens av høye strømpriser medfører en belastning for arbeidsplasser som medfører konkurser eller nedleggelser/innskrenkninger, men fakta er helt annerledes da:

Fredag slapp Nav ferske arbeidsledighetstall for mai. Tallene viser at 1,6 prosent av arbeidsstyrken var arbeidsledig i mai. Det utgjør 47.100 personer.

På forhånd ventet DNB Markets at arbeidsledigheten ville falle til 1,7, mens Handelsbanken ventet 1,6 prosent. I april lå arbeidsledigheten på 1,9 prosent. Norges Bank ventet at bunnen var nådd på to prosent.


Styrken i norsk økonomi ØKER da frykten for at rentene skal settes ytterligere opp, med andre ord mer enn hva man var forespeilet.

Så kanskje vi står han av?

En annen konklusjon er at folk ikke har råd å betale selv om de har jobb.

Antall inkassosaker økt med 40% hos en aktør, og tilsvarende hos en annen.

Konkurser økt også.

Prosentregning er morsomt, statistikk likeså. Tror man skal se på utgangspunktet for en økning og da finner man kanskje at det var lavt, svært lavt, slik at en stor prosentvis økning ikke egentlig betyr det som pressens mange oppslag vil "bevise"?

Betyr lav, historisk lav og nedadgående, andel arbeidsledige at det går bra, dårlig eller dårligere enn tidligere?

ToWalkOrDrive

Ja, morsomt med statistikk. Dersom det går mot Arthur så er det bare mediestøy.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Jo mer folk bruker på bil/strøm og mat desto mindre kan de bruke på andre ting som kafeer, ferier og opplevelser. Så disse bransjene ligger tynt an.... Går nok en stund til da folk tydeligvis har fått frem kredittkortene igjen.

arthur

Er det noe som i dag tilsier at folk ikke har anledning til å gå på kafe, reise eller opplevelser?

hELgenen

Sitat fra: arthur på lør 04. jun 2022, kl. 12:18
Er det noe som i dag tilsier at folk ikke har anledning til å gå på kafe, reise eller opplevelser?

Folk får mindre råd fremover - alle har vel sett prisstigningene som har kommet. Lønnen har ikke økt tilsvarende.
Akkurat nå kan det være at folk har spart en del penger under korona tiden og således bruker en del mer enn vanlig - men dette er kortvarig om prisstigningen går mer opp en lønn.  Som nevnt til deg en rekke ganger - slike endringer skjer ikke over dagen. Du når alltid toppen av en kurve etter vendepunktet - altså mens trenden snur går det fortsatt oppover. Og slik vil det nok være en stund til fremover.

Burger

Sitat fra: Radial på fre 03. jun 2022, kl. 09:27Største problemet blir næringslivet, de kan ikke ta med seg materialene til huset ditt på bussen. Blir en nedadgående spiral der ingen kan betale for det næringslivet tilbyr, ting går i minus og tap av arbeidsplasser.
Entrepenør jeg kjenner har økt timesprisen på bil med 35 kroner, så kost overført til kunder og oppdrag fortsatt i kø.

Er klar over at dette ikke er noe kvalitetsargument, men ett tilsvar på at det ikke er så negativt som Radial vil ha det til.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Radial

Sitat fra: Burger på man 06. jun 2022, kl. 21:20
Sitat fra: Radial på fre 03. jun 2022, kl. 09:27Største problemet blir næringslivet, de kan ikke ta med seg materialene til huset ditt på bussen. Blir en nedadgående spiral der ingen kan betale for det næringslivet tilbyr, ting går i minus og tap av arbeidsplasser.
Entrepenør jeg kjenner har økt timesprisen på bil med 35 kroner, så kost overført til kunder og oppdrag fortsatt i kø.

Er klar over at dette ikke er noe kvalitetsargument, men ett tilsvar på at det ikke er så negativt som Radial vil ha det til.

Nei i første omgang går det bra,.men på ett tidspunkt så faller etterspørselen (pga pris)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Man kan jo spørre de som driver innen reiseliv, servicenæring og handel hvor lett det er å få tak i folk? Eller håndverkere generelt?

https://www.dn.no/reiseliv/nevzat-arikan/uteliv/adecco/reiselivet-mangler-10000-ansatte-og-kutter-i-apningstiden-ekstreme-utfordringer/2-1-1231134

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/ferie/bestillingene-renner-fortsatt-inn-for-norwegian/2-1-1232511

https://www.dn.no/kommentar/arbeidsmarkedet/arbeidsledighet/norsk-okonomi/det-er-et-fabelaktig-arbeidsmarked/2-1-1231378

Kan man virkelig bare hevde at slike oppslag er en type fake news og at sannheten er at vi er på vei mot stupet, i så fall hvilket stup? Linkene er mer, eller mindre, tilfeldige, og de første som kommer opp ved et raskt søk, men burde indikere for mange av oss at det ikke er sp helt ille her i landet!

filtvet

Det finnes kun 650 ledige stillinger innen mat og servering og 350 innen hotell.

Hvor der de andre 9000 ledige stillingene? Gidder de ikke engang lage annonse på finn?

Klart - arbeidsgivere vil alltid ha behov for "mange" flere til lavest mulig lønn.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tir 07. jun 2022, kl. 12:55
Det finnes kun 650 ledige stillinger innen mat og servering og 350 innen hotell.

Hvor der de andre 9000 ledige stillingene? Gidder de ikke engang lage annonse på finn?

Klart - arbeidsgivere vil alltid ha behov for "mange" flere til lavest mulig lønn.

Ja, det er klart når arbeidsinnvandrere ser at de taper penger på å reise til Norge med sinnsyke bensin- og strømutgifter, så blir det mer jobber til nordmenn. Er jo 20.000 færre utlendinger som jobber i Norge nå enn før pandemien. Til og med party-svenskene holder seg hjemme.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 07. jun 2022, kl. 13:19
Sitat fra: filtvet på tir 07. jun 2022, kl. 12:55
Det finnes kun 650 ledige stillinger innen mat og servering og 350 innen hotell.

Hvor der de andre 9000 ledige stillingene? Gidder de ikke engang lage annonse på finn?

Klart - arbeidsgivere vil alltid ha behov for "mange" flere til lavest mulig lønn.



Ja, det er klart når arbeidsinnvandrere ser at de taper penger på å reise til Norge med sinnsyke bensin- og strømutgifter, så blir det mer jobber til nordmenn. Er jo 20.000 færre utlendinger som jobber i Norge nå enn før pandemien. Til og med party-svenskene holder seg hjemme.

Bensinpriser og strømpriser er minst like syke i de land som de har reist tilbake til, ikke minst når man tar inn de nominelle lønningene som legges til grunn for en slik vurdering/sammenligning. Et annet moment er kursen på norske kroner som gjør det noe mindre interessant å reise til Norge for å jobbe.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 07. jun 2022, kl. 13:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 07. jun 2022, kl. 13:19
Sitat fra: filtvet på tir 07. jun 2022, kl. 12:55
Det finnes kun 650 ledige stillinger innen mat og servering og 350 innen hotell.

Hvor der de andre 9000 ledige stillingene? Gidder de ikke engang lage annonse på finn?

Klart - arbeidsgivere vil alltid ha behov for "mange" flere til lavest mulig lønn.



Ja, det er klart når arbeidsinnvandrere ser at de taper penger på å reise til Norge med sinnsyke bensin- og strømutgifter, så blir det mer jobber til nordmenn. Er jo 20.000 færre utlendinger som jobber i Norge nå enn før pandemien. Til og med party-svenskene holder seg hjemme.

Bensinpriser og strømpriser er minst like syke i de land som de har reist tilbake til, ikke minst når man tar inn de nominelle lønningene som legges til grunn for en slik vurdering/sammenligning. Et annet moment er kursen på norske kroner som gjør det noe mindre interessant å reise til Norge for å jobbe.

Poenget er at det blir dyrere for polakker å reise opp og ned...i tillegg til eventuelle korona-hindringer for å komme til og fra landet... Men er jo kjekt at de som mister jobben innen kraftkrevende produksjon i Sør-Norge kan få jobb som vaskekone i Oslo.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA