Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Jeg kunne tenke meg at denne tråden ikke dukket opp i "Vis nye svar på dine innlegg", som er nesten øverst til venstre.
Fossilbil

RJK

Eneste løsningen jeg kjenner på det problemet, er å slette alle egne innlegg i denne tråden. Vil kunne bli litt merkelig å lese for de som kommer i ettertid, men det får så være...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hovik

6,38 kr/kwt på høyeste i morgen for oss sørpå. På tide med en motstandsbevegelse som blåser kablene i lufta?
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

RJK

2, 73 mellom 13 og 14, under 2,20 (ned mot 1,95) fra midnatt til 07 og etter 17. Under 2 blank hele dagen i dag, med dipp fra 03 til 16, og en bunn på 1,12 på det laveste.

På denne tiden av året burde prisen definitivt vært greit under 40 øre i et normalår.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Sitat fra: hovik på søndag 19. juni 2022, klokken 19:23
6,38 kr/kwt på høyeste i morgen for oss sørpå. På tide med en motstandsbevegelse som blåser kablene i lufta?
Oppfordring til sabotasje er vel ikke særlig smart?

Vil være kortsiktig, litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Av det jeg får med meg av bygging av offshore vindkraft i England, så vil det være fint for AS Norge å kjøpe billig vindkraft når det blåser og selge vannkraft dyrt når det er vindstille. Det vil være dyrt noen år fremover nå som Europa må venne seg av Russisk gass og olje.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Sitat fra: Burger på tirsdag 21. juni 2022, klokken 02:21
Sitat fra: hovik på søndag 19. juni 2022, klokken 19:23
6,38 kr/kwt på høyeste i morgen for oss sørpå. På tide med en motstandsbevegelse som blåser kablene i lufta?
Oppfordring til sabotasje er vel ikke særlig smart?

Vil være kortsiktig, litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Av det jeg får med meg av bygging av offshore vindkraft i England, så vil det være fint for AS Norge å kjøpe billig vindkraft når det blåser og selge vannkraft dyrt når det er vindstille. Det vil være dyrt noen år fremover nå som Europa må venne seg av Russisk gass og olje.
Totalt sett for kloden slår nok kablene positivt ut, og for forsyningssikkerheten, men for lommebøkene våre, så er jeg ganske sikker på at det hadde vært bedre uten utenlandskablene, selv når England eventuelt får bygget seg opp på vindkraft. Dessuten får vi ofte slike peaker på helt andre tidspunkt enn vi faktisk trenger de, og de er ofte kortvarige. Veier på ingen måte opp for den sinnsvake økningen jevnt over.

02jan

Kaster kanskje sten i et glasshus , men istede for å selge overskuddstrømmen rett ut. Kunne det vært en ide å bruke denne co2 frie strømmen til å produsere hydrogen , for så selge hydrogen ut av landet ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Tør noen anslå hva strømprisene i Norge hadde vært UTEN utenlandskabler? Er alle utenlandskabler feil å ha investert i eller gjelder det kun enkelt, i så fall hvilke og hvorfor?

Hvor mye billigere hadde vi kommet ut av dette (vår egen lommebok) hvis vi IKKE hadde hatt utenlandskabler når man tar hensyn til den støtteordning som vi alle (unntatt hytter) vel nyter godt av?

Ser fiorøvrig fortsatt ikke spor av at alt går så mye dårligere her i landet, kanskje tvert derimot hvis man spør de mange bedrifter som ikke finner arbeidskraft, kvalifisert, eller ikke!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Mange kommuner selger konsesjonskraften de får fra kraftverk i kommunen til egne innbyggere og næringsliv til en rimelig fastpris. Konsesjonskraft som kommunen sitter igjen med etter at egne innbyggere har fått forsyne selges på auksjon.

Det samme burde være mulig for AS Norge å gjøre også. Tilby strømabonnenter i Norge fastprisavtale, og overskudd av norsk strømproduksjon selges på Nordpool. Det må nok til noen heftige forhandlinger med de andre Nordpool-medlemslandene før noe slikt eventuelt kan bli aktuelt, men det virker jo som regjeringen er totalt handlingslammet, og ikke vil gjøre en innsats på noen måte for å ta vare på egen befolkning. Min kommune har nå vedtatt å tilby konsesjonkraft til innbyggere og lokalt næringsliv fra årsskiftet, så for min del vil forhåpentligvis ikke høye og uforutsigbare strømpriser være et tema etter 2022.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. juni 2022, klokken 11:42
Tør noen anslå hva strømprisene i Norge hadde vært UTEN utenlandskabler? Er alle utenlandskabler feil å ha investert i eller gjelder det kun enkelt, i så fall hvilke og hvorfor?
Norge har vært, og er, helt avhengig av kraftutveksling med i alle fall Sverige. Uten noen som helst utenlandskabler vil Norge bli veldig sårbare i uår. Etter år 2000 er det noen få år der det har vært kraftunderskudd i Norge. Dvs. uten utenlandskabler vil vi risikere å få strømpriser som kan bli ennå høyere enn de vi har sett det siste halvåret, og i tillegg vil det være en veldig mye høyere sannsynlighet for strømrasjonering. I tillegg vil ikke staten eller strømprodusenter få omsatt overskuddskraft, og går dermed glipp av inntekter, når det er mer vann i magasinene enn det vi trenger til innenlands forbruk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. juni 2022, klokken 11:42
Tør noen anslå hva strømprisene i Norge hadde vært UTEN utenlandskabler? Er alle utenlandskabler feil å ha investert i eller gjelder det kun enkelt, i så fall hvilke og hvorfor?

Hvor mye billigere hadde vi kommet ut av dette (vår egen lommebok) hvis vi IKKE hadde hatt utenlandskabler når man tar hensyn til den støtteordning som vi alle (unntatt hytter) vel nyter godt av?

Ser fiorøvrig fortsatt ikke spor av at alt går så mye dårligere her i landet, kanskje tvert derimot hvis man spør de mange bedrifter som ikke finner arbeidskraft, kvalifisert, eller ikke!

Strømprisen er markedsstyrt, altså tilbud og etterspørsel. Når etterspørselen øker veldig (til Europa) og uendelig til en gitt pris, så presses prisen opp. Dersom landegrensene var sterkt begrenset så ville vannmagasinene hope seg opp, og prisene ville gått ned. Bransjen selv nekter for at det henger sammen sånn, for å verne om muligheten til å tjene gress på strømmen. Men ser en på prisforskjellen mellom Nord-Norge og Sør-Norge, samt at Norge f.eks. eksporterte 15% av all strøm som ble produsert siste halvår i 2021, med medfølgende tømming av vannmagasiner som resultat, så sier vanlig økonomisk teori at prisen ville vært lavere om en hadde eksportert mye mindre. Det ble eksportert en del før de nye kablene og, men uten de nye avtalene og kablene til utlandet hadde det vært lettere å strupe disse og.
Forøvrig har ikke bedrifter støtteordning for strøm heller, så det blir spennende å se hva som skjer nå når renten skal opp og.
Tesla Model Y                         2021-

hovik

Sitat fra: Burger på tirsdag 21. juni 2022, klokken 02:21
Oppfordring til sabotasje er vel ikke særlig smart?

Vil være kortsiktig, litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Av det jeg får med meg av bygging av offshore vindkraft i England, så vil det være fint for AS Norge å kjøpe billig vindkraft når det blåser og selge vannkraft dyrt når det er vindstille. Det vil være dyrt noen år fremover nå som Europa må venne seg av Russisk gass og olje.

Ingen oppfording til sabotasje, men stiller heller spørsmål ved hvor høy strømpris tåler samfunnet, før sivil ulydighet vil bli resultatet.

Ihht. avtalen med England (North Sea Link) kan den kanselleres med 12 måneders forvarsel, https://www.regjeringen.no/contentassets/68f7cf55304a47eebdad5453c0fbcd5b/avtale-mellom-kongerike-norge-og-det-forente-kongerike-storbritannia-og-nord-irland-om-samarbeid-innen-elektrisitet.pdf . Artikkel 4 pkt 1c bør definitivt reforhandles. Regjeringen har muligheten til å gripe inn, men har ikke vist tegn til det enda.

Med dages kraftledninger vil Norge dra nytt av lavere priser de få timene det er produskjonsoverskudd i England/Tyskland. Ellers, vil prisene i Sør-Norge fastsettes av prisene ute. Det er veldig naivt å tro Tyskland og England vil ha kraftoverskudd store deler av året ila uoverskuelig fremtid.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. juni 2022, klokken 12:15
Sitat fra: arthur på tirsdag 21. juni 2022, klokken 11:42
Tør noen anslå hva strømprisene i Norge hadde vært UTEN utenlandskabler? Er alle utenlandskabler feil å ha investert i eller gjelder det kun enkelt, i så fall hvilke og hvorfor?

Hvor mye billigere hadde vi kommet ut av dette (vår egen lommebok) hvis vi IKKE hadde hatt utenlandskabler når man tar hensyn til den støtteordning som vi alle (unntatt hytter) vel nyter godt av?

Ser fiorøvrig fortsatt ikke spor av at alt går så mye dårligere her i landet, kanskje tvert derimot hvis man spør de mange bedrifter som ikke finner arbeidskraft, kvalifisert, eller ikke!
Forøvrig har ikke bedrifter støtteordning for strøm heller, så det blir spennende å se hva som skjer nå når renten skal opp og.

Du har åpenbart ikke lagt merke til at bedrifter har et noe annet "våpen" de kan benytte seg av = øke prisene som igjen muligens delvis er med på å forklare den store inflasjonen vi (og alle andre land!) opplever? Resten av ditt innlegg er egentlig bare en del selvfølgeligheter og besvarer ingen av mine spørsmål til tross for at du siterer mitt innlegg/spørsmål.

Og hva "egen" lommebok angår så er det vel ikke så mange andre land som har en like god støtteordning for sittprivate forbruk av strøm som vi har? (argumentet om hvor kaldt det er her er registrert, mange ganger sågar!).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. juni 2022, klokken 12:15
Sitat fra: arthur på tirsdag 21. juni 2022, klokken 11:42
Tør noen anslå hva strømprisene i Norge hadde vært UTEN utenlandskabler? Er alle utenlandskabler feil å ha investert i eller gjelder det kun enkelt, i så fall hvilke og hvorfor?

Hvor mye billigere hadde vi kommet ut av dette (vår egen lommebok) hvis vi IKKE hadde hatt utenlandskabler når man tar hensyn til den støtteordning som vi alle (unntatt hytter) vel nyter godt av?

Ser fiorøvrig fortsatt ikke spor av at alt går så mye dårligere her i landet, kanskje tvert derimot hvis man spør de mange bedrifter som ikke finner arbeidskraft, kvalifisert, eller ikke!
Forøvrig har ikke bedrifter støtteordning for strøm heller, så det blir spennende å se hva som skjer nå når renten skal opp og.

Du har åpenbart ikke lagt merke til at bedrifter har et noe annet "våpen" de kan benytte seg av = øke prisene som igjen muligens delvis er med på å forklare den store inflasjonen vi (og alle andre land!) opplever? Resten av ditt innlegg er egentlig bare en del selvfølgeligheter og besvarer ingen av mine spørsmål til tross for at du siterer mitt innlegg/spørsmål.

Og hva "egen" lommebok angår så er det vel ikke så mange andre land som har en like god støtteordning for sittprivate forbruk av strøm som vi har? (argumentet om hvor kaldt det er her er registrert, mange ganger sågar!).

Er ganske skuffende at et voksent menneske som deg ikke klarte å se at jeg svarte nøyaktig på ditt spørsmål.
Jeg kan prøve å gjøre det enda tydeligere for deg:
Du spurte:"Tør noen anslå hva strømprisene i Norge hadde vært UTEN utenlandskabler?"
Jeg svarte at det bare er å se på hva Nord-Norge selger strømmen for, som ikke har tilgang til det europeiske markedet.
Vil anbefale en kognitiv test hos legen.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Vil påstå at strømprisen ikke er markedsstyrt, men politiker-styrt. Samme med bensinprisen - kr 28 i dag., av dette ca 70% avgifter. Å tro at dette ikke er vannvittig inflasjonsdrivende er som å tro på julenissen.

Snart lønner det seg vel ikke for lavtlønte med gamle biler å kjøre på jobb. Genial måte å øke forskjellene i samfunnet på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA