Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på man 04. apr 2022, kl. 09:02
Innlegget mitt var sarkasme ja. Men ingen vil ha vindmøllepark i SITT område. Men de som er så ivrige etter å redde "miljøet" må vel kunne tåle å ha det i feks holmenkollåsen?

filtvet :+1: he he ja det må da være helt innafor.... jeg støtter deg i dette...

Jeg bor ofte rett ved en vindmøllepark... kan ikke si jeg liker den lyden... det eneste positive er at vi nærmest har fått motorvei  :D standard i fjellet så alle kommer seg opp dit nå...  men særlig pent er det da ikke....

Nei til vindmøller på land sier jeg,,, men gjerne masse vindmøller til havs...

Nå regner jeg jeg med litt eder og galle,,, men det tåler jeg... filtvet jeg er på ditt lag :+1:

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på man 04. apr 2022, kl. 13:54
Ja la oss ødelegge absolutt alt at skog, elver, vidder og fjell for at vi skal få ned temperaturen med 2 grader. Høres jo fornuftig ut.

OT: Flere i verden dør av kulde enn av hete foreløpig. Og livet ender engang uansett. Hvorfor ikke nyte det litt mens man har det?
Samma det, bare vi får litt billigere bompenger og billigere diesel er det helt ok at barnebarna våre får et helvete på jord om 50 år.
Hail FRP!
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

stefse

Ingen snakker om nettapet ser det ut til. Å kaste vekk 5-7% i overføringstap er vist bedre enn å etablere fabrikken i Norge. Vi snakker om tungt gods som best går med båt uansett.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Havvind har mer potensiale enn vind på land.

Her er en 12MW

https://e24.no/olje-og-energi/i/ddWQLA/lengre-blad-enn-en-fotballbane-dette-blir-verdens-stoerste-vindmoelle

Det vil bedre hELgenens regnestykke vesentlig. Economics of scale vil også dempe prisen, men allerede nå er pris bedre enn det som snittprisen ligger på nå om dagen.

Jeg tror at landvind har for mye motstand og havvind har flere potensielle fordeler. Og som tidligere nevnt en kikk på vindkartet viser akkurat nå at vinden i Nordsjøen er stabilt høy og på land er det stille. (I Tyskland blåser det nå friskt btw..)

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 04. apr 2022, kl. 00:49
600 møller dekker ikke opp for effekt på 2800 MW kabel.
Husk at møllene som skal kompensere for 2800 MW også skal produsere tilsammen 2800 MW også når det ikke blåser overalt.
«danske Ørsted på havvindprosjektet Hornsea Two, som med sine 1.400 megawatt blir verdens største når det er ferdig.»

Vi trenger altså to av denne typen park som har 8 MW møller.

Dvs 2 X 165 møller som gir omtrent halvparten av ditt anslag.

https://hornseaprojects.co.uk/hornsea-project-two

Jeg er åpen for å ikke ta all reklame fra de som selger produkter for god fisk, så kan nok være at de er litt for positive.

Det er også ekstremt store prosjekter en snakker om, med utbygging som tar tid og koster.

Men vi må gjøre mye forskjellig og havvind er nok en av tingene.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på man 04. apr 2022, kl. 23:24
Husk at møllene som skal kompensere for 2800 MW også skal produsere tilsammen 2800 MW også når det ikke blåser overalt.
«danske Ørsted på havvindprosjektet Hornsea Two, som med sine 1.400 megawatt blir verdens største når det er ferdig.»

Jeg er åpen for å ikke ta all reklame fra de som selger produkter for god fisk, så kan nok være at de er litt for positive.

Det er også ekstremt store prosjekter en snakker om, med utbygging som tar tid og koster.

Nei,du kan ikke tenke at 2800 MW kabel.skal erstattes av 2800 MW havvind. Det blåser jo ikke alle dager,men kabelen kan eksportere selv når det ikke blåser. Og når det blåser lite slik at møllene ikke produserer på max,så kan kablene likefullt levere 2800 MW hver eneste time. Så du må.inn med mange flere møller enn 2800 MW for å.erstatte 2800 MW kabel. Tenker du å erstatte samme energimengde som.2800 MW kan eksportere i 8760 timer,altså ett år,da må du gjerne multiplisere effekten med 3. Mao 2800 x 3 som en tommelfinger regel for å kompensere for at det ikke blåser i 8760.timer,men ca 1/3 av dette. Og selv dette gir ingen garanti for at man kan få dyttet ut minst 2800 MW fra alle disse møllene i alle 8760 timene av året slik man kan med kablene. Så man må nok inn med.minst 10.000 MW vind for å kompensere for 2800 MW kabel.

Eller 10.000/8 = 1250 av disse havvind møllene.

Det sier litt om hvor skjevt ut vi har kommet med bare 2 nye kabler i 2021.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tir 05. apr 2022, kl. 00:03
Tenker du å erstatte samme energimengde som.2800 MW kan eksportere i 8760 timer,altså ett år,da må du gjerne multiplisere effekten med 3. Mao 2800 x 3 som en tommelfinger regel for å kompensere for at det ikke blåser i 8760.timer,men ca 1/3 av dette. Og selv dette gir ingen garanti for at man kan få dyttet ut minst 2800 MW fra alle disse møllene i alle 8760 timene av året slik man kan med kablene. Så man må nok inn med.minst 10.000 MW vind for å kompensere for 2800 MW kabel.
Nå er jeg veldig enig i kritikken din av kablene, men man må jo håpe at kablene kan importere litt og.

I tillegg så må vel ikke havvind kunne levere effekt hele tiden så lenge de kan produsere nok energi. Effekt kan vi få ved å oppgradere vannverk uten å utvide magasinene, men ved å sette inn flere og nyere turbiner.

Hvis politikerne nekter å reforhandle avtalene med Storbritannia og EU så tror jeg havvind er det vi kommer til å se mye av fremover, og er forsåvidt den beste løsningen. Det blir dog behov for mye overføringskapasitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Både 8MW og 12MW er utdatert nå. Det som bygges av testturbiner nå er på 20MW og det prates om enda atørre. Konsesjonen til vindparken Vidar tar høyde for en turbinstørrelse på 30MW. Det krever flytende turbiner da, bunnfaste stopper nok et sted mellom 12MW og 15MW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Nei,du kan ikke tenke at 2800 MW kabel.skal erstattes av 2800 MW havvind. Det blåser jo ikke alle dager,men kabelen kan eksportere selv når det ikke blåser. Og når det blåser lite slik at møllene ikke produserer på max,så kan kablene likefullt levere 2800 MW hver eneste time. Så du må.inn med mange flere møller enn 2800 MW for å.erstatte 2800 MW kabel. Tenker du å erstatte samme energimengde som.2800 MW kan eksportere i 8760 timer,altså ett år,da må du gjerne multiplisere effekten med 3. Mao 2800 x 3 som en tommelfinger regel for å kompensere for at det ikke blåser i 8760.timer,men ca 1/3 av dette. Og selv dette gir ingen garanti for at man kan få dyttet ut minst 2800 MW fra alle disse møllene i alle 8760 timene av året slik man kan med kablene. Så man må nok inn med.minst 10.000 MW vind for å kompensere for 2800 MW kabel.

Man regner med en kapasitetsfaktor på 65-70% for de nyeste prosjektene med flytende havvind. Gitt f.eks 20MW turbiner trengs det da drøye 200 turbiner for å i snitt levere 2800MW året rundt. Selvsagt vil produksjonen variere litt rundt dette punktet, men det vil vannkraften absorbere uten problemer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: Counterpointer på man 04. apr 2022, kl. 23:24

På samme måte som en ikke kan regne om fra teoretisk maks til konstant produksjon på vindmøller, så kan en ikke tenke teoretisk maks på kablene heller.
Det er ikke drift hele tiden og det er en liten import også.

Det var også grunnen til at jeg brukte en vindpark med produksjonskapasitet på 1400MW satt opp mot en kabel med 1400MW overføringskapasitet.

Som kirkebø er inne på stiger stadig havvind i produksjonskapasitet pr enhet, så det er lite poeng å finregne på antall møller.

At de siste (eksport)kablene er alt for mye er vi helt enige om, men de ligger der og det vises ingen vilje til å gjøre noe med dem i forhold til kraften som går ut, så da må vi innføre mer produksjon fremover.
Om denne produksjonen er dyrere enn vannkraft har lite å si siden importprisen vi får gjør også havvind med nåværende teknologi lønnsomt.
Det er vel sagt at Hyvind skal ha en pris mellom 70-120 øre pr kW. Det er langt under snittet for siste måned spotpris for å si det slik.

Vi må også se lengre fremover. Vi kan ikke basere oss på å selge gass til ågerpris i all fremtid.

arthur

Sitat fra: stefse på man 04. apr 2022, kl. 22:20
Ingen snakker om nettapet ser det ut til. Å kaste vekk 5-7% i overføringstap er vist bedre enn å etablere fabrikken i Norge. Vi snakker om tungt gods som best går med båt uansett.

HVis du her viser til mitt innlegg om f.eks Hydro i Sunndal som vel produserer aluminium så er du sikkert klar over at i Norge finnes ikke råvaren, bauxite, ei heller"halvproduktet" aluminiumoksid, eller bare kalt alumina, og vi har heller ikke noe marked av betydning for produktet som kommer ut i den andre enden av produksjonshallen i Sunndal. Det betyr at disse varene sendes fra/til og produseres en rekke ganger/steder som i sum for klimaet nok har en enda dårligere effekt enn "overføringstapet" som du nevner her? Transport sjøveien er ikke akkurat vennlig mot klimaet med tanke på hva det fyres med på hovedmotorene! Et eksempel i så måte er transport av alumina fra Kwinana/Bunbury i Australia (!) til f.eks Karmøy.

ToWalkOrDrive

Norske politikere skal ha ære for særlig en ting: de har brakt Norge inn i førersetet av land som lokker frem miljøvennlige løsninger gjennom incentiver og skatter. Dermed ble det penger i å lage elbiler, og dette lokker frem teknologi som faktisk gjør det billig å velge miljøvennlig både for produsent og konsument i alle land. Derfor er det og bedre at olje blir hentet opp i Norge enn i et land uten incentiver til å drive miljøvennlig. Norge er allerede i dag blant de beste på dette.

Når det gjelder Hydro så tilpasser også de seg til incentiver fra staten for å drive miljøvennlig. Dermed er det bedre at vi beholder arbeidsplassene og produksjonen i Norge, sånn at de kan fortsette å utvikle miljøvennlig teknologi, som så andre land i EU kan adaptere. Noen arbeidsplasser må det være i Norge når oljen renner ut. Er derfor så synd når batterifabrikker risikerer å møte skyhøye strømpriser, slik at muligheten for det grønne skiftet blir skuslet bort...

https://www.hydro.com/no-NO/media/news/2021/hydro-vil-produsere-forste-aluminium-med-naer-null-karbonutslipp-i-2022/
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 05. apr 2022, kl. 10:38
Noen arbeidsplasser må det være i Norge når oljen renner ut. Er derfor så synd når batterifabrikker risikerer å møte skyhøye strømpriser, slik at muligheten for det grønne skiftet blir skuslet bort...

I følge Morrow så utgjør strømkostnader under 5% av de totale kostnadene deres, og de opererer dessuten med PPAer på 15 års varighet. 
Nå som vi ser at strømprisene i Europa jevner seg ut over tid så er det nok derfor andre årsaker enn strømprisene som er avgjørende for lokaliseringen av disse fabrikkene.
Jeg ser også at Beyonder denne uka har bekreftet at deres fullskala fabrikk blir i Norge og ikke annet sted i Europa som de har vurdert.

Så da blir altså 3 av 4 planlagte battericelle fabrikker bygget i Norge i stedet for utlandet, og det må jo være bra.

Selv er jeg mer bekymret for byråkratiet i Norge enn for strømprisene når det gjelder storsatsning på ny industri.

https://www.tu.no/artikler/hoye-strompriser-stopper-ikke-norsk-batteriproduksjon/517436
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/nWjVRo/beyonder-velger-rogaland-for-sin-batterisatsing

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

arthur

Sitat fra: goggo på tir 05. apr 2022, kl. 12:01
Noen arbeidsplasser må det være i Norge når oljen renner ut. Er derfor så synd når batterifabrikker risikerer å møte skyhøye strømpriser, slik at muligheten for det grønne skiftet blir skuslet bort...
Selv er jeg mer bekymret for byråkratiet i Norge enn for strømprisene når det gjelder storsatsning på ny industri.

mvh
Hugo

Det finnes en del uavhengig statistikk som viser noe om hvor lett, eller vanskelig, det er å starte opp/drive i forskjellige land, og mener at Norge faktisk scorer veldig bra på den listen (9.plass på lsiten jeg linker nedenfor). Hvis du med byråkrati mener hvor stor andel denne utgjør av et lands økonomi så scorer vi dårlig, men det skyldes nok en god kombinasjon av at det offentlige selv utfører så mange tjenester i forhold til mange andre land hvor disse kjøpes av private samt at vi har svært gode velferdsordninger sammenlignet med de fleste andre land, muligens alle andre land?

https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-20-easiest-countries-for-doing-business/

I det store og hele så tror jeg mange av oss undervurderer hvor bra vi har det her i landet?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på tir 05. apr 2022, kl. 12:01

I følge Morrow så utgjør strømkostnader under 5% av de totale kostnadene deres, og de opererer dessuten med PPAer på 15 års varighet. 
Nå som vi ser at strømprisene i Europa jevner seg ut over tid så er det nok derfor andre årsaker enn strømprisene som er avgjørende for lokaliseringen av disse fabrikkene.
Jeg ser også at Beyonder denne uka har bekreftet at deres fullskala fabrikk blir i Norge og ikke annet sted i Europa som de har vurdert.

Så da blir altså 3 av 4 planlagte battericelle fabrikker bygget i Norge i stedet for utlandet, og det må jo være bra.

https://www.tu.no/artikler/hoye-strompriser-stopper-ikke-norsk-batteriproduksjon/517436
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/nWjVRo/beyonder-velger-rogaland-for-sin-batterisatsing

mvh
Hugo

Så lenge de klarer å inngå langsiktige strømavtaler med greie priser går det greit (15-års-avtaler osv), men dersom strømmen blir dyrere enn i andre land på grunn av elektrifisering av oljeplattformer osv, og underskuddet på strøm blir så ille som ekspertene har prognostisert, så spørs det om ikke Beyonder og andre finner andre land, selv om de er avhengige av karbon fra flis. Akkurat nå tror de på AP-regjeringen om at alt skal bli så bra for dem i Norge. Den ene batterifabrikken var forøvrig plassert nord for strømgrensen, i de forgjettede strømhimlers rike i Mo i Rana.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA