Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Du skriver på en måte mange forhold som jeg tror du har god kunnskap om....så all ære til deg for dette. :+1:

Men dette under er dine antagelser...

Ser de også jeg... men la oss håpe på at dette du skriver under er mer balansert blant de politiske partiene i Norge.

Jeg opplever helt overordnet at de i et samlet Stortinget nå er løsningsorienterte :+1:

Men jeg merker meg noen enkelte forskjellige tilnærminger blant partiene... feks denne fra Høyre viser dette:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/03/31/hoyre-vil-ha-20-g

Og denne saken fra SP:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6O7m9/tidligere-sp-leder-hardt-ut-mot-arnstad-en-farlig-vei-aa-gaa

hELgenen skrev:

De som i stillhet jubler over situasjonen er selvfølgelig politikere som i
egenskap av å ha stor
offentlig eierskap i kraftproduksjon har fått et nytt effektiv våpen i å kontrollere disponibel inntekt til husholdninger på. Videre vil klimaforkjempere juble fordi dette løfter selvbildet om norges bidrag i klimakampen. Det er ingen hemmelighet at klima trumfer miljø i alt og ett hos stadig flere - særlig - yngre mennesker. De ser ingen større verdi i å ta vare på naturen i Norge  når de er overbevist om at verden er i ferd med å gå under som følge av klima-endringer.  Sett med slike øyne er det jo på en måte rasjonelt også - men spørsmålet de burde stilt seg er jo hvorvidt klimakampen globalt kan vinnes ved å ofre norsk natur - eller bør man se på andre alternativer før man går løs på miljøet og naturen?

Counterpointer

Det er så overveldende inkonsekvent, at det er helt klart at vi vil få et behov for mer kraft og dermed så selger vi ut strømmen med å øke kapasiteten på eksport.

Argumentet med import via kablene, fra et Europa som er i kraftig underskudd selv, er like inkonsekvent.

Hvor mye kraftproduksjon vi kunne ha fått for kostnaden av North Sea link og North Connect er jo nesten litt vondt å tenke på.

Det var godt kjent før disse ble iverksatt at de ble eksportkabler.

«Nordned, som åpnet i 2008 og går til Nederland, har hatt 86,7 prosent eksport, og 13,3 prosent import gjennom kabelens levetid.

Nordlink, åpnet i 2021, som går til Tyskland, har eksportert 79,3 prosent og importert 20,7 prosent.

North Sea Link, åpnet i 2021, som går til England, har eksportert 97,2 prosent og importert 2,8 prosent.»

https://e24.no/olje-og-energi/i/5GQpEb/utenlandskablene-brukes-i-all-hovedsak-til-eksport-av-stroem

Og midt oppi dette skal vi elektrifisere sokkelen, før havvind er klart.

Disse regnestykkene har aldri gått opp og vil jo aldri gjøre det.

Det er også illustrerende å se på vindmølletetthet i Europa !

Det er også interessant å sammenligne med vindkartet over samme område.

https://earth.nullschool.net/

Det er altså 35 km/t vindhastighet i havet akkurat nå og på kysten i samme tidspunkt er den 7 km/t.

I Tyskland på samme tid er den rundt 17 km/t på akkurat dette tidspunktet.

Edit: skrivefeil og komma

Electric cars in Norway

Nå skjer det noe spennende. Se forsiden av dagens Klassekampen. Denne saken ligger nok på pluss tenker jeg,,, men har ikke sjekket... Men se bildet under.... Jeg er enig.... exit Danmark :+1:

https://www.buyandread.com/static/thumbnail/klassekampen/klassekampen-xlarge.jpg

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søn 03. apr 2022, kl. 09:55
«Nordned, som åpnet i 2008 og går til Nederland, har hatt 86,7 prosent eksport, og 13,3 prosent import gjennom kabelens levetid.

Nordlink, åpnet i 2021, som går til Tyskland, har eksportert 79,3 prosent og importert 20,7 prosent.

Counterpointer :+1: ja, er det ikke rart at det er mest eksport?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søn 03. apr 2022, kl. 09:55
Og midt oppi dette skal vi elektrifisere sokkelen, før havvind er klart.

Counterpointer  :+1: ja det er galematias å elektrifisere sokkelen... la oss vente til havvind er på  plass først!

arthur

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så overraskende, eller viktig å gjøre et poeng ut av, at kablene til/fra utlandet eksporterer mer strøm enn de importerer i en periode med kraftoverskudd? Jeg tror også at man skal ta med at i perioder kan vi importere strøm bilig, gratis ja sågar få betaling, siden mye av kraftproduksjonen i f.eks Danmark og Tyskland er vindkraft som ikke kan lagres i motsetning til vannkraft som kan holdes igjen? Mitt poeng er vel først og fremst at her er intet svart/hvitt, trolig en nyanse av grått, samt at vi i mine øyne både bør erkjenne og agere på at vi er, og for mange av oss ønsker å være en del av Europa. Da er vi litt mer over på politiske holdninger som går litt lenger enn kun strømpriser, og ja, erkjenner og aksepterer at noen heier på partier som Rødt, andre på FrP, men selv om jeg står et godt stykke fra begge to så erkjenner jeg at de begge har noen gode poeng til tider.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på søn 03. apr 2022, kl. 10:16
Da er vi litt mer over på politiske holdninger som går litt lenger enn kun strømpriser, og ja, erkjenner og aksepterer at noen heier på partier som Rødt, andre på FrP, men selv om jeg står et godt stykke fra begge to så erkjenner jeg at de begge har noen gode poeng til tider.

arthur  :+1: Ser poenget ditt men jeg synes ikke det er å vise "politiske holdninger"...er det som er fremkommet her inne på disse diskusjonene... og det blir for dumt også.

Det er temaene og aksjonene som politikerne kommer med gjennom pressen og tv som er viktig her. Jeg er forøvrig selv helt parti nøytral...

arthur

Har ikke, eller til hensikt å få, oversikt over hvor mange ganger politiker, politikere eller navngitte partier har vært nevnt i denne tråden, men nokså mange og hyppig så helt utenom politikk og politisk farge kommer vi nok ikke. Det er heller ikke vanskelig å ha en oppfatning av politisk syn/farge når man leser en del av innleggene her og hvilke tanker, ideer, forslag og/eller meninger som kommer til uttrykk etter mitt syn.

Electric cars in Norway

arthur :+1: du har mange gode momenter det er lett å være enig i.

Strømpriser har jo blitt politikk og alle vil gjerne gjøre det på sin måte.

For eksempel hadde Høyre landsmøte denne uken og selv innad i Høyre er det ulike synspunkter på mange av strøm sakene.

For eksempel vil deler av vest Høyre gå bort fra elektrifisering av oljeplattformer og mener dagens gassturbiner som brukes nå på oljeplattformer kan fortsatt brukes... mens det sentrale Høyre rundt Østlandet gjerne vil sette strøm på oljeplattformer og fjerne gassturbinene...

Dette var tema på dax18 tidligere i uken.

Så det viser det politiske spennet i alt som har med kraft politikk å gjøre.

Men overordnet mener jeg det store politiske bildet i Norge viser at de vil gjøre noe med dagens kraft politikk. Det er bra :+1:

Electric cars in Norway

arthur :+1: legger til at jeg prøver å ikke være forutinntatt ift politiske synspunkt når jeg leser de enkelte innleggene her inne vedrørende synspunkter på kraft politikk, og "det funker for meg" som de sier i tv reklamen  ;) 

Derimot dersom man tenker at det nicket er på høyresiden og leser alt han skriver ut fra den vurderingen... da blir det fort feil :-1:

Electric cars in Norway

Rart å tenke på at i 2013 så bestemte politikerne dette vi ser i dag...

Les denne på nrk fra 9. jan. 2013 kl. 14:04

https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

Kopi:

Rykende uenig om økt krafteksport.

Høyreleder Erna Solberg avviser at privatisering og flere utenlandskabler vil føre at norske husholdninger må betale mer i strøm og nettleie.

Statsminister Jens Stoltenberg advarer på NHOs årskonferanse onsdag mot det han kaller frislippet av krafteksporten til utlandet.

– Det har vært tatt til orde for at man skal slippe løs slik at nærmest alle som ønsker det kan bygger kabler til utlandet for å øke eksporten. Det vil føre til økt nettutbygging i Norge og kunne føre til høyere priser i Norge, sier Stoltenberg.

Han viser til energiutredningen, som regjeringen mottok på vårparten.

Men Høyre-leder Erna Solberg leser den samme utredningen med andre briller. Ifølge henne er det ikke riktig som statsministeren hevder at strømprisene vil øke nevneverdig for folk flest.

Hun kjenner seg heller ikke igjen i beskrivelsen om frislipp av krafteksporten.

– Utredningen viser at det kan føre til litt høyere priser, men samtidig vil det bety økt forsyningssikkerhet og mer stabilitet, og det vil samtidig føre til at vi får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft, sier Solberg.

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 03. apr 2022, kl. 13:13
Har ikke, eller til hensikt å få, oversikt over hvor mange ganger politiker, politikere eller navngitte partier har vært nevnt i denne tråden, men nokså mange og hyppig så helt utenom politikk og politisk farge kommer vi nok ikke. Det er heller ikke vanskelig å ha en oppfatning av politisk syn/farge når man leser en del av innleggene her og hvilke tanker, ideer, forslag og/eller meninger som kommer til uttrykk etter mitt syn.

Ja - lykke til med den. Jeg har sprengt flere valgomater hvor en kom med følgende :"Kombinasjon ugyldig" - og jeg har stemt både den røde og blå siden i samme kommmune og fylkestingsvalg - en stemme i kommunen gikk en vei og den andre på fylkestinget gikk motsatt vei.

Poenget er hva man stemmer er avhengig av hvilke saker man definerer som viktig i ulike konkrete settinger  - og det kan helt klart være ulike saker man prioriterer lokalt, fylkeskommunalt og på landsbasis.  Å sette folk i politiske båser tror jeg har begrenset verdi  - ståsted i saker derimot - det er noe helt annet.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 03. apr 2022, kl. 16:48
Rart å tenke på at i 2013 så bestemte politikerne dette vi ser i dag...

Les denne på nrk fra 9. jan. 2013 kl. 14:04

https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

Kopi:

Rykende uenig om økt krafteksport.

Høyreleder Erna Solberg avviser at privatisering og flere utenlandskabler vil føre at norske husholdninger må betale mer i strøm og nettleie.

Statsminister Jens Stoltenberg advarer på NHOs årskonferanse onsdag mot det han kaller frislippet av krafteksporten til utlandet.

– Det har vært tatt til orde for at man skal slippe løs slik at nærmest alle som ønsker det kan bygger kabler til utlandet for å øke eksporten. Det vil føre til økt nettutbygging i Norge og kunne føre til høyere priser i Norge, sier Stoltenberg.

Han viser til energiutredningen, som regjeringen mottok på vårparten.

Men Høyre-leder Erna Solberg leser den samme utredningen med andre briller. Ifølge henne er det ikke riktig som statsministeren hevder at strømprisene vil øke nevneverdig for folk flest.

Hun kjenner seg heller ikke igjen i beskrivelsen om frislipp av krafteksporten.

– Utredningen viser at det kan føre til litt høyere priser, men samtidig vil det bety økt forsyningssikkerhet og mer stabilitet, og det vil samtidig føre til at vi får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft, sier Solberg.

Lett å se hvem som fikk rett i dette. Legg merke til Høyre sine ord : "føre til at vi får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft,"

Mao. høyere pris vil trigge mer nedbygging av norsk natur - så da er strategien å først løfte prisene ved å øke eksportkapasiteten . - deretter bygge ned natur.......

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 03. apr 2022, kl. 16:13
arthur :+1: legger til at jeg prøver å ikke være forutinntatt ift politiske synspunkt når jeg leser de enkelte innleggene her inne vedrørende synspunkter på kraft politikk, og "det funker for meg" som de sier i tv reklamen  ;) 

Det bar ikke å være forutinntatt jeg tenkte med mitt innlegg, egentlig kun at man over tid jo kan med noen grad av sannsynlighet ha en mening om enkelte medlemmers politiske ståsted. Som sagt så er det i seg selv helt uproblematisk og selv har jeg den holdning at jeg heller vil at folk stemmer på parti/er jeg ikke stemmer på enn at de sitter "kun" bak et tastatur og klager som litt for mange synes å gjøre. Ingen enkeltmedlemmer i tankene, igjen kun en generell refleksjon.

stefse

Alt handler om Europa, og deres behov for energi, som Norge skal dekke. De fleste politikere i  Norge har begrenset mulighet til å gjøre noe som helst ser det ut til.
Eneste måten å få billig strøm på fremover, er  å bygge den ut privat, og nekte å koble seg til noe annet enn sin egen fabrikk etc. Sikkert ikke noe man får konsesjon til av reguleringsmyndighetene i EU uansett.
Angående EU medlemskap, så står vi der at vi likegjerne kan bli med, da vi er med uansett. At vi ikke er med i EU er bare et spill for galleriet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA