Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. august 2025, klokken 18:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 26. august 2025, klokken 13:52Men så er variabel nettleie litt høyere om dagen enn natten, så de slår hverandre litt i hjel.
Og så har du effektleddet, som da blir det eneste en må passe på, i tillegg til å unngå 21-toppen.

Etter Norgespris så er strømprisen lik hele døgnet, så da har en incentiv til å flytte forbruket til natten, hvor nettleien er lavest. I tillegg vil en unngå for høy effekt-bot.

Når en leser disse to alternativene, så føler jeg jo at siste alternativ er alternativet hvor alle piler peker samme retning, selv om konsekvensen varierer etter hvor mye datasenter som skal bygges i området (utbyggingskost/nettleie).
Forsiktig med å slå fast ting som fakta. Nettleien er den samme natt som dag hos begge mine nettleverandører. Den ene har høyere nettleie fredag mellom 16 og 22 (da alle skal varme hyttene og lade elbilene).

Og siden det ofte ikke holder å lade noen få timer om natten når man skal være under 5kW, så blir det lading hele dagen.

Jeg glemmer hele tiden at vi i NO2 blir straffet hardere enn andre i Norge. Visste ikke at det også gjaldt på nettleie. Trodde det var universelt for alle at en måtte betale høyere på dagen. Er vel litt av fordelingspolitikken det og  ;) . Og 40% av nettleien går til statsbudsjett-overskuddet.

Når en kikker på tabellen kan en og legge merke til at en betaler en variabel del på 59,41 øre før en i det hele tatt har betalt ett øre til strømprodusenten. 59,41 i variabel del til nettleie. Da har jeg ikke tatt med sprangvise "faste". Så når en f.eks. skal se på lønnsomheten på solcellepanel etter "Norgespris" så er faktisk nettleien viktigere enn strømprisen for den delen en bruker selv.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Er også i NO2, men har andre priser enn det som vises til ovenfor. Har Glitre nett.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2025, klokken 09:45Er også i NO2, men har andre priser enn det som vises til ovenfor. Har Glitre nett.

Ja, prisene over er i Stavanger-området, hvor innbyggerne kan "ryk og reis", som SV sier, siden de tjener over 400.000 kroner, og derfor kan betale mer enn andre for samme tjeneste.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. august 2025, klokken 10:45
Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2025, klokken 09:45Er også i NO2, men har andre priser enn det som vises til ovenfor. Har Glitre nett.

Ja, prisene over er i Stavanger-området, hvor innbyggerne kan "ryk og reis", som SV sier, siden de tjener over 400.000 kroner, og derfor kan betale mer enn andre for samme tjeneste.

Og jeg som trodde at prisen på nettleien reflekterer netteiers kostnader plus plus og at dette er vedtatt av Stortinget, men mulig jeg tar feil her også siden jeg lider av OCD.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 26. august 2025, klokken 13:52Hvis en tar ett steg tilbake:

I dag i NO2så er f.eks. strømprisen høyest om natten, og lavest når en bruker mest strøm, pga Tyskland.
Men så er variabel nettleie litt høyere om dagen enn natten, så de slår hverandre litt i hjel.
Og så har du effektleddet, som da blir det eneste en må passe på, i tillegg til å unngå 21-toppen.

Etter Norgespris så er strømprisen lik hele døgnet, så da har en incentiv til å flytte forbruket til natten, hvor nettleien er lavest. I tillegg vil en unngå for høy effekt-bot.

Når en leser disse to alternativene, så føler jeg jo at siste alternativ er alternativet hvor alle piler peker samme retning, selv om konsekvensen varierer etter hvor mye datasenter som skal bygges i området (utbyggingskost/nettleie).
Nydelig strømpris-topp i morgen i NO1 på 205,70 eks nettleie og avgifter, og i NO2 er det sikkert enda dyrere...  >:(
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Ja, min avtale på 49 øre blir stadig morsommere å ha! :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 27. august 2025, klokken 13:36Nydelig strømpris-topp i morgen i NO1 på 205,70 eks nettleie og avgifter, og i NO2 er det sikkert enda dyrere...
Faktisk ikke noe særlig. I kveld er den dog 280 øre...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. august 2025, klokken 08:34Jeg glemmer hele tiden at vi i NO2 blir straffet hardere enn andre i Norge. Visste ikke at det også gjaldt på nettleie.
Nettleie er spesifikt for det enkelte selskap, og har ikke noe med strøområdene å gjøre. Sånn sett hadde det vært fint om alle nettselskapene ble konsolidert, da ville nettleien vært lik over hele landet (utenom der de slipper mva).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. august 2025, klokken 15:00
Sitat fra: RJK på onsdag 27. august 2025, klokken 13:36Nydelig strømpris-topp i morgen i NO1 på 205,70 eks nettleie og avgifter, og i NO2 er det sikkert enda dyrere...
Faktisk ikke noe særlig. I kveld er den dog 280 øre...
Ja, jøss! Den er faktisk 282,39 mellom 20 og 21 i kveld...

Tragisk. Heldigvis gjør strømstøtte til at jeg stopper på 116,50 med påslag på nesten 4 øre inkludert i den prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Etter strømstøtte OG nettleie så sitter jeg igjen med (får!) 70 øre, en grei avtale.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. august 2025, klokken 15:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. august 2025, klokken 08:34Jeg glemmer hele tiden at vi i NO2 blir straffet hardere enn andre i Norge. Visste ikke at det også gjaldt på nettleie.
Nettleie er spesifikt for det enkelte selskap, og har ikke noe med strøområdene å gjøre. Sånn sett hadde det vært fint om alle nettselskapene ble konsolidert, da ville nettleien vært lik over hele landet (utenom der de slipper mva).

Ja, det var litt på gøy jeg skrev det, men skjønner nettleien må være ekstra høy her som de har måttet investere masse rundt både utenlandskabler og datasenter...som kommer staten til gode. De kunne i hvert fall kuttet ut forbruksavgift til staten på 21 øre i nettleie.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2025, klokken 12:53

Og jeg som trodde at prisen på nettleien reflekterer netteiers kostnader plus plus og at dette er vedtatt av Stortinget, men mulig jeg tar feil her også siden jeg lider av OCD.

Ettersom nettleien kun reflekterer kostnadssiden, og ikke inntektssiden som muliggjøres ved nevnte kabler, så vil jeg si det er en ny melkeku for staten. Særlig ettersom avgiften til staten er 40% av nettleien. Så kun 60% av nettleien går til netteier. Tror ikke du kan skylde på sykdom for at du tok feil.

Jeg ville ikke gjettet at du hadde OCD, men at du føler for å måtte fortelle om din OCD ved hvert andre innlegg tyder jo på at du har rett... men veldig mange har ulik grad av OCD, og ingen bør skamme seg over det. Ofte er de med OCD blant de smarteste i samfunnet - de bare bryr seg for mye.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. august 2025, klokken 23:33Ettersom nettleien kun reflekterer kostnadssiden, og ikke inntektssiden som muliggjøres ved nevnte kabler, så vil jeg si det er en ny melkeku for staten. Særlig ettersom avgiften til staten er 40% av nettleien. Så kun 60% av nettleien går til netteier. Tror ikke du kan skylde på sykdom for at du tok feil.
Litt flisespikking, det er ikke kun kostnadssiden som setter nettleien. Hvor mye det har investert i nettet bl.a er og med på å sette inntektsrammen.

Ingeniøren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. august 2025, klokken 23:33
Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2025, klokken 12:53

Ettersom nettleien kun reflekterer kostnadssiden, og ikke inntektssiden som muliggjøres ved nevnte kabler, så vil jeg si det er en ny melkeku for staten. Særlig ettersom avgiften til staten er 40% av nettleien. Så kun 60% av nettleien går til netteier. Tror ikke du kan skylde på sykdom for at du tok feil.

Jeg ville ikke gjettet at du hadde OCD, men at du føler for å måtte fortelle om din OCD ved hvert andre innlegg tyder jo på at du har rett... men veldig mange har ulik grad av OCD, og ingen bør skamme seg over det. Ofte er de med OCD blant de smarteste i samfunnet - de bare bryr seg for mye.

Tror faktisk det er værre enn som så..

For egen del som har Glitre nett som leverandør er fastleddet som slenges på hver kWh man bruker 24-15 øre/kWh (dag/natt). Staten slenger på en el- /Enovaavgift på 18 øre og 25% på alt. Mao det er bare en liten del av nettleien som går til å drifte nettet. Når og Drammen Kommune er en av de store eierne kan man vel tenke seg hvor mye man faktisk bruker på å oppgradere og vedlikeholde nettet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Ser også at det i NO2 har bevisst blitt valgt å gjøre hva en kan for å presse opp prisene. Alle visste at det var lite snø i fjellene i NO2-området. Tidenes verste ski-år. Likevel er det blant årenes høyeste eksport av strøm fra NO2. Viser at energiministerens "oppfordring" om å holde igjen eksport er totalt neglisjert.

De offentlige eierne av kraftselskapene og Statnett har vel tenkt at de får inn mye mer penger om de eksporterer over en lav sko, for så å ha svært lave magasiner, som de lager knapphet med. Leker ikke butikk, nei... #bukten og begge endene #bukken og havresekken. # Får faktisk i pose, sekk og ransel.

Se bare grafen under, og nyhetsboksen, hvordan de kjører magasinene i NO2 ned mot bunnivåer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA