Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på torsdag 31. juli 2025, klokken 17:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. juli 2025, klokken 02:20
Sitat fra: automat på torsdag 31. juli 2025, klokken 00:26Google bygger selvfølgelig ikke dette kun for det norske markedet. Behovet for datasenter er sterkt økende, spesielt med utbredelsen av AI. Og for norske kunder er det en fordel at datasenteret ligger i Norge. Så bør man være litt kritisk til hva slags datasentere man tillater etablering av. Kryptovaluta-mining og Tik-Tok bør havne ganske langt ned på den lista. Men datasenter er jo bare en del av bildet. Vi har fortsatt mye fossil energibruk her til lands som må erstattes med utslippsfri energi. Og det er vel mer et spørsmål om når, enn om, vi får et kraftunderskudd.

Dersom en tar utgangspunkt i Norsk Elbilforenings utregninger, og tenkte at alle de 2,8 millionene bilene vi har i dag var erstattet med elbiler, så ville det totale strømforbruket i året vært 6,5 TWh.
Det totale årlige strømforbruket på Googles norske anlegg kan bli 7 TWh ferdig utbygget.
Alle hyttene i hele Norge bruker ca 4,5 TWh i året, mener jeg å ha lest.

Bare for å sette i perspektiv.

Sånn utenom det, hvis du virkelig ønsker å ta vare på dataene og bildene dine, uten at amerikanerne bruker de til hva som helst, så bør en bruke det norske datalagrings-selskapet / appen Jottacloud.  De kjører 100% norsk lagring med norske lover.

Nå var det om vi går mot et kraftunderskudd eller ikke som var spørsmålet. Det er mer enn personbilparken som må elektrifiseres. Tungtransport, anleggsbransjen, fergetransport, og kanskje etter hvert annen båttransport. Samt annen industri. Også var det spørsmålet om elektrifisering av sokkelen da. Kan man løse utslippene der uten elektrifisering? Klarer vi alt dette uten å bygge ut mer kraft?

Google gjør mer enn å søke for deg og å lagre bildene dine. Etter Microsoft Office så er det vel Google Suite som brukes som online kontorverktøy i virksomheter. Ser ikke ut som Jottacloud tilbyr noen selvstendig løsning der.

Du skrev vel: "googler ikke du?" som argument for at en burde tiiate Google å bygge datasenter. Da påpekte jeg at her er det enormt mye mer data som skal lagres enn googling i Norge. Det er ikke Google Suite som skal lagres, men enorme mengder film og bilder fra store deler av verden, siden det er så billig strøm i Norge.

Google vil bruke dobbelt så mye strøm i Norge som alle hyttene i Norge.

Masse datasenter står i kø for å få kapasitet. De venter på at Norge bygger ut  mer strømkapasitet, så de kan tjene mer penger i Israel, Irland og Tyskland.

Google sitt fullutbygde anlegg vil kreve strøm tilsvarende det 188 vindturbiner lager. Bygger du ut 188 turbiner popper det opp ett til datasenter.

Så det er bare å slutte å bygge ut før en får kontroll over hva en ønsker å bruke norsk strøm på.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Hvorfor skal man ikke regne med sysselsettingen i etableringsfasen? Det utgjør mange årsverk over ganske mange år.

"Basert på informasjon som er tilgjengelig høsten 2024, legger vi til grunn at etableringsaktivitetene vil tilta fram mot en topp på 13 400 årsverk fram mot 2031. Deretter vil investeringene avta, og datasentrene går over i en driftsfase. På driftssiden vil aktiviteten øke gradvis til et nivå på rundt 10 000 årsverk, i takt med at nye datasentre og utvidet kapasitet ferdigstilles. Parallelt med driften oppstår det et behov for å vedlikeholde og utvikle den samlede kapitalen datasenterindustrien har investert i. Vi har beregnet at vedlikeholdsbehovet tilsvarer rundt 2 900 årsverk årlig."

https://samfunnsokonomisk-analyse.no/publikasjoner/verdiskaping-i-norsk-datasenterindustri

Noen eldre rapporter:

https://www.regjeringen.no/contentassets/4bf7e889744b4da089a863c498680f0f/201105_datacentre-i-norge_online_implement-rapport.pdf

https://www.fornybarnorge.no/publikasjoner/rapport/2017/rapport-gevinster-knyttet-til-etablering-av-et-hyperscale-datasenter-i-norge/

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:35Hvorfor skal man ikke regne med sysselsettingen i etableringsfasen? Det utgjør mange årsverk over ganske mange år.

"Basert på informasjon som er tilgjengelig høsten 2024, legger vi til grunn at etableringsaktivitetene vil tilta fram mot en topp på 13 400 årsverk fram mot 2031. Deretter vil investeringene avta, og datasentrene går over i en driftsfase. På driftssiden vil aktiviteten øke gradvis til et nivå på rundt 10 000 årsverk, i takt med at nye datasentre og utvidet kapasitet ferdigstilles. Parallelt med driften oppstår det et behov for å vedlikeholde og utvikle den samlede kapitalen datasenterindustrien har investert i. Vi har beregnet at vedlikeholdsbehovet tilsvarer rundt 2 900 årsverk årlig."

https://samfunnsokonomisk-analyse.no/publikasjoner/verdiskaping-i-norsk-datasenterindustri

Noen eldre rapporter:

https://www.regjeringen.no/contentassets/4bf7e889744b4da089a863c498680f0f/201105_datacentre-i-norge_online_implement-rapport.pdf

https://www.fornybarnorge.no/publikasjoner/rapport/2017/rapport-gevinster-knyttet-til-etablering-av-et-hyperscale-datasenter-i-norge/

Alle prosjekter har sysselsetting under byggefasen...men det varer jo ikke lenge.

EDIT : De erfaringsdata jeg har sett på datasentere - de faktiske tallene derfra - viser omtrent ingen arbeidsplasser...
Jeg forstår egentlig ikke dette tallet på 2900 årsverk..høres ut som noe man har tatt rett ut fra fantasiverden

automat

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:30Du skrev vel: "googler ikke du?" som argument for at en burde tiiate Google å bygge datasenter.

Jeg vil be deg gå tilbake til postingen min og lese den en gang til. Så vil du se at den handlet om mer enn bare Google. Det var kraftbehovet som var poenget.

Så ser jeg i ettertid, på hvordan debatten har utviklet seg med fokus på Google, at jeg burde formulert meg litt annerledes og mindre spissformulert om Google.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:40
Sitat fra: automat på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:35Hvorfor skal man ikke regne med sysselsettingen i etableringsfasen? Det utgjør mange årsverk over ganske mange år.

Noen eldre rapporter:

Alle prosjekter har sysselsetting under byggefasen...men det varer jo ikke lenge.

EDIT : De erfaringsdata jeg har sett på datasentere - de faktiske tallene derfra - viser omtrent ingen arbeidsplasser...
Jeg forstår egentlig ikke dette tallet på 2900 årsverk..høres ut som noe man har tatt rett ut fra fantasiverden

Så de tusenvis av arbeidsplassene under etableringen de neste 10 årene betyr ingen ting?

Og hvis du har noe bedre tall for vedlikeholdsfasen enn de Samfunnsøkonomisk analyse presenterer, så kom gjerne med dem.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på fredag 01. august 2025, klokken 00:03Så de tusenvis av arbeidsplassene under etableringen de neste 10 årene betyr ingen ting?

Så her skal man beslaglegge 2700MW effekt (omtrent som utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia til sammen), dvs årlig produksjon på over 23TWh for skarve 10.000 arbeidsplasser i investeringsfasen og 2900 på sikt? Det hadde vært bedre å gi disse menneskene pengene direkte fra NAV. Dette kommer til å føre til en ting, og det er høyere strømpriser og nettleie til innbyggerne og selskapene i områdene der disse sentrene bygges. Og som vi alle vet, høye energipriser er inflasjonsdriver nr 1.

Merk jeg er ikke imot datasentre eller økt energiforbruk i utgangspunktet, men så lenge de ikke betaler for seg så kan vi droppe det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 01. august 2025, klokken 00:03

Noen eldre rapporter:

Så de tusenvis av arbeidsplassene under etableringen de neste 10 årene betyr ingen ting?

Og hvis du har noe bedre tall for vedlikeholdsfasen enn de Samfunnsøkonomisk analyse presenterer, så kom gjerne med dem.

Det blir ikke så mange arbeidsplasser som disse rapportene viser - det er drømmeslott som aldri blir virkelighet. Når Facebook skulle etablere seg i Luleå Sverige ble det lovet 30.000 arbeidsplasser. I dag er det vel et 50 tall fast ansatte + avtaler med vaktselskaper og annet som drar tallet opp i ca 350 med ringvirkninger....

https://yle.fi/a/7-1493739

http://www.arbeidslivinorden.org/i-fokus/i-fokus-2023/nordisk-infrastruktur/article.2023-04-26.3812702020

For alle som har jobbet med software utvikling vet at de flinkeste selgerene er de som selger software...det vi ofte omtaler som promiseware.....

Eller man kunne kanskje spøkefullt sagt at de kunne vært ansatt i Tesla for å selge FSD.....

Om det er noe jeg er helt sikker på - så er det at antallet arbeidsplasser kommer til å bli lavere enn det laveste anslaget som er publisert fra eierene.

tronde

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 31. juli 2025, klokken 14:37
Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:49
Sitat fra: tronde på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:44Batterier gir best effekt for pengene hvis de brukes jevnlig, og da er de pr. i dag best egnet i et eller annet transportmiddel fremfor å henge på veggen i Norge. At det kan være andre forutsetninger og behov i andre land kan ikke styre hva vi skal støtte i vårt land.
Hm, vil påstå at husbatterier vil bli brukt jevnligere enn mange biler. Hvis man kjørere 12000km i året med en snittfart på 60km/t så brukes bilen litt over 8 dager i året.

Yrkestransport er noe annet.
Veldig enig med Turfsurf her. Husbatterier kan utnytte døgnsvininger Og vil da også avlaste nettet også på de kaldeste dagene, hvor behovet er størst.

I noen andre land, ja. I Norge pr. i dag, nei. Når Staten skal støtte noe, skal pengene brukes slik at de gir vårt land mest igjen for pengene nå, og da er husbatterier langt nede på lista.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:30Du skrev vel: "googler ikke du?" som argument for at en burde tiiate Google å bygge datasenter.

Jeg vil be deg gå tilbake til postingen min og lese den en gang til. Så vil du se at den handlet om mer enn bare Google. Det var kraftbehovet som var poenget.

Så ser jeg i ettertid, på hvordan debatten har utviklet seg med fokus på Google, at jeg burde formulert meg litt annerledes og mindre spissformulert om Google.

Mitt poeng er heller ikke begrenset til Google.

Det er ikke vits i å bygge en eneste vindmølle når alt går til datasenter for folk i andre land. I Rogaland/  Agder er det ikke plass til flere møller med mindre det er HELT nødvendig. Det er ikke nødvendig nå - er mer som å pisse i havet på Sola og håpe at sjøen blir 12 grader varmere utenfor New York.

Behovet / etterspørselen er uendelig:

https://e24.no/energi-og-klima/i/8qadMG/en-bransje-utgjoer-halve-stroemkoeen
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. august 2025, klokken 07:37
Sitat fra: automat på fredag 01. august 2025, klokken 00:03Så de tusenvis av arbeidsplassene under etableringen de neste 10 årene betyr ingen ting?

Så her skal man beslaglegge 2700MW effekt (omtrent som utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia til sammen), dvs årlig produksjon på over 23TWh for skarve 10.000 arbeidsplasser i investeringsfasen og 2900 på sikt? Det hadde vært bedre å gi disse menneskene pengene direkte fra NAV. Dette kommer til å føre til en ting, og det er høyere strømpriser og nettleie til innbyggerne og selskapene i områdene der disse sentrene bygges. Og som vi alle vet, høye energipriser er inflasjonsdriver nr 1.

Merk jeg er ikke imot datasentre eller økt energiforbruk i utgangspunktet, men så lenge de ikke betaler for seg så kan vi droppe det.

Jeg har svart på et spørsmål om nytteverdien til datasenter (i form av arbeidsplasser). Med kildehenvisning i en rapport. Jeg har ikke begitt meg inn på noen kost/nytte-analyse.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Tallene som disse datasentrene opererer med ligner veldig på anslagene NVE og Statnett gjorde i utredningen av utenlandskablene. Dvs de så troverdige ut for de som vil tro på dem men virkeligheten er slett ikke slik.

Det er ofte overdrevet for å selge inn en ide.

Jeg sier vi har mye mer enn nok av datasentre i Norge nå. Vanlig industri har problemer med å få netttilknyttning før de siste er i drift.

Kostnadene er altfor store. Inntektene er likedan.

Snillinisme snakket en om for noen år siden om sosialpolitikk.
Naivisme virker slå om seg i forhold til AI og strøm. Norge skal «redde» verden. Det går faktisk ikke 🙈

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. juli 2025, klokken 23:09
Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. juli 2025, klokken 22:16
Sitat fra: automat på torsdag 31. juli 2025, klokken 21:57Torgeir Waterhouse er uenig med deg. Om OpenAI-satsingen i Narvik: – Dette er stas, jeg håper det kan bidra til økt refleksjon over at dette er en moderne industri. Samfunnet har gått videre, sier Waterhouse.
https://www.dagsavisen.no/notice/9883832
Lite konkrete tall om hva det faktisk vil bidra med ut over den initielle innsatsen. Hva vil det bidra med på sikt som kompenserer for de 230MW belastning vi får på nettet der oppe?

Karianne Tung (Ap) mener jo etableringen vil gi "viktige arbeidsplasser i regionen" - hva nå hun tenker på der. Antallet arbeidsplasser blir derimot lite sett opp mot hvor stor investeringen faktisk er...
De leker jo ikke butikk - og å drifte datasentere krever ikke så mange personer..

Videre sies det at dette "er moderne industribygging med høy verdiskapning"

Vel - spørsmålet er vel hvor mye av verdiskapingen som ender i skatt.....trolig smuler.
Selv Aker med Røkke vet jo litt og annet om å unngå skatt....
Og med AI som hjelpemiddel så finner de nok veier rundt dette å betale skatt....

Utfordringen med slike selskaper er jo gjerne at verdiskapingen ikke ender i skatt....dette fordi verdiskapingen inntektsføres til land der det er lav skatt....Og dersom man har en digital plattform...hvor skapes egentlig verdiene?

Vi vet dette allerede - selv Facebook og google skatter jo småpenger til landet...

"
Dagbladet betaler mer i skatt til Norge enn Facebook

Google og Facebook er kjemper i det norske annonsemarkedet i forhold til Dagbladet, men får en mindre skatteregning enn tabloidavisen.
"

Kilde :
https://www.nrk.no/norge/dagbladet-betaler-mer-i-skatt-til-norge-enn-facebook-1.16937635

Man må være totalt hjernedød om man tror Open AI vil operere noe annerledes her...og dersom de får utfordringer så setter de vel bare hjernen i egen bedrift til å jobbe for dem mhp skatt.

Jeg er 100% overbevist om at dette er ett gedigent sugerør etter billig kraft...og at regningen dyttes over på befolkningen i landsdelen. Slik fungerer nemlig prissettingen av kraft...dersom forbruket går opp..så går prisene opp..Dette selv om Open AI i seg selv betaler en fast pris...så dytter de opp prisen i regionen på samme måte som Google gjør det i Sør.

Hadde dette vært noe "fysisk" man hadde produsert - eller at man hadde krevd "fysisk" arbeidskraft som monner - så hadde vi snakket...Men det gjør ikke slike sentere...de bare løfter prisen på råvaren kraft for alle andre som ikke har fastprisavtaler..

For en gangs skyld er jeg enig med hELgenen i det meste han skriver (men langt fra første gang).

For det første er kraft nå en mangelvare i Norge (eller rettere vil bli det). Vi må derfor priortere hva skal bruke kraften til. Første prioritert må være å få strøm til virksomhet som må til for å fase ut fossile brensler og deretter at strømbruken gir store ringvirkninger for sysselsetting og norsk økonomi. Datasentre er elendige på alle disse områdene (unntatt for globale CO2-utslipp). Internasjonale firmaer er verdensmestre på å unndra seg beskatning og særlig lokal beskatning. Om vi skal ha datasentre så bør de i det minste betale tre ganger normal pris.

Norge bør ha sin andel datasentre i forhold til vårt behov/bruk av slike. Men de bør ikke legges her fordi strømprisen er lav og kanskje subsidiert.

I Spania er det store arealer som er velegnet for superbillig solkraft, så de store kan legge sine datasentre her! Selv om de vil bruke mye mer energi her, da det meste av kraften går til kjøling.

Det bør nå tas et oppgjør med datasentre på nasjonalt plan der en ved utredninger bestemmer den videre utvikling av datasentre, ikke som i dag med uhemmet og ikke koordinert utbygging.

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. august 2025, klokken 08:37
Sitat fra: automat på fredag 01. august 2025, klokken 00:03

Noen eldre rapporter:

Det blir ikke så mange arbeidsplasser som disse rapportene viser - det er drømmeslott som aldri blir virkelighet. Når Facebook skulle etablere seg i Luleå Sverige ble det lovet 30.000 arbeidsplasser. I dag er det vel et 50 tall fast ansatte + avtaler med vaktselskaper og annet som drar tallet opp i ca 350 med ringvirkninger....

https://yle.fi/a/7-1493739

http://www.arbeidslivinorden.org/i-fokus/i-fokus-2023/nordisk-infrastruktur/article.2023-04-26.3812702020

For alle som har jobbet med software utvikling vet at de flinkeste selgerene er de som selger software...det vi ofte omtaler som promiseware.....

Eller man kunne kanskje spøkefullt sagt at de kunne vært ansatt i Tesla for å selge FSD.....

Om det er noe jeg er helt sikker på - så er det at antallet arbeidsplasser kommer til å bli lavere enn det laveste anslaget som er publisert fra eierene.

Står det noe om 30.000 sysselsatte i Luleå i rapportene jeg viste til? Man kan ikke automatisk gå ut ifra at alle rapporter inneholder samme feil.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. august 2025, klokken 19:54For det første er kraft nå en mangelvare i Norge (eller rettere vil bli det). Vi må derfor priortere hva skal bruke kraften til. Første prioritert må være å få strøm til virksomhet som må til for å fase ut fossile brensler og deretter at strømbruken gir store ringvirkninger for sysselsetting og norsk økonomi. Datasentre er elendige på alle disse områdene (unntatt for globale CO2-utslipp). Internasjonale firmaer er verdensmestre på å unndra seg beskatning og særlig lokal beskatning. Om vi skal ha datasentre så bør de i det minste betale tre ganger normal pris.

Norge bør ha sin andel datasentre i forhold til vårt behov/bruk av slike. Men de bør ikke legges her fordi strømprisen er lav og kanskje subsidiert.

I Spania er det store arealer som er velegnet for superbillig solkraft, så de store kan legge sine datasentre her! Selv om de vil bruke mye mer energi her, da det meste av kraften går til kjøling.

Norge er ett velegnet land for datasentre. Synes ikke vi skal nekte det av prinsipp. Det er jo idioti å plassere de i varme land.

Men det må jo stilles krav an ett helt annet kaliber enn det som gjøres i dag. De må betale for seg slik at prisene ikke går opp, og påkrevd utbygging må gjøres mest mulig naturvennlig. Det er jo her det faller pladask i dag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. august 2025, klokken 09:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. august 2025, klokken 19:54For det første er kraft nå en mangelvare i Norge (eller rettere vil bli det). Vi må derfor priortere hva skal bruke kraften til. Første prioritert må være å få strøm til virksomhet som må til for å fase ut fossile brensler og deretter at strømbruken gir store ringvirkninger for sysselsetting og norsk økonomi. Datasentre er elendige på alle disse områdene (unntatt for globale CO2-utslipp). Internasjonale firmaer er verdensmestre på å unndra seg beskatning og særlig lokal beskatning. Om vi skal ha datasentre så bør de i det minste betale tre ganger normal pris.

Norge er ett velegnet land for datasentre. Synes ikke vi skal nekte det av prinsipp. Det er jo idioti å plassere de i varme land.

Men det må jo stilles krav an ett helt annet kaliber enn det som gjøres i dag. De må betale for seg slik at prisene ikke går opp, og påkrevd utbygging må gjøres mest mulig naturvennlig. Det er jo her det faller pladask i dag.

Hvordan skal du få til at slike selskaper ikke drar opp kraftprisen?

Jeg kan fortelle deg at med dagens EU regulering og energiloven..så er det klin umulig. Etthvert økende forbruk løfter prisen for ALLE som ikke har fastprisavtaler. Open AI,google og andre med fastprisavtaler berøres ikke..men der industrien kan tegne 20 års kraftavtaler..så kan du og jeg tegne for kun en begrenset periode. Mao..datasentere sitt forbruk vil dra opp regningen for alle oss andre...mens de selv kan slippe unna. Det er jo her galskapen ligger..Det er i praksis det norske folk som gir penger utenlandske investorer.

Derfor burde man inn med reguleringer hvor folkets representanter kunne adminstrere tilgang på kraften. Men vi kan ingenting gjøre fordi våre politikere har gitt bort håndteringen til EU..Dette er også bakgrunnen for at AP har kommet med tilbudet,og erkjennelsen, at landets innbyggere må få tilbud om Norgespris..Det er i praksis en fallitterkkæring. Hverken mer eller mindre et plaster på selvpåført sår..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA