Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Angående Energeia (forrige innlegg): Virker som en del sol-selskap er nåtidens .com firmaer... at de mest eksisterer fordi det er inn med solceller. Synes og regnskapet ser litt rart ut, hvor inntekten bare forsvinner fra dag til dag.
Ser en på 2023 så er Driftsinntekter 6,6 millioner, mens Lederlønn er 2,3 millioner. Det funker jo ikke. Men godt mulig det er ting jeg ikke forstår da de har en drøss med "tomme" datterselskap.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 24. apr 2025, kl. 15:02Angående Energeia (forrige innlegg): Virker som en del sol-selskap er nåtidens .com firmaer... at de mest eksisterer fordi det er inn med solceller. Synes og regnskapet ser litt rart ut, hvor inntekten bare forsvinner fra dag til dag.
Ser en på 2023 så er Driftsinntekter 6,6 millioner, mens Lederlønn er 2,3 millioner. Det funker jo ikke. Men godt mulig det er ting jeg ikke forstår da de har en drøss med "tomme" datterselskap.
God analyse :+1: hva vet du om Otovo? Fikk tilbud fra de monteringsprisene og panelene gikk i været ifm Enova støtten. Tenkte da at også de ville slite også pga utenlands satsing som jo ofte er dyrt. Gla jeg droppet de

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 24. apr 2025, kl. 15:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 24. apr 2025, kl. 15:02Angående Energeia (forrige innlegg): Virker som en del sol-selskap er nåtidens .com firmaer... at de mest eksisterer fordi det er inn med solceller. Synes og regnskapet ser litt rart ut, hvor inntekten bare forsvinner fra dag til dag.
God analyse :+1: hva vet du om Otovo? Fikk tilbud fra de monteringsprisene og panelene gikk i været ifm Enova støtten. Tenkte da at også de ville slite også pga utenlands satsing som jo ofte er dyrt. Gla jeg droppet de

Ja, de har jo vært en del i media siden de taper penger hvert år, selv om de taper litt mindre nå.
Ser at panel-prisene har gått veldig ned på Otovo-siden. Samtidig virker det som at veldig mange ikke klarer å få tak i kundeservice når de får purringer på betalte regninger og når panelene ikke virker. Ser imidlertid at en person hadde fått et telefonnummer han kunne bruke  ;D  Ser de har hatt veldig mye nedbemanninger. Blir jo litt skeptisk når en leser på Trustpilot:  https://no.trustpilot.com/review/otovo.no
Men kan jo ikke være lett å drive solcelle-panel-firma i disse dager...med Norgespris og stor variasjon i etterspørselen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 24. apr 2025, kl. 15:28

Ja, de har jo vært en del i media siden de taper penger hvert år, selv om de taper litt mindre nå.
Ser at panel-prisene har gått veldig ned på Otovo-siden. Samtidig virker det som at veldig mange ikke klarer å få tak i kundeservice når de får purringer på betalte regninger og når panelene ikke virker. Ser imidlertid at en person hadde fått et telefonnummer han kunne bruke  ;D  Ser de har hatt veldig mye nedbemanninger. Blir jo litt skeptisk når en leser på Trustpilot:  https://no.trustpilot.com/review/otovo.no
Men kan jo ikke være lett å drive solcelle-panel-firma i disse dager...med Norgespris og stor variasjon i etterspørselen.
Ja men litt tjente de på dette salget:

https://www.europower.no/okonomi/kvittet-seg-med-kunder-aksjeverdien-mer-enn-doblet-seg/2-1-1782863?abtest=b

turfsurf

Solcellepaneler på over 400Wp får man jo til under tusenlappen. Monteringsutstyr (skinner etc) koster mere enn panelene. Invertere har og falt mye. Arbeid koster mest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tor 24. apr 2025, kl. 16:40Solcellepaneler på over 400Wp får man jo til under tusenlappen. Monteringsutstyr (skinner etc) koster mere enn panelene. Invertere har og falt mye. Arbeid koster mest.

Nja, når jeg monterte hos meg i 2022 og hos en kamerat i 2023 regnet jeg rundt 600,- per panel i monteringsmateriell (takkroker, skinner og panelfester + skruer). Men ja, arbeid koster mest. Heldigvis kan man lovlig gjøre minst 75% av jobben selv.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tor 24. apr 2025, kl. 16:56
Sitat fra: turfsurf på tor 24. apr 2025, kl. 16:40Solcellepaneler på over 400Wp får man jo til under tusenlappen. Monteringsutstyr (skinner etc) koster mere enn panelene. Invertere har og falt mye. Arbeid koster mest.

Nja, når jeg monterte hos meg i 2022 og hos en kamerat i 2023 regnet jeg rundt 600,- per panel i monteringsmateriell (takkroker, skinner og panelfester + skruer). Men ja, arbeid koster mest. Heldigvis kan man lovlig gjøre minst 75% av jobben selv.
Hvis man kjøper ferdig fra leverandør koster slikt mere. I hvert fall på de tilbudene jeg har fått. Kommer jo litt an på typen tak. For ikke å snakke om hvis man skal ha integrerte paneler.

Men poenget var mest at selve panelprisen er en liten del av totalprisen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Strøm er blitt politikk og da går det som forventet - ad skogen..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 24. apr 2025, kl. 16:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 24. apr 2025, kl. 15:28

Ja men litt tjente de på dette salget:

https://www.europower.no/okonomi/kvittet-seg-med-kunder-aksjeverdien-mer-enn-doblet-seg/2-1-1782863?abtest=b

Ja, det hjelper dem mot konkursrisiko å få inn cash, selv om mye av det går til å betale lån. Netto fikk de 155 millioner NOK i cash fra denne 1 milliard-dealen. Og regnskapsmessig vil det vises litt bedre i Q1 2025 enn ellers.

Samtidig er det jo mer som en slags "finansiell leasing" / litt som å selge gaffeltruck'en til banken og lease - at det gjøres for å frigjøre cash, men investeringsselskapet skal og tjene penger på dette. De får riktig nok tilgang på "billigere penger" enn Otovo, men fremdeles skal investeringsselskapet tjene en del. Så på lang sikt var det sikkert nødvendig, men ikke noe som gjør Otovo veldig rike.

Otovo har jo fremdeles et veldig stort underskudd i forhold til omsetningen. 374,5 millioner i underskudd fra en omsetning på 657 millioner? (for hele 2024)

Ser og at Otovo har flyttet hovedkontoret til Madrid...kan jo forklare hvorfor ingen får tak i dem...

Ser at de selger batterier i 65% av installasjonene. Det er jo spennende.

Heier på Otovo, men lurer egentlig på hvordan de skal klare å snu skuten. Når de ikke klarte å ha overskudd når alle skulle ha solceller.

Siste rapport:
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/investor.otovo.com/2025-02-24-Otovo-Q4-2024-report.pdf

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tor 24. apr 2025, kl. 18:50
Sitat fra: jkirkebo på tor 24. apr 2025, kl. 16:56

Hvis man kjøper ferdig fra leverandør koster slikt mere. I hvert fall på de tilbudene jeg har fått. Kommer jo litt an på typen tak. For ikke å snakke om hvis man skal ha integrerte paneler.

Men poenget var mest at selve panelprisen er en liten del av totalprisen.

Ja, kjøper man alt hos en totalleverandør så betaler man nok en god del mer ja. Det var ikke snakk om integrerte paneler for vår del, kun vanlig monteringsmateriell (av den solide typen) for skråtak med takstein. Vi handlet hos Solcellespesialisten, men det virker som de har lagt ned nettbutikken sin nå.

Med dagens strømpriser og støtte til montering er nok eneste mulighet til å få lønnsomhet i et solcelleanlegg å gjøre så mye som overhodet mulig selv. Da holder det med maks en dag med elektriker.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. apr 2025, kl. 12:30Med dagens strømpriser og støtte til montering er nok eneste mulighet til å få lønnsomhet i et solcelleanlegg å gjøre så mye som overhodet mulig selv. Da holder det med maks en dag med elektriker.
Ja, har en MPPT ledig på inverteren på hytta og ett bodtak med plass til fire paneler. Lurer på å strekke DC kabler fra boden til inverter (10-15m). Burde være en grei utvidelse uten at det koster for mye. Østvendt gjør og at vi får strøm tidligere på dagen.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. apr 2025, kl. 12:30Vi handlet hos Solcellespesialisten, men det virker som de har lagt ned nettbutikken sin nå.

Det er mye som skjer i solcellebransjen! Gjorde en del undersøkelser for et par år siden og Solcellespesialisten fremsto som en av få som hadde holdt på lenge og virket solide. Garanti og oppfølging i produktenes levetid er et viktig poeng for meg.

Legger de ned nettbutikken så betyr vel det stort sett kroken på døra? Nettbutikk er vel det letteste å drive. Fysisk butikk er dyrt å ha.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fre 25. apr 2025, kl. 13:09
Sitat fra: jkirkebo på fre 25. apr 2025, kl. 12:30Med dagens strømpriser og støtte til montering er nok eneste mulighet til å få lønnsomhet i et solcelleanlegg å gjøre så mye som overhodet mulig selv. Da holder det med maks en dag med elektriker.
Ja, har en MPPT ledig på inverteren på hytta og ett bodtak med plass til fire paneler. Lurer på å strekke DC kabler fra boden til inverter (10-15m). Burde være en grei utvidelse uten at det koster for mye. Østvendt gjør og at vi får strøm tidligere på dagen.

Da håper jeg det er en liten 1-fase inverter, jeg kjenner ikke til noen større 3-fase som starter med såpass lav spenning som kun 4 paneler gir. Som regel kreves 160-250V litt avhengig av modell. Små 1-fase kan klare seg med ned til 70V.

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på fre 25. apr 2025, kl. 16:43
Sitat fra: jkirkebo på fre 25. apr 2025, kl. 12:30Vi handlet hos Solcellespesialisten, men det virker som de har lagt ned nettbutikken sin nå.

Det er mye som skjer i solcellebransjen! Gjorde en del undersøkelser for et par år siden og Solcellespesialisten fremsto som en av få som hadde holdt på lenge og virket solide. Garanti og oppfølging i produktenes levetid er et viktig poeng for meg.

Legger de ned nettbutikken så betyr vel det stort sett kroken på døra? Nettbutikk er vel det letteste å drive. Fysisk butikk er dyrt å ha.

Jeg tror heller de har nedprioritert privatmarkedet (og da spesielt kun salg av komponenter) på bekostning av bedriftsmarkedet. Det er der lønnsomheten er nå. Bedriftene får ikke strømstøtte eller "Norgespris", og de klarer som regel å bruke en god del mer av strømmen selv. Dette, i kombinasjon med at store anlegg er mye rimeligere per kWp installert effekt, gjør at markedet har flyttet seg ganske kraftig mot bedriftssiden.

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. apr 2025, kl. 22:50
Sitat fra: Counterpointer på fre 25. apr 2025, kl. 16:43

Jeg tror heller de har nedprioritert privatmarkedet (og da spesielt kun salg av komponenter) på bekostning av bedriftsmarkedet. Det er der lønnsomheten er nå. Bedriftene får ikke strømstøtte eller "Norgespris", og de klarer som regel å bruke en god del mer av strømmen selv. Dette, i kombinasjon med at store anlegg er mye rimeligere per kWp installert effekt, gjør at markedet har flyttet seg ganske kraftig mot bedriftssiden.
Ser jo ikke så bra ut da for Solcellespesialisten :o https://www.purehelp.no/a/company/details/solcellespesialistenas/930520837

Solcellespesialisten AS er oppført på adressen «Dikeveien 52, 1661 Rolvsøy» og ble registrert 21.12.2022 som et AS med aksjekapital NOK 73 913 250.
Det er ikke registrert et nettsted for selskapet.

Selskapets er registrert i bransjen Elektrisk installasjonsarbeid

Selskapets driftscore er beregnet til 16 poeng. [100 - best poeng, 0 - dårligst.]

Siste innlevert regnskap i 2023 viser en omsetning på NOK 582 826 000, et driftsresultat på NOK -51 668 000 og hvor egenkapital var positiv med NOK 327 825 000.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA