Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 09. apr 2025, kl. 23:30
SitatDet som overrasker meg litt er at det fortsatt ville ha vært )og fortsatt er) gunstig å ha inngått en avtale om fast pris for seks måneder som jeg har nevnt tidligere. Hvorfor kommer ikke prisen mer ned når det er unormalt varmt for tiden?

Svaret på det er at da har vi vel tatt nok en runde rundt på diskusjonen og er tilbake til det tidligere jeg sa at det er den strømtrading prosessen ala Oslo børs som holder prisene oppe  :o

I og med at denne tradingen er over landegrensene så mener du åpenbart at disse traderne kan manipulere kraftmarkedet i Europa, og kanskje med den eneste hensikt å tjene penger for seg selv? Tror nok at mange vil skjønne at slik argumentasjon og påstander selvfølgelig ikke holder vann!

arthur

Sitat fra: turfsurf på tor 10. apr 2025, kl. 06:24
Sitat fra: jkirkebo på ons 09. apr 2025, kl. 14:38Havnet dessverre rett over 5kW som vanlig. Ønsker meg svenskenes system der man betaler for nøyaktig den effekten man brukte og ikke i digre trinn på "5-10kW".
Dette er bare nettselskapet som er grådig.

HVordan settes prisen på nettleien og hvordan er denne regulert av myndighetene?

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 09. apr 2025, kl. 18:051,17 eller 92 øre...same same det for det er jo helt borte i natta at vi som har verdens reneste kraft, vannkraft, må betale så mye.

Jeg vil ha det tilbake til slik vi hadde det før FRP Sylvi som statsråd kjørte gjennom de utenlandske kablene som var sammen med og medførte dette uføret vi er nå.

Du mener slik det var før dereguleringen av strømmarkedet i 1991? Vel, det siste året før dereguleringen, altså i 1990, var den bevegelige delen av strømprisen/nettleien på 105,9 øre per kWh, inflasjonsjustert til 2025-kroner.

Ikke store forskjellen mot nå altså.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på tor 10. apr 2025, kl. 09:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 09. apr 2025, kl. 18:051,17 eller 92 øre...same same det for det er jo helt borte i natta at vi som har verdens reneste kraft, vannkraft, må betale så mye.

Jeg vil ha det tilbake til slik vi hadde det før FRP Sylvi som statsråd kjørte gjennom de utenlandske kablene som var sammen med og medførte dette uføret vi er nå.

Du mener slik det var før dereguleringen av strømmarkedet i 1991? Vel, det siste året før dereguleringen, altså i 1990, var den bevegelige delen av strømprisen/nettleien på 105,9 øre per kWh, inflasjonsjustert til 2025-kroner.

Ikke store forskjellen mot nå altså.
Dette blir lek med tall.

Hadde ikke frp Sylvi kjørt gjennom utenlands kablene så hadde vi vel ikke vært der vi er i dag? Men det blir også bare en spekulasjon fra min side. Poenget er at det er gjort mye galt i denne saken når vi ser bakover.

Denne fra Aftenposten ligger på pluss men se overskrift på bildet:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/k61nXk/listhaug-ville-ikke-ha-bygget-utenlandskabler-hvis-vi-visste-det-vi-naa-vet

arthur

Noen har forsøksvis gjort noen vurderinger og/eller beregninger på hva prisen kunne ha vært uten disse utenlandskablene, her et eksempel på det med henvisning til kilde:

"– Mange er av den oppfatning at rundt 10-20 prosent av prisene våre kan skyldes utenlandskablene. Men kapasiteten i de kablene er så lav at hele prisøkningen ikke kan skyldes dem, sier Mydland til forskning.no."

https://www.forskning.no/energi-enkelt-forklart-finans/ja-kabelkutt-ville-gitt-billigere-strom/2126052

La meg igjen presisere at dette da IKKE omtaler/dekker kostnadene ved innenlands overføring av strøm, nettleien,  en kostnad som utgjør bortimot halvparten av den totale strømregningen vi alle mottar hver måned. Det igjen betyr at uten utenlands kablene hadde vi kanskje fått redusert vår strømregning med fem til ti prosent.

Uten de kablene hadde vi vel heller ikke tjent noe på eksport av strøm, en eksport vi gjør når forbruket, og derved prisen på kraft, er lav her i landet, men høyere andre steder grunnet forskjell i klima og behov for kraft.

Kanskje på tide å heller tenke på andre områder i den enkeltes privatøkonomi hvor det er penger å spare? Selv sparer jeg nok månedlig langt mer på riktig innkjøp av mat og husholdningsvarer enn jeg kunne ha spart på strømregningen uten disse utenlands kablene  Og hva med forsikringer? Lån og/eller sparing?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på søn 13. apr 2025, kl. 09:06Noen har forsøksvis gjort noen vurderinger og/eller beregninger på hva prisen kunne ha vært uten disse utenlandskablene, her et eksempel på det med henvisning til kilde:

"– Mange er av den oppfatning at rundt 10-20 prosent av prisene våre kan skyldes utenlandskablene. Men kapasiteten i de kablene er så lav at hele prisøkningen ikke kan skyldes dem, sier Mydland til forskning.no."

https://www.forskning.no/energi-enkelt-forklart-finans/ja-kabelkutt-ville-gitt-billigere-strom/2126052

La meg igjen presisere at dette da IKKE omtaler/dekker kostnadene ved innenlands overføring av strøm, nettleien,  en kostnad som utgjør bortimot halvparten av den totale strømregningen vi alle mottar hver måned. Det igjen betyr at uten utenlands kablene hadde vi kanskje fått redusert vår strømregning med fem til ti prosent.

Uten de kablene hadde vi vel heller ikke tjent noe på eksport av strøm, en eksport vi gjør når forbruket, og derved prisen på kraft, er lav her i landet, men høyere andre steder grunnet forskjell i klima og behov for kraft.

Kanskje på tide å heller tenke på andre områder i den enkeltes privatøkonomi hvor det er penger å spare? Selv sparer jeg nok månedlig langt mer på riktig innkjøp av mat og husholdningsvarer enn jeg kunne ha spart på strømregningen uten disse utenlands kablene  Og hva med forsikringer? Lån og/eller sparing?

Når vi kan ha et strømsystem som gir oss lave og stabile priser hver time i døgnet og året rundt, er det for dumt å lide under er system som er helt uforutsigbart med stort sett høye priser og svært variable priser og til og med noen ganger svært lave priser og utrolig nok negative priser! Etter min mening må en være en idiot for å velge dagens system i stedet for et nasjonalt system der strøm regnes som et kollektivt gode på linje med vann/drikkevann.

Med et nasjonalt system kunne vi ha et separat system for import/eksport der priser er europeiske markedspriser.

Dagens system er horribelt og det verste er ikke utenlandskablene (
med en enorm kapasitet på 9 GW/80 TWH), men den dysfunksjonelle markedsmekanismen som tilsier at høyeste bud innen timen setter prisen for hele timen (en strør altså om seg med penger til 95% av strømprodusrntene som kunne klart seg med 10% av prisen). Om en hadde fått en bedre algoritme var 80% av problemet løst både for oss her i landet og Europas 500 millioner innbyggere pg industri.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 13. apr 2025, kl. 12:47Dagens system er horribelt og det verste er ikke utenlandskablene (
med en enorm kapasitet på 9 GW/80 TWH), men den dysfunksjonelle markedsmekanismen som tilsier at høyeste bud innen timen setter prisen for hele timen (en strør altså om seg med penger til 95% av strømprodusrntene som kunne klart seg med 10% av prisen). Om en hadde fått en bedre algoritme var 80% av problemet løst både for oss her i landet og Europas 500 millioner innbyggere pg industri.
Utenlandskablene gjør pris-smitten fra Europa mulig, hvor prisen er styrt av sol, vind og ved mangel på det gassprisene. Helt idiotisk at prisene i NO2 med enorm overkapasitet skal ha priser styrt av gassprisene. Disse kablene be påbegynt planlagt allerede på nittitallet, da med det formålet at de skulle øke prisene. For å det igjennom ble formålet etter hvert endret til forsyningssikkerhet og det grønne skiftet.

Grunnen til at man begynte å planlegge disse var jo at formålet til Statkraft gikk fra å være å sikre nok strøm til billigst mulig pris til å være å tjene mest mulig penger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

@kjetil & @turfsurf

Gode innlegg 👍🏼 Burde være innlysende.

hELgenen

Ikke mye jeg har skrevet inne her på en stund, men kan tipse om denne :

https://www.nettavisen.no/okonomi/systemkostnadene-til-statnett-har-okt-kraftig-grunnet-sol-og-vind/s/5-95-2376618

Det har noe jeg har skrevet om og debattert vil komme for noen hundre sider tilbake i tråden.

Dette markedet er defintivt dysfunksjonelt helt fra designfasen - og eneste løsning de kommer med når problem oppstår - er å øke maks prisen.....

Dette er skyggesiden av mer ikke regulerbar produksjon. Det vil bare bli mer og mer dysfunksjonelt med økende volum fornybart. Vi får irrasjonelle priser både i dette markedet og i spotmarkedet. Det kan fort ende med at noen vil stå der å klø seg i hodet med regninger på mange tusen kroner for å ha produsert solkraft til negative priser. Nå er vi over på 15 min på ubalansemarkedet og 11 juni er frigjøringsdatoen for spotmarkedet sin overgang til 15 min. Det har allerede vært 15 minutter ubalansepriser op 10.000 EUR pr MW...Tidligere håndterte TSO'ene (Statnett,Svenska Kraftnät osv) ubalansen - nå vil man at markedet i større grad skal løse opp i flokene selv. Det påfører markedsaktørene store kostnader - og som med toll...noen må jo ta opp regningen og hvem andre enn..........akkurat...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søn 13. apr 2025, kl. 19:07Dette markedet er defintivt dysfunksjonelt helt fra designfasen - og eneste løsning de kommer med når problem oppstår - er å øke maks prisen.....

Ja det skal være sikkert, totalt dysfunksjonelt.

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 13. apr 2025, kl. 12:47
Sitat fra: arthur på søn 13. apr 2025, kl. 09:06Noen har forsøksvis gjort noen vurderinger og/eller beregninger på hva prisen kunne ha vært uten disse utenlandskablene, her et eksempel på det med henvisning til kilde:

Med et nasjonalt system kunne vi ha et separat system for import/eksport der priser er europeiske markedspriser.

Enig, men; Hva tror du/vi/man/en vil mene i Nord Norge hvor prisen har vært nærmest null i lang tid, og hva med de som bor i kraftkommuner hvor de subsidieres på kryss og tvers, for det er nok en realitet at enhver er seg selv nærmest og ikke minst tenker sin egen lommebok?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søn 13. apr 2025, kl. 19:07Dette er skyggesiden av mer ikke regulerbar produksjon. Det vil bare bli mer og mer dysfunksjonelt med økende volum fornybart. Vi får irrasjonelle priser både i dette markedet og i spotmarkedet. Det kan fort ende med at noen vil stå der å klø seg i hodet med regninger på mange tusen kroner for å ha produsert solkraft til negative priser. Nå er vi over på 15 min på ubalansemarkedet og 11 juni er frigjøringsdatoen for spotmarkedet sin overgang til 15 min. Det har allerede vært 15 minutter ubalansepriser op 10.000 EUR pr MW...Tidligere håndterte TSO'ene (Statnett,Svenska Kraftnät osv) ubalansen - nå vil man at markedet i større grad skal løse opp i flokene selv. Det påfører markedsaktørene store kostnader - og som med toll...noen må jo ta opp regningen og hvem andre enn..........akkurat...
Setter veldig pris på kommentarene dine her inne, ingen jeg har lært mer av om dette emnet.

Dette er jo resultatet av hodeløs innføring av variabel/ikke-regulerbar kraft i systemet. En viss mengde tåles, men ikke som det er gjort i Tyskland. For oss i Norge blir vi jo da eksponert for dette via utenlandskablene, som gjør det mye værre.

Politikerne våre med den hodeløse satsingen på havvind burde vært stengt inne en uke og bare lest seg opp på hvordan kraftproduksjon og distribusjon fungerer, ikke bare teknisk men økonomien bak også.

Det burde vært krav om at ved ny utbygging av ikke-regulerbar (nekter å kalle det fornybart, all utbygging skader naturen) kraftproduksjon bygges det ut batteriparker eller annen regulerbar kraft som kan kompensere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Generelt bør alle ledere i samfunnet sette seg mer inn i saker de skal ta avgjørelser på, og Strømpolitikk er intet unntak.

Ser forøvrig mye av det samme i div ledelse hos mange arbeidsgivere. Styret skal bare stemme ja og nei til en dag basert på en 3 kulers powerpoint med maks 10ord pr linje.

Sånnt blir det ikke spesielt gode avgjørelser av.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på man 14. apr 2025, kl. 08:51
Sitat fra: hELgenen på søn 13. apr 2025, kl. 19:07Dette er skyggesiden av mer ikke regulerbar produksjon. Det vil bare bli mer og mer dysfunksjonelt med økende volum fornybart. Vi får irrasjonelle priser både i dette markedet og i spotmarkedet. Det kan fort ende med at noen vil stå der å klø seg i hodet med regninger på mange tusen kroner for å ha produsert solkraft til negative priser. Nå er vi over på 15 min på ubalansemarkedet og 11 juni er frigjøringsdatoen for spotmarkedet sin overgang til 15 min. Det har allerede vært 15 minutter ubalansepriser op 10.000 EUR pr MW...Tidligere håndterte TSO'ene (Statnett,Svenska Kraftnät osv) ubalansen - nå vil man at markedet i større grad skal løse opp i flokene selv. Det påfører markedsaktørene store kostnader - og som med toll...noen må jo ta opp regningen og hvem andre enn..........akkurat...
Setter veldig pris på kommentarene dine her inne, ingen jeg har lært mer av om dette emnet.

Dette er jo resultatet av hodeløs innføring av variabel/ikke-regulerbar kraft i systemet. En viss mengde tåles, men ikke som det er gjort i Tyskland. For oss i Norge blir vi jo da eksponert for dette via utenlandskablene, som gjør det mye værre.

Politikerne våre med den hodeløse satsingen på havvind burde vært stengt inne en uke og bare lest seg opp på hvordan kraftproduksjon og distribusjon fungerer, ikke bare teknisk men økonomien bak også.

Det burde vært krav om at ved ny utbygging av ikke-regulerbar (nekter å kalle det fornybart, all utbygging skader naturen) kraftproduksjon bygges det ut batteriparker eller annen regulerbar kraft som kan kompensere.

Mens Tyskland faser ut kull så blir gasspriser enda viktigere i å sette Tyskland-strømprisen, som igjen smitter over til Norge. Ser i hvert fall ut til at noe blir billigere mens enorm mengde fornybar energi bygges i Tyskland. Men ikke godt å vite hva som slår til.

TYSKLAND:
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Globalt er solkraft på kraftig økning og er naturlig viktig i deler av verden med stort behov for kjøling når sola skinner. Det er jo vinn vinn situasjon.

Denne videoen har en del nye tall og oppgir generelt troverdige kilder.

Vindkraft har variabilitetsutfordringer og er avhengig av lagring. Tyskland er ett eksempel som har strekt det veldig (for?) langt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA