Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Min solcelle leverandør, Ecosol, er i alle fall meget oppegående. Har driftscore på 86 mot 16 for diskuterte firma.

Jeg la nytt tak og da var valget enkelt. Dyrere, men mye mer spennende enn takstein. Ser meget bra ut og økte nok verdien på huset minst det det kostet. Meget fornøyd med både jobben, utseendet og har fungert lytefritt fra dag en i snart 2 år nå.

Ikke fornøyd med de som får min overskudd strøm dog. Hadde håpet på noe bedre enn bare sure miner fra den kanten...men slik er det vel å være konkurrent.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Ja, er jo trist at regjeringen har redusert støtten til solceller og ikke øker den igjen når de ser at salget stuper. 75% nedgang på solceller til privatmarkedet og 40% på bedriftsmarkedet.

Stortinget har vedtatt 8TWh solutbygging de neste årene totalt, men regjeringen følger ikke opp, og skylder på at de bruker penger på strømstøtte (selv om det bare er tilbakebetaling av overskudd). De skjønner ikke at en krone i støtte på panel, ikke er en krone oppbrukt, men at en får det igjen ved å berge bedrifter, arbeidsplasser, miljø, skatteinngang, arbeidsgiveravgift, merverdiavgift osv osv. Får håpe Jens Stoltenberg får tid til å se på saken, siden han vel er den eneste økonomen med makt i den regjeringen.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 26. apr 2025, kl. 08:50Ja, er jo trist at regjeringen har redusert støtten til solceller og ikke øker den igjen når de ser at salget stuper. 75% nedgang på solceller til privatmarkedet og 40% på bedriftsmarkedet.

Stortinget har vedtatt 8TWh solutbygging de neste årene totalt, men regjeringen følger ikke opp, og skylder på at de bruker penger på strømstøtte (selv om det bare er tilbakebetaling av overskudd). De skjønner ikke at en krone i støtte på panel, ikke er en krone oppbrukt, men at en får det igjen ved å berge bedrifter, arbeidsplasser, miljø, skatteinngang, arbeidsgiveravgift, merverdiavgift osv osv. Får håpe Jens Stoltenberg får tid til å se på saken, siden han vel er den eneste økonomen med makt i den regjeringen.
Ja trenden går jo helt feil vei. Ute i Europa monteres mer og mer solcelle paneler mens i Norge har det stoppet nesten opp. Men snakket med bonde som hadde installert på alt av tak og han sa det var gull verdt for hans del.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 28. apr 2025, kl. 07:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 26. apr 2025, kl. 08:50Ja, er jo trist at regjeringen har redusert støtten til solceller og ikke øker den igjen når de ser at salget stuper. 75% nedgang på solceller til privatmarkedet og 40% på bedriftsmarkedet.

Ja trenden går jo helt feil vei. Ute i Europa monteres mer og mer solcelle paneler mens i Norge har det stoppet nesten opp. Men snakket med bonde som hadde installert på alt av tak og han sa det var gull verdt for hans del.

Ja, det at det ikke er støtte til bedriftene bør jo gjøre det ekstra lønnsomt for bedrifter. Særlig de med store tak.

Samtidig vil det nok vær mest lønnsomt på sørlandet, hvor det er høyest strømpriser og mest sol. Sørvestlandet er jo og NO2, men litt mer tjukke skyer. Så sørlendingene må bare få det gjort nå som paneler er billige...

Fra 2024: NO1 vs NO2, som viser at sommermånedene har mye høyere strømpriser i NO2, hvor solen skinner best.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Ja ja da har strømmen vært borte i blant annet Spania og Øystein Bogen på Tv2 nyheter som er i Spania nå sier nå at det er et tankekors at siden alt av nett er borte så har den viktigste informasjonskanalan for folket for å holde seg oppdatert som er via FM radion - han sier det er et tankekors at Norge fjernet FM radieon til fordel for DAB  :(

Så da vet vi det også, vi er altså enda mer sårbare nå enn vi var før - når strømmen går

Jeg har jo hele tiden her inne sagt at strømmen vår er ikke egnet for et børshandel spill der de som byr mest for strømmen vinner og alle andre må betale "det hvite ut av øya". Nei strøm er som vann og luft, det er viktig samfunnsstruktur og derfor bør vi fjerne alle disse strømbørs handel ordningene. Vi må ta tilbake den nasjonale kontrollen over strømmen vår!

https://www.nrk.no/nyheter/stort-strombrudd-i-spania-og-portugal-1.17396866

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 28. apr 2025, kl. 18:40Ja ja da har strømmen vært borte i blant annet Spania og Øystein Bogen på Tv2 nyheter som er i Spania nå sier nå at det er et tankekors at siden alt av nett er borte så har den viktigste informasjonskanalan for folket for å holde seg oppdatert som er via FM radion - han sier det er et tankekors at Norge fjernet FM radieon til fordel for DAB  :(

Så da vet vi det også, vi er altså enda mer sårbare nå enn vi var før - når strømmen går

Jeg har jo hele tiden her inne sagt at strømmen vår er ikke egnet for et børshandel spill der de som byr mest for strømmen vinner og alle andre må betale "det hvite ut av øya". Nei strøm er som vann og luft, det er viktig samfunnsstruktur og derfor bør vi fjerne alle disse strømbørs handel ordningene. Vi må ta tilbake den nasjonale kontrollen over strømmen vår!

https://www.nrk.no/nyheter/stort-strombrudd-i-spania-og-portugal-1.17396866

Blir spennende å høre forklaringen til feilen.

I Norge er det for øyeblikket også hoderystende tilstander i markedet...Spesielt marked for ulike systemtjenester og ubalansemarkedet balanserer på en knivsegg.

Personlig mener jeg de siste EU grepene i markedet er de dummeste som noen gang er innført.
Tenker da spesielt på flow based markedskobling der kapasiteter endres dynamisk og frigjøres til markedet.
Det er ikke i mål ennå - så hvorvidt det faktisk vil fungere godt gjenstår å se - men det bare oser av skepsis i hele kroppen. En regel som lever godt hos meg er å ikke tukle med noe som fungerer godt...da skal i alle fall gevinsten være stor - og de siste grepene gir ikke gevinst for Norge i alle fall......Men mer eksport kapasitet til kontinentet blir det jo.....

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på man 28. apr 2025, kl. 19:14Personlig mener jeg de siste EU grepene i markedet er de dummeste som noen gang er innført.

hELgenen  :+1: ja ser det men det dummeste rundt dette med strømtull er vel da Sylvi Listhaug FRP som Energiminister i Solbergregjeringen H presset gjennom Utenlandskablene. Alt etter dette er jo bare å prøve å få pumpet nok vann ut av båten så vi ikke synker ned med båten. Det går den veien hvis vi ikke får snudd dette tullet.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 28. apr 2025, kl. 19:14En regel som lever godt hos meg er å ikke tukle med noe som fungerer godt...da skal i alle fall gevinsten være stor - og de siste grepene gir ikke gevinst for Norge i alle fall......Men mer eksport kapasitet til kontinentet blir det jo.....
God regel som helt sikkert ikke brytes av økonomiske grunner 🙈🥸

daktari

Sitat fra: turfsurf på man 28. apr 2025, kl. 18:09https://www.tu.no/artikler/europas-nettoperatorer-vil-splitte-tyskland-i-fem-prissoner/558154

Så Tyskland driter i reglene, hvorfor skal ikke vi beskytte norsk industri?
Dette er veldig viktig, dor vi betaler "kunstig pris. Omtalt i DN også: https://www.dn.no/kommentar/tyskland/eu/energi/tyskland-mot-rokla-i-eus-kraftoppgjor/2-1-1812010

Sitat: "For Europa samlet vil en oppsplitting lønne seg stort, skriver Entso i rapporten. Best effekt vil komme av å dele opp Tyskland i fem soner, der gevinsten i år ville blitt rundt 339 millioner euro, tilsvarende mer enn fire milliarder kroner. Den klare anbefalingen er at Tyskland i det minste bør dele opp i to soner."

Jeg tolker det som en besparelser for Eurpa samlet ved at vi nå opprettholder kunstig høye priser fordi strømmen ikke utveksles fritt. Kunder på sør- og østlandet betaler en god del av denne overprisen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 28. apr 2025, kl. 21:32
Sitat fra: hELgenen på man 28. apr 2025, kl. 19:14Personlig mener jeg de siste EU grepene i markedet er de dummeste som noen gang er innført.

hELgenen  :+1: ja ser det men det dummeste rundt dette med strømtull er vel da Sylvi Listhaug FRP som Energiminister i Solbergregjeringen H presset gjennom Utenlandskablene. Alt etter dette er jo bare å prøve å få pumpet nok vann ut av båten så vi ikke synker ned med båten. Det går den veien hvis vi ikke får snudd dette tullet.
Du har fått mer enn en melding som forteller at det var nesten unison enighet om dette, på tvers av partiene. Så hvorfor er du så ivrig på å glemme dette, og angripe Sylvi og FRP for noe som så godt som alle stemte for?

Dette blir bare latterlig av deg!

I ettertid er det faktisk bare FRP som har snudd, og innrømmet at vedtaket var en feil fordi alle rådgiverne og tallmateriale som ble lagt frem, var tilnærmet enstemmig om at dette var smart.

I ettertid har man jo skjønt at de som regnet frem tallene og la de frem, mest sannsynlig hadde mye å tjene på at dette fremsto så flott som det faktisk gjorde, selv om disse burde ha visst bedre.

Stort sett alle andre partier som stemte for, har ikke ville innrømme feil, men fremdeles påstår at dette var riktig, dog med borforklaringer på alle andre faktorer som liksom snudde opp ned på situasjonen.

Det som er helt sikkert, er at ingen regnet med at Tyskland skulle kutte ut atomkraftverkene, og satte bla annet oss i en prisskvis som ikke var tatt høyde for.

PS! FRP og Sylvi stemmer jeg ikke på, men rett skal være rett. Og det er at du bør rette skytsen din mot langt flere partier enn bare FRP her! Ikke at de er uten skyld, men de har tross alt gått ut og innrømmet at de lot seg lure og derfor gjorde feil vedtak her.

"Mitt parti" har ikke gjort det, men er fremdeles for at f..nskapet skal få fortsette, hvilket gjør at jeg vurderer sterkt å bytte parti eller stemme blankt/ikke stemme ved neste valg. Det dsom kanskje hindrer meg, er at jeg vil ha regjeringsskifte...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på man 28. apr 2025, kl. 22:51PS! FRP og Sylvi stemmer jeg ikke på, men rett skal være rett. Og det er at du bør rette skytsen din mot langt flere partier enn bare FRP her! Ikke at de er uten skyld, men de har tross alt gått ut og innrømmet at de lot seg lure og derfor gjorde feil vedtak her.

"Mitt parti" har ikke gjort det, men er fremdeles for at f..nskapet skal få fortsette, hvilket gjør at jeg vurderer sterkt å bytte parti eller stemme blankt/ikke stemme ved neste valg. Det dsom kanskje hindrer meg, er at jeg vil ha regjeringsskifte...
Nesten som jeg skulle skrevet det selv. Kommer heller ikke til å stemme FrP, men heller ikke til venstre for H. Så da blir det å stemme på noen som jeg ikke er enig med mtp kraftproduksjon og styring av det markedet. I år må jeg si er det stortingsvalget jeg kommer til å ha vanskeligst for å gå ut og gi min stemme til noen.

Uansett ikke til Støre, som har i partiprogrammet at det ikke skal fornye Danmarkskablene, men som rett etter landsmøtet går ut og sier at som statsminister må han vurdere å gjøre det... AP bare lyver og bedrar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tir 29. apr 2025, kl. 06:08
Sitat fra: RJK på man 28. apr 2025, kl. 22:51PS! FRP og Sylvi stemmer jeg ikke på, men rett skal være rett. Og det er at du bør rette skytsen din mot langt flere partier enn bare FRP her! Ikke at de er uten skyld, men de har tross alt gått ut og innrømmet at de lot seg lure og derfor gjorde feil vedtak her.

Nesten som jeg skulle skrevet det selv. Kommer heller ikke til å stemme FrP, men heller ikke til venstre for H. Så da blir det å stemme på noen som jeg ikke er enig med mtp kraftproduksjon og styring av det markedet. I år må jeg si er det stortingsvalget jeg kommer til å ha vanskeligst for å gå ut og gi min stemme til noen.

Uansett ikke til Støre, som har i partiprogrammet at det ikke skal fornye Danmarkskablene, men som rett etter landsmøtet går ut og sier at som statsminister må han vurdere å gjøre det... AP bare lyver og bedrar.

Ja,AP er litt som Trump dessverre. De gjør alt for å beholde makten. Smisker med Trump har de også gjort til stor hyllest fra politiske kommentatorer i Norge merkelig nok. For da er man plustelig dyktig om man klarer å sno seg unna et møte med Trump uten å kritisere han direkte..men dagen etterpå fyrer avisene selv ut kritikk av Trump sin politikk..

Nei..jeg har alltid stemt,men i år vet jeg ikke om det blir noen å stemme på. En kommer ikke unna at uansett hva man velger vil man føle seg som en sviker.

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på man 28. apr 2025, kl. 22:51

Du har fått mer enn en melding som forteller at det var nesten unison enighet om dette, på tvers av partiene. Så hvorfor er du så ivrig på å glemme dette, og angripe Sylvi og FRP for noe som så godt som alle stemte for?

I ettertid er det faktisk bare FRP som har snudd, og innrømmet at vedtaket var en feil fordi alle rådgiverne og tallmateriale som ble lagt frem, var tilnærmet enstemmig om at dette var smart.

I ettertid har man jo skjønt at de som regnet frem tallene og la de frem, mest sannsynlig hadde mye å tjene på at dette fremsto så flott som det faktisk gjorde, selv om disse burde ha visst bedre.

Stort sett alle andre partier som stemte for, har ikke ville innrømme feil, men fremdeles påstår at dette var riktig, dog med borforklaringer på alle andre faktorer som liksom snudde opp ned på situasjonen.

Det som er helt sikkert, er at ingen regnet med at Tyskland skulle kutte ut atomkraftverkene, og satte bla annet oss i en prisskvis som ikke var tatt høyde for.

PS! FRP og Sylvi stemmer jeg ikke på, men rett skal være rett. Og det er at du bør rette skytsen din mot langt flere partier enn bare FRP her! Ikke at de er uten skyld, men de har tross alt gått ut og innrømmet at de lot seg lure og derfor gjorde feil vedtak her.

RJK  :+1: ikke vet jeg hva du har lest men det er jo et faktum at FRP satt i regjering og hadde det ansvaret som minister og la frem utenlandskablene som dermed ble en realitet.

Om det er ditt parti eller ikke det vet jeg ikke men hvis det er ditt parti så har dere vel noe parti dokumentasjon på dette. Men jeg vet at Sylvi ba jo om unnskyld for dette på et tv program husker jeg. Sikkert debatten på nrk tipper jeg. Eller i en valgkampsending. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 29. apr 2025, kl. 07:46
Sitat fra: RJK på man 28. apr 2025, kl. 22:51

RJK  :+1: ikke vet jeg hva du har lest men det er jo et faktum at FRP satt i regjering og hadde det ansvaret som minister og la frem utenlandskablene som dermed ble en realitet.

Om det er ditt parti eller ikke det vet jeg ikke men hvis det er ditt parti så har dere vel noe parti dokumentasjon på dette. Men jeg vet at Sylvi ba jo om unnskyld for dette på et tv program husker jeg. Sikkert debatten på nrk tipper jeg. Eller i en valgkampsending.
Når det ble lagt frem og vedtatt, satt riktignok FRP med minister i korrekt departement, men dette var ikke noe som de alene la frem og fikk gjennom, dette var noe et samlet storting sto bak, og hadde behandlet i flere år. Altså er det "skyld-deling" som gjelder her. Derfor blir det helt feil av deg å skylde dette bare på FRP.

Så må du og lese innleggene du svarer på, bedre. Jeg skrev spesifikt at jeg ikke har FRP som "mitt parti", men at "mitt parti" (ønsker ikke skrive hvem det er), er sterkt medskyldig, og fremdeles er tilhenger av kablene og hvordan pris-algoritmen er satt til å virke. Inkludert den idiotien at høyeste pris tilbudt på levert strøm, er den som settes på all strøm som leveres i det tidspunktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA