Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 07. apr 2025, kl. 22:37Det er tydeligvis romslig i strømbransjen!

Våre Energi er vel olje og gass?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Joda, klart strømprisene går opp når en sjef i et olje og gasselskap før en høy lønn? Eller?

"I sitt første fulle år fikk Walker en samlet kompensasjon på 35,3 millioner kroner.

Det viser en lønnsrapport fra olje- og gasselskapet Vår Energi."

ToWalkOrDrive

Ja, er fryktelig mange i Statkraft som må nøye seg med skarve Statsminister-lønninger. Stakkars folk. Heldigvis kunne toppsjefen jobbe halvt og få 75% lønn. 4-timers arbeidsdag høres jo ut som en fin idè. Da kan en i hvert fall ta fri fredagen og halve torsdagen....og halve mandagen..
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 08. apr 2025, kl. 06:02
Sitat fra: Counterpointer på man 07. apr 2025, kl. 22:37Det er tydeligvis romslig i strømbransjen!

Våre Energi er vel olje og gass?
Jepp. Feilpost, my bad 🥹

Ikke at det gjør lønnsnivået noe mer bærekraftig.

arthur

Hva betyr det at en lønn er bærekraftig, eller ikke?

Counterpointer

https://electrek.co/2025/04/07/world-surges-past-40-percent-clean-power-in-record-renewable-boom/?

Eller for å si det på en annen måte, nesten 60% av verdens energi kommer fra fossile kilder.

arthur

Strømprisen for mars ble 1,17 inkludert alle skatter, avgifter, gebyrer og nettleie, ikke så helt galt etter mitt syn.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tir 08. apr 2025, kl. 17:26https://electrek.co/2025/04/07/world-surges-past-40-percent-clean-power-in-record-renewable-boom/?

Eller for å si det på en annen måte, nesten 60% av verdens energi kommer fra fossile kilder.

Ja, og kanskje de nye tollsatsene kan gjøre at en ikke først shipper fisk til Kina for bearbeiding, for å så sende det tilbake til landene det kom fra. Blir jo interessant å se om frakteskip som går på tungolje får færre oppdrag.

Ser at Kina har gått fra 67% fossil energi til 50%, men bygger fortsatt kullkraftverk, som de tenkte å gjøre frem til 2030, pga økt energibehov. Kanskje den toppen kommer veldig plutselig nå som de har tollkrig med USA. Dersom det blir "slowdown" / resesjon i hele Europa, og lavere gasspriser, kan gjerne Norge også nyte litt lavere strømpriser neste vinter, om det blir vinter neste år (mars var vel varmere enn på 100 år). Og med mindre energibehov kan en gjerne kutte mer kullkraft / fossile energikilder. På den annen side: er vel mange i Kina og India som har lyst på 60" TV og brødrister, som "alle" i vesten har... https://amro-asia.org/an-exemplary-journey-in-eradicating-poverty

More than half of the increase in solar generation in 2024 was in China, with its clean generation growth meeting 81% of its demand increase in 2024. India's solar capacity additions in 2024 doubled compared to 2023. These two countries are at the forefront of the drive to clean power and will help tip the balance toward a decline in fossil generation at a global level.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 09. apr 2025, kl. 08:49
Sitat fra: Counterpointer på tir 08. apr 2025, kl. 17:26https://electrek.co/2025/04/07/world-surges-past-40-percent-clean-power-in-record-renewable-boom/?

Ja, og kanskje de nye tollsatsene kan gjøre at en ikke først shipper fisk til Kina for bearbeiding, for å så sende det tilbake til landene det kom fra. Blir jo interessant å se om frakteskip som går på tungolje får færre oppdrag.

More

De aller aller fleste frakteskip går vel på tungolje, og vil gjøre det i overskuelig fremtid? Fisken til, og fra, Kina går med fraktefly.

https://ilaks.no/ny-kinesisk-sjomat-rute-i-rute/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 09. apr 2025, kl. 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 09. apr 2025, kl. 08:49

More

De aller aller fleste frakteskip går vel på tungolje, og vil gjøre det i overskuelig fremtid? Fisken til, og fra, Kina går med fraktefly.

https://ilaks.no/ny-kinesisk-sjomat-rute-i-rute/

La meg legge inn noen parenteser, for å gjøre det lettere å lese:

"Blir jo interessant å se om frakteskip (som går på tungolje) får færre oppdrag.

Altså at energiforbruket i verden går ned fordi det blir mindre frakt fordi det blir mindre handel fordi det er høyere tollsatser, og at strømprisen dermed kan gå litt lavere enn ellers siden strømprisen til en viss grad er påvirket av gassprisen.

At fisk blir fraktet med fly gir jo enda mer forferdelig CO2-utslipp (dobbelt så høye som ved skip). Burde vært forbudt. Men dette er vel snakk om laks.
https://www.nrk.no/urix/over-dobbelt-sa-hoge-utslepp-ved-flytransport-av-laks-til-kina.-1.14908068

Torsk blir derimot fraktet med båt, og tilbake, og det kan ta årevis før den havner hos sluttkunden:
https://www.nrk.no/norge/miljomerka-torsk-vert-sendt-tur-retur-kina-noreg-for-filetering-1.14867646

Her kan en lese enda mer om den unødvendige frakten av fiskeprodukter rundt om i verden:
https://www.nrk.no/nordland/xl/fiskematen-som-reiser-jorda-rundt-1.14279783

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tir 08. apr 2025, kl. 17:55Strømprisen for mars ble 1,17 inkludert alle skatter, avgifter, gebyrer og nettleie, ikke så helt galt etter mitt syn.

92 øre ble det her, da har jeg ikke regnet med effektavgiften som utgjorde 32 øre/kWh. 124 øre med alt. Havnet dessverre rett over 5kW som vanlig. Ønsker meg svenskenes system der man betaler for nøyaktig den effekten man brukte og ikke i digre trinn på "5-10kW".

Totalt endte det med en kreditnota på 46 kroner, takket være solcelleanlegget. April blir bedre, er allerede på -274 kroner etter 8 dager og da er effektavgiften tatt med.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på ons 09. apr 2025, kl. 14:38
Sitat fra: arthur på tir 08. apr 2025, kl. 17:55Strømprisen for mars ble 1,17 inkludert alle skatter, avgifter, gebyrer og nettleie, ikke så helt galt etter mitt syn.

92 øre ble det her, da har jeg ikke regnet med effektavgiften som utgjorde 32 øre/kWh. 124 øre med alt. Havnet dessverre rett over 5kW som vanlig. Ønsker meg svenskenes system der man betaler for nøyaktig den effekten man brukte og ikke i digre trinn på "5-10kW".

Totalt endte det med en kreditnota på 46 kroner, takket være solcelleanlegget. April blir bedre, er allerede på -274 kroner etter 8 dager og da er effektavgiften tatt med.
1,17 eller 92 øre...same same det for det er jo helt borte i natta at vi som har verdens reneste kraft, vannkraft, må betale så mye.

Jeg vil ha det tilbake til slik vi hadde det før FRP Sylvi som statsråd kjørte gjennom de utenlandske kablene som var sammen med og medførte dette uføret vi er nå. 

Jeg vil ha fast pris på selvkost 13 øre, pluss et bittelite påslag. Da er vi på ca 18 til 20 øre fast hver mnd. Det er mitt drømme scenario

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 09. apr 2025, kl. 18:05
Sitat fra: jkirkebo på ons 09. apr 2025, kl. 14:38

1,17 eller 92 øre...same same det for det er jo helt borte i natta at vi som har verdens reneste kraft, vannkraft, må betale så mye.

Jeg vil ha det tilbake til slik vi hadde det før FRP Sylvi som statsråd kjørte gjennom de utenlandske kablene som var sammen med og medførte dette uføret vi er nå.

Jeg vil ha fast pris på selvkost 13 øre, pluss et bittelite påslag. Da er vi på ca 18 til 20 øre fast hver mnd. Det er mitt drømme scenario

Prisen jeg nevner er inkludert nettleie og absolutt alt og alle andre kostnader, avgifter, skat, tillegg osv osv osv. Med andre ord prisen med to streker under svaret. Det som overrasker meg litt er at det fortsatt ville ha vært )og fortsatt er) gunstig å ha inngått en avtale om fast pris for seks måneder som jeg har nevnt tidligere. Hvorfor kommer ikke prisen mer ned når det er unormalt varmt for tiden?

Electric cars in Norway

SitatDet som overrasker meg litt er at det fortsatt ville ha vært )og fortsatt er) gunstig å ha inngått en avtale om fast pris for seks måneder som jeg har nevnt tidligere. Hvorfor kommer ikke prisen mer ned når det er unormalt varmt for tiden?

Svaret på det er at da har vi vel tatt nok en runde rundt på diskusjonen og er tilbake til det tidligere jeg sa at det er den strømtrading prosessen ala Oslo børs som holder prisene oppe  :o

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på ons 09. apr 2025, kl. 14:38Havnet dessverre rett over 5kW som vanlig. Ønsker meg svenskenes system der man betaler for nøyaktig den effekten man brukte og ikke i digre trinn på "5-10kW".
Dette er bare nettselskapet som er grådig. Det er noen som har mindre trinn.

Hjemme har vi greid oss med under 5kW hele året, men på hytta måtte vi over 5kW grunnet behov for "over natt" lading av elbil. Det gjorde at effektavgiften ble 80% av regningen fra nettselskapet for mars. De betaler heller ikke noe for salg av strøm, i motsetningen til her hjemme hvor vi får hele 6 øre/kWh.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA