Ja, da har jeg vært på veiestasjon og veid fullastet høstferie-bil med sykler bakpå, og har fått fasiten. 2920 kg med alle mann (og hunden) i X'en. Den har oppgitt 2353 kg i egenvekt (uten fører), så vi+bagasje veide altså 568 kg! Det er faktisk 10 kg over nyttelasten på X'en det (men under tillatt totalvekt på 2985). Så med Y hadde vi hatt ca 180 kg overlast...Tror ikke det hjelper med bil fra Berlin da altså :-(
Man kan ikke stole på oppgitt egenvekt. Ekstrautstyr er ikke nødvendigvis med. Jeg ser f.eks at TMX75 6- og 7-setere på Finn har samme egenvekt som min 5-seter.
Du må ut å veie bilen din når den er tom, for å finne den reele egenvekten. Og derved nyttelasten du faktisk hadde. Husk å ta ut ladekabler og annet dill som alltid ligger i bilen før veiing.
Jeg ville faktisk latt ladekabler ligge i bilen ved veiing, da de alltid er med. Så kan man slippe å regne de med, når man skal beregne hvor mye man fyller bilen med. Ja, hadde faktisk latt alt "ekstrautstyr" som man putter inn for å gjøre bilen slik man vil ha den som basis.
Men klart, å tømme den vil gi en teoretisk mer korrekt verdi. Dog ser jeg ikke poenget med å tømme den for alt man ønsker at bilen skal ha med seg uansett. Det måtte i tilfelle være for å finne ut hva man ta ut dersom man blir stoppet, og man vil regne på verdien av det man må sette igjen, om ikke det kan stå lagret passe trygt til man eventuelt får hentet det igjen.
Men tror det er flere med hytter som må belage seg på å heller kjøpe dobbelt opp av endel ting, så som skiutstyr. Så man har noe til skiturer i nærområdet, og noe til bruk når man er på hytta. Regner med at endel gjør dette allerede, siden det blir mindre stress og mindre som må pakkes inn og ut av bilen både før og etter turen, begge veier.