Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Ampéreson

Sitat fra: Marzo på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:30
Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 23:38
For tyske merker er det helt standard at det er basismodellen, strippa for utstyr, som oppgis. Når man hiver på alt mulig ekstrautstyr er det vanlig at bilene er 100 kilo+ mer i virkeligheten, og da hjelper det ingenting at det står xxx nyttelast i vognkortet, for det er tillatt totalvekt som teller når bilen står på vekta.

Hos Tesla så er alt som endrer vekt, utenom større felger (og krok for Y) allerede med fra starten av.

Men det hjelper ikke oss noe at ID4-eiere har samme problem. Da blir det bare enda større grunn for Vegvesenet å plukke personbiler. Flere kunder.

Og uansett så har den vel da fort 40-70kg mer enn Y å rutte med, og det er nok ofte forskjellen på lovlig og overlast.

Før 2018 ble modeller typegodkjent for en grunnmodell og så ble det opplyst om at vekt avviker ut i fra utstyr.
Da står det under punkt 15 i vognkortet at "Egenvekt og nyttelast er veiledende, avhengig av utstyr".



Dette gjelder alle bilmerker uavhengig av hvor bilen er produsert. 

Når WLTP kom i 2018 måtte alle biler få egen typegodkjennig ut i fra utstyr som påvirker bilens vekt og utslipp.
Soltak, skinnseter, andre felger er eksempler på dette.
Det er noe av grunnen til at det tok lang tid å få utlevert biler når WLTP skulle innføres ettersom det var langt flere godkjenninger som skulle gjøres.

Det er samme regelverk for alle biler som skal typegodkjennes for Europa, uavhengig av om det er tyske merker eller Tesla.


Mottok vognkortet i dag, og der står under punkt 15 merknader:

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Marzo


Handyman

Sitat fra: Marzo på mandag 20. september 2021, klokken 10:40
Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. september 2021, klokken 10:16
Mottok vognkortet i dag, og der står under punkt 15 merknader:

Helgradering :+1:
Det har ikke noe med gardering å gjøre. Det er bare en ekstra-info til bileiren om at egenvekten som er oppgitt mest sannsynlig ikke er reell, og at tallet for nyttelast kun er et "regneeksempel". Altså et resultat av tillatt totalvekt minus egenvekt på bilen. Slik har det alltid vært.  Det eneste interessante tallene i denne diskusonen er tillatt totalvekt (2371kg). Hadde overskriften vært Tillatt totalvekt Model Y, så hadde nok tråden vært noe kortere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

For mitt vedkommende, med bil som kun inneholder ladekabler, og fører på 100 kg, står det igjen 271 til resten (bilen veier 2t uten hengerfeste med 19" felger). 75 kg er som det påpekes kun et eksempel, og betyr ingenting praktisk.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: lars667 på mandag 20. september 2021, klokken 11:20
For mitt vedkommende, med bil som kun inneholder ladekabler, og fører på 100 kg, står det igjen 271 til resten (bilen veier 2t uten hengerfeste med 19" felger). 75 kg er som det påpekes kun et eksempel, og betyr ingenting praktisk.

Exact same here. I also weighted at two different stations and got 2100 kg on the scale with me in it.

I wait till others have had their tow hitch installed and see what the weight increase is going to be for this.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

RJK

Sitat fra: andy99 på tirsdag 28. september 2021, klokken 11:00
Nå reduserer de nyttelast på model 3, så da er det lite som taler for at de øker noe særlig på Y. Heller motsatt ;) 264kg på model 3 nå...
https://elbilforum.no/index.php?topic=57871.0

Er nok bare kluss i dataene hos SVV etter "oppgraderingen" i helga. Tipper de får endel henvendelser på dette, og må korrigere, for vognkortet ditt er vel uansett det som gjelder når du blir vinket inn til kontroll, altså om det skulle skje.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Min Y veide 2080kg med bare meg og barnesete i helga. Jeg er ~90kg 😄
19" uten kapsler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

E-Trond

Statens Vegvesen har justert opp egenvekt for en lang rekke modeller,dette gjelder alle bilmerker. 
Så hvis du skal finne ut din faktiske nyttelast,så må du reise og veie bilen.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tirsdag 28. september 2021, klokken 12:38
Min Y veide 2080kg med bare meg og barnesete i helga. Jeg er ~90kg 😄
19" uten kapsler.

Ja det stemmer jo ganske perfekt med det som står i vognkortet mitt i hvert fall. Der står det "Egenvekt 1981, og hvis en plusser på 90 kg for muskuløse deg og 9 kg for barnesetet så er du oppe i 2080kg. Da stemmer det på en prikk med 390kg totalt for deg og dine passasjerer, barnesete og bagger = 2371, som står som Maks Total Vekt i vognkortet. Ingen nye skandaler å melde altså.
Tesla Model Y                         2021-

Redgarden

Sitat fra: Redgarden på mandag 23. august 2021, klokken 14:24
Ser det er mange som argumenterer for at man kan ha med dusinvis av ryggsekker/bagger osv selv om man er en familie på tur. Men det er faktisk ikke så "vanskelig" å komme opp i overlast så fort man tar med ski eller sykler.

Eksempel vinter:
Far veier 100 kg, har en stor bag på 15 kg, skistøvler/hjelm veier 6 kg, alpinski+langrenn veier 5 kg
Mor veier 70 kg, har en stor bag på 15 kg, skistøvler/hjelm veier 6 kg, alpinski+langrenn veier 5 kg
Sønn på 11 år veier 55 kg, har en bag på 10 kg, ski/støvler/hjelm veier 4 kg, alpinski+langrenn veier 4 kg
Datter på 9 år veier 40 kg, har en bag på 10 kg, ski/støvler/hjelm veier 4 kg, alpinski+langrenn veier 3 kg
Hund veier 15 kg, og har en egen bag med diverse utstyr på 5 kg

Da er vi oppe på 373 kg.

I tillegg kommer:
Skiguard 830 takboks veier 30 kg
Takstativ veier ca 5 kg
Hundebur veier 5 kg
Ladekabler veier 3 (?) kg
Hengerfestet veier 3(?) kg
Mat til helgeturen veier 15 (?) kg

Total vinteroppakning kommer på 433 kg. 43 kg overlast altså.

Samme for sommer, men bytter da ut skiutstyr og takboks med sykler og sykkelstativ:
Fars sykkel: 15 kg
Mors sykkel:  13 kg
Sønns sykkel 10 kg
Datters sykkel 8 kg
Sykkelstativ til hengerfestet veier 20 kg.

Sum sommeroppakning blir da 427 kg, altså 37 kg overlast.

Og det er HELT sikkert en del stæsj som kommer i tillegg som i sum blir noen kg. F.eks ipader, vannflasker osv.

Ja, da har jeg vært på veiestasjon og veid fullastet høstferie-bil med sykler bakpå, og har fått fasiten. 2920 kg med alle mann (og hunden) i X'en. Den har oppgitt 2353 kg i egenvekt (uten fører), så vi+bagasje veide altså 568 kg! Det er faktisk 10 kg over nyttelasten på X'en det (men under tillatt totalvekt på 2985). Så med Y hadde vi hatt ca 180 kg overlast...Tror ikke det hjelper med bil fra Berlin da altså :-(
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Thalgar

Tja, om den får same nyttelast som bilane som blir produsert i USA er det ikkje så langt unna. Der er nyttelast (utan førar) 525 kg.

Model Y LR Quicksilver, 2023

automat

Sitat fra: Redgarden på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:19

Ja, da har jeg vært på veiestasjon og veid fullastet høstferie-bil med sykler bakpå, og har fått fasiten. 2920 kg med alle mann (og hunden) i X'en. Den har oppgitt 2353 kg i egenvekt (uten fører), så vi+bagasje veide altså 568 kg! Det er faktisk 10 kg over nyttelasten på X'en det (men under tillatt totalvekt på 2985). Så med Y hadde vi hatt ca 180 kg overlast...Tror ikke det hjelper med bil fra Berlin da altså :-(

Man kan ikke stole på oppgitt egenvekt. Ekstrautstyr er ikke nødvendigvis med. Jeg ser f.eks at TMX75 6- og 7-setere på Finn har samme egenvekt som min 5-seter.

Du må ut å veie bilen din når den er tom, for å finne den reele egenvekten. Og derved nyttelasten du faktisk hadde. Husk å ta ut ladekabler og annet dill som alltid ligger i bilen før veiing.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jeronan

#897
We also weighted our Model Y saturday on our way to Vestlandet.

Just me, wife, son, dog and our two cats + 2 bags of clothes, some dog/cat stuff and 3 laptop bags.

We were already at 2340kg just with minimal stuff for a 5 day visit in Vestlandet!  Outch!

That means we only have 30kg left for a fully packed skibox in winter with skis + gear or summer with camping gear + fish gear and much more clothes+stuff.

I guess we just have to accept we will be driving with 50-100kg overload on those days.  :(


PS. No idea how the average family with 2 kids is going to be able to stay within the load limit. Especially if they want a tow hitch installed and have a skibox on roof and bikes on the hook. Which is a common loadout for many these days.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

RJK

Sitat fra: automat på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Redgarden på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:19

Ja, da har jeg vært på veiestasjon og veid fullastet høstferie-bil med sykler bakpå, og har fått fasiten. 2920 kg med alle mann (og hunden) i X'en. Den har oppgitt 2353 kg i egenvekt (uten fører), så vi+bagasje veide altså 568 kg! Det er faktisk 10 kg over nyttelasten på X'en det (men under tillatt totalvekt på 2985). Så med Y hadde vi hatt ca 180 kg overlast...Tror ikke det hjelper med bil fra Berlin da altså :-(

Man kan ikke stole på oppgitt egenvekt. Ekstrautstyr er ikke nødvendigvis med. Jeg ser f.eks at TMX75 6- og 7-setere på Finn har samme egenvekt som min 5-seter.

Du må ut å veie bilen din når den er tom, for å finne den reele egenvekten. Og derved nyttelasten du faktisk hadde. Husk å ta ut ladekabler og annet dill som alltid ligger i bilen før veiing.
Jeg ville faktisk latt ladekabler ligge i bilen ved veiing, da de alltid er med. Så kan man slippe å regne de med, når man skal beregne hvor mye man fyller bilen med. Ja, hadde faktisk latt alt "ekstrautstyr" som man putter inn for å gjøre bilen slik man vil ha den som basis.

Men klart, å tømme den vil gi en teoretisk mer korrekt verdi. Dog ser jeg ikke poenget med å tømme den for alt man ønsker at bilen skal ha med seg uansett. Det måtte i tilfelle være for å finne ut hva man ta ut dersom man blir stoppet, og man vil regne på verdien av det man må sette igjen, om ikke det kan stå lagret passe trygt til man eventuelt får hentet det igjen.

Men tror det er flere med hytter som må belage seg på å heller kjøpe dobbelt opp av endel ting, så som skiutstyr. Så man har noe til skiturer i nærområdet, og noe til bruk når man er på hytta. Regner med at endel gjør dette allerede, siden det blir mindre stress og mindre som må pakkes inn og ut av bilen både før og etter turen, begge veier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ser i trafikkmeldingen på Aftenbladet at de hadde vektkontroll, også på vanlige biler.

Kan være forskjellige overskrifter:

"På tross av kontroll hvor alle kjøretøy ble kontrollert for vekt var det ingen med "vanlig overlast" som fikk kjøreforbud"

"Nå er Vegvesenet klar for å røyke ut overlastende Tesla-sjåfører!"

Take your pick...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA