Tror jeg har enda en teori på hvorfor ikke nyttelasten er høyere (sånn utenom at bilen skal kunne kjøre i 207km/t med full last, som er høyere enn andre elbiler). Det er at Tesla her har prioritert mye høyere hengervekt enn alle konkurrentene: Når du har 1600kg på kroken og har lov til å ha 2371kg bil blir det hele 3971kg i vogntogvekt. Kanskje Tesla mener at akslinger/motorer/batteri/kjøling/karosseri ikke tåler mer en 3971kg. Ikke ille det.
Så kanskje den lave nyttelasten er lav fordi vognkort er såpass rigid at du ikke kan ha en ekstra linje på vognkortet som sier hva "Tillatt Totalvekt", og dermed nyttelast, i bilen er dersom du f.eks. ikke har noe på kroken. Så Vegvesenet må innføre følgende linjer på Vognkortet:
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med mindre enn 500kg hengervekt: 2450
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med 0kg hengervekt: 2700
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med fart mindre enn 160km/t (0kg hengervekt): 2750
Bare hyggelig, Vegvesenet. Vær så god.
All cars have such limitations and still have a higher nytttelast / tillatt maksvekt.
The more kgs you towing, the less kgs cargo you can have in the car itself.
If you look in the US manual for Model Y, it has the same max axle weight ratings as the MiC Model Y ( 2863kg combined), but a max cargo capacity (tillatt maksvekt) of
2591kg. 220kg higher than here.
On page 74 of the manual you can see exact specifications on how much you are allowed to tow and how many kgs you allowed to have on the hook (max tongue weight) based on seat configuration, how many passengers sitting in the car (aka cargo load in car) and which tires you have on the car.
For example, if you have the 7-seat version of the Model Y and have 6-7 people sitting in the car, the manual says you are not permitted to tow
at all if you have 20inch rims, but max. 900kg with 19inch rims and max. 540kg with 21inch rims.
(quite interesting why the 20inch induction rims have such a limitation)