Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Nyttelast Model Y  (Lest 119071 ganger)

Diravi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 725
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1320 på: Onsdag 13. April 2022, klokken 23:17 »
Jeg fikk beskjed om at vår MIC LR Y som kommer i juni har hattehylle.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ndrsone

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 152
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1321 på: Fredag 22. April 2022, klokken 09:01 »
I følge Tesla support så fikk jeg beskjed om at Nyttelasten nå er 565kg. Men det var vel alle klar over nå

magnetic

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 454
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1322 på: Mandag 02. Mai 2022, klokken 18:06 »
Økt nyttelast
Siden februar har derimot både den kinesisk- og tyskproduserte Model Y fått økt godkjent nyttelast til 637 kilo uten sjåfør. Eller 562 kilo, pluss sjåfør på 75 kilo. Det er en økning på nesten 250 kilo, som plutselig plasserer Tesla Model Y helt i toppen av sin klasse for lovlig nyttelast.
https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/tesla-model-y-bagasje/

Diravi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 725
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1323 på: Mandag 02. Mai 2022, klokken 18:26 »
Hvis Lyd og bilde skal melde noe, kan de heller gi oss oppdatert info på støydemping i modeller som produseres nå.  8) Nyttelast er heldigvis yesterday’s news.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Radial

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1465
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1324 på: ſøndag 14. August 2022, klokken 14:17 »
Noen som har søkt om oppgradering av totaltvekt hos SVV på sin 2021 Y enda?
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

Thalgar

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 390
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1325 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 19:13 »
Ser ut til at 2023-modellen av Model Y ikkje berre mistar ultralydsensorar, men òg får 100 (!) kg lågare nyttelast. Kva held Tesla på med?


Sjekk "V26" her:

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen-details/100784
« Siste redigering: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 19:43 av Thalgar »
Model 3 LR, 2019

førategangtesla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 175
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1326 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 20:15 »
Ser ut til at 2023-modellen av Model Y ikkje berre mistar ultralydsensorar, men òg får 100 (!) kg lågare nyttelast. Kva held Tesla på med?


Sjekk "V26" her:

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen-details/100784

Det er jo ikke noe særlig. Gjelder dette bilene fra Berlin? Ser at det står tesla motors Nederland.

Når jeg ser nærme på, er kanskje mass in running order inkludert fører?

Det står eksempelvis på performance:
mass in running order: 2072
Technically permissible maximum laden mass: 2532

2532-2072=460kg+75kg=535 nyttelast? Er det ikke dette de har ligget på?
« Siste redigering: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 20:30 av førategangtesla »

Thalgar

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 390
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1327 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 20:55 »
Dette er typegodkjenning for heile Europa. Tesla har europeisk hovudkvarter i Nederland. Maks totalvekt utan førar var for P før 637 kg, nå 535. Framleis ganske bra, men surt å sjå at bilen blir dårlegare med tida.
Model 3 LR, 2019

førategangtesla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 175
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1328 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 21:29 »
Dette er typegodkjenning for heile Europa. Tesla har europeisk hovudkvarter i Nederland. Maks totalvekt utan førar var for P før 637 kg, nå 535. Framleis ganske bra, men surt å sjå at bilen blir dårlegare med tida.

Jeg skulle likt å vite begrunnelsen for å senke nyttelasten med 100kg. Kanskje får vi vite mer når 2023 modellen ruller ut.

Kim-

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1128
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1329 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 21:46 »
Body changes to the underbody in the middle and at the rear. Possibly aerodynamic air ducts or reinforcements.
202x Tesla Model Y LR (I bestilling)
2021 Tesla Model 3 LR
2018 Tesla X75D - solgt

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5672
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1330 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 21:56 »
Drit i tallet for nyttelast, har tillatt totalvekt gått ned 100Kg? Bilen har neppe blitt tyngre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snakkesalig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1331 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 22:03 »
Drit i tallet for nyttelast, har tillatt totalvekt gått ned 100Kg? Bilen har neppe blitt tyngre.
Ja.
Samme egenvekt (2054 for LR).
Tillatt totalvekt ned fra 2619 til 2518.

Radial

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1465
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1332 på: Torsdag 13. Oktober 2022, klokken 06:57 »
Innfasing av 4680 som krymper totalvekta tro?
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

LauritzJ

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 25
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1333 på: Torsdag 20. Oktober 2022, klokken 19:52 »
Er det kommet noe mer klarhet rundt dette?

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1717
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1334 på: Fredag 21. Oktober 2022, klokken 00:06 »
Innfasing av 4680 som krymper totalvekta tro?
4680 veier mindre, så det skulle gi mer vektmulighet.

Men det kan jo være det har noe å gjøre med mer komfortabelt understell(?), kanskje man da vil ha ekstra sikerhetsmargin for å beholde bilen kontrollert i høy fart. Det er jo en fantastisk bil i elgtest, på lik måte som Model 3 er.